Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Svårt att få i 1:an vid stillastående, OG9-5

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402

    Svårt att få i 1:an vid stillastående, OG9-5

    Har börjat få problem att i första hand lägga i 1:an vid stillastående, men även
    övriga växlar är lite tjuriga. Rullar bilen är det betydligt lättare att växla. Även
    5:an kan kännas som om det "sitter fast" och är svår att få ur, speciellt om man
    kört en längre stund.

    I mitt fall så är växellådan nyrenoverad sen 1000 mil tillbaka och SAAB:s kit
    innehållande "handgranat", synkar, muffar, lager etc är monterat och injusterat av
    ett "proffs". Vid montering av lådan hällde jag i Red Lines Lightweight Shock Proof-olja
    samt monterade en Spec2+ koppling och ny slavcylinder. Det som inte byttes var sålunda
    huvudcylinder och slang.

    Vidare kan jag nämna att kopplingspedalen har ett normalt motstånd hela vägen
    (inget glapp eller dödgång alltså), men den tar långt ner....för det mesta.

    I takt med att problemet kommit smygande har jag försökt diagnostisera felet, men inte
    kunnat sätta fingret på vad det är för knas. Skulle rent teoretiskt kunna vara följande:

    # För "bra", smörjande olja i växellådan, vilket gör att synk-ringarna inte kan göra sitt jobb
    # Internläckage i huvudcylindern
    # "Kollapsad" eller trasig slang
    # Lamellen har/håller på att separera
    # Lamellen på väg att fastna på lamellaxeln
    # Läckage slavcylinder
    # Luft i systemet

    Inga yttre, synliga läckage förekommer och nivån i bromsvätskebehållaren är normal och
    kopplingspedalen känns "normal".

    Jag har själv en trolig "favorit" när det gäller ovanstående, men tänkte kolla om någon här har
    haft liknande problem och har nån erfarenhet ang denna typ av fel?

    Just det, bilen ja - det är en 9-5 MY99

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    skulle lägga pengarna på att det trots allt är lite luft kvar i hydraulsystemet.
    lufta som vanligt sen kan man enl wis montera på ett lock på behållaren och vacumsuga systemet.
    för luftnipplen sitter ju mitt på kretsen o inte som förr i slaven
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Tveksam om det finns luft kvar i systemet, men det är ju enkelt att lufta igen. Trycker oljan genom att trycksätta behållaren. Brukar funka bra.

    Får felsöka lite närmare i helgen.

    Kollade vad SAAB skulle ha för en huvudcylinder och slang, vilket är det enda jag ännu inte bytt... 949kr för cylindern och 1424kr för slangen. Tveksam till pirat-prylar när det gäller såna här komponenter...

    Mvh/ Nitro

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    Problemet är nog inte att det är luft från nippeln och upp till behållaren utan från nippeln och ner till slaven ioch med att nippeln sitter mitt på slingan.
    Enligt wis ( nu fritt ur minnet) så ska man trycka in slavcylindern i botten ( lös låda ) med en slang monterad på tryckröret, fylla röret/slangen med bromsvätska, trycksätta lite och trycka ut slaven med hjälp av bromsvätskan och fylla på lite åt gången.
    Detta repeteras ett antal ggr tills luften är borta.
    Nu är ju lådan monterad men jag tycker nog att du borde försöka suga bort ev luft i slaven genom tryckröret och en bit slang med bromsvätska i, med en sån här :http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...uftare-191531/
    eller liknande, finns väl billigare handdrivna som även kan trycksätta lite.

    larslars
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Har nu luftat kopplingen ordentligt ytterligare en gång utan någon förbättring. Kollade
    även slaget som slavcylindern gör på min bil och jämförde det med kompisens 9-5:a
    och det är lika. Tror man mao kan utesluta att det är luft i systemet, eller defekt
    slav- eller huvudcylinder.

    Har "kartlagt" problemet enl föjande:
    Motorn igång, friläge och kopplingen uppsläppt
    # Trycker ner kopplingen -> växel 1 i stort sett omöjlig att få i samt övriga växlar är "kärva".
    # "Lirkar" med 4.an eller 3:an och får i en av dessa växlar -> 1:an och alla andra växlar går i hur lätt som helst.
    Släpper man sen upp kopplingen i neutral för att åter trycka ner den, så är man tillbaka på ruta 1, dvs svårt/omöjligt att få i växlarna.

    Provade även att ställa mig i en utförsbacke och gjorde om samma test.
    # Trycker ner kopplingen och försöker lägga i 1:an -> går inte
    # Med ett lätt tryck för att försöka få i 1:an , släpper jag på bromsen -> Så fort bilen börjar rulla så hoppar 1:an i utan några problem.

    Kan tyvärr för lite om växellådor för att dra några slutsatser men det kanske finns någon
    här på forumet som kan tipsa ?

    Börjar misstänka att det är oljan som är boven, så jag funderar på att tappa ur Red
    Lines Lightweight Shock Proof-oljan och ersätta den med "hallonsaften"(MTF063).
    Lite orolig att den oljan inte lirar så bra med min Quaife-diff och motoreffekten bara.
    Nån som har erfarenhet av MTF063 i en låda med Quaife och drygt 400 Hk ?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Hur är dina motorbussningar och länkaget?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hur är dina motorbussningar och länkaget?
    Vänster och bakre är nya sen förra våren(diesel). Momentstagen undertill är uppstyvade med
    mer gummi. Länkaget är orginal.

    Borde inte vara länkaget. Växlarna går ju i hur fint som helst, bara man får
    lådan(kuggarna) att linjera. Verkar som hela lådan står "kugge-mot-kugge"
    så fort man koppar ur....

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Främre motorbussningen då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Främre motorbussningen då?
    Också uppstyvad med mer gummi. Vill minnas att de främre stagen
    inte finns i Powerflex-utförande till dom tidigare 9-5:orna, så det
    var därför det blev "Nitro-special" .

    Det går ju hur bra som helst att växla när man har rull på grejerna...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    867
    När jag bytte origen oljan som såg ut som lera funka lådan och växlarna perfekt. Bytte till redline och blev katastrof med 1 an och backen. Oljan är för fin.

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av toorop Visa inlägg
    När jag bytte origen oljan som såg ut som lera funka lådan och växlarna perfekt. Bytte till redline och blev katastrof med 1 an och backen. Oljan är för fin.
    Skulle kunna vara så enl min teori. Har du bytt tillbaka till MTF063 och blev det då bra igen?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    867
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Skulle kunna vara så enl min teori. Har du bytt tillbaka till MTF063 och blev det då bra igen?

    mvh/ Nitro


    Nej, men ska det om inte det blir bättre med nya bussningarna.
    Har glapp i momentstaget. Blev svårare att få i 1:an och backen när jag sköljde lådan och bytte.
    Kommer hälla i en mer trögflytande olja, tror dock starkt mer på oljan än bussningen.

    Vi hade en gammal 850, oljan hade inte bytts på 5-7 år, gick klockrent.
    Tills vi bytte olja. Hällde i det man skulle ha, slutade med motorras. Oljan pressa sönder packningar, drack olja, rök-la halva staden. Allt gick sönder.


    Din olja är för lådor som ska ha 75/80 Högst.
    Red line väljer att snåla på information på hemsida där som skriver att oljan är av bästa kvalité och kan jämföras med en SAE 75W140, fast i detta fall 75/80
    Hur som helst så ska din låda om du har manuell ha 75/90 minst.
    Oljan är helt enkelt för lättflytande och förmodligen klarar inte backsynken av för lätta oljor.
    Såg på en engelsk sida att han stoppa i en lättare olja och brände synkningarna för oljan va för tunn.

    Förmodligen har jag redan bränt back synken pga av mtl oljan.
    Senast redigerat av toorp den 2014-10-27 klockan 20:14.

  13. #13
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Oljan är helt enkelt för lättflytande och förmodligen klarar inte backsynken av för lätta oljor......
    Stå du inte på huvet och tänker nu? Med mer bärighet på oljan så jobbar synkarna sämre, så MTF063 borde vara lösningen i mitt
    fall, om man nu kan förenkla och påstå att en tunnare olja har sämre bärighet...??

    Motoroljan(10W30) som SAAB hällde i lådorna från början var bättre för lager och kuggar, men sämre för synkarna, så när klagomålen
    trillade in tog SAAB fram just MTF063-oljan för att få lättare växlingar. Tyvärr har den oljan inte lika bra smörjande egenskaper när det
    kommer till lager, och troligen även en lägre bärighet....och just bärigheten kanske är en bra egenskap när man börjar belasta lådan
    med moment över 400Nm. Vad jag förstått så kan man inte både äta kakan och ha den kvar....

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Motorn avstängd, går växlarna i lätt då?

    Angående oljan borde Johan H svara ((=

    Kanske borde åka över till MapTun och lägga i mässingsbussningar i länkaget???
    Senast redigerat av RZ den 2014-10-27 klockan 21:37.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    867
    Jovisst.men då.undrar jag detta.
    Växlarna har fungerat utan problem både för.mig och förra som hade den inkl backen. Sköljde lådan och bytte till redline mtl blev bättre. Efter 1 vecka börja problemen. Backen gick ej att få i. Började skorra. 1an va trög stillastående. Från saabs 75/90 till 70/80 gör att min låda håller på och rasar.
    även när redline rek denna. Och maptun med. Sett fler som tryckt i redline och fått värre problem.

    Såg nu på ett annat forum en bil.som hade gått långt. En bwn. Han bytte till redlinde mtl. Han hade skit problem med att få i backe och växlarna. Bytte till nån mirakel olja. Blev 80% bättre. Bytte igen till original. Blev som vanligt. För vissa funkar redlinde. För vissa blir det skit. Som mig. Jag byter till original i helgen. Kör jag bilen ett tag så brukar det vara bättre. Men första starten är katastrof.
    Senast redigerat av toorp den 2014-10-27 klockan 22:31.

  16. #16
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Motorn avstängd, går växlarna i lätt då??
    Japp. Inga problem då.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  17. #17
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    ...behöver ju inte vara nåt i växellådan. Det skulle ju även kunna vara lamellen som "klibbar fast" lite
    grann på tryckplatta/svänghjul....

    Någon som har erfarenheter av SPEC2+ koppling ?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  18. #18
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    867
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    ...behöver ju inte vara nåt i växellådan. Det skulle ju även kunna vara lamellen som "klibbar fast" lite
    grann på tryckplatta/svänghjul....

    Någon som har erfarenheter av SPEC2+ koppling ?

    mvh/ Nitro
    Jag har ett gnissel ljud där. Tänkte spruta in typ kontakt spray eller bromvätskerengöring nått med sprit så det dunstar. Finns ju en inspektionslucka vid avluftningen. Kärvar lite . Återkommer när jag bytt allt.

  19. #19
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av toorop Visa inlägg
    Jag har ett gnissel ljud där. Tänkte spruta in typ kontakt spray eller bromvätskerengöring nått med sprit så det dunstar. Finns ju en inspektionslucka vid avluftningen. Kärvar lite . Återkommer när jag bytt allt.
    Menar du att du också har en Spec2+ koppling ?? I så fall tror jag att vi kan sluta leta efter felet både du och jag...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  20. #20
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    867
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Menar du att du också har en Spec2+ koppling ?? I så fall tror jag att vi kan sluta leta efter felet både du och jag...

    mvh/ Nitro

    Har original. Men tror slaven eller plattan kärvar vilket i sin tur leder till att kopplingen inte riktigt växlar ur. Och grädde på moset så glappar bussningen. Ska in och kika i luckan. Gnisslet uppstår när bilen är kall.

Liknande ämnen

  1. Stillastående 1.5 år, nu service?
    Av Dyos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 20:14
  2. råd vid köp av stillastående 9000 cde 2,3t
    Av t0mz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 22:06
  3. Vibrerar stillastående 9-5
    Av Lofvis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 11:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •