Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Däckverkstad drar sönder låsbult - vem står för att få fixa problemet?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Däckverkstad drar sönder låsbult - vem står för att få fixa problemet?

    Hej,

    Har alltid harft mina däck på ett däckhotell och låtit dem sköta skiftena. I veckan hände det olyckliga att låshylsan gick helt sönder när däck nummer två skulle lossas. Däcksnubben tyckte inte det var något konstigt, de hade inte möjlighet att fixa det och satte bara tillbaka sommardäcket han redan skiftat av. Tack och hej. Har sedan varit på saab-auktoriserad verkstad och fått låsbultarna borttagna på resterande tre hjul. Var tydligen ett jäkla sjå för teknikern, hade tagit fyra timmar och kostade mig 1800+moms.

    Min fråga är bara, är det rimligt att däckverkstaden tar (en del) av kostnaden eller ska det ligga helt på kunden?


    Fixade rubriken. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-10-26 klockan 19:26.

  2. #2
    Snacka om oseriös gummigubbe som varken vill eller kan fixa ett problem han själv orsakat. Vilken däckfirma är det? Naturligtvis ska den stå för kostnaden.
    Signaturlös

  3. #3
    Jag håller med, det är däckfirmans ansvar. Tyvärr kommer du nog få käbbla som fan med dom för att få dom att betala, det hade varit bättre att vägra ta emot bilen innan dom hade fixat det, men det är ju lätt att vara efterklok. Helt oseriöst att lämna ifrån sej en bil utan att ha gjort jobbet klart, särskilt som det väl är dom som har monterat sommardäcken och förmodligen dragit låsbulten för hårt.

    Jag håller åxå med frippe om att du kan skriva vilken firma det var, såna jävla nötter ska inte få några fler kunder..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Han borde ju ha ett avtal eftersom det är ett däckhotell!!!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och 1800:- + moms låter väldigt dyrt ocker
    Denna firma tar från 250:-/st

    Och löste jag det så borde de som gör sådant ofta ha både kunskap och rätt verktyg och då bör det gå ganska snabbt.
    Du bör absolut kräva att de minst betalar dina utlägg, du får ju dessutom åka dit igen för att få jobbet korrekt gjort och det har säkert kostat dig en del i tid och åkande.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Det hade nog slagit slint i mitt huvud om jag hade råkat ut för detta på en verkstad. Vågar inte tänka på konsekvenserna...

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Dessa däckklåpare som drar låsbultar hårt , och sedan vägrar han ta bort dom? Vad är det för ställe?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93
    Tacka alla för feedback. Jag ska prata med däckversktaden imorgon och se hur de ställer sig till ersättning. To be continued...

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Inte svar på frågan men...
    Är inte ett av problemen att låsbultshylsan sällan är gjord för mutterknack...
    Dvs man hamrar sönder en dylik ganska snabbt med mutterknack om bultarna är lite överdragna.
    Dvs man behöver informera att låsmuttrarna skall demonteras med en klassisk hävarm.

    Fö. Finns nog inget rätt eller fel rent juridikt, om inte det är kontraktuellt reglerat, ett klassiskt gråzonsfall för förlikning :-)
    Dvs är firman mån om sina kunder fixar man problemet, är man inte så skiter man i det....
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Om man nu driver däckfirma ska man väl veta att man ska dra låsbultarna för hand, med momentnyckel
    Amatörer...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man kan ju såklart lösa det på ett bra sätt men faktum kvarstår att låsbultar slits och för eller senare händer detta och det är det inte många som tänker på. Har själv jobbat på däckfirma och det är vanligare än man tror att de är slitna. McGard är de bästa men de slits även dom och de kan se fina ut men rätt vad det är slits nyckeldelen av och det behöver nödvändigtvis inte bero på att de dragits för hårt eller nåt annat utan de är bara helt sonika välanvända.
    Man kan dessutom dra de för hårt även om man drar för hand så man kan ju inte enbart skylla på däckverkstädernas maskiner. En del vill verkligen inte att de ska stjälas och tror att låsbulten ska skydda dem totalt och drar fast dem nå kopiöst och känner sig nöjda men sen när man ska ha loss dem och det kärvar lite och man inte ens själv får av dem är det såklart inte lika roligt längre. Slet själv med en Volvo V50 i höstas där verktyget havererade, det tog halva dagen typ med svetsande och bökande i fälgens djupa brunn. Skulle vilja se den som debiterar 250kr för det.

  12. #12
    Okej, men om du alltid drar låsbulten för hand, med rätt moment, hur många hjulskiften tror du hylsan håller då? Jag gissar på lätt 50 st vilket är mer än bilens livslängd.

    Kör man med mutterknack däremot kan man säkert köra sönder den pǻ första försöket. Drog du alltid låsbultarna för hand när du jobbade på däckfirman?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Jag byter däck på förmånsbilen hos Göteborgs största bilhandlare, man har fri utsikt från receptionen in i däckbytarhallen. Och jag kan försäkra er om att jag aldrig sett annat än mutterknacken i handen på operatören, nu kanske Volvos OEM låsbultar/hylsor är gjorda för dylikt verktyg, men gissar samtidigt att alla som byter däck där inte har Volvos låsbultar
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  14. #14
    Som tur är så är det ju inte speciellt svårt att byta hjulen själv..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253
    Hände mig också att däckfirman drog sönder låsbult och hylsa på sista däcket vid byte. De fick fixa allt och ge mig en lånebil under tiden.
    Har sett däcknissar som kör med mutterknack och snurrar pickan för att hitta rätt position mot bulten, konstigt att de går sönder...

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Okej, men om du alltid drar låsbulten för hand, med rätt moment, hur många hjulskiften tror du hylsan håller då? Jag gissar på lätt 50 st vilket är mer än bilens livslängd.

    Kör man med mutterknack däremot kan man säkert köra sönder den pǻ första försöket. Drog du alltid låsbultarna för hand när du jobbade på däckfirman?
    jo förvisso men nu handlar det ju inte enbart om byte från sommar till vinterhjul. Hjul kan ju plockas av fler gånger än så av andra anledningar. Vissa låsgrejer är sämre än andra och det är ju en himla massa parametrar som gör att ett verktyg går sönder. Jag menade bara att det inte alltid är de hemska gubbarna på däckverkstäderna som orsakar problem. Jag drar alltid låsgrejer för hand och bara sätter åt dem normalt, nåt har jag väl lärt mig av 30 års bilskruvande.
    Volvos egna låsgrejer är McGard, helt värdelösa dom också om de dras på fel sätt och nej man ska inte dra dem heller med mutterdragare.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    McGard är de bästa men de slits även dom och de kan se fina ut men rätt vad det är slits nyckeldelen av och det behöver nödvändigtvis inte bero på att de dragits för hårt eller nåt annat utan de är bara helt sonika välanvända..... Slet själv med en Volvo V50 i höstas där verktyget havererade, det tog halva dagen typ med svetsande och bökande i fälgens djupa brunn. Skulle vilja se den som debiterar 250kr för det.
    Det står från 250:- på Interas sida, kan ju vara lockpris men jag vet ju hur länge jag fick hålla på och den erfarenhet jag fick av ett fall av defekta lås, jag kanske också la en halv dag med då totalt inkl. försök att svetsa mm och då helt utan erfarenhet av defekta hjullås och förväntar mig att "proffsen" löser det snabbare än så.

    MCGard skulle jag definitivt avråda från att använda, att de spricker rakt av skylle jag påstå är en dålig konstruktion. Även om de kanske har flera varianter så var den jag hade absolut en av de sämre jag sett. Se mina erfarenheter
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag drar alltid låsgrejer för hand och bara sätter åt dem normalt, nåt har jag väl lärt mig av 30 års bilskruvande.
    Volvos egna låsgrejer är McGard, helt värdelösa dom också om de dras på fel sätt
    Hmm, nyss var McGard "de bästa" och nu "helt värdelösa", låter i mina öron man kanske skall fundera på om man överhuvud taget skall ha hjullås alls och inte försäkringsbolaget kräver det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Att jag skrev att McGard är bäst beror nog mest på att de är det bästa skyddet, hårda, svåra att slå hylsa på och få fäste, bra kvalitet på krom och ytbehandlingar. Dock är de ju bland de svåraste (alltså sämst) att få av sen också om det krånglar till sig. Den volvo V50 jag fixade sist hade ju ägaren dragit åt själv för kung och fosterland och sen hade det suttit på en vinter. Det började ju med att verktyget gav upp. Den vågiga nyckeldelen lämnade hylsan helt. Efter mycket om och men lyckades jag svetsa fast nåt i skruven men då gick den av i svarvningen för den löpring som finns på en del såna.........så ja det tog ett tag om man säger så. Det underlättade ju inte direkt att skruven satt typ 3-4 cm in i ett hål ..........
    För länge sen fixade jag en BMW, den fick jag ta tigersågen och skrota fälgen. Brunnarna för skruvarna var helt enkelt för djupa.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag började också med svetsen men fick inte muttern jag svetsade på att sitta kvar (Svetsade i hålet på muttern) utan dunkade på en tajt hylsa och då var det genast plättlätt att lossa bulten och de aktuella fälgarna har ganska djupa brunnar. Med djupa brunnar rekommenderar jag Bull Lock alla dagar i veckan, de kanske är mindre lämpliga på en fälg man kan greppa med en rörtång över bulten.
    Så utförandet av fälg bör kanske styra valet av lås.

    Hur har det gått för pestor?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Däckverkstad i Malmö snabbt!!!
    Av talladega-race i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 21:07
  2. Tabbade mig vad kan ha gått sönder? [PROBLEMET LÖST!]
    Av zimm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:11
  3. 900 2,1 står och går sönder
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 00:02
  4. Förbannad på däckverkstad!
    Av chrsal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •