Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Köpa ny servicebok?

  1. #1
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566

    Köpa ny servicebok?

    Eftersom att jag numera servar min egen bil med oljebyten och dylikt så skulle jag vilja ha en ny servicebok att skriva i.
    Är det nån som har köpt nåt snarlikt och kan hänvisa mig ett inköpsställe?

    Jag är ute efter nåt som ser ut som en servicebok och inte ett vanligt linjerat häfte.

    Förslag mottages tacksamt!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Varför inte skriva i den befintliga?

  3. #3
    Plocka från skoten en å riv ut de gamla sidorna ?

  4. #4
    jag bara skriver i ett dokument på datorn, vad och när jag gör något. smidigt...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Dokumentet på datorn innehåller massor av nyttig information som inte ryms i de små rutorna i serviceboken men serviceboken ger lite bättre överblick just på grund av avsaknaden av detaljer.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Jag brukar skriva kommentarer på det jag gör för eget minne och den befintliga serviceboken saknar utrymme för det.

    Sen bidrar väl mina gråa hår till att jag på vissa saker gärna skriver på papper och låter det ligga i bilen.
    Det behöver verkligen inte stå Saab på framsidan utav serviceboken men det får gärna vara prydligt och i ordning.

    Min tanke var mest att ifall nån hade stött på nån "universiell" serviceboksunderlag..

    Sökandet fortsätter...

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Oumbärligt om man har flera premiumvagnar

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag kör med en "excel"-fil *) per premiumvagn.

    Där finns ett "ark" som logg för alla åtgärder och anteckningar.
    Ett ark med serviceschema från WIS/servicehäfte och anpassat till aktuell premiumvagn. I serviceschemat finns då t.ex tätare oljebyten mm. Allt som är klart får grön bakgrundsfärg. Sådant som borde vara klart får röd!

    Dessutom en mapp innehållande undermappar med bilder som har namn i stil med "2018-06-17 ABC123 110000km Bytt olja och filter" innehållande typ bild på dunken och filtret. Eller "2018-04-17 ABC123 108000km Bytt till sommarhjul" innehållande typ bilder på vinterhjul, sommarhjul, bromsskivor och belägg. Tar alltid bild på regskylt och vägmätare. Här hamnar övriga dokument som hör till premiumvagnen i fråga.

    ______
    *) Kör med Libre office calc och det öppna filformatet .ods om nu någon nörd är intresserad av dessa superintressanta detaljer. Föredrar det framför Micro$ofts åffis produkter.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag körde med rätt så generella service/underhållsböcker tidigare till mina MC som jag hade fått av en stridsvagnsmekaniker inom försvaret. Var i praktiskt A5-format.

    Blev sådant bortrationaliserat kanske, när politikerna ett tag tyckte att vi inte behövde försvara Sverige längre? Någon här som kanske har mer aktuell information om vad som används idag?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Jag har nu samma fråga, jag vill ha ett servicehäfte att skriva ner allt jag gör med bilen i. Jag vill gärna det ska stå Saab på det men kanske för mycket att begära. Nåt generellt A5 häfte låter bra, men det ska ju synas det är ett servicehäfte och inte ett blått skolhäfte man norpat ur barnens ryggsäck med en massa mattelektioner i början.

    Jag har läst vissa säger man kan få nya servicehäften men ser inte riktigt det som en lösning. Då får du väl en bok menad för en ny bil eller? Med olika serviceintervaller från början. Vill gärna ha nåt som ser officiellt ut, där man kan fylla i km ställning, datum och vad man gjort.

    Som t.ex. "16.08.2023 - 283,000 km - tändstift bytta (NGK)"

    Och ja jag vill ju ha häfte man kan ha i bilen och skriva i med en riktig penna.

    edit: Hittat nåt på SSK men oklart hur det ser ut på insidan, frågat.
    edit 2: Det är för nya bilar då.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2023-08-23 klockan 11:58.
    Saab 900 T16 -1990

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Man kan väl anta att alla serviceböcker som kommer med en ny bil är tänkta att räcka under bilens hela livslängd. Och fylla de behov som finns under en normal livslängd. Så serviceboken ger en indikation på hur länge/långt en bil är designad att hålla. Det innebär att servicepunkterna oxo är anpassade till bilens livslängd. Man servar helt enkelt en bil innan försäljning, men knappast veckan innan en planerad skrotning.
    Sen finns ju aspekten att biltillverkaren hellre säljer en ny bil än servar en gammal.

    Allt detta sammantaget gör att behovet av servicehäften för 30år gamla bilar är begränsat. När det gäller en gammal fin premiumvagn från Saab finns inte ens en tillverkare kvar. Och därmed oxo utbudet av något som ser officiellt ut. Vill man ha det får man nog tillverka själv.

    Jag rekommenderar metoden med kalkylark, specialanpassade för den egna bilen och hur bilen används. Se inlägg ovan.

    Om man nu vill ha ett häfte att skriva i med penna kanske man snarare skall se det som ett noteringshäfte. Och kalkylarket som en servicelogg där man för in allt relevant. Fast det går att skriva ut kalkylark och lägga i bilen. I form av ett häfte.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Här har jag nu designat en egen modell, A5ans spiralhäfte.

    Frampärm


    Insidan av frampärmen


    Insidan av bakpärmen


    Bakpärmen


    Det är alltså bara ett häfte med linjer som man kan skriva i på fri hand.

    På insidan av bakpärmen har jag en egen sektion för 17 stycken oljebyten dock så det kan läggas på ett ställe. Designen har jag försökt hålla sådär som jag tänkte det kunde se ut på sent 80 tal eller tidigt 90 tal. Därav Saab Scania ännu.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Ah idag kom den i posten, eller jag köpte två, vet inte vad jag ska med två men när man ändå höll på kändes det dumt att bara göra en.







    Ser riktigt bra ut, trodde först jag gjorde tabellen för oljebyten för stor men nä detta är passligt.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Var kan man köpa servicebok
    Av Karl55on i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 23:34
  2. Köpa bil utan full servicebok?
    Av bananmanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 21:16
  3. Köpa bil utan servicebok?
    Av Mr.Barbeque i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 00:53
  4. Köpa Saab 9000 utan servicebok?
    Av yuion i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 23:44
  5. Köpa 9-3 utan ifylld servicebok?
    Av Linux i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 11:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •