Fast det tråkiga med såna här trådar är alltid att de mynnar ut i att de som köper på fel ställen "gör fel".......kan vi inte bara inrikta oss på att det viktigaste är att följa gällande spec. Sen får man köpa precis var man vill. Om det så är mycket mycket dyrare än " rätt" ställen. En del har nära till mekonomen, en del till Biltema och en del köper ingenting på nätet. Det viktigaste är ändå att man följer rätt spec om man vill sköta sin bil. Vill man inte det så kan man ju hälla i vad som helst egentligen. Köpt där man vill.
Fast denna tråd ska väl ändå handla om vart man köper olja inte vad oljan innehåller eller klassning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lessnade på motoroel100 och beställde på dackonline "som vanligt", men numera tar dom ut en "expiditionsavgift" på 69:- (tror jag det var9 på alla ordrar som går till en privat bostadsadress.. SUCK.. mycket fult, vilket jag också skrev till dom när dom ville ha in en åsikt om hur köpet gick..
Men jag behöver oljan desperat just nu
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Däckonline har fortfarande inte Mobil1 ESP 0w-40 på 5-liters, ej heller X3.
Men Oljemagasinet har fri frakt och 1 liter spolarvätska på köpet.
Kampanjkod: https://m.facebook.com/Oljemagasinet...2312911520186/
Idag kom oljan från dackonline, drygt en veckas leverans, men det var ju över julhelgen så.
Ska försöka åka och göra ett något försenat oljebyte idag, normalt gör jag det hemma på uppfarten men nu är det glansis med några decimeter snö ovanpå så jag tror jag investerar i en halvtimma på GDS..
(Med försenat menar jag alltså över 1200mil som jag brukar byta vid)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Lyfter upp tråden lite.
Ska man köpa GM dexos2 oljan som är API: SN/CF eller API: SM/CF klassad?
SN: https://www.oljemagasinet.se/index.p...product_id=380
SM: https://www.dackonline.se/cgi-bin/os...g!332084734041!
9-3 SS 1,8t -04
SN är nyare än SM, men det spelar nog ingen roll här.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fast vad är det för fel på att köpa från Speedparts, de är billigare: https://shop.speedparts.se/sok/dexos%205W-30
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Inget fel, valde länkarna bara för att man kan klicka på bilderna & läsa SN respektive SM på flaskan. Är mycket medveten om Speedparts erbjudande.
Hittade denna med nu, iofs. finns ingen dexos2 märkning på flaskan fastän det finns en typ av påstående i texten om det?
http://www.carpart1.se/store/p/5w-40...1-liter-863953
9-3 SS 1,8t -04
Det finns en "Castrol Edge Turbo Diesel Castrol Ltd. dexos2™ 5W-40 GB2D0717082"
https://www.gmdexos.com/brands/dexos2/index.html
Har kollat på Magnatec C3 5w40 4l som uppfyller dexos 2, men söker man på den + saab så rekkomenderas den inte i vissa trådar för den uppfyller inte GM-LL-A-025?
Har säkert ställts 1000 gånger, biltema olja bu eller bä?
Magnatec har jag ingen aning om mer än att man läser att det ska vara en budget olja??
Biltemas oljor har jag kört tusentals mil med utan problem på främst 3 modeller.. ~20 000mil BMW 518i -80, ~12 000mil starlet -87, ~6000mil ng900 -98 utan problem, man läser mycket om vilket skit det är men ingen klarar av att plocka fram ett konkret exempel där biltema blivit fällda för att deras olja orsak ett motorhaveri.
Använder förövrigt deras oljefilter både i min saab & i tantens corsa c men kör på GM (saab orginal ^^) dexos 2 oljan från maptun.
9-3 SS 1,8t -04
Har du hört något fall där en tillverkare (i Europa) blivit fällda i domstol för att deras olja orsakat ett enskilt motorhaveri? Jag har aldrig hört det, och tvivlar starkt på att det någonsin skett.
Jag skulle säga att det är osannolikt att du får ett motorhaveri pga oljan på några tusen mil i en standardbil (undantaget några få modeller med erkänt känsliga motorer) oavsett vilken olja med rätt viskositet du häller i så länge du inte kör längre än serviceintervallet. Än mer omöjligt att visa att det i så fall skulle bero på fel på motoroljan.
Det som skiljer mellan olika oljor är framför allt hur länge det fungerar. För att nämna de stora punkterna, oljan kan vara mer eller mindre bra på att neutralisera sot, att tvätta rent och dispensera sot, att upprätthålla smörjfilm, renheten på oljan och hur väl den undviker att koksa vid övertemperaturer. Samt hur den långttidsmässigt påverkar packningar/slangar.
Sedan förstår jag inte varför du kör med något annat än original eller möjligen ett välrenomerat 3:e-parts oljefilter - oljefilter är en sak där det är stora kvalitétsskillnader. Detta gäller franför allt Saaben, Saab blev väldigt petiga med oljefilter i samband med att oil-sludge-problemen uppenbarade sig.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det förundrar mig varför någon normalbilist överväger sådant här för en vanlig bruksbil. Alltså varför ens riskera göra fel, när det enklaste är att göra rätt. När dessutom Saabs/GMs egna rekommenderade olja är en av de allra billigaste undrar man.
Det viktiga är specen. Inte tillverkaren, Svaret har getts mångdubbelt fler gånger. Vilket jag tror alla som läser här (du oxo) redan vet...:
1)Frågan är fel ställd
2)Folk tycker olika
3)Det viktiga är specen. Inte vem som tillverkar eller vem som säljer.
4)Biltemas olja funkar säkert till din bil
5)Följ Saabs rekommendationer
6)Ställer du frågan för att få veta vilken olja du skall använda?
6a) Isåfall välj Dexos2 från Saab/GM
6b) Det är nämligen rätt olja enligt din instruktionsbok
6c) Köp hos en Saab/GM expert, de vet vad du skall ha
7) Så till det där med bu eller bä och Biltemas olja
7a) bä - om den uppfyller specen
7b) bu - för att du måste kolla detta varje gång
7c) bä - den fungerar säkert
7d) bu - du misstänker att den trots allt är lite sämre än GMs Dexox2
7e) bu - varför ens riskera göra fel, när det enklaste är att göra rätt
7f) bä - du kanske har nära till Biltema
7g) bu - den är dyrare
Hoppas detta är svar på din fråga.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det kanske behövs en FAQ med endast denna text:
"Använd i instruktionsboken rekommenderad olja"
Detta inlägg kanske kan brytas ut ur denna tråden och läggas in överst i FAQ-avdelningen.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
1. Precis, har aldrig hört talas om något sådant fall.
2. Håller med!
3. Är inte det som klassifieringssystemet är till för såsom API samt ACEA?
4. För att Biltemas filter fungerar enligt min subjektiva bedömning, dock ändrar jag gärna den om objektiv fakta presenteras!
9-3 SS 1,8t -04
Enligt instruktionsboken är den godkända oljan GM-LL-A 025 (bensinmotor) med viskociteten 0w-30 för att klara serviceintervallen på 3000mil eller 2år!
Tur man bara kör ~700mil mellan bytena som sker årligen då med tanke på att jag använder en 5w-30 olja då samt oljefilter från biltema.
Senast redigerat av skruvis den 2019-08-05 klockan 14:21.
9-3 SS 1,8t -04