Sidan 11 av 36 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 716

Ämne: Var köper ni motorolja till vettigt pris?

  1. #201
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Vem är tillverkaren av "orginalfilter" då?
    Det är inte tillverkaren utan specifikationen som är intressant - det har diskuterats tidigare på forumet.

    Jag nöjer mig med detta inlägg för att köpa original http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post582678

    resten av tråden är också intressant, delvis med tanke på parallellerna till religion

    Edit2 http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post979237

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2017-02-17 klockan 21:32.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  2. #202
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det är inte tillverkaren utan specifikationen som är intressant - det har diskuterats tidigare på forumet.

    Jag nöjer mig med detta inlägg för att köpa original http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post582678

    resten av tråden är också intressant, delvis med tanke på parallellerna till religion

    Edit2 http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post979237
    Intressant läsning, vilka tillverkare följer specifikationerna för insatsfilterna då?

    Till min 900i II -98 jag hade innan märkte jag ingen skillnad på spin-on filterna direkt mellan diverse produktnamn men har haft hittills en förkärlek för mahle samt mann filter men där satt även ett blått biltema filter vid ett tillfälle på den.

    Men initialt var jag egentligen nyfiken på Wix vad är det för en tillverkare?
    9-3 SS 1,8t -04

  3. #203
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Wix, är inte det orginaltillverkaren?

    Detta kanske inte är sant, utan endast bara nånting jag har för mig att jag har läst nånstans, någon kunnig får rätta mig.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #204
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Enkelt sagt är det de tillverkare som GM beställer filtren av enligt deras specifikation. Man känner igen filtren på att de är svarta med en lätt igenkännbar text på https://www.maptunparts.se/motordela...-5-bensin.html

    Liksom GMs dexos2 olja har haft olika tillverkare under åren så är det lätt att tro att det också gäller för deras filter.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #205
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Då kan man glömma maptuns filter då det är tillverkat i usa?

    Edit Tvärtom Wix ligger i usa!
    http://www.wixfilters.com/
    Senast redigerat av skruvis den 2017-02-18 klockan 01:16.
    9-3 SS 1,8t -04

  6. #206
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Wix, är inte det orginaltillverkaren?

    Detta kanske inte är sant, utan endast bara nånting jag har för mig att jag har läst nånstans, någon kunnig får rätta mig.
    Det är nog härifrån:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...er/974445.html

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/satser/97444520.html

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #207
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja det är Wix i polen som gör GM´s filter till dessa. Varför ? Jo när GM slutade med sin egen filtertillverkning i england genom ACDelco så vart fabriken uppköpt av en annan tillverkare, minns ej vilken och den gick sedermera upp i en annan ägare som även hade WIX. Så WIX fabriken i polen är egentligen till stora delar acdelcos gamla grejer. Tittar man på filtren så ser de snudd på lika ut nu som de gjorde 1967 typ. Särskilt den gängade basen och sånt. Nu är ju dock WIX europe uppköpta av mann så framledes kan det ju tänkas att det händer saker med innehållet i kartongerna.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #208
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Ok, då borde detta vara ok tycker man?
    http://www.carpart1.se/store/p/oljef...8t-2.0t-459552
    9-3 SS 1,8t -04

  9. #209
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det filtret har troligt en annan specifikation än Saab original (och framför allt brister säkert inköpskontrollen), det blir billigare så. Kanske duger det ändå, kanske t.o.m. är ett bra filter, men jag skulle räkna med att få vad jag betalar för. Och att spara pengar på oljefilter (som jag inte kan utvärdera) låter där några få kronors besparing kan ge stora följdskador känns som dåliga odds för mig.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #210
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Stämmer säkert bra det du skriver Långmilare, nu tillhör jag den kategori människor som frågar runt lite... men speedparts filter ligger nära tillhands nu om ingen har något att tillägga?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 1,8t -04

  11. #211
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Så är det säkert, men hur är det med oljefilter? Mahle eller Wix exempelvis?
    För mig så är kostnaden mellan pirat och original så totalt försumbar att jag helt enkelt inte kan se en enda anledning att köpa ett piratfilter av okänd kvalité. Varför välja det sämre alternativet när du kan få det bra alternativet till samma pris?
    Jag köper mina oljefilter i 12-pack från Maptun och har hittills inte sett något piratfilter som kan matcha dom prismässigt med mer än ett fåtal kronor, och jag riskerar inte min bils motor för att eventuellt spara in en tia.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #212
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Ok, då borde detta vara ok tycker man?
    http://www.carpart1.se/store/p/oljef...8t-2.0t-459552
    observera att WIX endast gör det gamla klassiska spinonfiltret. Det filtret du länkar till är det hengst som gör till GM/Saab original.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #213
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Ok, då borde detta vara ok tycker man?
    http://www.carpart1.se/store/p/oljef...8t-2.0t-459552
    Kanske, kanske inte. "Borde" är ett väldigt stort ord när man pratar om vitala delar såsom oljefilter.

    Du får ett originalfilter för 44:- till från Maptun. Är du verkligen villig att chansa för att eventuellt spara 44:-?
    Personligen så lägger jag till dom 44 kronorna för att veta säkert att det är ett bra filter jag får.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #214
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    För mig så är kostnaden mellan pirat och original så totalt försumbar att jag helt enkelt inte kan se en enda anledning att köpa ett piratfilter av okänd kvalité. Varför välja det sämre alternativet när du kan få det bra alternativet till samma pris?
    Jag köper mina oljefilter i 12-pack från Maptun och har hittills inte sett något piratfilter som kan matcha dom prismässigt med mer än ett fåtal kronor, och jag riskerar inte min bils motor för att eventuellt spara in en tia.
    Vilket insatsfilter rekomenderar du?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    observera att WIX endast gör det gamla klassiska spinonfiltret. Det filtret du länkar till är det hengst som gör till GM/Saab original.
    Dock står det att det är ett Wix filter, men vilket insatsfilter rekomenderar du?

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Kanske, kanske inte. "Borde" är ett väldigt stort ord när man pratar om vitala delar såsom oljefilter.

    Du får ett originalfilter för 44:- till från Maptun. Är du verkligen villig att chansa för att eventuellt spara 44:-?
    Personligen så lägger jag till dom 44 kronorna för att veta säkert att det är ett bra filter jag får.
    Jag är inte ute efter att spara 44:- å om jag frågar såhär har exempelvis ett Wix insatsfilter för 45:- funktionalitet sämre eller motsvarande eller bättre än orginal? Kan nämna att jag köpte ett bränslefilter från maptun som skulle vara orginal men enligt min meckare var det inte orginal så hur vet man att något är orginal eller att det motsvarar orginal?

    Som jag skrivit innan när jag söker information så frågar jag samt vänder & vrider på saker & ting för att utröna vilket samt vad som är att föredra!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av skruvis den 2017-02-20 klockan 16:05.
    9-3 SS 1,8t -04

  15. #215
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är helt omöjligt att svara på. I många fall kan original vara att föredra och ibland hittar man lika som original av oem tillverkare och en del köper på biltema. Det är helt efter tycke och smak och vad man har för leverantör. Inget filter är så dåligt att det inte borde säljas. Det som en del försöker säga är att om originaldelen kostar si och så och man bara sparar nå kronor så kan man ju lika gärna ta original. Är det större skillnad, ja då får man ju ta avvägningen själv.

    En stor del av skillnaden kan också vara om man vill reklamera nånting. Ett billigt filter från en näthandlare kan ju innebära en enorm handläggningstid om man vill bevisa att min motor skar av ert filter. Köper man ett original kanske man bara kan lämna in bilen på valfri verkstad och de undersöker saken.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av StefanM den 2017-02-20 klockan 16:09.

  16. #216
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Jag är inte ute efter att spara 44:- å om jag frågar såhär har exempelvis ett Wix insatsfilter för 45:- funktionalitet sämre eller motsvarande eller bättre än orginal?
    Det är omöjligt att svara på utan omfattande tester eller tillgång till information man antagligen inte får tillgång till, och det är därför man väljer original.

    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Kan nämna att jag köpte ett bränslefilter från maptun som skulle vara orginal men enligt min meckare var det inte orginal så hur vet man att något är orginal eller att det motsvarar orginal?
    Då borde du ha frågat din meckare hur han visste att det inte var original, och sedan kontaktat Maptun. Säljer dom något som original så *ska* det vara original.
    Dom är säkerligen mycket intresserade av att få veta om det är ett problem med deras sortiment.

    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Som jag skrivit innan när jag söker information så frågar jag samt vänder & vrider på saker & ting för att utröna vilket samt vad som är att föredra!
    Det gör du helt rätt i, och mitt svar på den frågan kommer alltid att vara "välj originaldelar".

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #217
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är helt omöjligt att svara på. I många fall kan original vara att föredra och ibland hittar man lika som original av oem tillverkare och en del köper på biltema. Det är helt efter tycke och smak och vad man har för leverantör. Inget filter är så dåligt att det inte borde säljas. Det som en del försöker säga är att om originaldelen kostar si och så och man bara sparar nå kronor så kan man ju lika gärna ta original. Är det större skillnad, ja då får man ju ta avvägningen själv.

    En stor del av skillnaden kan också vara om man vill reklamera nånting. Ett billigt filter från en näthandlare kan ju innebära en enorm handläggningstid om man vill bevisa att min motor skar av ert filter. Köper man ett original kanske man bara kan lämna in bilen på valfri verkstad och de undersöker saken.
    Tack för svaret, Biltema filter har min sambo haft problem med insatsfiltret till hennes corsa-c blev igensatt så deras filter är kanske inte det första jag tänker på samt att jag hört från andra håll att deras filter är för "täta" så tryckfallet kan bli för stort.

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    1. Det är omöjligt att svara på utan omfattande tester eller tillgång till information man antagligen inte får tillgång till, och det är därför man väljer original.



    2. Då borde du ha frågat din meckare hur han visste att det inte var original, och sedan kontaktat Maptun. Säljer dom något som original så *ska* det vara original.
    Dom är säkerligen mycket intresserade av att få veta om det är ett problem med deras sortiment.



    3.Det gör du helt rätt i, och mitt svar på den frågan kommer alltid att vara "välj originaldelar".
    Tack för svaret.

    1. Låter förnuftigt.

    2. Han kände inte igen det samt dom 2 plastdetaljerna som fäster slang/rör har hittills följt med filtret, enligt honom då! Han har ~40 år i yrket, men visst det kan vara tillverkat enligt orginalspecifikationerna eller han kan ha tagit fel allt är möjligt!

    3. Absolut, men du vet inga regler utan undantag samt om man inte frågar så får man inget veta!

    Tanken med frågorna var om jag ska köpa i parti över nätet eller fortsätta att köpa styckvis i mina lokala butiker mekonomen/autoexperten,
    Senast redigerat av skruvis den 2017-02-20 klockan 16:43.
    9-3 SS 1,8t -04

  18. #218
    179 kr för 5 liter helsyntet ger 35,80 kr litern. Lidl säljer den. Jag köpte två dunkar.

    20170314_181048.jpg

    20170314_181035.jpg

  19. #219
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    179 kr för 5 liter helsyntet ger 35,80 kr litern. Lidl säljer den. Jag köpte två dunkar.

    20170314_181048.jpg

    20170314_181035.jpg
    Samma pris som att handla original Dexos2 på oeldepot alltså

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #220
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Samma pris som att handla original Dexos2 på oeldepot alltså
    Att köpa oljan där på Lidl och få hem den tillsammans med mjölken och smöret är ju onekligen praktiskt.

Liknande ämnen

  1. Tips: NGK PFR6H-10 till vettigt pris
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •