Sidan 7 av 37 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 724

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #121
    Då är det kanske det som gör att den gamla oljan uppfattas som tunnare helt enkelt.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #122
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    I would say placebo.
    Oavsett vilken olja jag kört så har jag inte med ögat och mina händer kunnat märka någon skillnad i konsistens, däremot lukat det fransk vingård om oljan varje gång, oavsett vilken etikett det var på dunken
    Skillnad i konsistens är egentligen inte lika viktigt som skillnaden i att kunna behålla en oljefilm, och det kan man märka med enbart fingrarna.
    En olja som är slut rinner direkt av och lämnar fingret i princip torrt, medans en fungerande olja lämnar en oljefilm och fingret känns fortfarande halt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #123
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Skillnad i konsistens är egentligen inte lika viktigt som skillnaden i att kunna behålla en oljefilm, och det kan man märka med enbart fingrarna.
    En olja som är slut rinner direkt av och lämnar fingret i princip torrt, medans en fungerande olja lämnar en oljefilm och fingret känns fortfarande halt.
    Jaha, och jag som gjorde mitt bästa för att inte få olja på fingrarna..

    1 användare gillar detta inlägg


    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #124
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Skillnad i konsistens är egentligen inte lika viktigt som skillnaden i att kunna behålla en oljefilm, och det kan man märka med enbart fingrarna.
    En olja som är slut rinner direkt av och lämnar fingret i princip torrt, medans en fungerande olja lämnar en oljefilm och fingret känns fortfarande halt.

    Absolut, jag skriver under på det!

    Det är dock en tämligen lekmannamässig metod som dock kräver att man känt på färska och förbrukade oljor både en och två gånger innan man har en känsla för det där. Lite som att be någon dra en skruv "lagom". Har man inte jobbat upp känslan för det i armbågen så kommer det där "lagom" innefatta ett enormt spann av moment

    Tex om jag skulle be brorsan (totalt ointresserad) eller någon random "mulle meck" att göra ett test med fingret för att avgöra hur pass förbrukad oljan är så skulle nog svaret bli att "jag blev kladdig av båda"...kind of

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #125
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men nu har SpeedParts kampanj på GM Dexos 2 LL 5l för 239 SEK:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol.../93165557.html

    Beställer hem några dunkar

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #126
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Undrar vad frakten blir på 4 dunkar?

  7. #127
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Paket hemleverans

    Levereras till din adress dagtid (skrymmande paket hämtas på DB Schenker terminal)

    205,00 SEK

    Edit: Fem dunkar är billigare från oeldepot24 än fyra från SP

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #128
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Tack, bra info

  9. #129
    Nu ska ni få något att bita i....

    För er som väljer olja efter specifikationerna, vågarna ni köra med denna?
    Mannol 7701 OEM 5w-30 Corresponds with requirements / specifications / products: GM Dexos 2
    Product Characteristics:
    Characteristics Method Unit Value
    Density at 15°C D 1298 kg/m³ 0,9
    Flash point COC D 92 °C 222
    Pour point D 97 °C -42
    SAE-class SAE 30
    TBN D 2896 gKOH/kg 7,5
    Viscosity at -30°C D 5293 CP 5237
    Viscosity at 100°C D 445 CSt 11,1
    Viscosity at 40°C D 445 CSt 64,1
    Viscosity index D 2270 167

    http://sct-germany.de/en/?action=acc...O.E.M.%205W-30

    För er som inte känner till märket så är de bland det billigaste man kan hitta som är producerat inom EU. Deras "OEM-olja" är framtagen för att möta specifikationer som tillverkarna sätter ex den ovanför.
    För de som köper enbart efter pris och specifikation kan jag tala om att denna olja kan man finna 20L under 1000-lappen.
    Jag har testat deras 7707 OEM som möter Fords spec men eftersom jag inte är motorlabratorietekniker () så kan jag inte uttala mig annat än att den bilen går som den ska efter 2 oljebyten.

    Slutnotis: Törs man?

  10. #130
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabCDE Visa inlägg
    Nu ska ni få något att bita i....

    För er som väljer olja efter specifikationerna, vågarna ni köra med denna?
    Mannol 7701 OEM 5w-30 Corresponds with requirements / specifications / products: GM Dexos 2
    Product Characteristics:
    Characteristics Method Unit Value
    Density at 15°C D 1298 kg/m³ 0,9
    Flash point COC D 92 °C 222
    Pour point D 97 °C -42
    SAE-class SAE 30
    TBN D 2896 gKOH/kg 7,5
    Viscosity at -30°C D 5293 CP 5237
    Viscosity at 100°C D 445 CSt 11,1
    Viscosity at 40°C D 445 CSt 64,1
    Viscosity index D 2270 167

    http://sct-germany.de/en/?action=acc...O.E.M.%205W-30

    För er som inte känner till märket så är de bland det billigaste man kan hitta som är producerat inom EU. Deras "OEM-olja" är framtagen för att möta specifikationer som tillverkarna sätter ex den ovanför.
    För de som köper enbart efter pris och specifikation kan jag tala om att denna olja kan man finna 20L under 1000-lappen.
    Jag har testat deras 7707 OEM som möter Fords spec men eftersom jag inte är motorlabratorietekniker () så kan jag inte uttala mig annat än att den bilen går som den ska efter 2 oljebyten.

    Slutnotis: Törs man?
    "Corresponds with requirements" betyder bara att tillverkaren påstår att den uppfyller dom certifieringarna, det betyder inte att den är certifierad.
    Enligt http://www.centerforqa.com/dexos-brand2/ så innehar inte Mannol någon Dexos2 certifiering, så huruvida man vågar köra på den eller inte beror helt på huruvida man väljer att lita på tillverkarens påståenden eller inte.
    Men för dom som väljer olja efter certifiering är det ett solklart nej, den oljan är inte certifierad.

    Var vänlig och skilj på specifikationer och certifieringar, det är två väldigt skilda saker.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #131
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    "Corresponds with requirements" betyder bara att tillverkaren påstår att den uppfyller dom certifieringarna, det betyder inte att den är certifierad.
    Enligt http://www.centerforqa.com/dexos-brand2/ så innehar inte Mannol någon Dexos2 certifiering, så huruvida man vågar köra på den eller inte beror helt på huruvida man väljer att lita på tillverkarens påståenden eller inte.
    Men för dom som väljer olja efter certifiering är det ett solklart nej, den oljan är inte certifierad.

    Var vänlig och skilj på specifikationer och certifieringar, det är två väldigt skilda saker.
    Jag har läst dina inlägg och sett att du är väl insatt men nu tror jag att du läst mitt inlägg lite för fort eller missförstått.
    Jag har inte någonstans skrivit att oljan är GM certifierad utan enbart att den ska möta "Dexos 2 specifikationer" dvs de har inte betalt GMs certifieringsavgift eller fått deras godkännande. Ungefär samma sits som Castrol var i förut
    Det som dock fått mitt intresse för denna olja är delvis priset men även delvis att den saluförs som en OEM-olja (försäljningstrick?) och inte som en olja som ska täcka stora specifikationsområden.
    Men om jag ska tolka ditt senaste inlägg rätt så ska man enbart köpa olja som är certifierad av GM?

    Mvh SaabCDE

  12. #132
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabCDE Visa inlägg
    Jag har läst dina inlägg och sett att du är väl insatt men nu tror jag att du läst mitt inlägg lite för fort eller missförstått.
    Jag har inte någonstans skrivit att oljan är GM certifierad utan enbart att den ska möta "Dexos 2 specifikationer" dvs de har inte betalt GMs certifieringsavgift eller fått deras godkännande. Ungefär samma sits som Castrol var i förut
    Det som dock fått mitt intresse för denna olja är delvis priset men även delvis att den saluförs som en OEM-olja (försäljningstrick?) och inte som en olja som ska täcka stora specifikationsområden.
    Men om jag ska tolka ditt senaste inlägg rätt så ska man enbart köpa olja som är certifierad av GM?
    Jag har alltid sagt att man får köpa precis vilken olja man vill. Om någon ber om min personliga åsikt, så delger jag den, men det betyder inte att jag förväntar mig att någon annan ska göra exakt likadant.
    Jag kör faktiskt själv vissa av mina bilar på olja som icke är certifierad, men det är pga att dom avviker från originalutförande och att jag känner mig tillräckligt insatt i oljor för att kunna avgöra vad dom bör köras på. Är du osäker och inte känner att du är kompetent nog att avgöra vad som är rätt, då anser jag att det är en väldigt bra ide att hålla sig till certifierad olja, men det är inte ett måste.
    Så nej, jag har aldrig påstått att man enbart ska köpa certifierad olja.

    Personligen så skulle jag inte köpa den oljan. Det är ett för mig helt okänt märke, den är misstänkt billig, och man saluför den på ett sätt som lätt kan misstolkas som att den har certifieringar den faktiskt inte har. Även om det är en tolkningsfråga så känns det för mig helt solklart att man medvetet försöker få den att framstå som en Dexos2 olja, och det tyder på en allt annat än seriös tillverkare.

    Bortsett från den tveksamma marknadsföringen så är specifikationerna om inte direkt dåliga så inget som direkt imponerar heller. Det finns klart bättre oljor.
    Ja, dom kostar mer, men har man inte råd med bra olja så har man knappast råd med ett motorras heller. Några hundralappar extra för en bra olja är väldigt billigt jämfört med en ny motor.

    Och är man ändå inne på att köpa 20 liter olja, så får du faktiskt 20 liter av GM's egen Dexos2 från Tyskland för under tusenlappen, levererat ända fram till dörren. Så valet står mellan en olja som tillverkaren *påstår* uppfyller kraven, och en olja som *garanterat* uppfyller kraven, och dessutom från samma tillverkare som skrivit kravspecen. Och dom kostar ungefär lika mycket. Svårt val?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #133
    Tack RCY för snabbt och bra svar.

    Tanken med denna olja var att byta olja sjukligt ofta typ 3-4ggr/år vilket för mig då blir vid ca 500mil. Den som jag tittade på låg på 56EUR för 20l vilket är rätt bra.
    Jag använder just nu GMs egna som ligger på ca 18EUR/5l + frakt vilket som du skriver också blir runt 1000 lappen för 20l.
    När jag införskaffade Saaben så körde jag på Castrol som då inte var certifierad utan bara specificerad för dexos2 men enligt listan du länkade till är den nu certifierad.
    Jag bytte enbart till GM's egna pga priset och att känslan av att köra på orginal olja kändes bra. Men jag tycker GM's olja är vattnig även när den kommer ny från dunk i jämförelse med Castrols 5W-30 magnatec C3 och ville därför prova något nytt. Men jag kör nog fortsättningsvis på GM's så länge.

    Men när vi ändå är inne på olja så får man inte glömma bort den minst lika viktiga komponenten oljefilter, jag kör just nu på Boschfilter men funderar på om någon annan är att föredra?

    Kör förresten nästan enbart på E85 om det har någon betydelse.

    / Mvh SaabCDE
    Senast redigerat av SaabCDE den 2016-09-14 klockan 14:45.

  14. #134
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabCDE Visa inlägg
    Men när vi ändå är inne på olja så får man inte glömma bort den minst lika viktiga komponenten oljefilter, jag kör just nu på Boschfilter men funderar på om någon annan är att föredra?
    Personligen köper jag filter i 12-pack från Maptun. OEM Longlife filter, dock kör jag givetvis inte några longlife intervall på bytena.
    Jag har full förståelse för att dom flesta kanske inte förbrukar oljefilter i samma takt som jag och ett 12-pack kanske därför är lite overkill, men ett tips är att gå ihop ett gäng och dela på det.

    Citat Ursprungligen postat av SaabCDE Visa inlägg
    Kör förresten nästan enbart på E85 om det har någon betydelse.
    Viss betydelse har det, hur mycket verkar folk vara lite oense om.
    Men faktum är att etanol har en annorlunda inverkan på olja, det är därför många etanol bilar *inte* får köras på longlife intervall om man följer serviceboken. Det bör dock i normalfall inte vara något man behöver oroa sig för så länge man servar regelbundet och kör på en bra olja.
    Men vill du ändå kompensera lite extra för etanolens inverkan så kan du välja en olja med ett högt TBN värde.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #135
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Var köper ni motorolja till vettigt pris? Feb 2017.

    Vill inte starta starta en ytterligare en oljetråd men jag skall snart serva två bilar och vill ha ett vettigt pris på olja, 5w-30 Dexos II. Intresserad av volymern a 5, 10 o 20 liter!

    Vielen dank!


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #136
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vill inte starta starta en ytterligare en oljetråd men jag skall snart serva två bilar och vill ha ett vettigt pris på olja, 5w-30 Dexos II. Intresserad av volymern a 5, 10 o 20 liter!

    Vielen dank!


    /Dave
    Många gillar ju detta ställe: https://oeldepot24.de/motul-104008.html

    /Lufto

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #137
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Senast jag köpte olja från öldepot 5x5 liter för 93€ + frakt (2016-10)


    Artikel Artikelnummer Menge Zwischensumme
    GM Opel 5W-30 dexos2 - 5 Liter 10116 5 93,00 €
    Zwischensumme 93,00 €
    Versand & Bearbeitung 15,00 €
    MwSt. (19%) 17,24 €
    Inkl. 19% MwSt. 17,24 €
    Gesamtsumme 108,00 €

    Edit: 205kr/5 liter ink frakt (levereras till dörr)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2017-02-08 klockan 00:18.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #138
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Aral SuperTronic 0W-40 Low SAPS 20L

    Mycket bra olja ej dexos 2 klassad men läser man om den slår den många andra oljor. (duckar bakom en sten)

    http://www.levoil.de/Aral-SuperTroni...oroel-20-Liter
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  19. #139
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Många gillar ju detta ställe: https://oeldepot24.de/motul-104008.html

    /Lufto
    Vad är frakten till Sverige från Oeldepot?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Aral SuperTronic 0W-40 Low SAPS 20L

    Mycket bra olja ej dexos 2 klassad men läser man om den slår den många andra oljor. (duckar bakom en sten)

    http://www.levoil.de/Aral-SuperTroni...oroel-20-Liter
    Snälla inga fler oljetrådar nu! :-)
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  20. #140
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •