Sidan 3 av 36 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 716

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Baserat på exakt noll fakta..
    tyck vad du vill men det är ingen hemlighet att den oljan ÄR en bulkolja från GM. De har själva satt upp kraven och kan göra den exakt till specifikation, inte en krona läggs på lite bättre innehåll. Andra fabrikat får göra en olja som uppfyller kraven med råge för annars riskerar de ju att inte få den godkänd. Därför kan en annan olja med samma klassning vara bättre.
    Men det går som sagt inte att jämföra på det viset annat än att man kör identiska motorer under exakt samma förhållanden. För oss vanliga dödliga så duger den som sagt utmärkt.

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    tyck vad du vill men det är ingen hemlighet att den oljan ÄR en bulkolja från GM. De har själva satt upp kraven och kan göra den exakt till specifikation, inte en krona läggs på lite bättre innehåll. Andra fabrikat får göra en olja som uppfyller kraven med råge för annars riskerar de ju att inte få den godkänd. Därför kan en annan olja med samma klassning vara bättre.
    Men det går som sagt inte att jämföra på det viset annat än att man kör identiska motorer under exakt samma förhållanden. För oss vanliga dödliga så duger den som sagt utmärkt.
    Bulkolja? Är den inte förpackad i 5-litersdunkar?

    Den uppfyller inte bara Dexos 2 utan ett flertal andra specar också:


    • ACEA A3/B4/C3
    • API SM/CF
    • BMW LONGLIFE 4
    • VW 502.00, 505.00, 505.01
    • MB 229.51
    Signaturlös

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    tyck vad du vill men det är ingen hemlighet att den oljan ÄR en bulkolja från GM. De har själva satt upp kraven och kan göra den exakt till specifikation, inte en krona läggs på lite bättre innehåll. Andra fabrikat får göra en olja som uppfyller kraven med råge för annars riskerar de ju att inte få den godkänd. Därför kan en annan olja med samma klassning vara bättre.
    Men det går som sagt inte att jämföra på det viset annat än att man kör identiska motorer under exakt samma förhållanden. För oss vanliga dödliga så duger den som sagt utmärkt.
    Det är inget jag tycker utan bara ett konstaterande av hur det ligger till. Ingen har kunnat presentera några som helst konkreta fakta som visar hur bra GM:s olja är jämfört med andra oljor. Den kan vara sämre, lika bra eller bättre, och ingen som har yttrat sej vet egentligen nånting alls om det. Argumentet att den är billig så den måste vara dålig stämmer ju i vissa fall och i andra fall inte. Ergo, ingen vet ett skit om det här.

    Sen är det väl knappast GM själva som tillverkar oljan, jag tror det ligger utanför deras verksamhet, så den är väl sannolikt tillverkad av en eller flera andra tillverkare enligt GM:s spec. Jag vet till exempel med säkerhet att för tio år sedan var Biltemas oljor identiska med dom som såldes av Statoil, dom tappades på dunk i samma anläggning från samma tank. Så det är faktiskt inte helt omöjligt att det är Mobil 1 eller Castrol i dunkarna som det står GM på. Ingen här vet det heller
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Sen är det väl knappast GM själva som tillverkar oljan, jag tror det ligger utanför deras verksamhet, så den är väl sannolikt tillverkad av en eller flera andra tillverkare enligt GM:s spec. Så det är faktiskt inte helt omöjligt att det är Mobil 1 eller Castrol i dunkarna som det står GM på. Ingen här vet det heller
    Kan vara Motul som tillverkar den åt GM.

  5. #45
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Lista på Dexos2-certifierade produkter:
    http://www.centerforqa.com/gm/dexos2-brands

    Läsvärt angående Dexos:
    http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/178

  6. #46
    Lukoil tillverkar GM Dexos 2.
    Signaturlös

  7. #47
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Angående vilken olja det är i GM-dunkarna så tror jag svaret finns i listan jag länkade till ovanför.
    "ACDelco® Motor Oil General Motors dexos2 5W-30 Global"

    Såvitt jag vet så ägs ACDelco av GM.

    Edit: Efter lite mer forskning så kan jag bekräfta att ACDelco inte tillverkar egen olja. Det är alltså frågan om en "rebrand". Verkar som att ExxonMobil levererar deras olja.
    http://www.machinerylubrication.com/...Motors-network
    Senast redigerat av Brisse den 2014-11-13 klockan 16:36.

  8. #48
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    http://www.centerforqa.com/gm/dexos2-brands

    inget datum på informationen, men en lista på certifierade oljor och tillverkare, och bekräftar den info frippe64 ger - om någon tvivlar.


    Edit: Ser att Brisse var först med länken
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2014-11-13 klockan 16:39.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #49
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Javiss Arne. Står ju ganska tydligt en bit ner i listan.
    "Brand: GM Motor Oil Supplier: LukOil"

  10. #50
    Kan man anta att GM:s olja är identisk med LukOil Genesis Premium 5w-30 då? Det känns ju inte sannolikt att LukOil tillverkar två varianter av 5w-30 som uppfyller Dexos2, men jag vet ju inte.

    Och i så fall är Genesis Premium en bra eller dålig olja, jämfört med tex Mobil1?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #51
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är ju en möjlighet, men samtidigt tror jag det blir svårt att få det bekräftat.

  12. #52
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Bulkolja? Är den inte förpackad i 5-litersdunkar?

    Den uppfyller inte bara Dexos 2 utan ett flertal andra specar också:


    • ACEA A3/B4/C3
    • API SM/CF
    • BMW LONGLIFE 4
    • VW 502.00, 505.00, 505.01
    • MB 229.51
    Med bulkolja menar jag en produkt tillverkaren tar fram som de säljer som original i stora mängder. För konsumentbruk finns ju 5liters men det går säkerligen att få den levererad i fat och i tankbil också.

  13. #53
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Med bulkolja menar jag en produkt tillverkaren tar fram som de säljer som original i stora mängder. För konsumentbruk finns ju 5liters men det går säkerligen att få den levererad i fat och i tankbil också.
    Man kan väl köpa tex Mobil1 på fat och tankbil åxå om man vill det, vad är skillnaden?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är ju en möjlighet, men samtidigt tror jag det blir svårt att få det bekräftat.
    Dom uppfyller i princip samma specar iallfall.


    Om det nu stämmer att det är LukOil som tillverkar GM:s olja är det ju aningen ironiskt, eftersom LukOil är ett Ryskt bolag..
    Senast redigerat av kingback den 2014-11-14 klockan 09:49.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #54
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    citerar inte nu men det är klart att andras oljor går att köpa i större förpackningar också? vem har påstått nåt annat? Det jag menar är bara att GM som företag i stort vill tjäna pengar, i det här fallet med dexos oljan har de tagit fram en egen spec för GM bilar främst i europa och den tillverkas så den klarar deras egna ställda spec så den är bara så bra, varken mer eller mindre. Det är en ren aftersales produkt och jag har då än inte stött på en GM produkt varken på usa sidan eller europeiska sidan som är premium på något vis. Det är liksom stapelvaror som ska sälja för säljandets skull, inte för att vara utstickande eller speciellt bra bara för att det är original.

    När det då gäller andra fabrikat på oljor så kan det vara så att deras olja är bättre eftersom de bara skickar in en produkt som de utgår ifrån ska klara GM´s krav. GM delar liksom inte ut recepten på vad som exakt ska ingå utan det får var och en ta fram själva efter vissa ramar.
    Har man en bil med x antal kilometer bakom sig så kommer man ju dock aldrig märka dylika skillnader. Det är ju inte så att den ena oljan är bättre än den andra på att smörja eller nåt sånt utan skillnaderna kanske hade märkts om man tagit två identiska bilar med samma förutsättningar och rivit isär dom efter 25000 mil, då kanske man hade sett skillnader men knappast den som byter olja på bruksholken.

  15. #55
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det jag menar är bara att GM som företag i stort vill tjäna pengar...
    Och det vill inte ExxonMobil eller Castrol? Det är fortfarande ingen skillnad.

    Bara för att vara tydlig, jag vet inte om GM:s olja är bra eller dålig jämfört med andra oljor, jag har ingen aning, och det har ingen annan som har postat här heller. Det enda jag vet är att den uppfyller klassningen som krävs för min bil, och det måste ju rimligen betyda att den är tillräckligt bra för det ändamålet, annars är ju hela konceptet med kvalitetsklassning helt poänglöst.

    Jag såg i en diskussion på bobistheoilguy att även Total och Wolf har varit leverantörer till GM:s Dexos2 olja, så det är till och med fullt möjligt att GM:s olja är både jättebra och kass samtidigt, beroende på vem som har levererat. Schrödingers lubrikant.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #56
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    kanske inte lika billigt som de andra tyska siterna, men de har både 60 och 205 liters fat

    http://oelshop24.de/motoroele/pkw-mo...dexos-2?c=2232
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  17. #57
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Liten update beställde 25 liter olja 7:e nov från Öldepot24.de den kom fram igår. Fast jag hämtade ut den idag. Så sex dagar inkl helg är godkänt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Jag beställde 25 liter olja från Oeldepot24.de i Lördags den 8 November och den kom utkörd till mig idag, dvs 5 arbetsdagar från beställning till leverans till Umeå. Helt OK!
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Jag beställde från oeldepot och däckonline förra veckan mest för o prova med 1 dags mellanrum o de kom med 1 dags mellanrum oxå . Tors och fredagen ankomst ons och torsdagen

  20. #60
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och det vill inte ExxonMobil eller Castrol? Det är fortfarande ingen skillnad.

    Bara för att vara tydlig, jag vet inte om GM:s olja är bra eller dålig jämfört med andra oljor, jag har ingen aning, och det har ingen annan som har postat här heller. Det enda jag vet är att den uppfyller klassningen som krävs för min bil, och det måste ju rimligen betyda att den är tillräckligt bra för det ändamålet, annars är ju hela konceptet med kvalitetsklassning helt poänglöst.

    Jag såg i en diskussion på bobistheoilguy att även Total och Wolf har varit leverantörer till GM:s Dexos2 olja, så det är till och med fullt möjligt att GM:s olja är både jättebra och kass samtidigt, beroende på vem som har levererat. Schrödingers lubrikant.
    jo så är det ju men om jag säger så här då? Köper jag en originalolja på Toyota så skulle jag känna mig ganska trygg med vad jag får, köper jag olja från GM så känns det nästan som jag utgår ifrån att det är billigast möjliga som bara klarar spec. GM aftersales har väl inte riktigt den kvalitetspolicy jag är ute efter om man säger så.

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •