https://m.oeldepot24.de/item/333734
190kr for 5L
https://m.oeldepot24.de/item/333734
190kr for 5L
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
oeldepot24.de
5x5L dexos2 108€ inkl frakt -> 1159SEK med dagens växlingskurs på kort kopplat till Paypal - om Paypals växelkurs 60 SEK extra
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Och då kan man passa på att köpa caramba och annat med.
Jag beställde just 20l dexos2 från oeldepot24 och köpte även Motul MC-olja för typ en tredjedel av priset i sverige, caramba rostlösare (som enligt vissa källor är den bästa som finns)
Dom rear även ut en massa sprayfärger, jag köpte ett gäng burkar med svart värmebeständig färg för 1.95 euro styck, blev även en liter ATF från reahörnan, inte för jag kör senilsticka men
ATF är en otroligt bra universalolja att smörja saker med.
Allt gick för 150:- frakt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har försökt skrolla igenom tråden men har inte hittat någon som skrivit om motoroljan av märket Micro som säljs på Ö o B. Försökt luska lite om Märket och det verkar vara en del av Hagmans Nordic vilket jag personligen inte vet mycket om däremot är oljorna prisvärda och är mest nyfiken på om någon här inne provat de två oljor som är rekommenderade för SAAB och om dessa fungerat bra?
Ska finnas två varianter för SAAB och dessa är
5w40 helsyntet
https://micro.se/produkter/micro-mot...helsynt-5w-40/
samt 5w30 helsyntet
https://micro.se/produkter/micro-mot...t-ll-c3-5w-30/
Finns på Ö o B för 269kr/4L
https://www.xn--ob-eka.se/fritid/bil...-micro-3801988
Har ett par GM 5w30 liggandes men tänkte själv dels använda denna olja för sköljning av motorn samt även prova köra med den.
produktionsblad 5w40: https://micro.se/wp-content/uploads/...1724sv_tds.pdf
produktionsblad 5w30: https://micro.se/wp-content/uploads/...1725sv_tds.pdf
5w40
viskositet vid 100c: 14,3 (cSt)
TBN: 10,4 mgKOH/g
5w30
viskositet vid 100c: 12 (cSt)
TBN: 8,4 mgKOH/g
SAAB Vector 2.0t M02
Micro är ju en gammal motsvarighet till Biltema, vilka gick i konkurs 2009. Så detta de skriver: "Micro är ett välkänt varumärke med lång erfarenhet av smörjmedel, fordonsvård och kemtekniska produkter." får man ta med en stor nypa grovsalt.
Det är bara varumärket som lever kvar och det köptes upp av Starta, vilket i sig inte inger några större kvalitetsambitioner, och sedemera Hagmans, vilka väl inte vill smutsa ner sitt egna varumärke med lågprisprodukter, men tjäna pengar på en bredare marknad ut in i daglivaruhandel och till slutkonsument som då kan köpa både en liter mjölk och en liter motorolja vid samma inköpstillfälle.
Så oavsett om det står Micro eller Starta på oljedunken, så vet du inte vad det är i den. Precis som med Biltema olja eller annat valfritt kartongsbolagsvarumärke som saluför olja under eget lågprisvarumärke.
Men om de uppfyller kraven enligt etikett så, får man göra sin egen värdering om man vill använda eller ej. Personligen hade jag använt den till oljekannan för att smörja gängorna på skruvar, men inte mycket mer än så.
Motorolja till vettigt pris är rubriken på denna tråden.Dvs "ett vettigt pris" på GM original olja är 46,36/lit eller 185,44kr
Dvs 67,25/lit. Antagligen är väldigt få intresserade att betala nästan 50% mer för Micros olja än för den av GM rekommenderade Dexos2. Att ingen skrivit något beror kanske på det...
Speedparts tar 335kr för 5L. Det är inget onormalt pris på vilken Saab/Opel-verkstad som helst. 67kr/L, dvs 25öre billigare än Micro... Så, nej Micro-oljorna är inte prisvärda.
Kanske har jag missat något, men vad är poängen med att "prova" Micro-olja i bilen?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja nu jämför du ju köp av olja från Tyskland kontra Sverige och om man planerar sina köp som de flesta så har du givetvis rätt i sak men säg att något oförutsett skulle ske och du inte kan vänta i dagar eller veckor för en oljeleverans och enbart har den svenska marknaden till förfogande då blir Micro's olja betydlig mer prisvärd i sammanhanget.
Som sagt oljan duger säkert till att använda för att skölja motorn om man skulle få ett akut behov av det och var givetvis nyfiken om någon provat att köra med oljan då den trots allt uppfyller kraven för SAAB's motorer. Utan frågor så utelämnas ju samtidigt eventuella svar.
Vissa bilägare kanske vill ha en annan viskositet än SAE 5w30 som GM-oljan har och då är det väl främst Castrol och Mobil 1 som kommer på tal och dessa är ju inte vanligen prisvärda på den svenska marknaden vid ett ev. krisläge.
Är själv sugen på att prova en 5w40 olja vid årets oljeservice för att se om jag märker någon märkbar skillnad från GMs 5w30 olja som jag har i källarn.
SAAB Vector 2.0t M02
Jag förstår inte hur du ska kunna märka någon skillnad med mindre än att du har ett motortestlab och gör omfattande mätningar på ett signifikant antal motorer som testas under lång tid.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Möjligen skulle man kunna märka en högre eller lägre oljetörst.
Finns ju nån BMW-motor som var oljetörstig där bmws lösning var att rekommendera tjockare olja..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Speedparts (och säkert andra Saab-specialister) tar ett lägre literpris för Dexos2 än Ö&B tar för Micro. Men det är klart man sparar inte lika mycket som om man köper från tyskland. Dessutom är du ju osäker på Microoljans kvalitet, och undrar om någon har testat den osv. Så med tanke på att vi inte har några erfarenheter av oljan och att den har ett högre literpris är den enligt min åsikt helt enkelt inte prisvärd.
Självklart måste man fråga! Varför man frågar är ointressant. Naturligtvis vill man ha ett svar, annars frågar man inte! Det räcker för mig. Så jag försöker svara och vara till hjälp.
Får man ett akut behov av olja, kanske det räcker med den extra liter som finns i GMs 5L-dunk?
Vad tänker du på för krisläge som lämpligen löses genom att handla olja på Ö&B istf en Saab-verkstad? Och när kan det vara sådan kris att det krävs en annan viskositet än SAE 5w30? (nyfiken, inte spydig)
Men det är ju en annan fråga. Kan vi inte ta just den i en annan tråd? Så begränsar vi oss till ämnet för tråden här.
Var köper ni motorolja till vettigt pris?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Vad är ett vettigt pris?
Jag köper oljan på Speedparts/Maptun, GM DEXOS2 20L satsen då för jag tycker det är ett vettigt pris samt att det är vettigt att stödja svenska handlare.
Edit: Till tantens Corsa 2003 1,2L köper jag biltemas helsyntet 5w-40 för 199:-/4L vettig olja till den för ett vettigt pris.
Senast redigerat av skruvis den 2020-07-07 klockan 22:32.
9-3 SS 1,8t -04
skruvis: men varför inte hälla dexos2 i den med, den är ju billigare än biltemas ? även hos speedparts väl ?
Jag har ju sex bilar, fyra av dessa går på Dexos2, båda 9-5'orna, min opel astra och min Pontiac Fiero.. alla dessa är iofs GM också
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Mjo, biltema oljan är iofs. ~10:- billigare per liter men den motorn är specad att köras på en 10w-40 olja om jag inte misstar mig nu, iofs. är biltema oljan en 5w-40, men men när jag ändå köper oljefilter till bilarna så köper jag en dunk olja till hennes bil då.
GM Dexos oljan är min and mine only, my precious.
.
Senast redigerat av skruvis den 2020-07-09 klockan 14:17.
9-3 SS 1,8t -04
Största anledningen att jag häller dexos2 i de andra bilarna är ju just att det är typ den billigaste helsyntetoljan kan kan få tag i, sen är det praktiskt då jag alltid har sån olja hemma, vanligen 4-5 dunkar
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
https://www.amazon.se/gp/product/B01...?ie=UTF8&psc=1
Aldrig hört talas om. Men den är Dexos2, så jag testar!
Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.
Pemco iDrive 345 är i.v.f. inte en tillverkare som finns i Dexos licensierings listan https://www.gmdexos.com/brands/dexos2/index.html
Finns lite heller något licensnummer här.
https://pemco.de/en/fluid/car-engine...rive-345-5w-30
Så kolla upp deras licensnummer för Dexos2 så kan man back tracka vem som är tillverkaren. Om de nu har någon licens, för det står "Corresponds" vilket betyder "Motsvarar".
Tillägg:
Verkar vara en produkt som har sitt ursprung från,
UAB “SCT Lubricants”
Adress: Šilutės pl. 119, 5800 Klaipėda, Lithuania
Telephone: +370 46 340345
E-mail: klaipeda@sct.lt
http://sct-lubricants.com/
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-11-21 klockan 11:58.
Har mailat dem o frågat. Lär väl inte få snart förrän till veckan dock. För absolut, rätt ska va rätt.