Märkte att man numera behöver betala svensk moms 25% när man handlar olja från Tyskland ist för tyska momsen på 19%. Nya regler från 1:a juli i år tydligen.
Märkte att man numera behöver betala svensk moms 25% när man handlar olja från Tyskland ist för tyska momsen på 19%. Nya regler från 1:a juli i år tydligen.
Det har väl även tidigare funnits regelverk om moms inom EU. Har berott på hur stora belopp säljaren sålt för till annat EU land. Men det kanske har stramats åt 1/7.
Vem har du handlat från?
Det gäller alla olje-shoppar sas jag kollade runt igår. Inte beställt ännu. Det jag märkte generellt så har gm oljan blivit dyrare spec hos oeldepot24.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-10-17 klockan 14:48.
Nån som vet var det är billigast inkl frakt just nu ? tänkte 4-5 dunkar dexos2 då jag bara har en oöppnad kvar.
finsn det billigare än €84 plus frakt ?
https://www.motoroel100.de/epages/62...xos2%204X5L%22
Det verkar bli €105.53 inkl frakt och mellanskillnaden mellan tysk och svensk moms för 4 dunkar.
öldepot24 ska ha €117.24, om jag nu klickade rätt på allt, det finns ju ingen engelsk version av sidan, bara naz..tysk.
mapodo ska ha €129.70 för samam sak, där verkar det nästan som dom lägger på svensk moms OCH tysk ? eller missuppfattar jag.. dyrare iaf.
Isåfall köper jag nog hellre hos maptun och stöder dom, 1292:- med klubbrabatt inkl frakt, dessutom kan man ju passa på att köpa annat med.
https://www.maptunparts.se/olja-smor...w-30-4x5l.html
Snyggare dunkar med
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är motoroel100 som gäller då jag kollat runt sista veckan iaf.
Sedan får man kolla hur man får betala och vilken kurs man får. PayPals kurs är rent ut dålig.
Med paypal väljer man med fördel att betala i euro och låter sin bank göra växlingen, blir i princip alltid billigare.
Fast det tillkommer nog lite iaf, annars ska växlingskursen idag vara 1€=9.9SEK, så jag gissar att @105.53 blir nåt i stil med 1100:-
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Den här oljan var billig med rätt klassning till 9-3 ttid..
https://m.bildelaronline24.se/bil-ol...-0w-40/fanfaro
Saab 9-3 TTID
Dexos2 var dom dyra på dock..
https://www.bildelaronline24.se/opel-gm/14429901
ca 1800 spänn för 4 dunkar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ett tips passa på att handla Saab/GM olja nu om ni vill handla på hemmaplan. Saab/GM oljan kommer bli dyrare iaf här i Sverige inom kort tid det var den infon jag fick av Thomas på Maptun.
Maptuns pris på 1292:- med frakt för 4 dunkar är ett ok pris ändå måste jag säga, knappt 290/dunk utan frakt.
Jag kollade vad Maptun kunde ge mig för pris på 15 dunkar GM olja och det priset jag fick är jag nöjd med. Nu har jag möjlighet att leverera oljan till ett företag för att få ned kostnaden för frakten. Känns ändå bättre att kunna handla här hemma om det ges utrymme på skälig bekostnad.
Så idag har jag beställt 15 dunkar GM olja, 2x12 pack original oljefilter plus lite annat från Maptun.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-10-25 klockan 16:38.
Passa på att handla nu, sade försäljaren. Har någon hört det förut? Det känns uppriktigt sagt som ett sätt att få till ett avslut innan kunden inser att erbjudandet inte tål att jämföras med konkurrenterna. Maptun parts 1292kr för 20 liter blir 64,60 kr/liter 138kr frakt till ombud.
motoroel100.de 121,99 för 25 liter blir 48,80 kr/liter (4,88 €/liter 1€=9,9874kr) 169,90 kr frakt till dörren.
Dvs 64,60-48,80=15,80kr lägre pris per liter från motoroel100.de
Kort sagt 5 dunkar hem till dörren med DHL från motoroel100.de kostar mindre än 4 dunkar från Maptun att hämta hos postombudet. Jag beställde från motoroel100.de.
Motorolja är en produkt där priser skiljer ganska mycket beroende på vem som köper från oljebolagen. Det kan bli ganska (=väldigt) stora pålägg på det pris oljebolaget/grossisten tar. Verkstäder, butiker och webshopar lägger på en hel del. Sådant varierar oxo beroende på marknad. Men i slutändan har grossisterna ungefär samma pris oavsett till vem de säljer inom EU. Verkstäder, webshop.saabparts.com, Maptun och motoroel100.de osv. avgör själva priset till kund.
Så prisskillnaden till kund mellan dem beror uteslutande på vilket pris de väljer att ta. Dvs verkstäder och Orio (webshop.saabparts.com) lägger på mer än Maptun som i sin tur lägger på mer än motoroel100.de (och div andra på den stora tyska marknaden).
Slutsatsen blir att trots att Maptun ger rabatt väljer de att ta ut ca 300kr mer för 5 dunkar än vad motoroel100.de tar.
Att Maptun är seriösa och kunniga och att vi vill att de skall vara kvar är väl alla eniga om. Naturligtvis måste de få in pengar för att överleva. Det är inget dumt skäl alls att handla där istället för att jaga lägsta pris. Verkligen inte! Men nu handlar denna tråd inte om att supporta svenska firmor utan om att hitta motorolja till ett vettigt pris.
Vid en koll idag fins de vettiga priserna i Tyskland.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är däremot högst sannolikt att priserna rent allmänt är på väg upp väsentligt som en konsekvens av produktionsstörningar, fraktkaos och notan för covid. Inte bara på olja.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Orios riktpris för 5 liter Dexos2-olja (art.nr. 32019632) är numera ca 460 kr inklusive moms så nog är priset på väg upp alltid. Det har stigit även i de tyska butikerna.
9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå
Om man väl loggar in på motoroel100 med sin kundvagn och ska checka ut får man
"Note: Because of the payment or delivery address, the taxation of the order was changed."
Och så höjs priset från 121.99 till 128.14, alltså 51:26 spänn litern.
Fortfarande billigare förvisso.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man kan väl gissa att blow-by-gaserna kan uppnå det, för att inte tala om turbons lager (speciellt om man stannar med rödglödgad turbo).
Eftersom det är känt att oil-sludge-problem är mer frekvent med vissa oljor än andra så ligger det nära tillhands att tro att övertemperaturegenskaperna spelar roll. Men även om nu Castrol EDGE 0W-40 glänste i det här testet är det inte den oljan jag skulle välja, finns andra paramterar också.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
@Långmilare Där har du en poäng, det tänkte jag inte på i min enfald!
9-3 SS 1,8t -04
Det här var ju en djungel utan dess like.. Ska byta olja i min 9-5:a och föregående ägare har sagt att han kört med 5w-40-olja så jag vill gärna fortsätta med det istället för att återgå till 5w-30. Dock verkar det ju väldigt svårt att hitta Dexos2- eller GM-LL-A-0025-klassad olja som är 5w-40, hittar bara 5w-30 som det finns drösvis av. Nästa steg är 0w-40 istället, men priset är ungefär det dubbla mot en 5w-30-olja som går att hitta rätt billigt. Hade det varit en bil som kostat mig stora summor i inköp och som fortfarande har motorgarantier hade valet varit enkelt, hade köpt 0w-40-oljan utan att tveka.. Men nu är det här en gammal bil med 26k på mätaren som jag inte gett många tusenlappar för… Misstänker att föregående ägare har kört 5w-40 för att minska eventuella oljeläckage då oljan ju håller sig lite tjockare när den kommer upp i temperatur, så vill gärna fortsätta med 5w-40 om det går att hitta någon som är rätt klassad.. Om det finns, var kan jag hitta Dexos2 (eller GM-LL-A-0025) klassad 5w-40 olja?
Så du vill alltså köra med annan olja än av tillverkaren rekommenderad bara för att förra ägaren påstår att han gjorde det ??
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag kör visserligen med bl.a. en 5W-40-olja som inte är Dexos eller GM-LL-klassad, men det är inte viskositeten på den som är det viktigaste, utan att den har fungerat utmärkt i 9-5 2000. Det har också stor betydelse hur länge man kör mellan oljebytena, och de oljor jag använder fungerar utmärkt för mig.
Om man inte har läst på och vet varför man ska ha en viss olja så rekommenderar jag att använda Dexos2-oljan ovan.
(De oljor jag kör med är Shell Helix Ultra 5W-40 i 9-5:an och 9000 -93:an, och Millers Classic Preservation Oil 20w50 i 9000 -96:an - och den senare oljan ska man inte hälla i någon motor om man inte vet vad man pysslar med. I familjens V4 använder vi Millers Classic Pistoneeze 10W-40. De olika oljorna har väldigt olika egenskaper och är optimerade för respektive tillämpning.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96