Har börjat få problem att i första hand lägga i 1:an vid stillastående, men även
övriga växlar är lite tjuriga. Rullar bilen är det betydligt lättare att växla. Även
5:an kan kännas som om det "sitter fast" och är svår att få ur, speciellt om man
kört en längre stund.
I mitt fall så är växellådan nyrenoverad sen 1000 mil tillbaka och SAAB:s kit
innehållande "handgranat", synkar, muffar, lager etc är monterat och injusterat av
ett "proffs". Vid montering av lådan hällde jag i Red Lines Lightweight Shock Proof-olja
samt monterade en Spec2+ koppling och ny slavcylinder. Det som inte byttes var sålunda
huvudcylinder och slang.
Vidare kan jag nämna att kopplingspedalen har ett normalt motstånd hela vägen
(inget glapp eller dödgång alltså), men den tar långt ner....för det mesta.
I takt med att problemet kommit smygande har jag försökt diagnostisera felet, men inte
kunnat sätta fingret på vad det är för knas. Skulle rent teoretiskt kunna vara följande:
# För "bra", smörjande olja i växellådan, vilket gör att synk-ringarna inte kan göra sitt jobb
# Internläckage i huvudcylindern
# "Kollapsad" eller trasig slang
# Lamellen har/håller på att separera
# Lamellen på väg att fastna på lamellaxeln
# Läckage slavcylinder
# Luft i systemet
Inga yttre, synliga läckage förekommer och nivån i bromsvätskebehållaren är normal och
kopplingspedalen känns "normal".
Jag har själv en trolig "favorit" när det gäller ovanstående, men tänkte kolla om någon här har
haft liknande problem och har nån erfarenhet ang denna typ av fel?
Just det, bilen ja - det är en 9-5 MY99
mvh/ Nitro