Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vattenskadad saab 93 02

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Medlem#
    -

Unhappy Vattenskadad saab 93 02

Hej jag råkade köra ner i en å med min saab allt utom koffertluckan var under ytan i 4 timmar tog bort alla relän och säkringar samt styrboxen och blåste rent sen sprayade jag alla relän med wd-40 och ställde in en kupévärmare nu är det bara att vänta och se men efter jag fått upp bilen laddade jag batteriet och försökte starta den men startmotorn var död snälla har jag gjort rätt tacksam för alla tips Med vänlig hälsning. Johnny

Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Medlem#
    7119
    Skulle nog säga att den bilen är helt körd. För mycket elektronik för att den ska fungera efter något sådant. Kollade du oljan innan startförsök? Kan stå vatten ovanpå kolvarna, så ut med tändstiften. luftfiltret och insugsrören kan vara fulla med vatten.

Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Wow. Inte en chans, kabelstammar och allting är dränkta. Skroten skulle jag säga! Sorry! Mao, jag instämmer bara med ovan men största problemet är nog inte vatten i motorn utan i all elen. Den kan ju knappast vara jättefräsch invändigt heller?
    MEDLEM 7032.

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Det finns ganska många elektronikboxar också som fått bada så du har nog många timmars jobb framför dig innan bilen startar och när den väl startar så har du ganska mycket utrustning som skall fungera också.

Försäkringsbolag brukar dessutom lösa in vattenskadade bilar ganska omgående, även om allt faktiskt skulle fungera just nu idag så vet du inte vad som kommer hända imorgon, om en vecka eller ett år. Du kan bli ståendes precis vart som helst.

Jag hade köpt en 9-3 med samma motor/årsmodell som denna och kört den istället och sedan haft den gamla som reservdelsbil till mig själv.

Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Problemet med att bada en bil är att det är så många prylar som _kan_ ha gått sönder. Elektronikprylar så klart (=boxar och reläer som redan nämnts men även sensorer, tändkassett, generator o.s.v.), men vatten i luft- och bränslesystem kommer också ställa till det - det du har i tanken lär t.ex. inte vara ren bensin längre. Dessutom kan diverse slangar och kablar slitits loss/sönder i samband med själva plasket. Det gör antalet tänkbara felkällor stort och därmed mycket svårt att felsöka.

Och får du mot förmodan igång motorn så är det massor med andra saker som kommer att ställa till det varav vissa kommer få nedslag på besiktningen. Kupéfläkt, airbagsystem, ABS, vindrutetorkare, belysning, handbromsvajrar (kommer det in vatten innanför vajerhöljet fryser de fast på vintern), kopplings- och bromshydraulik, vatten i motor- och växellådsolja är några jag spontant kommer på, det finns säkert fler.

Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag hade köpt en 9-3 med samma motor/årsmodell som denna och kört den istället och sedan haft den gamla som reservdelsbil till mig själv.
    Det är förmodligen det vettigaste alternativet. Då kan man ju efterhand prova vilka av delarna från den badade bilen som faktiskt överlevde och vilka som inte gjorde det.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Liknande ämnen

1. Vattenskadad luftfilter = skräp ? *Posten har lyckats igen*
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 15:18

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer