Kör på RAVENOL HLS SAE 5W-30 i Saab 9-3/9-5, köpt via autodoc.
Vectra Opcn går på Red Line 5W40 Extreme, körs ca 250-300 mil/år (MapTun)
Kör på RAVENOL HLS SAE 5W-30 i Saab 9-3/9-5, köpt via autodoc.
Vectra Opcn går på Red Line 5W40 Extreme, körs ca 250-300 mil/år (MapTun)
Senast redigerat av OpcSwe den 2017-11-09 klockan 15:42.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Intressant fråga. Tycker jag oxo.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Bara blivit att dom fått gå vidare på samma olja som innan,
båda bilarna kommer från samma ägare.
Nått negativt med denna olja, som ja missat??
Det finns alltid en hel rad andra faktorer som gör att man inte alltid väljer det billigaste eller det mest lämpliga. Skulle alla välja samma sak så skulle nog marknaden se väldigt konstig ut.
Ja, det är därför marknaden är så pass bred som den är.
Nu hade någon valt en olja jag inte vet någonting om och den var långtifrån billig, så därför blev jag givetvis nyfiken på varför någon valde just den. Vilka faktorer spelade in, och vilka specifikationer har just den oljan som gjorde att valet föll på den?
Hade den varit snorbillig så hade jag bara antagit att det var priset som avgjorde, folk väljer tyvärr oftast det billigaste alternativet och skiter i resten, men nu var det inte så.
- - - Uppdaterad - - -
Jag har aldrig hört talas om den tidigare så jag vet ingenting om den, det var därför jag var nyfiken på varför du valt den. Jag hade hoppats på att du skulle berätta för mig vad som var bra med den nämligen.
Den har inte särskilt imponerande specar och säljsnacket på tillverkarens hemsida var bland det värsta bullshit jag någonsin hört, men den har rätt klassning så det kan givetvis vara en bra olja ändå.
Senast redigerat av rcy den 2017-11-10 klockan 12:39.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det har bara blivit att dom har fått rullat vidare på den.
Nog gör oljan det jobb den ska, bytte ventilkåpspackning för nån v sen på 9-3an.
Den har rullat 22500 mil nu, och det fanns inte ens början på avlagringar/koks/etc på topp ovansidan.
Tänkte fota den, för att hetsa kompisen som är övertygad om att Mobil 3000 är bästa/renaste oljan.
Lite som att svära i kyrkan med olja
Sen är jag inte direkt nån som jagar priset så mkt, klart man inte vill betala dubbla priset för liknande vara.
Ska ja va ärlig har ja ingen aning om GM oljan är bu lr bä, Opel ville slå den i Opc´n när ja gjorde sista års service.
Men då kändes den för "billig", men jag vet som sagt inget om den.
Mobil 3000 (förutsatt att det är XE) är Dexos2 klassad och är en bra olja, så din kompis har inte helt fel. Sen om den är bäst eller inte är väldigt objektivt, jag skulle personligen aldrig påstå att en olja är "bäst".
GM's olja är helt ok. Den klarar kraven och gör det den ska till ett bra pris. Det finns dock bättre oljor, men dom kostar mer.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Jag förstår. Själv köpte jag Castrol Edge 0W-30 Dexos2 till min 9000 med B234. På pappret har den väldigt fina kallstartegenskaper, vilket är varför jag köpte den. Jag fick den dessutom till bra pris.
https://msdspds.castrol.com/bpglis/F...PXE-9GVBS4.pdf
9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå
Ja då har man handlat på sig GM Dexos2, lade beställning på sponsor sidan.
Hyggligt pris dessutom, samt att man handlat i Sverige
Filter å annat plock åkte oxå med!
Å gissningsvis så lär inte bilarna må sämre av märkes bytet.
Ett par månader sen men undrar bara varför så många väljer en Dexos 2- klassad olja till sina bilar? Det är ju en low SAPS. Jag har ingenting emot att ni gör det (alla använder ju såklart den oljan man vill) är bara lite förundrad att ni är mera rädda om katalysatorn än om motorn?
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå
Jo men Dexos2 är väl en ACEA A3/B4 C3 (om jag inte missuppfattat det hela), en low SAPS främst anpassad för att inte förstöra partikelfilter hos dieselmotorer och för att minska bränsleförbrukning pga miljökrav. Att den oljan då skulle vara optimal för att skydda motorn som en High SAPS A3/B4 gör har jag svårt att förstå..? ACEA A3/B4 har ju även högre både TBN och HTHS än Dexos 2 så hur tänker gm egentligen? Ni får gärna förklara. Jag lyssnar och vill bli rättad om jag har fel. Jag ska nämligen byta olja snart i min 9-5 2.0t -00, det var därför jag undrade nu när det börjar bli aktuellt att se sig om efter "den bästa" oljan till min bil. Att hälla en Dexos2 i motorn känns lite konstigt faktiskt..hmm... Jag förstår inte riktigt hur GM kan rekommendera en ACEA C low SAPS till en bil med bensinmotor utan partikelfilter. Jättekonstigt (enligt mig)
Sorry det här var nog off-topic minst sagt! Admin får ta bort
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Du verkar tro att low-saps automatiskt innebär att oljan bara är anpassad för att inte förstöra partikelfilter, vilket är helt fel. Det finns massor av oljor som är low-saps så du kan säkerligen hitta en olja med just dom egenskaper du har trots att den är low-saps.
Att säga att ACEA A3/B4 har högre TBN än Dexos 2 är också helt felaktigt, det beror givetvis på vilken A3/B4 olja man jämför mot vilken Dexos 2 olja. Det finns A3/B4 oljor med lågt TBN likväl som det finns Dexos 2 oljor med högt TBN, välj den olja som passar dig.
GM rekommenderar inte en ACEA A3/B4, dom rekommenderar en Dexos 2. Dexos 2 är en ersättare för den äldre A3/B4 klassningen.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99