Sidan 2 av 36 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 716

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag beställde en dunk från Däckonline för 273:-, tog 4 dagar att få den. Billigare än Mekster
    Ja, Mekster tar 263 kr med frakt så 273 kr på Däckonline är klar billigare.
    Senast redigerat av KristianS den 2014-11-06 klockan 23:45.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    till -->@ 71jojje

    Smaken är som baken….

    PS! Castrol, Mobil , dom stora firmor , finns flera, vet inget och testar inte sina produkter dom vill ha bra betald är vad tror.
    Tyvärr du är ljusår från verkligheten och min link
    visar inte handpåläggning , visar koks vid 400 cel vid ca en timmes test.
    Enligt mig är kanske mobil esp 0w-40 mest och bäst olja för oss dödliga och därefter priset, dyrast.
    Jämföra gm-s dexos med någon av dom är omöjlig, skillnaden är som dag o natt, på alla sätt.
    Senast redigerat av George den 2014-11-07 klockan 00:27.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Ja. . Jag fattar att det är skillnad. . Det jag menar är... kollar vi på rätt saker är dexos 2 .. den som är bäst för våra saabar. .. eller finns bättre gillar castrol också. . Men vilken rengör, smörjer och kyler bäst egentligen. ...

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Har testat flera oljor och har fått egen uppfattning. Knackande ventiler och koll på olja tråget är endast vad jag hade som referens. Mina Saabar ligger på moderata 250-260 hp men jag gärna gasar på när tillfälle finns.
    Knack ljud från transmission hydraultryckare, ventiler, fick med Q8-formula exel 5w-40 , samt Swedols 5-40.
    Har testat på turbo Vag , bmw , pegout, och 2 Saabar.
    Mobil 1 0w-40 var mkt bättre men lite ventil knack var kvar.
    Castrol 0w-40 försvann all knack.

    Hade även tråget ner på Saab 9000-94 av annan anledning och den har varit kemiskt rent.
    Vid denna tillfälle motor hade Mobil 1 0w-40 som olja.
    Vi är stor familj och alltid köper 20 liters dunk eller som sist 25 lit. Från Tyskland för billigare peng än billigast olja här.
    Angående Dexos är att mina kompisar, flera, har rasat turbo och koks i tråget var hur mkt som helst och dom har full servis bok för att tummen finns mitt i handen samt tanke att sälja bilen underlättar. De är bra med servis men GM har svikit Saab inkl. Mod Olofsson och personligen vill jag inte ha med dom att göra….Miljövänlig koks, kanske, och kolkraftverk är
    deras meriter.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #25
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Angående Dexos är att mina kompisar, flera, har rasat turbo och koks i tråget var hur mkt som helst och dom har full servis bok för att tummen finns mitt i handen samt tanke att sälja bilen underlättar.
    Har dessa bilar rullat med GM Dexos från att bilen var ny? Om inte så är det svårt att påvisa att ras mm kommer av den sista "tidens" användande av just GMs olja. Jag kör själv Dexos i min moderata 315+hk 9-5:a med ny maskin sedan 2012 och snart hunnit med 5000 mil. Den körs hårt och än så håller pinalerna ihop, byter förvisso olja mellan 700-1000 mils intervall mest pga E85.

    För daily driver är GM Dexos ett bra val men självklart finns det alltid bättre grejor till "hutlösa" pengar. Men jag ska faktiskt testa en mobil/castrol "premium" olja vid nästa byte för att se om jag hör någon skillnad på motorn.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    Ja, Mekster tar 263 kr med frakt så 273 kr på Däckonline är klar billigare.
    Jag hade inte klickat i kortbetalning.. fuck, nu blev jag blåst på en tia..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    De är bra med servis men GM har svikit Saab inkl. Mod Olofsson och personligen vill jag inte ha med dom att göra….Miljövänlig koks, kanske, och kolkraftverk är
    deras meriter.
    Den intressanta frågan blir ju då vilken motorolja Maud Olofsson använder?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #27
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Liten update: beställde just 25 liter då det var dags och denna gång blev det faktiskt mobil1

    https://oeldepot24.de/mobil-1-new-li...0-5-liter.html

    Kostnad 1660:- vilket blir 66,4 kr/litern (överkomligt)

    Hade jag beställt GM Dexos hade det blivit
    Kostnad 1075:- vilket hade gett literpris på 43kr.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har dessa bilar rullat med GM Dexos från att bilen var ny? Om inte så är det svårt att påvisa att ras mm kommer av den sista "tidens" användande av just GMs olja. Jag kör själv Dexos i min moderata 315+hk 9-5:a med ny maskin sedan 2012 och snart hunnit med 5000 mil. Den körs hårt och än så håller pinalerna ihop, byter förvisso olja mellan 700-1000 mils intervall mest pga E85.

    För daily driver är GM Dexos ett bra val men självklart finns det alltid bättre grejor till "hutlösa" pengar. Men jag ska faktiskt testa en mobil/castrol "premium" olja vid nästa byte för att se om jag hör någon skillnad på motorn.
    Känns givet om man kan köpa billigare och bättre att man gör det. Man kan testa om inget annat.

    Jag har ingen aning vilka olja användes i dom rasade Saabar ,… innan utom Dexos.?.
    Har inte heller om Mobil ESP 0w-40 men en som kör med den är jätte nöjd och jag har ingen
    tanke att kors förhöra honom ty den är min kompis som jag tror på.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag hade inte klickat i kortbetalning.. fuck, nu blev jag blåst på en tia..

    - - - Uppdaterad - - -



    Den intressanta frågan blir ju då vilken motorolja Maud Olofsson använder?
    Hajar du inte om någon pratar i metaforer/sammanhanget och min stora besvikelse att Saab inte finns längre och GM inkl. M. Olofsson har satt spiken i kistan då kan vi inte diskutera mer.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Hajar du inte om någon pratar i metaforer/sammanhanget och min stora besvikelse att Saab inte finns längre och GM inkl. M. Olofsson har satt spiken i kistan då kan vi inte diskutera mer.
    Men det har ju absolut ingenting att göra med kvaliteten på GM:s motorolja. Hajar du konceptet "relevans"?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Dexos är ingen bra olja därefter priset. Läs flera inlägg i samma tråd tex:
    @ StefanM:
    värt att poängtera är att Dexos oljan är en bulk olja från GM som troligen uppfyller kraven men inget mer. (de har ju dessutom satt kraven själva) Jag tror inte man ska se den som världens bästa olja bara för att den är original............
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Dexos är ingen bra olja därefter priset. Läs flera inlägg i samma tråd tex:
    @ StefanM:
    värt att poängtera är att Dexos oljan är en bulk olja från GM som troligen uppfyller kraven men inget mer. (de har ju dessutom satt kraven själva) Jag tror inte man ska se den som världens bästa olja bara för att den är original............
    Baserat på exakt noll fakta..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Liten update: beställde just 25 liter då det var dags och denna gång blev det faktiskt mobil1

    https://oeldepot24.de/mobil-1-new-li...0-5-liter.html

    Kostnad 1660:- vilket blir 66,4 kr/litern (överkomligt)

    Hade jag beställt GM Dexos hade det blivit
    Kostnad 1075:- vilket hade gett literpris på 43kr.
    Pengar i sjön om båda oljorna uppfyller tillverkarens rekommendation. Motbevisa mig gärna!

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Pengar i sjön om båda oljorna uppfyller tillverkarens rekommendation. Motbevisa mig gärna!
    Hur då? Köra fem motorer med varje typ av olja i långtidstest i bänk? Jag tror också att det räcker att följa tillverkarens rekommendation och nöjer mig med det utan ytterligare bevis.

  14. #34
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Pengar i sjön om båda oljorna uppfyller tillverkarens rekommendation. Motbevisa mig gärna!
    Jag behöver inte motbevisa ngt, denna gång vill jag prova annan olja. Jag resonerar som du uppfyller oljan biltillv. rekommendation så borde den fungera. Spec i mitt fall som alltid byter innan 1000 mil. Har alltid kört på GM Dexos med nya motorn sen 2012.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #35
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag har även fåttt för mig att Dexos2-oljan är uppskattad av många användare här på forumet,inkl att dessa tycker den fungerar minst lika bra eller bättre än motsvarande Mobil1-olja.

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Ni som kör trimmade turbo bilar, med Dexos, kan ringa gärna Saab eller Per Eklund- Arvika, och fråga om rekommendation av olja men glöm inte att säga att bilen har 350 hp på driven, minst, med Wossner kolvar , Verdi stakar ARP bultar , Sax 4 puckel lamell annan diff, 6 v-låda, torrsump, turboGT3071… lite godis , kan man säga…
    så kanske får man bekräftat info att Dexos är universal , odödlig, pallar för Le mans 24 tim och kan köras i Sahara öknen eller på Antarktis eller Alaska vintertid och den finns även i Måns bilar som Nasa skickar kosmonauter på dagliga promenader,… då får jag backa ödmjukt.

    PS! Kör vilken olja man vill är mitt sista ord.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #37
    George, har du druckit..?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #38
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Alla har rätt att tycka vad man vill om oljor. Olja är som religion det är så mkt myter, tyckande, och lite fakta som backar upp diskussioner på forum.

    Finns folk som skulle behöva få lyckopiller om de fick reda på att man hällt i en olja för halva priset i Tyskland mot här hemma. För vissa är det high end som gäller i allt och byter var 200:e mil ändå.

    GM Dexos må vara bulk/licenstillverkad över hela världen men den klarar ändå klassningen som står på dunken. Den funkar så är det, den är en universal olja den klarar longlife intervall. Hur många på detta forum kör så långa intervall? De flesta här brukar byta mellan 1000-1500 mil.

    Återigen är det den rekommendation som står i instruktionsboken som gäller om inte det har ändrats över motorfamiljens levnadsperiod från tillverkaren (Inte återförsäljare som servar bilen alltså).

    GM Dexos är per Kr/L definition ett bra val för då har man en olja med rätt klassning. Snackar vi bilar med 450+ hk el "custom-byggda" motorer / renodlade banbilar då kanske det krävs annan olja helt enkelt. Men antalet sådana bilar idag på forumet är inte så många så de kanske inte platsar i denna diskussion.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-11-09 klockan 12:22.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #39
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Att ni orkar... Köp det ni har råd med. I princip ingen här har väl en bil där egentligen spelar nån som helst roll.
    99,99% kör väl std-mässiga motorer med normala lagerspel och kolvlegeringar/storlekar?

    Byt oftare så kan ni ju köra med nästan va fasen som helst...


    edit: rättstavning
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #40
    På internetforum finns det fler oljeexperter än hos hela oljeindustrin sammantaget.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •