Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Vågar man använda dem här till vintern?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Vågar man använda dem här till vintern?

    Hej,

    Jag fick en uppsättning vinterdäck på fälg med bilen jag köpte tidigare i år som jag ännu inte provat, då vintern ej anlänt här än. Min fråga till er är om man vågar köra på dessa i vinter? Däcken har olika märken och mönster, alltså 2st par av vardera märke. Två av däcken är utav märket "Duro Snow Hawk, 205/55R16" och de andra två heter "Zatas MS1 205/55R16". Däcken är definitivt inte i toppskick men frågan är om dem är helt utom räddning eller om det kan fungera en vinter till? Svårt för er att svara på kanske men lite tips och rådgivning hade varit bra!

    Lite bilder:

    Zatas:



    Duro:



    Såhär ser det ut på 1 utav Zatas däcken. Betyder det att däcket är för gammalt?



    Uppskattar om ni kunde ge lite rådgivning om hur jag ska göra. Självklart är det bästa att köpa nya däck men nu fick jag ju dessa med bilen.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor N3roxs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9589
    När är däcken tillverkade? Står på däcksidan. Zatas däcket ser lite torrt ut och jag personligen hade inte valt att köra med det. Är det dubbar på Zatas däcket? Det är inte så att Zatas däcket är av regummerad typ?

    http://stro.se/wp-content/uploads/20...09-Swedish.pdf
    Bil: SAAB og9-3 '01 Aero - T7 205 Hk - 17" 3-Spoke Double med 215/45-17 SÅLD
    Bil: SAAB og9-3 '99 SE - T5 154 Hk - 17" 3-Spoke Double med Pirelli Cinturato P7 225/45-17 Skrotad
    Projekt: Fälgreparation 17" 3-Spoke Double som smakat på lite för mycket trottoar. Före / Efter (Avslutat)

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Dom där hade jag bytt ut på en gång. För det första, noname-däck. Sedan sprickor i dom. Som sagt kolla tillverkningsdatumet. Och det ena paret är ju dubbat och det andra är dubbfria. Hur var det tänkt här???
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Instämmer livligt. Släng dom. Vinterdäck är färskvara! Du kommer märka hur dåliga dom är när en lastbil vräker sig ut framför dig och du måste panikbromsa. Men då är det lite sent att hinna till däckverkstan innan smällen.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Nya billiga lågprisdäck är klart mycket bättre än dessa om livet är dig kärt eftersom de är färskare och ekonomin ansträngd.
    Dessa kan du använda till nån burn-out tävling på ICA parketingen ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Saxat från Transportstyrelsen: "Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet."

    Jag personligen hade inte kört en enda centimeter på något av dina fyra däck, och hade helst inte velat möta en bil bestyckad med sådana däck heller

    Det ser dessutom ut att vara lösa däck utan fälg, vilket väl gör dess värde till noll.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Kasta skräpet!
    Signaturlös

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Haha, tack för alla svar! Ni har gett mig en klar inblick på vad jag ska göra. Fälgarna är dock rätt fina och det är samma fälg som sitter på alla fyra däck, Dotz. Så det får bli att antingen leta på Blocket eller köpa 4st nya däck till fälgarna.

    Tack ska ni ha! Och tack för tipset om burnout-tävling på ICA parkeringen, blir perfekt med dessa däck då!

    Edit: Hittade dessa lite snabbt på Blocket,

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_...20816.htm?sa=1

    Bra pris och rätt nära till mig. Vad tror ni om dessa?
    Senast redigerat av Jäder den 2014-10-23 klockan 16:02.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 449
    Medlem#
    11937
    Några kommetarer:
    - Zatas har jag aldrig hört talas om, men av mönstret och dubbtypen att döma ser det ut att vara gammalt (80-talsdesign, även om det kanske tillverkats senare).
    - Oavsett när Zatas-däcken är tillverkade (även om det vore kul att läsa ut det ur datumstämpeln) så är gummit snustorrt och hårt vilket bevisas av de små sprickorna på sidan. En av de viktigaste egenskaperna för ett vinterdäcks grepp är gummits mjukhet, så greppet på dessa däck lär vara uruselt.
    - Duro-däcken verkar ha dåligt mönsterdjup. Svårt att säga ifrån en bild hur djupt (lagstadgad gräns är 3mm), men förmodligen inget jag skulle ha kört runt på.

    Om du "vågar" köra på dessa däck är upp till dig. Men jag hoppas att du inte kör i närheten av mig...

    Om du inte har tillgång till däckmaskin så behöver du betala en icke-försumbar slant för att få på däcken på fälg varje gång. Så varför slänga på dessa däck när du ändå måste betala en ny däckkrängningskostnad igen inom en snar framtid?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Några kommetarer:
    - Zatas har jag aldrig hört talas om, men av mönstret och dubbtypen att döma ser det ut att vara gammalt (80-talsdesign, även om det kanske tillverkats senare).
    - Oavsett när Zatas-däcken är tillverkade (även om det vore kul att läsa ut det ur datumstämpeln) så är gummit snustorrt och hårt vilket bevisas av de små sprickorna på sidan. En av de viktigaste egenskaperna för ett vinterdäcks grepp är gummits mjukhet, så greppet på dessa däck lär vara uruselt.
    - Duro-däcken verkar ha dåligt mönsterdjup. Svårt att säga ifrån en bild hur djupt (lagstadgad gräns är 3mm), men förmodligen inget jag skulle ha kört runt på.

    Om du "vågar" köra på dessa däck är upp till dig. Men jag hoppas att du inte kör i närheten av mig...

    Om du inte har tillgång till däckmaskin så behöver du dessutom betala en icke-försumbar slant för att få på däcken på fälg, vilket känns bortkastat eftersom du lär få göra om manövern inom en snar framtid. Bättre är då att införskaffa nya däck och inte behöva betala däckkrängning på flera år...
    Tack för ditt svar! Jag har redan bestämt mig för att införskaffa nya vinterdäck. Däremot sitter alla fyra däck på Dotz fälgar vilket kanske inte framkom så tydligt på bilderna.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 449
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_...20816.htm?sa=1

    Bra pris och rätt nära till mig. Vad tror ni om dessa?
    Svårt att säga p.g.a den suddiga blocket-bilden, man behöver ju syna däcken i detalj. Det viktiga är:
    - Däckmodell? Översta är ett Continental-däck - det är positivt - men är resten det också? Och är det s.k. nordiska dubbfria däck eller inte (vilken conti-modell är det)?
    - Hur gamla är däcken? (kolla datumstämpel på däcken)
    - Hur ser slitaget ut? Mönsterdjup, snedslitningar o.s.v.

    Men visst, är alla 4 continental-däck av nordisk typ med angivet mönsterdjup och max några enstaka år gamla låter 2000:- för rubbet som ett anständigt pris.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Haha, tack för alla svar! Ni har gett mig en klar inblick på vad jag ska göra. Fälgarna är dock rätt fina och det är samma fälg som sitter på alla fyra däck, Dotz. Så det får bli att antingen leta på Blocket eller köpa 4st nya däck till fälgarna.

    Tack ska ni ha! Och tack för tipset om burnout-tävling på ICA parkeringen, blir perfekt med dessa däck då!

    Edit: Hittade dessa lite snabbt på Blocket,

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_...20816.htm?sa=1

    Bra pris och rätt nära till mig. Vad tror ni om dessa?
    Passar dom över dina broms-ok?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Passar dom över dina broms-ok?
    Inte en susning! Hittade bara dem lite snabbt efter jag sökt på Saab i fälg & däck kategorin på Blocket. Vet inte mer än det som står i annonsen. Får kanske höra lite med han som äger de.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Får kanske höra lite med han som äger de.
    Säljaren av hjulen vet inte vilka bromsar din bil har, så den frågan kan säljaren inte svara på.

    Säljaren har angett att hjulen är 15" och det är de minsta hjulen till en 9-3 eller 9-5 och passar inte om bromsarna är för stora. Om hjulen ska vara till en Aero är det stor risk att de inte passar.

    Mät vilken diameter det är på de främre bromsskivorna så kan någon här tala om vilken storlek på fälg du behöver.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    Jag ska försöka vara balanserad och inte elak!
    Ts ursprungliga fundering gör mig förbannad, men ändå mer rädd!
    Tänk att, vi andra på vägen, riskerar att någon ens funderar så!
    Ja, moderatorn må radera mitt inlägg, men jag kan inte låta bli.
    Omtänksamma Hälsningar

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Jag ska försöka vara balanserad och inte elak!
    Ts ursprungliga fundering gör mig förbannad, men ändå mer rädd!
    Tänk att, vi andra på vägen, riskerar att någon ens funderar så!
    Ja, moderatorn må radera mitt inlägg, men jag kan inte låta bli.
    Omtänksamma Hälsningar
    Förstår dig absolut och håller fullständigt med! Hade väl egentligen inte tänkt att använda däcken i praktiken men ville se vad experterna hade att säga först innan jag införskaffade nya. Även min far avrådde mig från att använda däcken. Frågan är om man ska leta nya kompletta fälg/däck på Blocket eller köpa 4st nya däck och sätta på de fälgarna som däcken sitter på nu.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Helt slut däck det där, och med tanke på att det lär va nån kines som har gjort dem så var de inte ens bra när de var nya.

    Däck har (konstigt nog) ca 25% värde av nypris så fort du har monterat dem på fälg i princip Jag hittade mina på Blocket för 1600kr och då fick jag tag på 4st Nokian Hakkapeliitta 5 185/65/15 (säljs fortfarande) där tre av däcken är begagnade men alla dubb kvar (2st 7,5mm och 1st 8,5mm) och ett nytt (9,5mm ca).

    Köp dubbade Hakkapeliitta så blir det bra. Kolla Blocket så kan du spara en slant mot att köpa helt nytt. Köp faaaaaaaaaaaaaaaaaa... inte några kinadäck till vintern, kineserna kan knappt göra sommardäck vilket säger endel om hur bra vinterdäck de gör.


  18. #18
    Och ändå, vilka bilar är det som hamnar i dikena varenda år när den första snöstormen kommer?

    Gamla Opel Kadett och Beirutmercor med torrspruckna gamla Gislaved?

    Nope, klart överrepresenterade är flång nya Audi Quattro med Hakkapelitta 12 med etiketterna kvar...

    hur hänger det ihop?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Man ska köra ordentligt också och det blir lite lättare med däck som faktiskt har fäste

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    Jag tänker inte hänga på snacket om vilka däck som är bäst!
    Naturligtvis måste man köra med tanke på vilka däck man har.
    MEN Ts fråga skrämmer mig fortfarande!
    Jag vill ABSOLUT inte ha sådana däck på mina medtrafikanters bilar!

Liknande ämnen

  1. Vågar man använda denna turbo ?
    Av matte_1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 20:17
  2. 2 till 1 fil vägar
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 23:30
  3. Vågar jag använda oljefiltert jag fått?
    Av Segge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 22:28
  4. 16" alu-fälg till vintern!
    Av petson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •