Sidan 19 av 37 FörstaFörsta ... 9171819202129 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 721

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #361
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ja du har rätt rcy, det var jag som skulle ha skrivit GENERELLT sett så har ACEA A3/B4 högre TBN än ACEA C (minst 10 resp minst 6).

  2. #362
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Ja, start-TBN är ofta högre i A3/B4-oljor än i C3-oljor, men det mest relevanta är hur snabbt TBN minskar när oljan används. Därför säger TBN-värdet inte så jättemycket. För att veta om en olja verkligen är bra eller inte måste man göra avancerade tester för att se exempelvis hur TBN minskar och TAN ökar. I alla oljeklassningar ingår många tester för att säkerställa oljans kvalitet och egenskaper och en olja får inte en klassning om den inte uppfyller kraven. Dexos2 lanserades förvisso efter Saabs tid inom GM men ersätter de gamla klassningarna GM LL-A-025 och GM LL-B-025 som Saab var med och tog fram. Jag har personligen pratat med en oljeexpert som jobbat på Saab med de gamla klassningarna som säger att Dexos2-klassningen är en väldigt heltäckande klassning som har högre krav på allt och är mycket lämpliga till Saabs Family III-motorer. Så jag ser absolut ingen anledning att tro att jag skulle kunna tänka ut något bättre.
    Senast redigerat av lbs129 den 2018-01-24 klockan 19:30. Anledning: Felskrivning
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  3. #363
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Jag tror du menar tvärtom väl? Start TBN är lägre i C-oljor tror jag. Det är iaf min uppfattning. T.ex Mobil1 FS 0W-40 som är en A3/B4 har start TBN på 12,6 och andra A3/B4 har start TBN på minst 10.

    För övrigt väldigt intressant att höra dina erfarenheter från en som faktiskt jobbat med detta på Saab! tummen upp

    Det skulle vara intressant att veta vilken Dexos2 olja som har start TBN på minst 10. Finns det nån som du vet om såhär på rak arm?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hmm...dom där frågetecknen skulle ha varit tummen upp

  4. #364
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Jag tror du menar tvärtom väl? Start TBN är lägre i C-oljor tror jag. Det är iaf min uppfattning. T.ex Mobil1 FS 0W-40 som är en A3/B4 har start TBN på 12,6 och andra A3/B4 har start TBN på minst 10.

    För övrigt väldigt intressant att höra dina erfarenheter från en som faktiskt jobbat med detta på Saab! ������ tummen upp

    Det skulle vara intressant att veta vilken Dexos2 olja som har start TBN på minst 10. Finns det nån som du vet om såhär på rak arm?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hmm...dom där frågetecknen skulle ha varit tummen upp
    Menar naturligtvis tvärtom. Det hade bara blivit fel ord. Jag tror inte att du hittar en Dexos2-olja med start-TBN så högt.
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  5. #365
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ok då förstår jag. Nu såg jag att en Dexos2 klassad olja som heter Mobil1 ESP 0W-40 har start TBN på drygt 7,6. Borde det inte vara bra med en olja med så hög start TBN som möjligt eftersom den minskar ganska snabbt efter några hundra mil i motorn? Jag tänkte att detta borde gälla särskilt på Saab 9-5 där ju vevhusventilationen inte är direkt optimal..? Oljan kan väl bli kontaminerad rätt fort i T7. Vad tror du om detta?

  6. #366
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47
    Mobil1 ESP 0W-40 är ju Dexos2-klassad, så den är säkert bra. En kallstartviskositet i 0W-klassen är ju också trevligt. Stirra dig inte blind på TBN, det säger inte allt. Hur snabbt TAN stiger är inte nödvändigtvis kopplat till TBN och det är när TAN blir för hög som man förbrukats oljans additivpaket så att den är "slut". Vevhusventilationen fixades från MY04 och på äldre bör man montera nyaste uppgraderingssatsen om det inte är gjort redan. Sedan ska den inte behöva orsaka några problem.
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  7. #367
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    ... Saab 9-5 där ju vevhusventilationen inte är direkt optimal..? Oljan kan väl bli kontaminerad rätt fort i T7. Vad tror du om detta?
    Efter uppdateringarna är det inte särskilt illa, kontamineringen är klart hanterbar.

    Detta om den fungerar - problemet uppstår i dagsläget när den inte fungerar, och detta tenderar att inträffa om ingen kontrollerar och servar den regelbundet.

    Fast det skadar ju inte med olja som inte är superkänslig för fel i vevhusventilationen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #368
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Men med senaste VHV och regelbunden service så har vi inget problem med kontaminering längre.
    Jag älskar dessa oljetrådar, men inget jag läst här hittills får mig att beställa annat än https://oeldepot24.de/gm-opel-5w-30-dexos2-5-liter.html
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #369
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ja oljatrådar är toppen! Alltid intressant att höra folks åsikter om olja! Man kör såklart på den olja man vill. Saab rekommenderar att byta oljan var 2000-3000 mil vilket jag inte heller tycker är nån bra rekommendation precis

  10. #370
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    ibland blir det lite slirigt

  11. #371
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Men vad kom vi fram till nu då förresten :-) Ni som kör med Dexos2, hur motiverar ni att frivilligt hälla en ACEA C3-klassad Low/Mid SAPS olja i era motorer? Vi måste få nån slutkläm på detta (om det nu är möjligt i en oljetråd) Gör ni så för att GM säger att det är bäst? ;-)

  12. #372
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Men vad kom vi fram till nu då förresten :-) Ni som kör med Dexos2, hur motiverar ni att frivilligt hälla en ACEA C3-klassad Low/Mid SAPS olja i era motorer? Vi måste få nån slutkläm på detta (om det nu är möjligt i en oljetråd) Gör ni så för att GM säger att det är bäst? ;-)
    Ett av många inlägg från någon som faktisk har/hade kontakt med de som vet

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post863972

    Ett till

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1327740
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2018-01-25 klockan 00:56.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #373
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Ett av många inlägg från någon som faktisk har/hade kontakt med de som vet

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post863972

    Ett till

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1327740
    Det var en märklig referens. DrBoosts inlägg passar ju! :-)

    Men vad är det för mysko bild? Saab.co.uk lär väl inte sälja olja till gamla bilar. Eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #374
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Jag har googlat "Dexos1 vs Dexos2" och det är intressant läsning, massor av träffar. Dexos1 är tydligen för gasoline engines och Dexos2 för Light duty diesel engines. Andelen dieselbilar i Europa är så hög att här säger GM att vi ska använda Dexos2 till alla bilar.

  15. #375
    swden900: i usa har de väll annan bensin än europa.mer sulphur i soppan tror jag det var o då behöver de dexos1.
    sen vet jag inte om vi som kör e85 hade skulle haft mer fördel av dexos1. kan kanske Rcy svara på
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  16. #376
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Men vad kom vi fram till nu då förresten :-) Ni som kör med Dexos2, hur motiverar ni att frivilligt hälla en ACEA C3-klassad Low/Mid SAPS olja i era motorer? Vi måste få nån slutkläm på detta (om det nu är möjligt i en oljetråd) Gör ni så för att GM säger att det är bäst? ;-)
    Det spelar ingen roll att den möjligtvis inte är optimal på alla plan och ingen har någonsin sagt att den är bäst i alla läger. Den är prisvärd och följer rekommendationen. Det räcker. Man lär garanterat inte märka nå mer slitage på katalysatorer och sånt iallafall för ska man jämföra så så lär man nog ha ett gäng nya identiska bilar som kös på identiskt sätt av samma person innan man får nå konkreta resultat. De flesta bilar har rullat x antal mil och har ett begränsat liv ändå så det finns ingen mening i att prata om optimala oljor egentligen. Det är ju egentligen bara försäljningssnack. Det viktigaste i slutändan är ändå att byta regelbundet. Jänkarna kör på sämre och enklare oljor men de byter ju var 500mil eller nåt sånt för nå dollar. Så skulle man ha här också egentligen men det skulle ju aldrig fungera med den typ av bilägare vi har. Helst skulle nog de flesta vilja slippa servicen helt. Skulle det komma plomberade motorer med olja som håller bilen ut skulle nog folk jubla och gå på det också.............

  17. #377
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Sweden900 Visa inlägg
    Jag har googlat "Dexos1 vs Dexos2" och det är intressant läsning, massor av träffar. Dexos1 är tydligen för gasoline engines och Dexos2 för Light duty diesel engines. Andelen dieselbilar i Europa är så hög att här säger GM att vi ska använda Dexos2 till alla bilar.
    Kan vi inte vända på frågan och du svarar på varför vi *inte* skulle göra det istället?

    Tillverkaren rekommenderar Dexos 2. Kör vi på något annat än Dexos 2 så gäller inga garantier överhuvudtaget. Hundratusentals bilar rullar omkring med Dexos 2 utan några som helst problem. Dexos 2 är en väldigt strikt klassning som i princip garanterar att oljan klarar dom krav din motor ställer på den. Anledningarna att köra med Dexos 2 är ganska många.
    Kan du svara på varför vi *inte* skulle köra Dexos 2?

    Och var har du läst att Dexos 2 bara är för dieselmotorer? Det är ju direkt felaktigt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #378
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det spelar ingen roll att den möjligtvis inte är optimal på alla plan och ingen har någonsin sagt att den är bäst i alla läger.
    Jag tycker iaf att det verkar som många säger att det är den bästa oljan till våra og9-5 trots att den bilen inte tillverkades längre när Dexos2-klassningen kom 2010.
    Jag tänker mig att ganska få skulle börja köra sin GM-bil från t.ex 1960-, 70- eller 80-talen med Dexos2-olja bara för att det för närvarande är den senaste klassningen för GM-bilar. Vad händer när Dexos3, 4, 5 etc kommer (eller motsvarande senare klassningar) ska vi byta till den oljan till våra 9-5:or då...? Jag bara undrar...jag är väldigt kluven och ganska skeptisk som kanske märks hehe (särskilt till oljor med "miljöklassning") till äldre bilar. Dexos2-olja är som sagt dessutom en ACEA C, uttryckligen anpassad för dieselbilar med partikelfilter. Jaja bäst att avsluta nu det kan bli hur långt som helst :-)
    Senast redigerat av Vfr den 2018-01-26 klockan 12:23. Anledning: Fixade sluttagg på citatet

  19. #379
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Kortfattat för ovanstående: Enligt mig borde det finnas bättre olja än Dexos2-olja att använda till bensinbilar utan partikelfilter (t.ex Saab 9-5 med bensinmotorer). T.ex en High SAPS ACEA A3/B4 med viskositet som anges i instruktionsboken, men det är ju jag det :-)

  20. #380
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    tror ingen har sagt att det är den "bästa" oljan...........det är en prisvärd olja som följer rekommendationerna. Många andra motsvarande oljor är många ggr dyrare. Många ggr är det säkert så att dessa oljor kanske har en bättre uppbyggnad och i teorin skulle vara bättre men det är ändå inte nån mätbar förbättring. Det blir i slutändan som att sätta superduperisolerande fönster i ett hus från 1973. Fönstren är ju säkert skitbra men vad spelar den förbättringen för roll när det drar igenom väggarna?
    På samma sätt blir inte en bil bättre eller motorn friskare bara för att man väljer nåt "bättre" (än vad det behöver vara) rent oljemässigt. Att oljemarknaden här i europa är som den är beror ju mycket på att kunderna vill ha långt mellan servicarna, det är inte riktigt vår kultur att byta ofta vilket egentligen skulle vara det bästa, då behöver man egentligen inga special oljor.

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •