Sidan 20 av 37 FörstaFörsta ... 10181920212230 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 722

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #381
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Kortfattat för ovanstående: Enligt mig borde det finnas bättre olja än Dexos2-olja att använda till bensinbilar utan partikelfilter (t.ex Saab 9-5 med bensinmotorer). T.ex en High SAPS ACEA A3/B4 med viskositet som anges i instruktionsboken, men det är ju jag det :-)
    Och vad grundar du det på? Varför skulle en sådan olja vara bättre?
    Det finns säkerligen oljor som är minst lika bra eller till och med bättre men som inte har Dexos 2 klassning, men jag vågar lova att varken du eller jag har dom resurser eller den kompetens som krävs för att avgöra det. Därför rekommenderar jag att du lyssnar på dom som faktiskt har kompetensen och som plöjt ner dom åtskilliga miljoner det kostar att certifiera en olja, och håller dig till dom oljor som är certifierade och som man *vet* att dom fungerar.

    Det känns som om du bestämt dig för att all olja med Dexos 2 klassning är dålig olja. Du vet inte varför, men du är väldigt säker på att det är så. Är det nåt i logotypen som stör dig eller vad är det du har emot Dexos 2?

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #382
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Nej har inget emot Dexos2 som olja betraktat, men den är i klassen "miljöoljor " (läs om ACEA C) och det är inte optimalt för att skydda motorn utan i stora drag för att förlänga livet avgasreningen samt minska bränsleförbrukningen. Så Dexos2 är ju perfekt för det men sånt prioriterar iaf inte jag. Rcy, jag vet att du är väldigt kunnig i oljor, har läst många av dina inlägg. Jag tycker det är roligt att debattera! Jag har läst massor på nätet om olja, mkt amerikanska och engelska sidor också liksom svenska. Det är rent av otroligt vad mkt man kan lära sig! Hittills har jag inte läst nåt som stöder att ACEA C skyddar en bensinmotor bättre än ACEA A3/B4 utan helt tydligt tvärtom. High SAPS verkar alltid vara att föredra när det gäller skydd mot slitage än Low och Mid SAPS. Det är iaf vad jag kommit fram till. Om andra kommit fram till annat så är det helt OK förstås. Oljor och motorer är inte hela livet men väldigt intressanta grejer helt klart . Hur i hela friden gör man smileys här.. har inte lärt mig riktigt än...hmm..

  3. #383
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    En märklig sak är att min oljetörstiga Aero dricker ungefär hälften så mycket olja med Gm Dexos 2 som den gör med Mobil-1 av samma viskositet.

    Nu beror det ju knappast på dexos2-klassningen eller att det står GM på dunken, men man undrar ju vad det beror på.

    Jag körde även en dunk castrololja i bilen förut och vad jag minns var oljetörsten med den lika stor som med mobil-1.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #384
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ja det var märkligt. Har du kollat HTHS på resp olja? Här lite intressant om SAPS som jag tycker är läsvärt https://www.amsoil.com/newsstand/aut...-saps-content/

  5. #385
    Upplevde det samma på min.med castrol olja i fick jag fylla på lite då och då.och den hade dexos märkningen.
    Med gm oljan behöver jag aldrig/sällan fylla på.
    Vill minnas att jag läst på bitog att det ska ha göra med jämnhet på mollekylerna att göra. Dvs bra basolja. Obs spekulation!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  6. #386
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Jag kan ju nämna för er som är intresserade av det att GM-oljan, som kommer få Opel-etikett inom kort och som också säljs med Saab-etikett av Orio, tillverkas av Wolf Oil Corporation i Belgien.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  7. #387
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Nej har inget emot Dexos2 som olja betraktat, men den är i klassen "miljöoljor " (läs om ACEA C) och det är inte optimalt för att skydda motorn utan i stora drag för att förlänga livet avgasreningen samt minska bränsleförbrukningen.
    Vad baserar du det på?
    Om din motor kräver Dexos 2, så är en olja med Dexos 2 klassning optimal för att skydda din motor. Om den sen är low-, mid- eller full-saps är irrelevant, hade den inte klarat att skydda din motor så hade den inte klarat Dexos 2 certifieringen.

    Att en olja är low-saps innebär egentligen bara att dom additiv som leder till saps (alltså additiv som vid förbränning ger sulfataska, eller som innehåller mycket svavel eller fosfor) har ersatts av andra additiv som inte innehåller lika mycket av dessa ämnen. Det betyder inte per automatik att dom är sämre, dom kan i många fall till och med vara bättre.

    ACEA C har inte som primärt mål att vara miljövänlig och därigenom offra driftsäkerheten. ACEA C är en klassning för dom oljor som klarar kraven på driftsäkerhet *och* är miljövänliga. Det är alltså generellt sett bättre oljor.

    Jag vet att det ofta påstås på forum att low-saps oljor är "the devil" och gamla rävar står fast vid att det var bättre förr. Det är precis samma diskussion som uppstod när syntetoljorna tryckte ut mineraloljorna genom att helt enkelt vara bättre på allt, det var ändå folk som vägrade att inse det och helt fanatiskt klamrade sig fast vid sina gamla oljor som dom alltid använt. Det finns fortfarande ganska gott om gamla uvar som envisas med att bara använda mineralolja, och visst, det är deras val. Att påstå att det finns några som helst vettiga argument för det är dock fel.

    Men jag säger som jag alltid gjort: använd den motorolja som tillverkaren rekommenderar, såvida du inte känner att du har fullkomlig järnkoll på varenda en av dom tusentals variablerna du bör ta hänsyn till när du väljer en olja. Använd aldrig en olja som inte har den klassning din motor kräver. Vill du laborera med viskositet så gör det om du känner att du vet vad det innebär, men avvik aldrig från klassningen.
    Jag kan givetvis inte tvinga dig att följa detta råd, men det är det enda råd jag någonsin kommer att ge vad gäller motorolja.

    6 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #388
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Tack rcy, mkt bra info och jag läser allt du skriver även om jag nödvändigtvis inte håller med. Kan vi komma överens om ett par saker: Dexos1 är en klassning från GM för olja för bensinmotorer (gasoline engines) och Dexos2 är deras klassning av olja för dieselbilar med dieselpartikelfilter (light duty diesel engines with DPF). Det är bara att läsa vad GM själva skriver om sina klassningar, bara googla.

    I USA är saabägare med bensinmotorer i sina Saabar rekommenderade att köra på Dexos1. Att hälla Dexos2-olja i en bensinbil bara för att vi råkar bo i Europa och påstå att motorn är tillverkad för Dexos2 verkar ju lite...hmmm....

    I USA kör man på Dexos1 i bensinbilar och Dexos2 i dieselbilar.

    Jag säger inte att det inte går att köra med Dexos2 i våra saabar, säger bara att det troligtvis inte är bästa valet av olja. Dexos1 borde vara bättre i en bensinmotor eftersom den är designad för det.

    Lustigt att om man importerar en Saab från USA som hela sitt liv gått på den rekommenderade Dexos1 där borta, nu helt plötsligt är rekommenderad Dexos2 här i Sverige...? ganska absurt (enligt mig). Var finns logiken i detta nu då...?

    Dexos1 är inte en High SAPS tror jag, men iaf designad för en bensinmotorer utan DPF. Dexos2...ja...kolla GM:s klassningar och döm själva

  9. #389
    Jag skrev tidigare I tråden att de har annan soppa i staterna och att det ska vara anledningen till att vi kan köra dexos2 här.
    Så om inte den som imprterar en amerikansk saab till EU också importerar usa soppa så är det inget konstigt att kärran ska ha dexos2 i EU. Mvh
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  10. #390
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    OK, vår bensin är mer lik deras diesel då

    - - - Uppdaterad - - -

    OK vår bensin liknar kanske deras diesel då

  11. #391
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Som dittrich skriver så är den nordamerikanska bensinen mycket "smutsigare" än den europeiska. Därför ha jänkarna betydligt kortare bytesintervall än europeerna på motorolja. Om det är det som ligger bakom dina uppfattningar så förstår jag din ståndpunkt, men den har inget med den (euorpeiska) verkligheten att göra...
    /Johan

  12. #392
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Skulle vara intressant med en referens till dokumentet från Saab eller GM som anger Dexos1 för USA marknaden och Dexos2 för EU marknaden för en enda Saabmotor. Hittills har jag bara sett att vissa påstår att det är så och andra tvivlar. Jag har inte kunnat hitta det själv. En länk eller ett uppladdat dokument som vi(=jag) kan läsa och lära av skulle vara bra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #393
    MR.O : Jag vet inte om jag missförstår dig men..
    corvette i usa ska ha dexos 1 exakt samma bil i eu ska ha dexos 2. GM lär veta vad de gör...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #394
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    MR.O : Jag vet inte om jag missförstår dig men..
    corvette i usa ska ha dexos 1 exakt samma bil i eu ska ha dexos 2. GM lär veta vad de gör...
    Jag förstår vad du (och andra) skriver. Men, HUR vet du det? Alltså var kan jag läsa det själv för att lära mig mer. Det är vad jag söker. Då kanske jag oxo kan få VETA varför.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #395
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    I USA-versionen av instruktionsboken för Saab 9-5 2008 står
    Approved engine oils:
    For all gasoline engines - synthetic engine oil - approved against the GM-LL-A-025 specification. To benefit from Saab´s specified service intervals, pleasure ensure to select a synthetic engine oil approved against GM-LL-A-025. For optimum performance Saab recommends the use of Saab Long Life Turbo Oil SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30 or 5W-40.
    Det är samma specifikationer som står i den svenska versionen 2009. Rimligen är det då ingen skillnad mellan EU och USA.
    Kollar man dessa länkar
    http://www.centerforqa.com/dexos-about/
    http://www.gmdexos.com/owner/
    gäller tydligen numera:
    The most current dexos1™ specification (dexos1™ Gen 2) was released in 2015 to provide even higher engine performance and protection, particularly low speed pre-ignition (LSPI) protection in small displacement turbo-charged engines. dexos1™ Gen 2 is the best option for your GM spark-ignited gasoline engine regardless of make, model or year.
    Det framgår ganska tydligt att detta gäller i hela världen i och med att det listas vilka godkända oljor av båda typerna som är tillgängliga globalt.
    Läser man vidare och söker efter Saab finns ingen Dexos1-olja bara Orios Dexos2. Så då kan man ju fråga sig varför inte Orio har en Dexos1-olja om nu GM redan 2015 kom på att Dexos1 gen2 är det bästa valet och nu säger att den skall användas för ALLA GMs bilar med bensinmotorer.

    Det enda jag kan komma på skulle kunna vara att Dexos1 kräver tätare byten. Vilket EU-reglerna inte tillåter. Det kan ju förklara att Orio inte säljer Dexos1. Sedan verkar det ju rimligt att tro att Dexos1 Gen 2 är ett bättre val tekniskt sett, men att EUs regler inte tillåter samma marknadsföring som i USA och resten av världen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #396
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det enda jag kan komma på skulle kunna vara att Dexos1 kräver tätare byten. Vilket EU-reglerna inte tillåter.
    Finns det regler för hur ofta en tillverkare får kräva oljebyten?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #397
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Dexos2 är en klassning för olja till dieselbilar med partikelfilter (light duty diesel engines). Dexos2 har mig veterligen aldrig rekommenderats till og9-5 bensin, vart finns isf det dokumentet? Den motorgenerationen är ju dessutom konstruerad av Saab. Och var är dokumentet som anger hur långt tillbaka man ska använda Dexos2 i våra Saabar överhuvudtaget? Gäller det även Saab 9000? Ng900? Og900? Vart hittar man det? Nån som vet?

    Jag läste i ett amerikanskt forum där amerikanerna blev förvånade när en engelsman skrev att hans Saab rekommenderades att köras på Dexos2-olja. Amerikanerna förstod inte varför inte Dexos1 var rekommenderat i England. I USA sa de att Dexos2 är till dieselbilar.

  18. #398
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  19. #399
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Finns det regler för hur ofta en tillverkare får kräva oljebyten?
    Ja, EU regler. Men du får googla själv, sorry Har varit uppe här tidigare i nån tråd...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Dexos2 är en klassning för olja till dieselbilar med partikelfilter (light duty diesel engines). Dexos2 har mig veterligen aldrig rekommenderats till og9-5 bensin, vart finns isf det dokumentet? Den motorgenerationen är ju dessutom konstruerad av Saab. Och var är dokumentet som anger hur långt tillbaka man ska använda Dexos2 i våra Saabar överhuvudtaget? Gäller det även Saab 9000? Ng900? Og900? Vart hittar man det? Nån som vet?.
    Jag såg i alla fall nånstans (som jag redan glömt var) i US att det rekommenderade oljor till gamla Oplar, så det kan nog finnas. Skulle onekligen vara intressant!
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Jag läste i ett amerikanskt forum där amerikanerna blev förvånade när en engelsman skrev att hans Saab rekommenderades att köras på Dexos2-olja. Amerikanerna förstod inte varför inte Dexos1 var rekommenderat i England. I USA sa de att Dexos2 är till dieselbilar.
    Tror som sagt det är EU-regler som styr rekommendationer från GM. Men sedan kan man såklart göra på USA-sättet om man vill.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #400
    Fast det känns motsägelsefullt att dexos1 är bättre men tar slut fortare.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •