Sidan 18 av 37 FörstaFörsta ... 8161718192028 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 722

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #341
    Sugmotor OpcSwes avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Kör på RAVENOL HLS SAE 5W-30 i Saab 9-3/9-5, köpt via autodoc.
    Vectra Opcn går på Red Line 5W40 Extreme, körs ca 250-300 mil/år (MapTun)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av OpcSwe den 2017-11-09 klockan 15:42.

  2. #342
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av OpcSwe Visa inlägg
    Kör på RAVENOL HLS SAE 5W-30 i Saab 9-3/9-5, köpt via autodoc.
    Får man fråga varför du valt just den oljan?

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #343
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Intressant fråga. Tycker jag oxo.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #344
    Sugmotor OpcSwes avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Bara blivit att dom fått gå vidare på samma olja som innan,
    båda bilarna kommer från samma ägare.
    Nått negativt med denna olja, som ja missat??

  5. #345
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Får man fråga varför du valt just den oljan?
    Den har ju äkta Dexos2-licens, så då är väl valet av tillverkare mest en smaksak? Förutsatt att man inte har tillgång till VOA/UOA-analyser förstås.
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  6. #346
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av lbs129 Visa inlägg
    Den har ju äkta Dexos2-licens, så då är väl valet av tillverkare mest en smaksak? Förutsatt att man inte har tillgång till VOA/UOA-analyser förstås.
    Ja, precis, det var just därför jag undrade varför han valt den oljan.
    Den är för mig helt okänd och inte särskilt billig, så jag var nyfiken på vad anledningen var.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #347
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det finns alltid en hel rad andra faktorer som gör att man inte alltid väljer det billigaste eller det mest lämpliga. Skulle alla välja samma sak så skulle nog marknaden se väldigt konstig ut.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #348
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det finns alltid en hel rad andra faktorer som gör att man inte alltid väljer det billigaste eller det mest lämpliga. Skulle alla välja samma sak så skulle nog marknaden se väldigt konstig ut.
    Ja, det är därför marknaden är så pass bred som den är.

    Nu hade någon valt en olja jag inte vet någonting om och den var långtifrån billig, så därför blev jag givetvis nyfiken på varför någon valde just den. Vilka faktorer spelade in, och vilka specifikationer har just den oljan som gjorde att valet föll på den?
    Hade den varit snorbillig så hade jag bara antagit att det var priset som avgjorde, folk väljer tyvärr oftast det billigaste alternativet och skiter i resten, men nu var det inte så.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av OpcSwe Visa inlägg
    Bara blivit att dom fått gå vidare på samma olja som innan,
    båda bilarna kommer från samma ägare.
    Nått negativt med denna olja, som ja missat??
    Jag har aldrig hört talas om den tidigare så jag vet ingenting om den, det var därför jag var nyfiken på varför du valt den. Jag hade hoppats på att du skulle berätta för mig vad som var bra med den nämligen.
    Den har inte särskilt imponerande specar och säljsnacket på tillverkarens hemsida var bland det värsta bullshit jag någonsin hört, men den har rätt klassning så det kan givetvis vara en bra olja ändå.
    Senast redigerat av rcy den 2017-11-10 klockan 12:39.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #349
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av OpcSwe Visa inlägg
    Nått negativt med denna olja, som ja missat??
    Nä, jag var bara nyfiken, för jag har inte hört om den innan heller. Men nu vet jag inte någon skillnad mot GMs Dexos2, annat än högre pris och att jag inte vet var den säljs. Så tillsvidare "tycker!" jag GMs är ett bättre val.
    Men marknad och produkter utvecklas...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #350
    Sugmotor OpcSwes avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det har bara blivit att dom har fått rullat vidare på den.
    Nog gör oljan det jobb den ska, bytte ventilkåpspackning för nån v sen på 9-3an.
    Den har rullat 22500 mil nu, och det fanns inte ens början på avlagringar/koks/etc på topp ovansidan.
    Tänkte fota den, för att hetsa kompisen som är övertygad om att Mobil 3000 är bästa/renaste oljan.
    Lite som att svära i kyrkan med olja
    Sen är jag inte direkt nån som jagar priset så mkt, klart man inte vill betala dubbla priset för liknande vara.
    Ska ja va ärlig har ja ingen aning om GM oljan är bu lr bä, Opel ville slå den i Opc´n när ja gjorde sista års service.
    Men då kändes den för "billig", men jag vet som sagt inget om den.

  11. #351
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av OpcSwe Visa inlägg
    Det har bara blivit att dom har fått rullat vidare på den.
    Nog gör oljan det jobb den ska, bytte ventilkåpspackning för nån v sen på 9-3an.
    Den har rullat 22500 mil nu, och det fanns inte ens början på avlagringar/koks/etc på topp ovansidan.
    Tänkte fota den, för att hetsa kompisen som är övertygad om att Mobil 3000 är bästa/renaste oljan.
    Lite som att svära i kyrkan med olja
    Sen är jag inte direkt nån som jagar priset så mkt, klart man inte vill betala dubbla priset för liknande vara.
    Ska ja va ärlig har ja ingen aning om GM oljan är bu lr bä, Opel ville slå den i Opc´n när ja gjorde sista års service.
    Men då kändes den för "billig", men jag vet som sagt inget om den.
    Mobil 3000 (förutsatt att det är XE) är Dexos2 klassad och är en bra olja, så din kompis har inte helt fel. Sen om den är bäst eller inte är väldigt objektivt, jag skulle personligen aldrig påstå att en olja är "bäst".

    GM's olja är helt ok. Den klarar kraven och gör det den ska till ett bra pris. Det finns dock bättre oljor, men dom kostar mer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #352
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Ja, precis, det var just därför jag undrade varför han valt den oljan.
    Den är för mig helt okänd och inte särskilt billig, så jag var nyfiken på vad anledningen var.
    Jag förstår. Själv köpte jag Castrol Edge 0W-30 Dexos2 till min 9000 med B234. På pappret har den väldigt fina kallstartegenskaper, vilket är varför jag köpte den. Jag fick den dessutom till bra pris.
    https://msdspds.castrol.com/bpglis/F...PXE-9GVBS4.pdf
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  13. #353
    Sugmotor OpcSwes avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ja då har man handlat på sig GM Dexos2, lade beställning på sponsor sidan.
    Hyggligt pris dessutom, samt att man handlat i Sverige
    Filter å annat plock åkte oxå med!
    Å gissningsvis så lär inte bilarna må sämre av märkes bytet.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #354
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ett par månader sen men undrar bara varför så många väljer en Dexos 2- klassad olja till sina bilar? Det är ju en low SAPS. Jag har ingenting emot att ni gör det (alla använder ju såklart den oljan man vill) är bara lite förundrad att ni är mera rädda om katalysatorn än om motorn?

  15. #355
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Ett par månader sen men undrar bara varför så många väljer en Dexos 2- klassad olja till sina bilar? Det är ju en low SAPS. Jag har ingenting emot att ni gör det (alla använder ju såklart den oljan man vill) är bara lite förundrad att ni är mera rädda om katalysatorn än om motorn?
    Va? Anledningen att man väljer en Dexos2 är väl för att våra motorer är byggda för en Dexos2 olja. Det vore rätt korkat att välja något annat.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #356
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Ett par månader sen men undrar bara varför så många väljer en Dexos 2- klassad olja till sina bilar? Det är ju en low SAPS. Jag har ingenting emot att ni gör det (alla använder ju såklart den oljan man vill) är bara lite förundrad att ni är mera rädda om katalysatorn än om motorn?
    Dexos2-oljan är visserligen en low-SAPS-olja, men den uppfyller fortfarande hårda krav på lågt slitage. Den överträffar exempelvis både GM LL-A-025 och GM LL-B-025.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  17. #357
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Jo men Dexos2 är väl en ACEA A3/B4 C3 (om jag inte missuppfattat det hela), en low SAPS främst anpassad för att inte förstöra partikelfilter hos dieselmotorer och för att minska bränsleförbrukning pga miljökrav. Att den oljan då skulle vara optimal för att skydda motorn som en High SAPS A3/B4 gör har jag svårt att förstå..? ACEA A3/B4 har ju även högre både TBN och HTHS än Dexos 2 så hur tänker gm egentligen? Ni får gärna förklara. Jag lyssnar och vill bli rättad om jag har fel. Jag ska nämligen byta olja snart i min 9-5 2.0t -00, det var därför jag undrade nu när det börjar bli aktuellt att se sig om efter "den bästa" oljan till min bil. Att hälla en Dexos2 i motorn känns lite konstigt faktiskt..hmm... Jag förstår inte riktigt hur GM kan rekommendera en ACEA C low SAPS till en bil med bensinmotor utan partikelfilter. Jättekonstigt (enligt mig)

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #358
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Sorry det här var nog off-topic minst sagt! Admin får ta bort

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #359
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Sorry det här var nog off-topic minst sagt! Admin får ta bort
    Jag skulle nog säga att det absolut inte är OT.
    Med tanke på hur många & långa oljetrådar man kan hitta här
    Jag som lycklig amatör lär mig hela tiden och ser fram emot svar på din fråga

    2 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #360
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Jo men Dexos2 är väl en ACEA A3/B4 C3 (om jag inte missuppfattat det hela), en low SAPS främst anpassad för att inte förstöra partikelfilter hos dieselmotorer och för att minska bränsleförbrukning pga miljökrav. Att den oljan då skulle vara optimal för att skydda motorn som en High SAPS A3/B4 gör har jag svårt att förstå..? ACEA A3/B4 har ju även högre både TBN och HTHS än Dexos 2 så hur tänker gm egentligen? Ni får gärna förklara. Jag lyssnar och vill bli rättad om jag har fel. Jag ska nämligen byta olja snart i min 9-5 2.0t -00, det var därför jag undrade nu när det börjar bli aktuellt att se sig om efter "den bästa" oljan till min bil. Att hälla en Dexos2 i motorn känns lite konstigt faktiskt..hmm... Jag förstår inte riktigt hur GM kan rekommendera en ACEA C low SAPS till en bil med bensinmotor utan partikelfilter. Jättekonstigt (enligt mig)
    Du verkar tro att low-saps automatiskt innebär att oljan bara är anpassad för att inte förstöra partikelfilter, vilket är helt fel. Det finns massor av oljor som är low-saps så du kan säkerligen hitta en olja med just dom egenskaper du har trots att den är low-saps.

    Att säga att ACEA A3/B4 har högre TBN än Dexos 2 är också helt felaktigt, det beror givetvis på vilken A3/B4 olja man jämför mot vilken Dexos 2 olja. Det finns A3/B4 oljor med lågt TBN likväl som det finns Dexos 2 oljor med högt TBN, välj den olja som passar dig.

    GM rekommenderar inte en ACEA A3/B4, dom rekommenderar en Dexos 2. Dexos 2 är en ersättare för den äldre A3/B4 klassningen.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •