Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Wastegaten och stagets längd

  1. #1

    Wastegaten och stagets längd

    Hej!

    Bytte turbo och staget till wastegaten på den gamla var 155 mm men 160 mm på det nya och jag justerade inte till 155 mm. Har det något betydelse? Bilen går lika bra som innan turboraset med den nya turbon så jag bara undrar. Jag har inte monterat någon turbomätare än så jag vet inte exakt turbotryck. Trycket sköts ju inte rent mekaniskt som "på den gamla goda tiden på" utan elektroniskt på något sätt med alla slangar.

    Bilen ifråga är en 2,3t 170 hk från 1999.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Hej!

    Bytte turbo och staget till wastegaten på den gamla var 155 mm men 160 mm på det nya och jag justerade inte till 155 mm. Har det något betydelse? Bilen går lika bra som innan turboraset med den nya turbon så jag bara undrar. Jag har inte monterat någon turbomätare än så jag vet inte exakt turbotryck. Trycket sköts ju inte rent mekaniskt som "på den gamla goda tiden på" utan elektroniskt på något sätt med alla slangar.

    Bilen ifråga är en 2,3t 170 hk från 1999.
    http://bit.ly/feBACQ här kan du läsa om hur man ställer in GLT.
    Saab tyckte att det är viktigt.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Trycket sköts ju inte rent mekaniskt som "på den gamla goda tiden på" utan elektroniskt på något sätt med alla slangar.
    Rätt justerat grundladdtryck är precis lika viktigt idag, som det var innan det fanns elektronisk reglering. Om jag ska försöka uttrycka det på lekmannaspråk så kan jag väl säga såhär: Elektroniken samspelar med det mekaniska, och om det mekaniska inte är helt tipp-topp så kommer elektroniken bli förvirrad, och man får ostabilt laddtryck.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Rätt justerat grundladdtryck är precis lika viktigt idag, som det var innan det fanns elektronisk reglering. Om jag ska försöka uttrycka det på lekmannaspråk så kan jag väl säga såhär: Elektroniken samspelar med det mekaniska, och om det mekaniska inte är helt tipp-topp så kommer elektroniken bli förvirrad, och man får ostabilt laddtryck.
    Har sagt det förut: Efter byte av turbo - kolla allltid GLT direkt. Men jag får en deja vue här. Bosse: Har inte du bytt turbo nyligen och testat en Biltema-turbo? (Tidigare, av dig, publicerat)?

    /Lufto

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Har sagt det förut: Efter byte av turbo - kolla allltid GLT direkt. Men jag får en deja vue här. Bosse: Har inte du bytt turbo nyligen och testat en Biltema-turbo? (Tidigare, av dig, publicerat)?

    /Lufto
    Jag har Biltematurbo ja. Men ingen tryckmätare. Inget verkar fela vad jag känner då överladdningen är stabil i alla lägen. Hur ställer jag in grundladdtryck själv om jag nu skulle göra det? Justera staget till 155 mm eller?

    Edit. nu såg jag länken till hur man gör!
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-10-26 klockan 19:54.

  6. #6
    Turbotrycksmätaren monterad och det laddar ca 0,5 bar. Har inte justerat staget. Kul är det med en snabb automatlåda för övertrycket hinner aldrig släppa riktigt vid växlingarna. Droppar bara aningen för att stiga igen!

    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-11-15 klockan 19:33.

Liknande ämnen

  1. Motorlängd - Lång vs kortmotor
    Av Agaton.sax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 18:18
  2. Längd på drivaxlar og 900/99
    Av grewen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 11:12
  3. Längd 9-3 Coupe -02?!
    Av Olle_Sthlm i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 13:47
  4. x rör längd på pipor?
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 10:40
  5. [LÖST] Längd på en NG9-3 SS
    Av Micke S i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •