Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vitryker något fruktansvärt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Degefors
    Inlägg
    12
    Medlem#
    Georg

    Vitryker något fruktansvärt!

    Hejsan.
    Köpte mig en Saab 9-5 se 2.3l Turbo här om dagen på blocket.
    Gick igenom bilen och allt såg bra ut i både motor o låda mm.

    Efter jag kört ca 30 mil så började bilen ryka smått vit.
    Tänkte inte så mycket på det. Så började rulla hem. På motorvägen började det bli värre, så fort jag släppte gasen eller växlade så blev det stort vit moln bakom mig så bilar försvann.
    Åkte någon mil till och stannade efter vägen. Kollade oljan och ser att det är vitt i oljan. Typ klumpbildning. Eftersom jag nästan var hemma tänkte jag att jag måste ta mig sista biten.
    Då blev den helt orklös. den startade hur fint som helst dok vitrykte den som tusan. Varvade ur bilen lite men kom inte ens 1 meter. Stängde av den och bogsera hem den.

    Eftersom jag inte har verktyg då jag nyligen flyttat och garaget får jag i 1 Nov så har jag bara kollat små saker. Har kollat slängarna som går från vevhusventilation samt metall röret som går till insuget. Gummina var det massa vitt glägg i
    och metall rört är det en del vitt i oxå.
    Har pratat med en del personer och alla har gett mig olika svar. Första var att det är slagg som täppt vevhusventilation. Och det var ju en del i den, Inte rengjort allt ännu men ska fortsätta imorgon.
    En annan sa att det är turbon som har rasat. Och den tredje kunde satsa sin hela bilmekaniker karriär på att det var Topplockspackningen som har gått.

    Så nu ber jag er här på saab forum om hjälp då många ev er skruvat mycket mer än jag på saabar. Har bara skruvat B23 motorer nästan innan. all tips mm är välkomna!


    Min bil gör samma som denna. Dok var det hans turbo som hade gått. finns det något sätt att kontrollera en turbo lätt?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Detta låter som flera fel i mina öron.
    Klumpar i olja är ett väldigt tydligt tecken på oilsludge. Är vevhusventilationen av den uppgraderade varianten? Vitt moln vid växlingar tyder på att turbon är på väg att ge sig, hur är glappet?
    Att den blev orkeslös kan ju också vara att turbon havererade där och då.

    När du skriver att det var vitt i oljan, menar du att oljan var brun och sörjig eller att det var vita fläckar i den?

    Jag hade börjat med att ta ner kobran och känna hur lagerspelen känns i snurran. Gjort ett komptest och kontrollerat så att vevhusventilationen är av den senaste modellen och att alla backventiler är hela.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Turbo, topplockspackning eller oil sludge med igentäppt vevhusventilation.
    Det ena leder till det andra, så det kan mycket väl vara en kombination av dessa fel.

    Turbo är enkelt att kontrollera. Ta ner främre avgasröret och känn på turbinhjulet om det glappar.
    Det axiella spelet ska vara: 0,0254 - 0,0840mm
    Det radiella spelet ska vara: 0,0560 - 0,1270mm

    Lys med ficklampa in i turbinen. Där får inte finnas några tecken på skador eller oljekladd. Om du inte kommer åt så du ser rakt in så kan du alltid ta en bild med en kamera av valfri modell och sedan studera bilden.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-10-24 klockan 12:53.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Degefors
    Inlägg
    12
    Medlem#
    Georg
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Detta låter som flera fel i mina öron.
    Klumpar i olja är ett väldigt tydligt tecken på oilsludge. Är vevhusventilationen av den uppgraderade varianten? Vitt moln vid växlingar tyder på att turbon är på väg att ge sig, hur är glappet?
    Att den blev orkeslös kan ju också vara att turbon havererade där och då.

    När du skriver att det var vitt i oljan, menar du att oljan var brun och sörjig eller att det var vita fläckar i den?

    Jag hade börjat med att ta ner kobran och känna hur lagerspelen känns i snurran. Gjort ett komptest och kontrollerat så att vevhusventilationen är av den senaste modellen och att alla backventiler är hela.
    Har ingen aning, men tror ej det är av den uppdaterade varianten.
    Ska iväg och köpa verktyg idag så jag kan komma år och kolla närmare på ventilationen mm.
    När jag hade stickan i o drog upp den första gången så var det vitt vid locket samt på stickan så var det blandat, som en "klump" vitt lr hur man ska förklara. Kan ev fixa bild lite senare.
    Men som sagt ska köpa verktyg så ska jag kolla turbon även.
    Tack för svaren. Surt att köpa en bil sen som pajar Var riktigt nöjd med den tills detta hände, aldrig haft saab förut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Turbo, topplockspackning eller oil sludge med igentäppt vevhusventilation.
    Det ena leder till det andra, så det kan mycket väl vara en kombination av dessa fel.

    Turbo är enkelt att kontrollera. Ta ner främre avgasröret och känn på turbinhjulet om det glappar.
    Det axiella spelet ska vara: 0,0254 - 0,0840mm
    Det radiella spelet ska vara: 0,0560 - 0,1270mm

    Lys med ficklampa in i turbinen. Där får inte finnas några tecken på skador eller oljekladd. Om du inte kommer åt så du ser rakt in så kan du alltid ta en bild med en kamera av valfri modell och sedan studera bilden.
    Ska kolla turbon imorgon när jag har vart iväg och köpt in lite verktyg
    vart kan man få tag på komp testare smidigast? Har ingen som jag känner direkt som har det tyvärr

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    Biltema har komptestare, om topp packningen går brukar kylarvattnet försvinna, är det dålig nivå där så kan man ana, särskilt som du har vitt i oljan = vatten.

  6. #6
    Med tanke på röken så förbrukar den antingen kylarvätska eller motorolja, bara att titta efter vilket. Kylarvätska så är det topplockspackningen, olja så är det turbon. Det vore ju inte första gången nån kör slut på turbon i en nyinköpt 9-5.
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Ta ur stiften och avsyna, helst efter när bilen stått ett tag. Vatten märks liksom!
    Lys ner på kolvtopparna, den läckande cylindern brukar ha blankare/renare kolv än de
    andra som normalt är sotigare.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Degefors
    Inlägg
    12
    Medlem#
    Georg
    Hejsan
    Nu har jag kollat turbon och snurran glappade typ 0.5 åt alla håll lr hur man ska säga. Inte super high på turbos, Men antar att det betyder att den är rökt.
    Skickar med en bild på snurran, Ingen aning om man ser något spez. Men glappar mer än normalt skulle jag gissa på.

    [IMG][/IMG]

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den turbon är skrot. Kör inte bilen mer förrän du har bytt den.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Det vore ju inte första gången nån kör slut på turbon i en nyinköpt 9-5.
    Jag känner mig träffad men hade ett ev turbobyte med i planeringen vid köpet av min 9-5:a!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Degefors
    Inlägg
    12
    Medlem#
    Georg
    Har köpt ny turbo och allt har vart lätt ända tills idag när jag skulle montera in alla rörena. Det var grymt svårt att få dom på plats. Har bara 1 bult kvar för vattnet nu. Men det vill sig typ inte. Vart grymt rädd om att inte böja lr sånt. Så ingen ska vara böjd vad jag vet.
    Något tipps på hur man gör för att få till det lättast? Turbon var sop slut btw*

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag brukar montera rören på turbon innan jag spänner fast den. Du behöver inte dra åt rören men ha de monterade när du sätter fast turbon så att säga. Är ju lite trångt där när allt är fastspänt.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Degefors
    Inlägg
    12
    Medlem#
    Georg
    Ska prova att släppa på turbon o se om de blir någon skillnad

  14. #14
    Jag köpte 12 mm blocknyckel hos Biltema, den där som fungerar som ett spärrhandtag i den slutna änden. Den är guld värd just för anslutningarna om turbon sitter på plats.



    Visar 13 men köpte 12 mm.

    http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...knyckel-11319/
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-10-29 klockan 17:25. Anledning: Tillagd länk

Liknande ämnen

  1. Min 9-3 låter fruktansvärt, några idéer? (video)
    Av mrjb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 18:23
  2. Knakar fruktansvärt i framvagnen
    Av olof102 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 21:56
  3. Fruktansvärt däckljud med Kumho KU31
    Av Lagesson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •