Ett sånt här?
25313359
https://www.maptunparts.se/servicepr...b-9-3-9-5.html
Ett sånt här?
25313359
https://www.maptunparts.se/servicepr...b-9-3-9-5.html
Tack Fredrik mycket vänligt, bränslefiltret beställt.
9-5 fram till och med 2004 har gamla banjokopplingen, och 2006 och framåt har den där fåniga kopplingen. När dte gäller 2005'or så har tidiga 05'or banjo och sena den nya.. Det brukar stå vilka chassinummer som har vad. (min har den gamla banjokopplingen tex.)
Det verkstan tänkte på var troligen att biopower inte har bränslefilter, men Aero är ju aldrig biopower.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
tomedes fråga nummer 2. Vad använder man för verktyg till dessa kopplingar?
Om det är samma koppling som det är på fuel railen så bör det vara denna
https://www.ebay.com/itm/3-8-5-16X-T...kAAOSwE~NZqCZ~
Hade inte biltema börjat sälja det där verktyget tyckte jag att jag läste nånstans ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag bytte nyligen bränslefilter på min ng9-3 för första gången. Det skulle ha gjorts för ett år sedan men jag hittade inte specialverktyget som beskrivs i WIS. Det är samma typ av filter som på 9-5 enligt den första bilden i den här tråden.
Problemet är att lossa den bakre kopplingen från bränsleledningen till filtret. Kopplingen har en insats med två ”hullingar” som låser mot utvidgningen på filtrets rör.
Nu har jag upptäckt att det är väldigt enkelt att tillverka ett eget verktyg. Man tar plomberingsringen som blir kvar på en PET-flaska när kapsylen lossats. Ringen klipps så att den precis täcker rörets omkrets. Sedan är det bara att med fingrarna pressa in plastringen i den bakre kopplingen så frigörs hullingarna och kopplingen kan försiktigt lirkas loss från filtret.
Den främre kopplingen frigörs genom att pressa in en låsknapp från utsidan. Där räcker det med tummen.
I EPC anges ett clips 21 992 746 som är annorlunda än det som sitter på bilen (enligt bilden).
I den här filmen syns väldigt tydligt hur alla delarna ser ut. https://www.youtube.com/watch?v=_OgZGqrGNIg
Jag tror inte att det är lämpligt att peta med en mejsel som han gör för att frigöra den bakre kopplingen. Förutom att man riskerar att skada insatsen så riserar man att skada huset varpå man får köpa hela den bakre bränsleslangen. Han säger att insatsen ingår när man köper nytt filter. Det gjorde den inte när jag köpte originalfiltret från Maptun för ett år sedan.
bränslefilter.clips.jpg
Edit: Jag ser nu att kopplingarna på 9-5 inte är samma typ som på 9-3. Frågan är om ringens tjocklek och bredd passar 9-5? Annars kanske det går att hitta någon annan plast av lämplig tjocklek och skära till lagom bredd. Buntband finns ju i många dimensioner.
Senast redigerat av TCarlsson den 2020-07-31 klockan 14:56.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Clipsen ovan på 9-3 finns det ju en tång för även på biltema. Fungerar hur bra som helst. Originalfiltret har inga clips med och inte säljs de löst heller. Andra fabrikat har med clips. Orio säljer även Hengst och det filtret är identiskt med original och där får man med clips.
Hej,
Tänkte byta bränslefilter på 95 -07, vad tror ni om detta verktyg?
https://www.mekonomen.se/bransleledn...BoCve4QAvD_BwE
Är bilen en biopower så har du inget externt bränslefilter du kan byta. Annars ser det ut att vara ett lämpligt verktyg.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
På min 9-3 2005 fungerar plomberingsringen till kapsylen på en PET-flaska utmärkt för att demontera kopplingarna på bränslefiltret. Lämplig storlek på buntband går förmodligen lika bra.
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1534141
Det är den här typen av filter https://www.maptunparts.se/filter/br...n-9-3-9-5.html
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Tack för tipsen. Då förstår jag hur jag gör med den bakre kopplingen men hur gör jag med den främre kopplingen som jag ska trycka med tummen?
När jag väl fått bort det gamla är det bara att trycka dit det nya sen eller hur gör jag det, är det lätt att få tätt?
Det är detta som är tjusningen med Saab, de går att meka med och det är kul när det lyckas men jag har även fått pris på byte inkl filter för 1250:-
God morgon, jag lyfte upp bilen och kollade bränslefilter igår, allt såg bra ut utan läckage, däremot hade jag inget plastskydd, så filtret satt fritt.