Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Lysande CE och P0138 NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14

    Lysande CE och P0138 NG9-3 B207

    Motorlampan lyser på min saab och fick en tvåa på det på besiktningen . Dom kunde få fram felkod där tydligen och det står på besiktningspappret vad som är fel. Hur kan dom få fram det? jag såg inte att besiktningstjejen kopplade in någon dator.

    Hur som helst så sa hon att det var ena lambdasonden som det var fel på. Det fanns tydligen två st. En främre och en bakre.

    Så här står det på pappret


    fordonet har följande fel:

    1 (EG: 8.2.1.1) omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad P0138 O2-sensorkrets, hög spänning (bank 1, sensor 2)
    2 (EG: 8.2.1.1) Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet


    Jag förstår det som att punkt två är att motorlampan lyser och punkt ett är orsaken till varför den lyser.
    Punkt ett säger mig ingenting och jag förstår inte vad det innebär. Hon sa dock att det var en av lambdasonerna men hon visste inte vilken av dom.

    Ni som är duktiga. Har jag förstått rätt när båda punkter hör ihop och hur får jag reda på vilken av lambdasonerna det är jag ska byta?

    Mycket tacksam för svar

    /andreas

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hej!
    Du har tolkat informationen helt rätt!
    Sensor 2 betyder att problemet är i den bakre lambdasonden, alltså den som, sitter efter katalysatorn, ibland kallad diagnossond därför att den har som syfte att diagnostisera katalysatorns funktion.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Tack så mycket för hjälpen.
    Är det något man byter själv tror du? Kommer jag hitta den om jag söker på "diagnossond" på typ mekonomen eller biltema eller någon annan butik? Eller hur ska jag hitta den?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 16:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det finns s.k. universllambdasonder att köpa som ska vara just universal. Det har varit mycket problem med sådana på SAAB:ar med Trionic och dom rekommenderas inte. Bättre att köpa en original eller iaf en som är modellspecifik. När jag själv hade problem med det på förra n-3:an så köpte jag en begagnad från SDCC, eller ANA begagnade delar som det heter idag. Fungerade utmärkt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Jo det kan du göra, men jag skulle köpa en original eller någon som motsvarar original. Bytte faktiskt en sådan på en 9-3 03 för någon vecka sedan, det underlättar om du demonterar tryckröret mellan turbo och intercooler för att komma åt - alltså röret som går under motorn.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Ska jag behöva lossna där framme när jag ska byta den bakre?

    Nån på jobbet frågade hur många kablar det var på den. Hur ska jag kunna veta det?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 16:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Hur menar du nu med att lossa där framme?

    Det är 4 kablar på lambdasonden, kontaktstycken till främre respektive bakre sitter på höger sida av motorn (sett framifrån), typ vid/nedanför avgaskammen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 16:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Du skrev att det underlättade om jag lossnade tryckröret fram vid turbon.
    Då frågade jag om jag var tvungen att lossna grejer där fram för att byta den bakre lambdasonden.

    Men jag kan inte skruva på bilar och vet inte hur det ser ut.

    Kanske inte blir så dyrt att lämna in den så dom får byta åt mig.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Ja det är ett tryckrör som går mellan turbon (som sitter på baksidan av motorn) till framsidan av motorn och sedan vidare in i intercoolern. Det du måste göra är att lossa slangklämman vid turbon och 2 fästskruvar till röret som sitter på framsidan av motorn under startmotorn, sedan kan du enkelt låta röret hänga ner (om du har tillgång till lyft), så att du kommer åt att byta lambdasonden.

    Har du inte tillräckligt med kunskap, verktyg och något bra ställe att jobba på så kanske det vore bäst att lämna in den, men är du intresserad av att lära dig att mecka så är det ju ingenting som är omöjligt om man har bra instruktioner, ett bra tålamod och lite positiv inställning!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 16:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Ok nej det Lät krångligt. Jag kan ingenting och är inte intresserad så det blir nog verkstad

    Dock har motorlampan slocknat nu. Det gör den ibland. Får se hur länge den är släckt denna gång

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14

    Lysande CE och P0138 NG9-3 B207

    har besiktat min bil och fick en tvåa för att motorlampan lyser.
    samma sak förra året och då lämnade jag bilen till mekonomen.

    Det är en saab 93 ss -03
    först och främst står det på besiktningspappret
    "omborddiagnossystem, felkod identifierad P0138 O2-sensorkrets, hög spänning (bank 1 , sensor 2)"

    dessutom står det under "bra att veta" omborddiagnosystem felkod identifierad P2187 bilspecifik kod.

    när dom skulle fixa det på mekonomen förra året så sa dom att det inte fanns någon bakre lamdasond på min bil och att dom inte hittade denna kod i deras dator, dom sa att det var den främre lamdasonden så dom bytte den. Det hjälpte givetvis inte.

    åkte till dom i år igen och vi diskuterade och då kom dom fram till att det finns en bakre diagnossond som håller koll på den första. Dock får dom fortfarande inte fram det på sin dator när dom knappar in denna felkod.
    En person på mekonomen sa även att han inte trodde att det var den där diagnossonden eller bakre lamdasonden utan han trodde det kunde vara någon temperaturgivare . (kommer inte ihåg vad han sa riktigt)

    ringde till saab verkstad istället och dom ville ha 1000kr för att läsa av felkoden. en timmes jobb behövde dom. HJag ringde till en annan saabverkstad och dom var lika dyra.

    Någon här som vet med säkerhet vet vilken del jag ska byta? Så jag slipper lämna in den på felsökning.

    Mycket tacksam för svar
    mvh andreas

    Tänk på att skriva en tydlig rubrik! /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-10-21 klockan 19:58.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det är inte helt ovanligt att lambdasonden ger sig. På min första 9-3SS så fick jag felkod på bakre sonden. Jag köpte en begagnad original från SDCC (ANA begnade delar i Trollhättan). SAAB:arna verkar känsliga på lambdasonderna så en s.k universalsond rekommenderas inte. Isåfall bättre med en begagnad originalsond. Min funkade fint efter det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Hej och tack för svar. Vet dock inte om det hjälpte mig så mycket. Jag vill veta om just mitt fall och den felkoden var den bakre diagnossonden eller inte så jag inte köper fel del

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av andreassofus Visa inlägg
    Någon här som vet med säkerhet vet vilken del jag ska byta? Så jag slipper lämna in den på felsökning.

    Mycket tacksam för svar
    mvh andreas
    Det går inte att "med säkerhet" säga vilken del du ska byta.
    Antingen gör du felsökning själv, lämnar in bilen för felsökning eller så byter du delar på måfå. Det är ditt val, fundera på vilket som blir billigast.
    Signaturlös

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Felsöka kan jag inte göra själv. Men jag tänkte om det räckte ned den felkoden jag har från besiktningen för att någon ska veta vad felet är
    Bågon som är duktigare på bilar än mig, någon som kanKe har fått samma felkod som mig på besiktningen

  16. #16
    Vad felkoden säger har du ju skrivit själv i första inlägget, hög spänning sensor 2 (bakre). Men om det är fel i sensorn eller i kablage måste felsökas, eller alternativet är ju som VFR skriver, att köpa en begagnad sensor och hoppas på att felet sitter i sensorn. Den andra felkoden kan bero på luftläckage, kontrollera alla vakuumslangar.
    Signaturlös

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    Ok tackar. Kanske får lämna in den på felsökning ändå då. Menar du att det kan vara två fel ? Både bakre sonden och vakuumslang?

  18. #18
    Intressant. Verkar vara ett återkommande fel för 03:or.

    Fick samma felkod (p013 innan sommaren (se tidigare tråd). Bytte bakre sonden, och jo, det finns en bakre. Nu några hundra mil senare. Samma felkod igen (!).
    Man kan givetvis släcka lampan, men felet återkommer efter några starter. Efter utläsning med torque gav sonden ganska stadigt 0.8 V, (+/- 40 mV). Och som jag fattat det
    ska felkod p0138 först tändas när spänningen varit över 1 V i någon minut. Så man kan ju börja undra om den gamla sonden verkligen var kaputt.

    Enligt WIS kan P0138 bero på buggig och gammal mjukvara i bilen och uppdatering av bilens styrdon ska göras. Något jag själv har för avsikt att prova...

    Felkod kan du själv läsa ut med en OB2 läsare + torque (android) T.ex. den här
    http://www.ebay.com/itm/Mini-OBD2-EL...item234309dd86
    Senast redigerat av Niklas123 den 2014-10-22 klockan 02:28. Anledning: fel enhet
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  19. #19
    Ja, om styrdonet har art.nr. 55354002 eller 55354562 kan det hjälpa med uppdatering av programvaran.

    Det blev nog lite fel med enheterna i ovanstående inlägg.
    Signaturlös

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14
    jag har nyss kommit hem från saab. Bestämde mig för att lämna in den på felsökning istället för att byta delar och chansa.
    efter en timme var den klar och problemet löst. Det var en trasig vakuumslang. exakt 1000kr kostade allt. Jag är helnöjd

    nu hoppas jag att det inte är något annat också så att lampan börjar lysa igen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddar dåligt, lysande CE och flera felkoder NG9-3 B207
    Av GunnarGunnarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-10-28, 10:13
  2. [LÖST] Felkod P0101 och P0138, Hög tomgång NG9-3 B207
    Av Smurfen40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-12-11, 01:42
  3. Check Engine, P0138 enligt ELM327 NG9-3 B207
    Av 165 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-10-05, 17:01
  4. lysande blinkers 9-5???
    Av Jocke_o i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 00:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •