Sidan 4 av 36 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 716

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #61
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo så är det ju men om jag säger så här då? Köper jag en originalolja på Toyota så skulle jag känna mig ganska trygg med vad jag får, köper jag olja från GM så känns det nästan som jag utgår ifrån att det är billigast möjliga som bara klarar spec. GM aftersales har väl inte riktigt den kvalitetspolicy jag är ute efter om man säger så.
    Och det betyder väl egentligen bara att Toyota är lite duktigare på att bygga varumärke än GM. Vi har ingen aning om ifall Toyotas olja är bättre eller sämre än GM:s, det finns inga hårda fakta i nån riktning. Dom kan till och med vara identiska.

    Du väljer motorolja baserat på känslomässiga argument, och det är väl en strategi lika bra som nån annan i det här fallet
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #62
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Alltså, är det bara jag som fascineras av att diskussioner om oljor i princip aldrig handlar om oljor?
    Ni diskuterar hur bra olika oljor är utan att någon ens har specificerat vad som menas med "bra". Allvarligt, hälften av er pratar antagligen inte ens om samma saker när ni säger "bra".

    Jag är totalt fanatisk när det gäller oljor, och anser mig därför ha ganska bra koll på ämnet.
    Ja, jag förstår det mesta som står i specifikationerna i oljornas datablad, jag vet vad värdena betyder och hur dom ska jämföras.
    Ja, jag har besökt oljelabb och sett skillnaden på olika oljor i verkligheten.
    Ja, jag har ganska lång och bred erfarenhet av motorer av all de slag och vet därför hur viktigt det är med olja.

    Diskussionen i den här tråden skulle kunna liknas vid "vilket godis är godast"?
    Det är en smaksak, helt upp till var och en, och inget som går att mäta, eftersom ingen har egentligen har en aning om vad frågan är.
    Om någon däremot hade specificerat vilka faktorer det är som jämförs och vad som förväntas av oljan, så hade man mycket enkelt, med rena fakta, kunna svara på exakt vilken olja som är "bäst" i just det fallet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #63
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Alltså, är det bara jag som fascineras av att diskussioner om oljor i princip aldrig handlar om oljor?
    Ni diskuterar hur bra olika oljor är utan att någon ens har specificerat vad som menas med "bra". Allvarligt, hälften av er pratar antagligen inte ens om samma saker när ni säger "bra".

    Jag är totalt fanatisk när det gäller oljor, och anser mig därför ha ganska bra koll på ämnet.
    Ja, jag förstår det mesta som står i specifikationerna i oljornas datablad, jag vet vad värdena betyder och hur dom ska jämföras.
    Ja, jag har besökt oljelabb och sett skillnaden på olika oljor i verkligheten.
    Ja, jag har ganska lång och bred erfarenhet av motorer av all de slag och vet därför hur viktigt det är med olja.

    Diskussionen i den här tråden skulle kunna liknas vid "vilket godis är godast"?
    Det är en smaksak, helt upp till var och en, och inget som går att mäta, eftersom ingen har egentligen har en aning om vad frågan är.
    Om någon däremot hade specificerat vilka faktorer det är som jämförs och vad som förväntas av oljan, så hade man mycket enkelt, med rena fakta, kunna svara på exakt vilken olja som är "bäst" i just det fallet.
    För dom flesta av oss är väl frågan så enkel som "vilken olja ska jag köpa..", och personligen tycker jag ju då såklart att det vore intressant att veta vilken olja du använder i dina bilar, och möjligen varför, det låter ju som att det finns visst hopp om att dina val faktiskt är baserade på fakta..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #64
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    För dom flesta av oss är väl frågan så enkel som "vilken olja ska jag köpa..", och personligen tycker jag ju då såklart att det vore intressant att veta vilken olja du använder i dina bilar, och möjligen varför, det låter ju som att det finns visst hopp om att dina val faktiskt är baserade på fakta..
    Beror på vilken bil, jag har flera, och eftersom dom inte är identiska så kör jag inte heller med samma olja i dom.

    Min 9-3 Aero är ganska trimmad och dessutom etanolkonverterad.
    Detta betyder hög mekanisk påfrestning, mycket alkaler och snabb nedbrytning av oljan. Då etanol kyler bättre än bensin så blir kylningen mindre kritisk.
    Där har jag valt Mobil 1 New Life 0w40 som har mycket stark oljefilm, är mycket bra på att hantera syra (TBN = 11.8 ), bra flampunkt (ASTM D92 = 230), Sulfat och fosfor värdena är bra (ASTM D874 = 1,3% och ASTM D4981 = 0,1%). Just TBN och sulfatvärdet blir extra viktigt då bilen körs på etanol, något som ingen egentligen verkar bry sig om när man pratar om etanolkonverteringar konstigt nog.
    Den är dessutom GM-LLA-025 klassad vilket gör att den uppfyller klassningen som Saab kräver på oljan, även om detta nu säkerligen är mindre relevant då bilen som sagt är trimmad.
    Det finns givetvis andra oljor som uppfyller samma kriterier, men min erfarenhet säger mig att Mobil1 har väldigt stabila oljor som alltid presterar långt över specifikationerna medans många andra tillverkare nöjer sig med att precis klara gränsvärdena, så därför blev det New Life i den motorn.

    Min 9-5 2.3t är helt original motormässigt och är en slit-och-släng bil så där kör jag helt enkelt på tillverkarens rekommendationer och kör på GM's Dexos2 som faktiskt verkar vara en helt ok olja. Helt ärligt har jag väntat i 5 år på att biljäveln ska ge upp och dö så jag kan köpa något nytt så priset på oljan var helt klart en faktor, vill inte kosta på den några stora summor. Dock har den överraskat och visat sig extremt driftsäker och seglivad.
    Dom exakta specifikationerna på GM's Dexos2 verkar svåra att hitta men dom labbtester jag sett (vilket inte varit några extremt omfattande tester ska väl erkännas) har alla haft helt ok resultat med tanke på priset på oljan. Med tanke på att min 9-5 har passerat 22.000 mils relativt hård körning utan minsta tecken på motorras eller turbohaveri så verkar den onekligen fungera.

    Jag har även en BMW som körs på en Castrol olja och en Audi som får Mobil1 ESP, av anledningar unika för just dom bilarna och dom oljorna.

    Folk som säger "jag kör alla mina bilar på den här oljan för den är bäst" får ursäkta, men ni har fan ingen aning om vad ni pratar om och bevisar inget annat än er egen totala brist på förståelse av ämnet.
    Det finns ingen olja som är "bäst" eller ens "bra", allt beror på var oljan ska användas och vilka krav som ställs på den!
    I min 9-3'a är Mobil1 oljan bra, kanske till och med bäst, medans den i BMW'n skulle klassas som en riktig jävla skitolja. Och tvärtom skulle Castrol oljan som passar utmärkt i BMW'n vara en katastrof i min 9-3'a.

    Så diskutera gärna oljor om ni vill, men innan ni påstår att en olja är bra, specificera *vad* det är den är bra på!
    Senast redigerat av rcy den 2014-11-17 klockan 18:00. Anledning: mina paranteser blev smileys :(
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #65
    Det här blev lite som om Karelin skulle hoppa in i Tranås brottningssällskaps klubbmästerskap..

    Tack som fan för ett riktigt bra svar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #66
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej!

    På tiden det begav sig hade jag ett samtal med en av de som varit med att sätta krav på den omtalade oljan. Detta gör att jag inte skulle tveka att använda Dexos 2. Det ställs en rad intressanta krav på oljan som är högst önskvärda i de motorer som debatteras i tråden. Jag vill råda Saabägare att välja olja utan att blanda in amatörers tyckande.

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #67
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost Visa inlägg
    Hej!

    På tiden det begav sig hade jag ett samtal med en av de som varit med att sätta krav på den omtalade oljan. Detta gör att jag inte skulle tveka att använda Dexos 2. Det ställs en rad intressanta krav på oljan som är högst önskvärda i de motorer som debatteras i tråden. Jag vill råda Saabägare att välja olja utan att blanda in amatörers tyckande.
    Härligt att läsa några rader från dig. Hoppas det blir fler sådana framöver, med tätare intervall.

  8. #68
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Härligt att läsa några rader från dig. Hoppas det blir fler sådana framöver, med tätare intervall.
    +1

    Frågan därmed avgjord.

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Ja, då kan jag och många andra som inte dagligen pinar våra bilar köra vidare på Dexos2 utan att fundera mer på det. Om man nu inte är av den typen som ändå vill fundera.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  10. #70
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och det betyder väl egentligen bara att Toyota är lite duktigare på att bygga varumärke än GM. Vi har ingen aning om ifall Toyotas olja är bättre eller sämre än GM:s, det finns inga hårda fakta i nån riktning. Dom kan till och med vara identiska.

    Du väljer motorolja baserat på känslomässiga argument, och det är väl en strategi lika bra som nån annan i det här fallet
    jo såklart handlar just det mest om varumärket i sig men just när det handlar om Dexos2 så handlar ju diskussionen mest om just GM oljan är bra eller inte. Ingen har ju påstått att den är dålig, varken jag eller nån annan. Den håller spec punkt slut. Däremot kvarstår ju faktumet att en castrol olja som är dexos klassad mycket väl kan vara bättre eftersom oljetillverkarna inte har det exakta receptet utan bara gör en olja som de anser ska uppfylla de ramar GM ställer upp. Då kan man ju inte gärna göra den i gränslandet så den kanske inte ens blir godkänd.
    Nu menar jag ju såklart inte att det är bättre att köpa castrol för de skillnaderna märker man aldrig om man bara byter olja på sin egen bil.

  11. #71
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo såklart handlar just det mest om varumärket i sig men just när det handlar om Dexos2 så handlar ju diskussionen mest om just GM oljan är bra eller inte. Ingen har ju påstått att den är dålig, varken jag eller nån annan. Den håller spec punkt slut. Däremot kvarstår ju faktumet att en castrol olja som är dexos klassad mycket väl kan vara bättre eftersom oljetillverkarna inte har det exakta receptet utan bara gör en olja som de anser ska uppfylla de ramar GM ställer upp. Då kan man ju inte gärna göra den i gränslandet så den kanske inte ens blir godkänd.
    Nu menar jag ju såklart inte att det är bättre att köpa castrol för de skillnaderna märker man aldrig om man bara byter olja på sin egen bil.
    Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt.

    Alla helsyntetiska oljor idag består av en eller flera baser, oftast av typen PAO eller nån form av ester.
    Till denna bas tillsätts sedan additiv kallade polymerer som förstärker eller adderar vissa egenskaper till oljan.

    När en tillverkare, exempelvis Castrol, vill skapa en olja som ska matcha en viss klassning, så gör dom oftast så att dom kollar om dom redan har någon olja eller bas som är nära klassningen. Dom tar alltså det dom har som redan uppfyller så många av dom efterfrågade kraven som möjligt.
    Sen tillsätter man polymerer och andra additiv för att få till dom egenskaper som saknas för att klara klassningen.
    Detta innebär krasst sett att du får en olja som visserligen klarar specen, men som kanske har egenskaper du inte alls har efterfrågat. Om exempelvis oljan dom utgick ifrån har ett väldigt väldigt högt TBN eftersom ursprungsoljan var designad för att ha ett högt TBN, så kommer även den nya oljan få ett väldigt högt TBN värde trots att specen den ska möta endast har ett minimum TBN värde som ligger väldigt lågt. Du bryter alltså egentligen inte mot specifikationerna, men du har ändå egenskaper som inte efterfrågas.
    *Oftast* så är inte detta ett problem. Dom egenskaper som är viktiga är reglerade i specifikationen med både min och max värden, så där finns liksom inget spelrum. Men, specifikationerna är gigantiska, och dagens oljor har så extremt många olika sammansättningar och egenskaper att det är i princip omöjligt att förutse precis varenda tänkbar variation och bieffekt som skulle kunna uppstå.
    Följer man oljetillverkarnas råd så kan en lågvarvig motor med låg arbetstemp mycket väl få en olja som från början var designad för högvarviga motorer med hög arbetstemp, just för att den oljan överstiger alla specifikationer motorn har med råge. Det är därmed inte sagt att den är lämpad för det.

    Dyrast och bäst behöver alltså inte alltid vara bättre.
    Lite svårt att förklara, men tänk dig att en plog som kopplas efter traktor har specifikationen att fordonet som drar den ska ha minst 200 hästar. Det innebär att en Koenigsegg med 800 hästar med råge uppfyller specifikationen, men det betyder inte att den är bäst lämpad för ändamålet.
    Att "bara" uppfylla specifikationerna är alltså inte något negativt, och att vara "bättre" än specifikationerna behöver inte vara något positivt.

    Kort sagt: har du inte full koll på vad du gör, så kör med den olja som biltillverkaren rekommenderar! Laborera INTE om du inte vet vad du gör. Har du en helt original bil utan modifikationer, så finns ingen anledning att avvika från tillverkarens specifikationer, någonsin!

    Jag tänker inte säga att Castrol är ett dåligt val i en Saab, jag säger bara att jag har aldrig hört Saab rekommendera Castrol.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #72
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Har ni tänkt på att de produkterna med Dexos2-klassningen ofta har lägre TBN än t.ex. Mobil1 New Life 0W40 som inte har Dexos2-klassningen?

  13. #73
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har ni tänkt på att de produkterna med Dexos2-klassningen ofta har lägre TBN än t.ex. Mobil1 New Life 0W40 som inte har Dexos2-klassningen?
    Helt korrekt.

    Jag har valt Mobil1 New Life till min 9-3 eftersom den är trimmad och etanolkonverterad. Trimmet gör att den inte längre följer tillverkarens rekommendationer, och etanolkonverteringen gör att jag vill ha en olja med högre TBN. Jag anser mig kompetent nog att avvika från tillverkarens rekommendationer då jag dels har en bil som avviker från specifikationerna, och dels då jag anser mig insatt nog att veta vad jag gör.

    Om jag i en helt original Saab skulle köra någon Mobil1-olja så skulle jag ha valt Mobil1 ESP 0w40, som har ett lägre TBN och även har Dexos2 klassning.
    Men fick jag välja helt fritt så skulle jag köra en helt original Saab på GM's Dexos2 olja då den är betydligt billigare.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #74
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    ...
    Min 9-3 Aero är ganska trimmad och dessutom etanolkonverterad.
    Detta betyder hög mekanisk påfrestning, mycket alkaler och snabb nedbrytning av oljan. Då etanol kyler bättre än bensin så blir kylningen mindre kritisk.
    Där har jag valt Mobil 1 New Life 0w40 som har mycket stark oljefilm, är mycket bra på att hantera syra (TBN = 11.8 ), bra flampunkt (ASTM D92 = 230), Sulfat och fosfor värdena är bra (ASTM D874 = 1,3% och ASTM D4981 = 0,1%). Just TBN och sulfatvärdet blir extra viktigt då bilen körs på etanol, något som ingen egentligen verkar bry sig om när man pratar om etanolkonverteringar konstigt nog.
    ...
    Såå, anser du att Mobil1 New Life 0w-40 är ett bättre alternativ än Mobil1 ESP 0w40 till en Biopowerkonverterad B235R steg1+ som till 95% körs på E85?
    Eller spelar det ingen roll om man byter med ca 1000 mils intervall?

    TBN 11,8 vs 7,8
    ASTM D874 1,3% vs 0,8%
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #75
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jo, jag kör också NewLife 0W40 av samma anledning som du rcy

    Wigglo: Det är möjligt att NewLife är bättre, men ESP kommer fungera alldeles utmärkt också. Byter du så ofta så kommer du inte förbruka oljans TBN oavsett vilken du väljer av de två. NewLife har överdrivet hög TBN kan man säga. Den är så hög att man kommer förbruka oljan av andra anledningar innan TBN är för låg. Ett problem är att etanolutspädning av oljan får viskositeten att sjunka. Det kommer dock inte heller vara ett problem för dig om du byter så ofta som du gör.

  16. #76
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt.

    Alla helsyntetiska oljor idag består av en eller flera baser, oftast av typen PAO eller nån form av ester.
    Till denna bas tillsätts sedan additiv kallade polymerer som förstärker eller adderar vissa egenskaper till oljan.

    När en tillverkare, exempelvis Castrol, vill skapa en olja som ska matcha en viss klassning, så gör dom oftast så att dom kollar om dom redan har någon olja eller bas som är nära klassningen. Dom tar alltså det dom har som redan uppfyller så många av dom efterfrågade kraven som möjligt.
    Sen tillsätter man polymerer och andra additiv för att få till dom egenskaper som saknas för att klara klassningen.
    Detta innebär krasst sett att du får en olja som visserligen klarar specen, men som kanske har egenskaper du inte alls har efterfrågat. Om exempelvis oljan dom utgick ifrån har ett väldigt väldigt högt TBN eftersom ursprungsoljan var designad för att ha ett högt TBN, så kommer även den nya oljan få ett väldigt högt TBN värde trots att specen den ska möta endast har ett minimum TBN värde som ligger väldigt lågt. Du bryter alltså egentligen inte mot specifikationerna, men du har ändå egenskaper som inte efterfrågas.
    *Oftast* så är inte detta ett problem. Dom egenskaper som är viktiga är reglerade i specifikationen med både min och max värden, så där finns liksom inget spelrum. Men, specifikationerna är gigantiska, och dagens oljor har så extremt många olika sammansättningar och egenskaper att det är i princip omöjligt att förutse precis varenda tänkbar variation och bieffekt som skulle kunna uppstå.
    Följer man oljetillverkarnas råd så kan en lågvarvig motor med låg arbetstemp mycket väl få en olja som från början var designad för högvarviga motorer med hög arbetstemp, just för att den oljan överstiger alla specifikationer motorn har med råge. Det är därmed inte sagt att den är lämpad för det.

    Dyrast och bäst behöver alltså inte alltid vara bättre.
    Lite svårt att förklara, men tänk dig att en plog som kopplas efter traktor har specifikationen att fordonet som drar den ska ha minst 200 hästar. Det innebär att en Koenigsegg med 800 hästar med råge uppfyller specifikationen, men det betyder inte att den är bäst lämpad för ändamålet.
    Att "bara" uppfylla specifikationerna är alltså inte något negativt, och att vara "bättre" än specifikationerna behöver inte vara något positivt.

    Kort sagt: har du inte full koll på vad du gör, så kör med den olja som biltillverkaren rekommenderar! Laborera INTE om du inte vet vad du gör. Har du en helt original bil utan modifikationer, så finns ingen anledning att avvika från tillverkarens specifikationer, någonsin!

    Jag tänker inte säga att Castrol är ett dåligt val i en Saab, jag säger bara att jag har aldrig hört Saab rekommendera Castrol.
    Det är klart man kan grotta ner sig i varenda fabrikat och se hur de tillverkar just sina oljor men det jag ville belysa mest är att GM oljan ingalunda måste vara bäst bara för att den är original. Den uppfyller spec och är ganska billig så den är ju såklart ett prisvärt alternativ. Men det är ju fånigt att påstå att man måste ha just den oljan för att en saab motor ska fungera bäst.

  17. #77
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Såå, anser du att Mobil1 New Life 0w-40 är ett bättre alternativ än Mobil1 ESP 0w40 till en Biopowerkonverterad B235R steg1+ som till 95% körs på E85?
    Eller spelar det ingen roll om man byter med ca 1000 mils intervall?

    TBN 11,8 vs 7,8
    ASTM D874 1,3% vs 0,8%
    Steg 1 är så pass liten trimgrad att det inte spelar någon roll. Rent mekaniskt är ju ingenting ändrat.
    Med 1000 mils intervall är det precis som Brisse säger att du kommer inte att hinna mätta oljans TBN iaf.

    Det kanske underlättar om jag förklarar lite vad TBN egentligen är.
    TBN är Total Base Number, vilket enkelt förklarat är ett mått på hur mycket skadliga ämnen av en viss typ som 1 gram av basoljan klarar att neutralisera.
    När skadliga ämnen absorberas eller neutraliseras av oljan, så sjunker oljans TBN. När TBN närmas sig noll, kan oljan inte längre neutralisera dom skadliga ämnena. Man kallar detta att oljan är "mättad". I en bilmotor vill man aldrig gå lägre än ca 2-3 TBN, då anses oljan vara slut och gör inte längre sitt jobb.
    Hur fort TBN sjunker beror på många faktorer, såsom hur mycket svavel oljan innehåller, vilket bränsle man kör på, motorns skick, kolvringarnas täthet, vevhusventilation osv osv. Att köra på etanol är en typisk sådan faktor som påverkar hur fort TBN sjunker.
    (Den som är lite intelligent och logisk här har redan räknat ut att ett högt TBN värde är i det närmaste värdelöst om oljan också innehåller mycket svavel, så detta är ett lysande exempel på varför man inte får titta på enbart ett värde utan måste läsa in oljans alla värden och utifrån detta skapa sig en uppfattning om dess egenskaper. Ett TBN värde på 15 kan alltså vara sämre än ett TBN värde på 12, om oljan med 15 även har en mycket hög halt svavel.)

    Både New Life och ESP har relativt höga TBN, där New Life nästan får anses vara extremt högt, så att du skulle mätta någon av dessa oljor på 1000 mil är mycket mycket osannolikt. Skulle det hända är det definitivt något allvarligt fel på din bil.
    Eftersom ESP har korrekt klassning för din bil medans New Life inte har det, så skulle jag således rekommendera dig att köra på ESP i det här fallet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #78
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det finns ett fall då jag definitivt skulle välja ESP framför NewLife, och det är dieselmotorer med partikelfilter.

    Dethär med motorns skick är också väldigt intressant tycker jag. När Saab skrev serviceintervall på 3000 mil så vill jag nog påstå att det bara fungerar med en motor i ypperligt skick. Hur många T7-motorer finns det inte idag som har kolvringar som är helt slut och igensatt vevhusventilation? 3000 mil är knappast lämpligt på de motorerna när de börjar bli lite slitna. Motor i sämre skick sliter hårdare på oljan.

  19. #79
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det finns ett fall då jag definitivt skulle välja ESP framför NewLife, och det är dieselmotorer med partikelfilter.

    Dethär med motorns skick är också väldigt intressant tycker jag. När Saab skrev serviceintervall på 3000 mil så vill jag nog påstå att det bara fungerar med en motor i ypperligt skick. Hur många T7-motorer finns det inte idag som har kolvringar som är helt slut och igensatt vevhusventilation? 3000 mil är knappast lämpligt på de motorerna när de börjar bli lite slitna. Motor i sämre skick sliter hårdare på oljan.
    Absolut.
    En motor i sämre skick mår även bra av en olja med högre TBN då en sliten motor trycker ner mer avgaser i oljan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #80
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    rcy>> vad har Mobil1 5-50 Helsyntet rally formula för TBN-rating? Har du kollat upp den något?
    Jag kör med den i racern(E85) då den går lite hårdare

    Åsikter motages gladeligen!

    Vardagsbilen får Mobil1 0-40 - för det har den alltid fått - hehe
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •