Sidan 8 av 37 FörstaFörsta ... 67891018 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 724

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #141
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Versandkosten €15 upp till 5 st dunkar á 5 liter.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #142
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Vill du handla i Sverige så är Däckonline hyggliga i priserna, samt att porto alltid ingår i deras priser.
    Ex: GM Dexos2 http://www.dackonline.se/cgi-bin/osh...cle_disabled=1
    Ex Aral Supertronic 0W-40 http://www.dackonline.se/cgi-bin/osh...cle_disabled=1
    /Johan

  3. #143
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Vill du handla i Sverige så är Däckonline hyggliga i priserna, samt att porto alltid ingår i deras priser.
    Ex: GM Dexos2 http://www.dackonline.se/cgi-bin/osh...cle_disabled=1
    Ex Aral Supertronic 0W-40 http://www.dackonline.se/cgi-bin/osh...cle_disabled=1
    /Johan
    Men däckonline är väl fortfarande en tysk firma (Delticom AG) och dackonline.se bara namnet på deras svenska sida? Visst, de har svenskt telefonnummer, support som pratar hygglig svenska och överlag erbjuder de bra kundservice men allt sköts från utlandet. Så rent handhavandemässigt ser jag ingen skillnad mot oeldepot24.de så länge man känner sig hyggligt bekväm i att kommunicera på engelska.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2017-02-07 klockan 23:44.

  4. #144
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vill inte starta starta en ytterligare en oljetråd m
    .. men du gjorde det ändå och inte på helt rätt ställe heller...
    Men det gör inget.

    En av de inte så gamla trådarna har redan massor av bra tips och den började med tips om Dexos2 specifikt
    Jag sammanfogade din nya tråd med den gamla och den finns nu där den hör hemma under köpråd.


    "Vielen dunk" menar du va oel dunk!

  5. #145
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Oeldepot fungerar utmärkt och man behöver inte ens kunna kommunicera på engelska (såvida inget oförutsett inträffar förstås).
    Man lägger ordern och några dagar senare står oljan utanför dörren. Prismässigt finns ingenting i Sverige som kommer i närheten och dom är faktiskt snabbare än stordelen av svenska företag när det gäller leverans också otroligt nog.

    Tänk dock på att dom räknar frakt per 25 liter! Det är alltså samma fraktkostnad för 1 liter som för 25 liter, eller samma för 26 liter som för 50 om man så vill.
    Mest lönsamt blir det alltså att köpa 25, 50, 75 osv liter vid varje tillfälle. Varje gång jag behöver fylla på oljeförrådet så brukar jag höra mig för i bekantskapskretsen om det är fler som vill köpa billig olja, så våra ordrar har nog aldrig varit under 50 liter.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #146
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Aral SuperTronic 0W-40 Low SAPS 20L

    Mycket bra olja ej dexos 2 klassad men läser man om den slår den många andra oljor. (duckar bakom en sten)

    http://www.levoil.de/Aral-SuperTroni...oroel-20-Liter
    Slår många andra oljor i vad? Pilkastning och brevduvemålning?
    Man kan inte säga att en olja är bättre än en annan olja utan att specificera på *vad* den är bättre!

    Aral oljan används flitigt inom BMW-kretsar och verkar vara en riktigt bra olja. I BMW alltså. Det betyder inte alls att den är bra i en Saab.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #147
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Räcker upp händerna och och medger mitt misstag, Den är inte Dexos 2 klassad och ska inte under några omständigheter användas i en SAAB.
    Om man an någon anledning tror att det finns andra oljor som valt att inte klassificera sig hos GM som är bra. så kan man på egen risk prova den för att den har ett bra pris.
    Aral själva rekommenderar den till SAAB på deras hemsida.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #148
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Räcker upp händerna och och medger mitt misstag, Den är inte Dexos 2 klassad och ska inte under några omständigheter användas i en SAAB.
    Nu är du bara löjlig.
    Självklart kan den användas i en Saab, om man vet att gör det den ska. Det enklaste sättet att veta detta är att kolla om den har rätt klassning.
    Eftersom den inte har rätt klassning så måste man själv avgöra om den uppfyller alla krav klassningen ställer. Kan du det? Vet du vad klassningen innebär? Vet du exakt vilka egenskaper oljan har?
    Eftersom du aldrig svarade på *vad* det var den var bättre på än andra oljor så antog jag att du inte visste.


    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Om man an någon anledning tror att det finns andra oljor som valt att inte klassificera sig hos GM som är bra. så kan man på egen risk prova den för att den har ett bra pris.
    Har man valt att certifiera sig hos BMW, Mercedes och Porsche men inte GM så finns det antagligen en anledning. En Porsche certifiering öppnar en betydligt mindre marknad än vad GM's Dexos certifiering gör, så det känns väldigt konstigt att dom skulle kosta på Porsche certifieringen men inte GM om dom nu klarar den. Antalet sålda GM bilar måste ju överstiga antalet sålda Porsche flera gånger om.

    Köper man olja baserat på pris så har Biltema motorolja för typ 50:- litern. Den uppfyller inte heller klassningen men det spelar ju ingen roll.
    Vill du prova olja på egen risk får du givetvis göra det, men då bör du undvika att rekommendera oljan till andra som kanske inte är medvetna om risken det innebär.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #149
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag har en längre tid varit intresserad av oljor vad som skiljer dem åt, vem som äger märket och vem som är egentlig tillverkar. Hur samma olja kan säljas under andra märken ha andra klassificeringar pga att man inte väljer eller anser sig behöva betala licens till ex GM.
    Det kan vara så att man redan har en olja som har Dexos 2 licens under ett märke och väljer att sälja samma olja under ett annat namn för att nå fler köpare.
    Eftersom jag inte är forskare själv så finns det ett antal personer på nätet som av många är erkänt duktiga i att argumentera för skillnader mellan oljor som ger rekommendationer utanför de normal klassificeringarna.

    Att jag skrev räcker upp händerna är för att jag vet att jag kan inte vinna en diskussion om oljor som inte är godkända av tillverkaren för att jag har inte själv testat oljan och har bevis på att den är helt rätt. I det läget måste jag hänvisa till vad andra personer skriver säger och de riskerar inte heller bli godkända för att man kan tvivla på deras kunskap i frågan, moment 22.

    Så utifrån detta så ska man bara använda produkter godkända av tillverkaren enbart använda originaldelar om man väljer att avvika från detta så gör man på egen risk eller på rekommendation av företag, andra personer man tror på. Att jag personligen använder Aral är för att den är än PAO olja som klarar -60 samt läser man specifikationerna på oljan så överensstämmer de vad som anges för oljor som klara dexos 2. Om man går in på trolig tillverkar på oljan så är det BP, Castrol som tillverkar oljan ( om man kan tro vad andra skriver för Castrol säger inget själva om detta) Om man går in på tillverkarens hemsida så har de anvisningar för vilka oljor som passar Saab.
    En del är faktiskt godkännda av tillverkaren och en del är rekommenderade av andra personer. Hoppas att du är nöjd med detta svar
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #150
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Jag har en längre tid varit intresserad av oljor vad som skiljer dem åt, vem som äger märket och vem som är egentlig tillverkar. Hur samma olja kan säljas under andra märken ha andra klassificeringar pga att man inte väljer eller anser sig behöva betala licens till ex GM.
    Det kan vara så att man redan har en olja som har Dexos 2 licens under ett märke och väljer att sälja samma olja under ett annat namn för att nå fler köpare.
    Eftersom jag inte är forskare själv så finns det ett antal personer på nätet som av många är erkänt duktiga i att argumentera för skillnader mellan oljor som ger rekommendationer utanför de normal klassificeringarna.

    Att jag skrev räcker upp händerna är för att jag vet att jag kan inte vinna en diskussion om oljor som inte är godkända av tillverkaren för att jag har inte själv testat oljan och har bevis på att den är helt rätt. I det läget måste jag hänvisa till vad andra personer skriver säger och de riskerar inte heller bli godkända för att man kan tvivla på deras kunskap i frågan, moment 22.

    Så utifrån detta så ska man bara använda produkter godkända av tillverkaren enbart använda originaldelar om man väljer att avvika från detta så gör man på egen risk eller på rekommendation av företag, andra personer man tror på. Att jag personligen använder Aral är för att den är än PAO olja som klarar -60 samt läser man specifikationerna på oljan så överensstämmer de vad som anges för oljor som klara dexos 2. Om man går in på trolig tillverkar på oljan så är det BP, Castrol som tillverkar oljan ( om man kan tro vad andra skriver för Castrol säger inget själva om detta) Om man går in på tillverkarens hemsida så har de anvisningar för vilka oljor som passar Saab.
    En del är faktiskt godkännda av tillverkaren och en del är rekommenderade av andra personer. Hoppas att du är nöjd med detta svar
    Nej, jag är faktiskt inte ett dugg nöjd med ditt svar om jag ska vara ärlig.

    Det handlar inte om att personer ska vara "godkända", det handlar om att dom ska använda sig av fakta. Fakta är oftast väldigt lätt att backa upp, alla seriösa tillverkare av oljor tillhandahåller faktablad där alla specifikationer finns.

    Vilka delar av Dexos 2 är det du kan läsa dig till att Aral klarar av bara genom att jämföra med andra oljor? Vet du vad som krävs för att en olja ska få Dexos 2 certifiering? Har du kollat att den uppfyller alla dom tusentals kriterier som oljorna som har Dexos 2 uppfyller?

    Det här med att "det är samma olja bara annat märke" är en envis myt som vägrar dö bland dom som tror att det inte är någon skillnad på olika oljor.
    Mobil, Castrol, Liqui Moly och alla dom andra stora märkena plöjer ner hundratals miljoner i sitt varumärke i form av reklam och certifieringar varje år. Dom plöjer även ner hundratals miljoner i forskning och utveckling för att ta fram den bästa oljan dom kan och få certifieringar som visar att dom gjort det. Varför skulle dom då tappa upp sin dyra olja i flaskor med ett helt okänt namn på etiketten och som dessutom saknar dom certifieringar som krävs för att kunna sälja till verkstäder och seriösa konsumenter? Det vore ju fullständigt vansinne.
    Än så länge har jag aldrig sett att någon lyckats påvisa att det skulle vara samma olja i lågprismärkena, och än så länge så visar alla labbtest och oljeanalyser på att dom dyrare oljorna ofta är betydligt bättre än dom billiga, så till någon kan komma med någon form av fakta och inte bara rykten och hörsägen så kommer jag att fortsätta att anse att det bara är en myt.

    Missförstå mig rätt, Aral är säkert en jättebra olja och du får givetvis välja den hur mycket du vill. Men du bör inte rekommendera andra att köra på en olja som inte har rätt klassning såvida inte du personligen kan garantera att den oljan uppfyller alla dom specifikationer oljan ska ha!
    Om jag efter din rekommendation häller Aral i min bil och motorn rasar, står du för kostnaden då? Det var ju på ditt råd jag bröt mot tillverkarens specifikationer och därmed gjorde alla garantier ogiltiga.
    Senast redigerat av rcy den 2017-02-08 klockan 14:34.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #151
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    De var fel av mig att rekommendera en annan olja än den av tillverkaren godkända.
    hoppas att det är ett okej svar.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #152
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Eftersom jag inte är forskare själv så finns det ett antal personer på nätet som av många är erkänt duktiga i att argumentera för skillnader mellan oljor som ger rekommendationer utanför de normal klassificeringarna.
    Påminner om Trumps argumentationsteknik "jag har hört några som säger...". Lite alternativ fakta över det hela.

  13. #153
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Påminner om Trumps argumentationsteknik "jag har hört några som säger...". Lite alternativ fakta över det hela.
    Eftersom man inte kan forska själv, så får man söka den information som finns. Är det inte det vi gör på detta forum. I annat fall kunde hemsidan vara enkel.
    Har du problem vänd dig till auktoriserad verkstad, använd bara original reservdelar och använd bara rekommenderade vätskor
    Vi frågar varandra och delar med oss av den information vi har lyckas hitta eller kommit på själva.
    Hur många av oss har själva utvecklat motorer. egna program. Ett fåtal personer och deras röst lyssnar vi på.
    Sedan finns vi andra som inte är experter.
    När man är på ett forum så vet vi att alla inte är experter och vi sorterar den information som finns.
    Om vi inte är kritiska så kanske vi borrar hål i vår Iphone 7 som en sida på skoj sa att vi skulle göra.

    Angående oljor finns det flera personer som har god renommé ex Johan B på BMW forum som pratar varmt om Aral oljor + andra personer och sitter runt världen + att Aral har själva en sida där de rekommenderar olja till olika märken.
    Fast RCY har rätt i att rekommendera ej klassificerad oljor till vem som helst ska man vara försiktig med, så den punkten ger jag mig på.
    Fast vem bestämmer att den person har rätt den har fel ibland saknar jag öppnare diskussioner utan små attacker eller gliringar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #154
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Eftersom man inte kan forska själv, så får man söka den information som finns. Är det inte det vi gör på detta forum. I annat fall kunde hemsidan vara enkel.
    Har du problem vänd dig till auktoriserad verkstad, använd bara original reservdelar och använd bara rekommenderade vätskor
    Vi frågar varandra och delar med oss av den information vi har lyckas hitta eller kommit på själva.
    Hur många av oss har själva utvecklat motorer. egna program. Ett fåtal personer och deras röst lyssnar vi på.
    Sedan finns vi andra som inte är experter.
    När man är på ett forum så vet vi att alla inte är experter och vi sorterar den information som finns.
    Om vi inte är kritiska så kanske vi borrar hål i vår Iphone 7 som en sida på skoj sa att vi skulle göra.

    Angående oljor finns det flera personer som har god renommé ex Johan B på BMW forum som pratar varmt om Aral oljor + andra personer och sitter runt världen + att Aral har själva en sida där de rekommenderar olja till olika märken.
    Fast RCY har rätt i att rekommendera ej klassificerad oljor till vem som helst ska man vara försiktig med, så den punkten ger jag mig på.
    Fast vem bestämmer att den person har rätt den har fel ibland saknar jag öppnare diskussioner utan små attacker eller gliringar.
    Det är ingen som bestämmer att någon har rätt eller fel. Däremot bör man kunna backa upp sina påståenden med fakta, annars blir ens påståenden väldigt irrelevanta.

    Ingen här vet vem Johan B på BMW forum är. Han hänger på ett BMW forum så man kan anta att han gillar BMW, men det säger ingenting om hans erfarenhet av Saab. Aral har rätt klassning för BMW och är certifierad för att användas i BMW's motorer, så att den rekommenderas på ett BMW forum ser jag inget konstigt i alls, tvärtom, det är precis så det ska gå till.
    Däremot är den inte certifierad för att användas i Saab så rekommenderar man den på ett Saab forum så får man nog räkna med att bli ifrågasatt och därför kunna backa upp sitt påstående med fakta. Att Aral själva rekommenderar den ser jag också som ett väldigt tunt argument, dom flesta säljare hävdar alltid att deras produkt är bäst och löser alla problem, även om det är långt ifrån sant. Alla telefonförsäljare som någonsin ringt mig har lovat guld och gröna skogar, men det betyder inte att jag köpt allt dom sålt eftersom dom antagligen är väldigt partiska i frågan.

    Precis som du säger är forumet till för att fråga varandra och dela med sig av information. Problemet är att du faktiskt inte delat med dig av någon information alls. Du rekommenderade en olja, men du har inte kunnat svara på varför utan du hänvisar till nån hörsägen från nån person på ett annat forum som handlar om ett helt annat bilmärke. Det är totalt irrelevant.
    Det är som att jag skulle säga att du ska köra med matolja i bilen, för det har min fasters kusin hört av en person som bodde granne med någon som läst i en tidning att någon hade skrivit på ett forum att det var en bra ide, så det är sant. Och det får du inte ifrågasätta för så är det!
    Jag har egentligen inget problem med att du rekommenderar en ocertifierad olja, MEN då måste du kunna backa upp det, inte bara påstå att någon annan sagt att den är bra. Den är säkert jättebra för någon annan, men det betyder inte att den är bra för oss.

    Det har aldrig varit meningen att du ska känna dig attackerad. Du kom med ett påstående, och jag ifrågasatte det. Det är så öppna diskussioner på öppna forum fungerar. Jag har aldrig sagt att du har fel, jag har bara bett dig visa vilka fakta du grundar dina påståenden på.
    Har du möjlighet så fråga gärna denna Johan B varför han anser att Aral är en bra olja i en Saab och dela sen med dig av dom fakta han visar dig, så kan vi också bli upplysta och kanske byta till Aral utan att behöva oroa oss. Tips på bra oljor är alltid välkommet då våra Saab-motorer är väldigt känsliga vad gäller just olja.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #155
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Eftersom jag inte är forskare själv så finns det ett antal personer på nätet som av många är erkänt duktiga i att argumentera för skillnader mellan oljor som ger rekommendationer utanför de normal klassificeringarna.
    ...
    Så utifrån detta så ska man bara använda produkter godkända av tillverkaren enbart använda originaldelar om man väljer att avvika från detta så gör man på egen risk eller på rekommendation av företag, andra personer man tror på. Att jag personligen använder Aral är för att den är än PAO olja som klarar -60 samt läser man specifikationerna på oljan så överensstämmer de vad som anges för oljor som klara dexos 2.
    Det finns andra sätt att utvärdera oljor annar än att forska. Ett är att läsa andras tester, ett är att vara observant på vad som resultaten av att använda olika oljor blir.

    De observationer jag gjort gör att jag inte vill ha PAO-baserade oljor i min (otrimmade) standardbil, eftersom jag sett många utfall på gummidetaljer med dessa, jag kör därför med en bra s.k. fusk-syntet, och att döma från slitaget i min motor och gummislangarnas/backventilernas kondition har det varit helt rätt melodi för mig. F.ö. samma olja som är enda godkända oljan i flera Ferrari (Shell Helix Ultra 5W-40), men det beror inte på att jag tror att det är den oljan som är bäst för alla motorer, men det antyder att den är bra för känsliga motorer eftersom en hel del Ferrarimotorer inte har det bästa ryktet rörande stryktålighet. Detta upptäckte jag dock först efter eget research av vad som skulle passa bäst (Grupp III-olja för gummipåverkan, TBN - kan dock ha ändrats då oljan reviderades 2014, överhettningsbeteende , renhet mm). Oljan är inte heller godkänd som Saab long-life (men innanför spec för min 9-5 -00), men jag personligen skulle säkert vilja köra den även i senare, otrimmade, B2x5-motorer eftersom min motor gått 26000 mil med denna olja, så i min värld är tried-and-true. Dvs, om man använder olja som går utanför rekommendationerna bör man veta vad man pysslar med, och jag tror mig veta tillräckligt för min motor för att i mitt fall tro på det. För min del bryr jag mig inte om andra kör på denna oljan, alla får göra precis som de vill, och jag ger inga som helst garantier för att denna oljan är bra till något särskilt.

    Så, för mitt fall så är jag ganska övertygad om att din Aral-olja är ett nerköp. Detta betyder inte att den är det för andra fall än mitt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #156
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Har också hört om PAO oljas negativa påverkning på vissa gummitetaljer. Finns det något år som dessa detaljer ändrades på Saab så tex min TTID -11 har bättre motståndskarat, eller är problemet så stor att vi ska överväga att helst köra på grupp III oljor
    Orsaken jag kör astral oljan är i huvudsak för att den är anpassad till TTID med partikelfilter. När jag rekommenderade den så tänket jag den kan nog passa lika bra som mobil ESP 0-40 som även den är dexos 2 godkänd.
    Kanske bättre val för mig förslå är för vanliga Saaben är Aral HighTronic 5W-40 dexos 2 godkänd enligt denna sida http://www.centerforqa.com/dexos-brand2/ kostar 1007 kr för 20 liter på däckonline
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  17. #157
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    När det gäller specifikt TTID är det uppenbarligen helt andra krav på oljan, oljerekommendationer från Saab på den avviker från andra Saabar, inklusive 1.9TID. Jag skulle direkt avråda från att köra Shell Helix Ultra 5W-40 i den. http://www.neobrothers.co.uk/filter-...id-p-4316.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #158
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    RCY skrev #Det har aldrig varit meningen att du ska känna dig attackerad".

    Nej jag blev inte attackerad av dig jag förstår din argumentation sen sen kanske jag inte håller med i allt som ex jag är väldigt övertygad om att samma olja kan säljas under flera märken.
    Jag tänker på tex sSwdol helsynt som tillverkades av OKQ8.

    Historien med Aral är vad jag förstått så blev de uppköpta av BP /Castrol för att inte förlora kunder till andra märken så fick det fortsätta under eget märke.
    Aral säljer mer olja i Tyskland och omkring än det säljs i hela Sverige alla märken inräknat. Enligt BMW forumet som har vissa medlemmar som gräver ner sig i fakta så kommer Arals oljor från Castrols produktion. Men att bevisa det kan jag inte så att besvara det med bevis kan jag inte.

    Du bad om bevis det kan jag inte ge alltså hade du rätt i sak. OM man tror på vad andra skriver och resonerar sig fram till om det stämmer så öppnar det möjligheter för oss köpare att få tag på bra produkter till ett bättre pris.
    Men det kommer att ske på egen risk. Sen tror jag att en så stor säljare som Aral rekommenderar en olja så kan man lita på det.

    Orsaken jag blev iriterrad var att jämförd med Trump, man kan be om förtydliga på flera sätt eller tala om att man inte håller med med andra ord.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  19. #159
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    RCY skrev #Det har aldrig varit meningen att du ska känna dig attackerad".

    Nej jag blev inte attackerad av dig jag förstår din argumentation sen sen kanske jag inte håller med i allt som ex jag är väldigt övertygad om att samma olja kan säljas under flera märken.
    Jag tänker på tex sSwdol helsynt som tillverkades av OKQ8.
    Det är en väldig skillnad på att vara *samma* olja och att komma från samma tillverkare.
    Tittar man på hela oljemarknaden så finns det hundrafalt gånger fler oljemärken än vad det finns tillverkare. Detta innebär givetvis att massor av olja säljs under olika märken men ändå kommer från samma tillverkare. Men det betyder inte att det är *samma* olja man får.

    Swedols olja kan säkerligen tillverkas av OKQ8, eller snarare Kuwait Petroleum som står för deras oljeproduktion. Det är ingenting jag forskat i men utesluter det inte alls, det är snarare väldigt sannolikt att det kan vara så. Men det betyder inte att det är samma olja i Swedols dunkar som i OKQ8'as dunkar.
    Ett raffinaderi producerar vanligtvis bara basämnena i oljan, som sedan säljs på öppen marknad. Oljebolag köper sedan upp basoljor och tillsätter sina egna additiv och tillsatser, och det är detta som kostar pengar. Att utveckla och producera effektiva additiv som gör det man vill att dom ska göra är oerhört dyrt, och det är detta som oftast skiljer en billig olja från en dyr. Att OKQ8 skulle låta Swedol köpa deras additiv till ett så lågt pris att Swedol kan sälja oljan så billigt som dom gör är högst osannolikt, det skulle vara en direkt förlustaffär för OKQ8 och dom skulle dessutom konkurrera mot sin egen olja. Dom skulle alltså skjuta sig själva i foten, två gånger.

    Av någon anledning har Aral inte publicerat något data sheet för just Supertronic 0w-40 så det är väldigt svårt för mig som konsument att avgöra om det är en lämplig olja för min bil eller inte så då tvingas man att gå på vilka certifieringar den har. Tyvärr saknar den både GM-LL-A-025 som är för Saabs bensinbilar och GM-LL-B-025 som är för Saabs diesel, och den har inte heller Dexos 2 som är för GM's bilar generellt.
    Men Aral har oljor i sitt sortiment som har rätt certifieringar, så varför dom inte rekommenderar dessa för användning i Saab är för mig ett mysterium och gör att jag blir väldigt skeptisk mot deras rekommendationer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #160
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Det hä var jag hittade om Aral 0-40

    Aral Aktiengesellschaft
    Aral SuperTronic SAE 0W-40
    Applications:
    Aral SuperTronic SAE 0W-40. A fully synthetic high performance engine oil for modern passenger cars
    diesel and gasoline with superior fuel economy performance.
    Aral SuperTronic SAE 0W-40 provides
    · Outstanding anti wear performance even at long drain intervals
    · Superior fuel economy performance (saves 3% fuel average against regular multigrades) and helps to
    reduce harmful emmisions
    Aral-recommendation for CNG and LPG pasenger cars (check owner's manual)
    Specification:
    ACEA A3/B3, A3/B4, C2, C3
    API SM / CF
    Approval:
    MB-Approval 229.31/ 229.51
    VW 502 00/ 505 00
    BMW Longlife-04
    Porsche A40
    Technical Data
    SAE-grade DIN 51511 0W-40
    ASTM-Colour DIN ISO 2049 2,6
    Density at 15 °C g/ml DIN 51757 0,840
    Viscosity
    100 °C mm²/s DIN 51562 12,8
    40 °C mm²/s DIN 51562 74
    Viscosity -35 °C cP DIN 51377 < 6200
    Viscosity Index DIN ISO 2909 > 170
    Flash point COC °C DIN ISO 2592 > 200
    Pourpoint °C DIN ISO 3016 -48
    Sulphate ash w% DIN 51575 0,73
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •