Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad är det som fladdrar?

  1. #1

    Vad är det som fladdrar?

    Hej!

    Jag har ett mystiskt fel på min 9-5 2,3t 170 hk -99. När jag laddat turbon ordentligt några gånger och låter bilen gå på tomgång låter det som om avgassystemet läcker någonstans. Efter 5 min på tomgång fladdrar det inte längre och allt är som det ska vara utan något hörbart läckage. Kör jag lugnt i stan så hör jag aldrig något fladder hur länge jag än kör omkring och stannar öppnar dörren/kliver ur och lyssnar. Detta fladder hade jag redan när jag köpte bilen och tänkte att det är avgassystemet som läcker någonstans och det är ju lätt fixat. Mellandelen var i princip ny när jag köpte bilen, flexdelen efter katalysatorn bytte jag igår då den såg hemsk ut och idag bytte jag bakre ljuddämparen av samma orsak plus att jag tänkte att det måste ju läcka någonstans. Så avgassytemet kan jag faktiskt kalla nytt hela vägen. Katalysatordelen är fräsch vad jag kan se då jag undersökte den igår lös i verkstaden.

    Jag har ju bytt turbo och hållit på och varit på de flesta ställen vad gäller turbo och så och avgassystemet är helt tätt nu då jag varit i alla delar och vet med säkerhet att det är tätt i alla skarvar överallt från där turbon sitter fast i grenröret och vidare ut till avgasröret där bak. Downpipen och dess flexbit är också i princip ny har jag sett. Jag tänker att det kan vara grenrörspackningen som är kass men själv har jag aldrig behövt byta någon sådan på någon bil någonsin. Fick precis höra att det kanske kan vara intercoolern som läcker på något vis när insugsluften blir tillräckligt varm och slutar läcka efter 5 min på tomgång då det blir aningen svalare när turbon inte laddar.

    Synpunkter och tips tack!

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kollat så att alla skruvarna mellan topplock och grenrör är hela? Jättevanligt att dessa går av, och då blir det läckage. Det är enorma påfrestningar på dessa skruvar när temperaturen i grenröret skiftar.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kollat så att alla skruvarna mellan topplock och grenrör är hela? Jättevanligt att dessa går av, och då blir det läckage. Det är enorma påfrestningar på dessa skruvar när temperaturen i grenröret skiftar.
    Tack. Då är min aningar inte helt fel och det glädjer en lite förvirrad hemmapulare!

    Nedanstående är kanske inte alls fel?

    Bultkitet är en bestseller och även packningen.

    http://www.skruvat.se/Bultkit-Grenror-P15956.aspx

    http://www.skruvat.se/Packning-avgas...or-P11692.aspx
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-10-24 klockan 20:00.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ta en skiftnyckel, liten hammare eller något liknande och slå lite på skruvarna. Man kan ofta höra på ljudet ("klangen") när man bankar om de är hela eller har gått av.

  5. #5
    Då är grenrörspackningen bytt. Två bultar var av, en längst till vänster och en längst till höger. Utan möjlighet att få ut dem på ett snabbt sätt då de inte sticker ut alls (och med en bil som måste rulla) så satte jag dit ny packning och spände med resterande skruvar. När jag nu kör så accelererar bilen märkbart klart bättre och de irriterande rycken vid motorbroms är helt borta så det var grenrörspackningen som läckte. Dock har jag fladdret kvar efter körning vilket förvånade mig (fladder som försvinner efter 5 min på tomgång). Jag har direkt efter körning kört upp bilen på ramperna och kollat hela avgassystemet genom att lyssna och känna med händerna så nära jag kunnat på alla delar men hittar inget läckage. Jag får försöka trycksätta och se var det läcker. Idag ska jag montera en turbotrycksmätare och då kanske jag kan få en indikation om övertrycket vid olika varvtal och värme på motor och annat.

    De felande skruvarna ska bytas så småningom men inte nu här ute utan garaget. Det får bli till våren och jag antar att toppen måste av.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Det går att få ut pinnbultarna utan att ta av toppen. Dock får man rensa en hel del mellan motor o kylare. Inte gjort det själv men vet att verkstäder löser det utan att ta av toppen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Det går att få ut pinnbultarna utan att ta av toppen. Dock får man rensa en hel del mellan motor o kylare. Inte gjort det själv men vet att verkstäder löser det utan att ta av toppen.
    Låter ju bra. Det är ju detta att man inte får någon plats att slå in något med kraft som är problemet. Hammaren behöver mer sving så att säga.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    En bit ner i tråden kan du läsa om hur jag fick ur grenrörspinnbultar med toppen på plats och motorn i bilen.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...e-Liket-lever)
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Hej!

    Jag har ett mystiskt fel på min 9-5 2,3t 170 hk -99. När jag laddat turbon ordentligt några gånger och låter bilen gå på tomgång låter det som om avgassystemet läcker någonstans. Efter 5 min på tomgång fladdrar det inte längre och allt är som det ska vara utan något hörbart läckage. Kör jag lugnt i stan så hör jag aldrig något fladder hur länge jag än kör omkring och stannar öppnar dörren/kliver ur och lyssnar. Detta fladder hade jag redan när jag köpte bilen och tänkte att det är avgassystemet som läcker någonstans och det är ju lätt fixat. Mellandelen var i princip ny när jag köpte bilen, flexdelen efter katalysatorn bytte jag igår då den såg hemsk ut och idag bytte jag bakre ljuddämparen av samma orsak plus att jag tänkte att det måste ju läcka någonstans. Så avgassytemet kan jag faktiskt kalla nytt hela vägen. Katalysatordelen är fräsch vad jag kan se då jag undersökte den igår lös i verkstaden.

    Jag har ju bytt turbo och hållit på och varit på de flesta ställen vad gäller turbo och så och avgassystemet är helt tätt nu då jag varit i alla delar och vet med säkerhet att det är tätt i alla skarvar överallt från där turbon sitter fast i grenröret och vidare ut till avgasröret där bak. Downpipen och dess flexbit är också i princip ny har jag sett. Jag tänker att det kan vara grenrörspackningen som är kass men själv har jag aldrig behövt byta någon sådan på någon bil någonsin. Fick precis höra att det kanske kan vara intercoolern som läcker på något vis när insugsluften blir tillräckligt varm och slutar läcka efter 5 min på tomgång då det blir aningen svalare när turbon inte laddar.

    Synpunkter och tips tack!
    Om IC läcker så borde Du Kunna få nån felkod,så de tipset du fått att din ic kanske läcker kan du nog glömma.
    Jag bytte ic på en audi disel nyligen. Så fort man fick bilen att ladda fullt så tändes glödningslampan och gav felkod som ledde till att jag hitta läckan på gaveln.
    Senast redigerat av Dorian den 2014-11-10 klockan 03:11.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Rökmaskin, handen, mikrofon, stetoskop och framför allt du måste veta om ljud kommer framifrån , mitten , bak.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Rökmaskin, handen, mikrofon, stetoskop och framför allt du måste veta om ljud kommer framifrån , mitten , bak.
    För att göra det än mer komplicerat så drabbades av av sk. "Plötslig hörselnedsättning" ("Sudden deathness") på vänster öra för några år sedan så jag hör inte speciellt bra på det örat. Fladdret låter som om det kommer från alla tänkbara ställen i avgassystemet beroende på var jag kollar eftersom allt ljud kommer in i skallen via höger öra!

    Tryckmätaren har jag inte fått dit än men allt verkar fungera som det ska med laddtrycket utan några ryck eller konstigheter alls oavsett hur jag hanterar gasen.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-11-12 klockan 19:32.

  12. #12
    Trådlyft.

    Detta fladder märktes så tydligt när jag stod still och la i D eller R. I med P eller N och det slutade. Fladdret är nu borta efter att jag bytt en bussning i momentstaget mellan växellådan (auto) och ramen. Förklara detta ni kloka!

Liknande ämnen

  1. xenon fladdrar symtom
    Av Hientrang30 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 18:43
  2. Xenonljus 9-5 fladdrar....
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 12:37
  3. Försöker igen....9-3 strålkastare som fladdrar...
    Av Zed82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •