Sidan 10 av 37 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 724

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    ja..
    ingenjörs snack

    kondenstest innan tändning
    viskositets test (Vilken jag vet andra märken också gör)
    Test i N/a motor om oljan "medbringar fri luft"
    Ekonomitest (vilken jag vet flera andra märken också utför)
    turbo koks test (vilken jag vet flera andra märken också utför)

    alla tester görs med motor i motorbänk förutom ekonomi test som körs på rullbana.

    lite mer jibberisch...
    Säkert jätte bra tester om bilen står inne och motorn är på bänken.
    Vore fint och se tester där man jämför andra toppmärken och uppvisar uppenbart bättre resultat oavsett förhållanden.
    Hård körning/statskörning/släpvagnskörning mm Kallt/Varmt hög/låg luftfuktighet

    Åter .....Jag säger inte att oljan är dålig .. jag ifrågasätter hur bra den är gentemot andra
    och jag tror om man kollar så kommer klimatet du kör i, din körstil osv peka mot olika oljor om sådana tester utfördes.

    Laboratorie tester visa en sak i kontrollerad miljö som nödvändigtvis inte måste rimma med verkligheten....

    Jag är ändock glad att GM`s Dexos oljan är billig för det finns ruskigt dyra oljor ...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  2. #182
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Vem tillverkar denna SAAB Original 0w-40 TTiD A19DTR/Z19DTR motorolja?

    93165386
    https://www.maptunparts.se/olja-vats...-0w-40-5l.html
    http://www.neobrothers.co.uk/premium...ab-p-4397.html

    mid-SAPS
    API SM/CF
    ACEA C3
    http://www.neobrothers.co.uk/images/...86-O%20(1).jpg
    Står inget om GM-LL-A-025 & GM-LL-B-025 på den burken.


    När man söker på art.nr. 93165386 så finner man till Mobil1 New Life hos Saab Parts
    http://webshop.saabparts.com/9-3-gen...lja-0w40-5l386

    Rörigt?

  3. #183
    Ojdå! En oljetråd? Bara tio sidor? Kom igen nu!

    Biltema säljer helsyntetisk 5w-40 10 liter för 639 kr. Praktiskt att köpa när jag ändå snurrar runt där bland hyllorna!

  4. #184
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Och tio sidor senare så rekommenderar du Biltemas olja???..
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #185
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    varför inte? olja kan anses vara en av de varor som kan inhandlas hos Biltema.
    mina gammsaabar blänker med hela grillen då de får ny biltemaolja

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #186
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Och tio sidor senare så rekommenderar du Biltemas olja???..
    Jag rekommenderar egentligen vilken helsyntetisk olja som helst bara den klarar specifikationerna. Jag för min del köper gärna en dunk hos Biltema, ÖoB, Jula och t om hos Citygross bara den är billig och specifikationskraven i fråga står på dunken. Maptun är inte dyra de heller. Andra gör inte som jag utan går på djupet in i specifikationskrav som måste vara på pricken även om passande oljor idag överskrider kraven som står i handboken till bilen. Många köper nog gärna en dunk som ser fräck och tuff ut och som det någonstans står Saab/GM på.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-02-12 klockan 15:53.

  7. #187
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Men varför skulle man köpa Biltemaoljan för 64kr/L när man kan köpa GM-Dexos2oljan för 41kr/L?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #188
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Men varför skulle man köpa Biltemaoljan för 64kr/L när man kan köpa GM-Dexos2oljan för 41kr/L?
    För pris är samma sak som kvalité (skojar)
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #189
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Men varför skulle man köpa Biltemaoljan för 64kr/L när man kan köpa GM-Dexos2oljan för 41kr/L?
    Först och främst är det egentligen fel att kalla den Biltemaolja (för då låter det som om Biltema tillverkar oljan vilket de inte gör) även om den köps där. Biltemaoljan kan vara vilken olja som helst som klarar specifikationerna som Biltema ställer på oljan de köper in. Är det en helsyntetisk olja de köper in så köper de in den som klarar specifikationerna de ställer på just den typen av olja och som för tillfället är billigast. Samma olja kan finna i en Statoildunk, OK/Q8, Shell eller valfritt märke. Konstigare än så är det inte och med de otroligt höga volymerna som Biltema köper in motorolja i så kan de verkligen pressa priserna hos aktuell leverantör och det (jag spekulerar här) skulle det inte förvåna mig alls om det i Biltemadunken även kan finnas annan normalt svindyr olja.

    Vad gäller 41 kr litern så är väl det vid köp från utlandet? Alla är inte intresserade av att beställa från utlandet utan vill åka till en butik när de kommer på en lördag när solen skiner att de ska byta motoroljan i bilen. Ett naturligt ställe att då åka till är ju faktiskt Biltema och då är inte 63 kr och 90 öre litern dyrt för en olja med de rätta specifikationerna. Oljefiltret finns i samma butik.

  10. #190
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Biltemas olja är ju allt annat än billig. De har ganska stort utbud, med allt från billigt skit till olja som faktiskt uppfyller alla krav man kan tänkas ställa, men den sistnämnda tar de ockerpriser för så jag ser ingen anledning att köpa där.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #191
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vem tillverkar denna SAAB Original 0w-40 TTiD A19DTR/Z19DTR motorolja?

    93165386
    https://www.maptunparts.se/olja-vats...-0w-40-5l.html
    http://www.neobrothers.co.uk/premium...ab-p-4397.html

    mid-SAPS
    API SM/CF
    ACEA C3
    http://www.neobrothers.co.uk/images/...86-O%20(1).jpg
    Står inget om GM-LL-A-025 & GM-LL-B-025 på den burken.


    När man söker på art.nr. 93165386 så finner man till Mobil1 New Life hos Saab Parts
    http://webshop.saabparts.com/9-3-gen...lja-0w40-5l386

    Rörigt?
    Kollar man på orios sida så finns det en olja med nummer 93165386 5 liter Saab original står det. Och söker man på maptuns hemsida så är det rekommenderade priset identiskt med oljan du länka fast dom skänkt de. Hällde den oljan i min ttid iaf.
    Skulle säga maptun skrivit fel oem nummer. Maptuns artikelnummer är även 1093165386 alltså samma fast 10 framför

    Dock vet jag inte vem tillverkare är
    Senast redigerat av SaabMyran den 2017-02-12 klockan 17:50.

  12. #192
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Alla är inte intresserade av att beställa från utlandet utan vill åka till en butik när de kommer på en lördag när solen skiner att de ska byta motoroljan i bilen. Ett naturligt ställe att då åka till är ju faktiskt Biltema och då är inte 63 kr och 90 öre litern dyrt för en olja med de rätta specifikationerna. Oljefiltret finns i samma butik.
    Ok, även om jag inte skulle köpa oljan på Biltema så har jag inga stora invändningar mot det. (Men Maptun har Saabs originalolja för 67 kr litern.)

    Problemet är dock oljefiltret, för det är en rätt kritiskt del när det gäller B2x5-motorer, endast original är att rekommendera. Speciellt som originalfilter redan i stycktal är billigare hos Maptun än piratfilter hos Biltema. (Hos maptun kan man dessutom köpa 12-pack med rabatt också.)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Skulle säga maptun skrivit fel oem nummer. Maptuns artikelnummer är även 1093165386 alltså samma fast 10 framför.
    Båda numren är Ok, normalt står det dock (10)93165386 där (10) är produktgrupp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #193
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Biltemas 10L är väl bara klassad för Diesel? dvs GM-LL-025-B
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #194
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Ja det ser ut som det.

  15. #195
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Oljediskussioner är närmast att likna vid religion, det spårar ofta ur totalt och handlar väldigt sällan om fakta. Jag erkänner att jag säkerligen är en bidragande orsak till det då jag har väldigt svårt att låta felaktiga påståenden och argument stå oemotsagda och själv är jag närmast fanatisk vad gäller oljebyten och service.
    Med det sagt tänker jag göra ett sista inlägg i denna tråd för att försöka förklara min ståndpunkt.

    Certifieringar eller klassningar eller vad man nu väljer att kalla dom finns av en anledning.
    Dagens oljor är en djungel, det finns tusentals märken och sorter. Dom flesta bilägare är totalt ointresserade av oljor, och varken kan eller vill sätta sig in i hur oljor eller motorer fungerar.
    Så för att på ett enkelt sätt kunna avgöra om en viss olja är lämplig i en viss bil, har tillverkarna enats om ett antal olika klassningar. Varje stor biltillverkare specificerar exakt vilken typ av olja deras motorer kräver, och oljetillverkarna ser sen till att deras olja uppfyller dessa krav. Klarar dom kraven, får dom ett märke som intygar detta och visar konsumenterna att dom tryggt kan använda denna olja. Ja, det kostar givetvis pengar, både för biltillverkare och oljeproducenter. Vissa oljeproducenter väljer att inte certifiera sina oljor utan påstår att dom möter kraven. Om man väljer att lita på detta eller inte är upp till var och en, men ha i åtanke att du aldrig någonsin kan ställa några krav på en ocertifierad olja, tillverkaren kan påstå precis vad dom vill och komma undan med det hur fel det än är.
    Jag lovar, har man en gång varit i ett oljelabb och sett när dom testar oljor, så kommer man aldrig igen att slarva med oljan och dess kvalitet. Skillnaden på en bra och en dålig olja är helt obeskrivligt stor, det är bokstavligt talat skillnaden mellan problemfritt åkande och omedelbart haveri.
    Av någon anledning är det väldigt sällsynt att man använder sig av oljeanalys i Sverige, jag känner bara till ett fåtal labb och jag tror inte ens dom tar emot förfrågningar från privatpersoner. I andra länder är det däremot relativt vanligt att man även som privatperson skickar in sin olja på analys vid oljebytena och därmed får ett papper på exakt hur bra den fungerat i just den motorn.

    Kan man då köra med en ocertifierad olja? Givetvis, men du gör det på egen risk.
    Jag kör själv med felaktig klassning i vissa bilar, men detta gör jag fullt medveten om risken jag tar och jag gör det av en anledning. Det kan vara att bilen är modifierad på ett sätt som gör att den ställer andra krav på oljan eller att jag kör på ett annat drivmedel och behöver olja som kan motverka detta, och då jag anser mig tillräckligt insatt i oljor för att kunna göra ett kvalificerat val så frångår jag klassningen och kör på en olja med dom egenskaper jag behöver. Detta är dock något jag *aldrig* skulle rekommendera någon annan att göra eftersom jag aldrig kan garantera att det fungerar. Frågor någon mig vilken olja deras bil ska ha så är svaret alltid detsamma: en olja med rätt klassning för din bil!

    Vissa väljer olja från Biltema, andra köper olja från Tyskland medans andra betalar överpris hos den lokala återförsäljaren. Det är upp till var och en att välja själv, så länge man håller sig till rätt klassning. Men ha i åtanke att även om flera oljor har samma klassning, så betyder det inte att dom är exakt likadana.
    Klassificeringen är en *miniminivå*, vad oljan *minst* ska klara. Dom billigare oljorna ligger oftast precis på eller bara strax över gränsen, medans dom dyrare oljorna ofta överstiger gränserna med råge. Båda oljorna är klassificerade och ska fungera som utlovat, men den dyrare är antagligen ändå en bättre olja för din bil.
    Spelar det roll? För en vanlig Svensson, så nej, troligtvis inte. För en entusiast och fanatiker som mig, ja, självklart. Mina bilar servas minutiöst och hålls i absolut toppskick, så att jag skulle använda mig av något som bara precis uppfyller kraven är helt enkelt otänkbart. Jag har rivit motorer som gått över 20.000 mil och fortfarande sett ut som nya inuti, och jag ämnar att se till att dom håller sig så 20.000 mil till. Det gör man inte genom att köpa olja som enbart uppfyller minimikraven.

    7 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #196
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Oljediskussioner är närmast att likna vid religion, det spårar ofta ur totalt och handlar väldigt sällan om fakta.
    Så är det säkert, men hur är det med oljefilter? Mahle eller Wix exempelvis?
    9-3 SS 1,8t -04

  17. #197
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Köp originalfilter till alla T7-motorer - finns hos tex Maptun, Speedparts.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #198
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det finns liknande tendenser där men inte på samma nivå som när det gäller olja. Jag kör original. Det finns någon här som kört Biltema filter massor av mil utan problem, dock vet man aldrig när deras inköpare hittar någon billigare leverantör så varför chansa när prisskillnaden är så liten.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #199
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Vem är tillverkaren av "orginalfilter" då?
    9-3 SS 1,8t -04

  20. #200
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Svaret finns i en tråd här nånstans. Orkar inte söka just nu. Om inte du heller orkar så kommer nog svaret snart.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •