Resultat 1 till 20 av 716

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

Trådad visning

  1. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    1. Precis, har aldrig hört talas om något sådant fall.

    2. Håller med!

    3. Är inte det som klassifieringssystemet är till för såsom API samt ACEA?

    4. För att Biltemas filter fungerar enligt min subjektiva bedömning, dock ändrar jag gärna den om objektiv fakta presenteras!
    Jag är osäker på om du förstod mitt budskap - det går inte att avgöra bra eller dålig olja baserat på om någon blir fälld i domstol, eftersom ingen blir det, och dessutom, även om oljan är olämplig ser du sällan problemen direkt.

    Jag skulle säga att i praktiken all motorolja med normala viskositeter som säljs i Sverige klarar API eller ACEA krav som finns för de flesta bensin och/eller dieselmotorer. Kort sagt, detta säger i praktiken bara samma sak som om det är för bensin eller dieselmotor. (Långt ifrån alla klarar däremot de krav som resp tillverkare satt upp, som t.ex. GM LL-A-025.)

    Om man tittar på hur bra en specifik olja fungerar i respektive motor finns det klara skillnader - en av de mer uppenbara är hur oljan beter sig vid kraftiga (destruktiva) övertemperaturer (något som t.ex. kan förväntas uppstå då och då lokalt i turbons trycksmorda lager på avgassidan efter avslag), något som vad jag vet inte någon oljespec fångar upp.

    Rent praktiskt kan man däremot konstatera att vissa oljor är överrepresenterade i motorer med haverier/problem (och olika oljor för olika typer av haverier/problem) - men detta är rör sig ofta om sannolikheter. Saabs B2x5 oil-sludge-problemen gav ett tydligt utfall - specifikt två oljor (som inte längre finns på marknaden) var kraftigt överrepresenterade, samtidigt som motorer med vissa andra vanliga oljor sällan drabbades.

    Det ska också påpekas att om en olja är problemfri i en motor betyder inte att detta alltid är applicerbart på en annan motor. Ett exempel är den olja som jag själv använder till min B235 (och i en av mina B2x4:or - de med mycket låga körsträckor har annan olja) är Shells Ultra Helix 5W-40 (OBS: ej GM LL-A-025) med mycket god driftserfarenhet troligen är direkt olämplig i vår V4:a - dess fördelare kan skära (har hänt) när oljan inte kryper bra, en sak som mineralolja generellt är bättre på.

    När det gäller oljefilter, leta upp en Youtube-film med tear-downs av oljefilter så inser du att det är mycket stor skillnad på hur välbyggda oljefilter är - och detta redan innan någon form av seriös mätning av hur bra resp filtermaterialet är: https://www.youtube.com/results?sear...ter+comparison

    För min del är jag inte ett dyft intresserad att utreda hur bra eller dåligt Biltemas oljefilter är när jag kan köpa ett original, vältestat och välanpassat, oljefilter till mina bilar billigare än vad Biltemas kostar.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •