Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 21, 22 mm eller vad för kedjesträckaren? 9-5 -99.

  1. #1

    21, 22 mm eller vad för kedjesträckaren? 9-5 -99.

    Tänkte kolla sträckaren och hur långt den kommit ut. Den lilla skruven får jag av men sen har jag provat 21, 22, 23 och 24 mm. Ingen fungerar. Måste jag ha några extra långa hylsor eller vad är det som gäller?


  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ser du inte om hylsan är för kort och "bottnar"? Om du tar av spärrdraget, eller vad du nu använder, och bara provar med hylsan lös så borde man kunna se och känna om hylsan bottnar och är för kort. Eller mäta vilket djup man har i hylsan och jämföra med den uppstickande delen i mitten.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Har du Skruvat ut bulten till löphjulet ett par varv så att du kan få in hylsan?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Har du Skruvat ut bulten till löphjulet ett par varv så att du kan få in hylsan?
    Nu hänger jag inte med och har väl missat något... Ska det inte bara vara att lossa den lilla skruven och sen den stora så får man ut spännaren och kan mäta hur långt den gått ut? Där är gott om plats för hylsan. Jag mätte med skjutmått och hylsan ska kunna passa eller så mätte jag fel. Har för mig att jag läst att det ska vara 21 mm och provade en 21 mm tändstiftshylsa där jag plockade bort gummit där sitter i den för att hålla fast ett tändstift för att få extra djup. Hylsan är garanterat lång tillräckligt men jag blir inte klok på varför den inte fastnar. 22 mm har jag också men ingen extra lång. Vilken storlek på hylsan ska det vara?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    27mm, sen kan bulten till ett remhjul vara ivägen beroende på tjocklek på hylsan.

  6. #6
    27 mm? Där ser man! Jag har läst någonstans att det är 21 mm och köpte en hylsa 21 mm just för detta för någon vecka sedan. Någon nämnde 22 också någonstans och det kan ju gå det med tänkte jag. Biltema får ett besök imorgon.

  7. #7
    Nä det ska vara 27.
    Ifall hylsan är tjock och inte går in i hålet så kan man skruva ut skruven till löphjulet som sitter närmast spännaren. Löphjulet till remen asså.

    Jag brukar nolla motorn först innan jag drar ut spännaren. Så att kammarna ligger rätt och inte fjädrar tillbaka när kedjan blir lös. När jag är klar med mätningen och skruvar in spännaren igen så brukar jag dra runt motorn med handkraft ett par varv bara för att va säker så allt rullar som det ska. Bättre att vara extra försiktig när det gäller sånt

Liknande ämnen

  1. trycker ut olja genom kedjesträckaren!
    Av taxiande i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 19:52
  2. Hur mäter man kedjesträckaren, 9000 2-3t ?
    Av eddy79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 18:55
  3. Kedjesträckaren ute 14,5 mm. Till hösten är bilen + 8 år
    Av ArcTiC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 18:29
  4. [LÖST] Kedjesträckaren B234
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •