Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Modellbeteckningar SAAB 9-5

  1. #1

    Modellbeteckningar SAAB 9-5

    Min far slog till på en begagnad 9-5 i helgen. Den var av 2010 års modell.

    Det som gör mig lite konfunderad är att det står Griffin på framskärmarna, men Vector på insteget när man öppnar dörrarna.

    Jag trodde Griffin var lyxmodellen. Hade väl ursprungligen V6-motorn?
    Vector var väl sportversionen med lite styvare fjädring bland annat? Eller gällde annat på sista årsmodellen?
    Är det något hopplock av delar?

    Fanns det inte någon Aero-version också, som inte vara någon riktig Aero, då den hade lilla motorn, men bara hette så? Eller har jag drömt?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Griffin finns både som Linear och Vector.

    Skillnad på Griffin och inte Griffin är vad jag vet synligt avgasrör, parkeringsvarnare och annan grill.

  3. #3
    Detta har ändrats över åren. De tidiga åren fanns en 9-5 Griffin med V6:a och lyx, men sen var det ett uppehåll med Griffin till de sista årsmodellerna då Griffin-namnet dök upp igen på alla 9-3 och 9-5.

    Aero var från början (og900-tiden) bara ett paket med plastbitar. Det var först senare som Aero kom att användas som namnet på en Saab med värsta motorn och mycket utrustning. De senaste åren var Aero åter igen bara ett visuellt paket; du kunde t.o.m. köpa en Aero med dieselmotor.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Det är lite rörigt det där med modellvarianter och utrustningspaket. Det jag kan om og9-5 (och då finns det nog andra som kan komplettera med mer info):
    I början, alltså 1998-1999 var de olika utrustningsnivåerna S, SE och Griffin. Jag tror även det fanns något som hette "launch" först året som var en ganska välutrustad variant. Det gick att få V6an utan Griffin-paketet men jag är osäker på om man kunde ha Griffin-paketet utan V6an.
    2000 tillkom även Aero som alternativ och då enbart med 2.3T 230hk.
    2002 och framåt ändrades utrustningsnivåerna till Linear, Vector och Aero (aero enbart med 2.3T 250/260hk). En period kring 2002-2003 (tror jag) fanns även utrustningsnivån Arc.
    Aero försvann på slutet (2009-2010?) och Griffin dök upp samtidigt. Griffin var dock ett utrustningspaket som kunde kombineras med alla motorer.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Aero var från början (og900-tiden) bara ett paket med plastbitar. Det var först senare som Aero kom att användas som namnet på en Saab med värsta motorn och mycket utrustning.
    Är du säker på det? Jag tror inte jag sett någon og900 aero som inte haft värstingmotor (B202 fulltrycksturbo) och inte haft massa lull-lull typ skinninredning. Däremot fanns det ett "airflow"-paket som var de plastskärmar som även återfanns på aeron.


    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    De senaste åren var Aero åter igen bara ett visuellt paket; du kunde t.o.m. köpa en Aero med dieselmotor.
    På sena ng9-3 och ng9-5 så var aero en utrustningsnivå (hacket över vector) som innebar en massa lull-lull men som gick att få med alla motorer.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Är du säker på det? Jag tror inte jag sett någon og900 aero som inte haft värstingmotor (B202 fulltrycksturbo) och inte haft massa lull-lull typ skinninredning. Däremot fanns det ett "airflow"-paket som var de plastskärmar som även återfanns på aeron.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900

    The Saab 900 could be ordered with different options. One highly sought-after option was called the Aero or Sports Package, or, as it was known in the U.S. "Special Performance Group" or, correctly, Sports PackaGe (SPG). The Aero/SPG incorporated (depending on the market and model year) a body skirt; a sport-suspension (1987+) that included shorter, stiffer springs, stiffer shocks, and swaybars; leather seats; premium stereo; and air conditioning. Each of these features could, of course, be ordered independently from Saab's Accessories Catalog for fitment to standard models.
    Rätt eller fel?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Detta har ändrats över åren. De tidiga åren fanns en 9-5 Griffin med V6:a och lyx, men sen var det ett uppehåll med Griffin till de sista årsmodellerna då Griffin-namnet dök upp igen på alla 9-3 och 9-5.

    Aero var från början (og900-tiden) bara ett paket med plastbitar. Det var först senare som Aero kom att användas som namnet på en Saab med värsta motorn och mycket utrustning. De senaste åren var Aero åter igen bara ett visuellt paket; du kunde t.o.m. köpa en Aero med dieselmotor.
    Det fanns väl en Arc-modell också? Då var väl Linear sniken, Vector sportalternativet, och Arc lite lyxalternativ?

    Griffin trodde jag var top of the line och mer lyx/komfort men lite mindre sport. Blir därför lite konfunderad över det här.

    Linear-Griffin och Vector-Griffin. Har det med chassisättningen att göra?

    Känns inte som SAAB vara helt konsekventa då förvirringen är total även på ett märkesforum som detta :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag tror det där är fel. I vart fall på sverigemarknaden. Har inte heller sett någon OG900 Aero utan turbo. Vet att det fanns en snikbil år 88/89 däremot som bara hade 8-ventilaren, men från start hade OG900 Aero T16 motorn på 175 friska hästar.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Jag tror det där är fel. I vart fall på sverigemarknaden. Har inte heller sett någon OG900 Aero utan turbo.
    Det har jag inte heller sagt, bara att Aero från början var plastbitar mm. Att sen Saab inte sålde dessa plastbitar monterade utan att det samtidigt satt turbomotorn är något helt annat. Som jag kommer ihåg historien fanns 900 turbo (har själv haft en) som inte hade Aero-plast men om du beställde en Aero fick du exakt samma motor men med extra plastbitar på utsida (och ett Aero-emblem).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Det fanns väl en Arc-modell också? Då var väl Linear sniken, Vector sportalternativet, och Arc lite lyxalternativ?
    Utrustningsnivån "Arc" fanns ett par år runt 2002-2003 (en kompis till mig hade en Arc av årsmodell 2002 med 2.3t 185hk). Den är linear + en del "lyx"-kupédetaljer såsom läderklädsel, läderratt och träpanel.

    Under samma årsmodeller fanns även de vanliga linear, vector och aero, så Arc ersatte på intet vis dessa.

    Mycket matnyttigt på temat finns här, men tyvärr så täcks inte de sista årsmodellerna (2009-2010):
    http://www.wallentin.be/SAAB/SAAB%20modellyear.html
    Senast redigerat av jellybear den 2014-10-21 klockan 14:28.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det har jag inte heller sagt, bara att Aero från början var plastbitar mm. Att sen Saab inte sålde dessa plastbitar monterade utan att det samtidigt satt turbomotorn är något helt annat. Som jag kommer ihåg historien fanns 900 turbo (har själv haft en) som inte hade Aero-plast men om du beställde en Aero fick du exakt samma motor men med extra plastbitar på utsida (och ett Aero-emblem).
    Nu var det väl lite mer än bara några plastbitar som skiljde en 900 turbo från en 900 Aero?

    Till att börja med gick väl en 900 Aero enbart att få som tredörrars. Sen hade de andra fälgar, hårdare chassi och dessutom standardutrustade med skinnklädsel och taklucka. Jag tror för övrigt att när katalysatorn introducerades 88/89 så sjönk effekten på
    16-ventilaren i en vanlig 900 turbo från 175 till 160 hästar. Aero-versionen vill jag minnas fick behålla sin effekt på 175 kusar med 16-ventilsmotorn.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Jag håller med Anders_SAAB, de första og900 Aero från -84 hade 3 dörrar, skinnklädsel, chassiepaket, fälgar, plastpaketet och 16v motor på 175hk. (Dock kunde man avbeställa skinnet om man ville ha vanliga turbo-plyschen om jag inte minns fel).

    På slutet av og900-eran kom det en 8v som hade samma kjolpaket som Aero, minns inte vad den hette dock.... kan det ha varit Special?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    På slutet av og900-eran kom det en 8v som hade samma kjolpaket som Aero, minns inte vad den hette dock.... kan det ha varit Special?
    Det stämmer, og900 special såldes enbart 1989 och hade airflowpaketet (=aeroplasten), skinninredning i oxblood och en massa lull-lull. I princip en aero, men motorn var mycket riktigt 8-ventilers turbo (B201). Det sägs att specialen byggdes för att bli av med lagret 8v-motorer, fr.o.m. 1990 fanns det bara 16V-motorer att välja på (B202).

    För övrigt tycker jag att 8-ventilersmotorn i kombination med lambdareglering (=katalysator) som fanns på årsmodeller 88B och 89 (fanns som tillval redan tidigare) verkligen suger, det är mycket strul med den. Jag tror det är därför specialarna inte ligger särskilt högt i kurs.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Här har du produktblad på 9-5 Griffin. Kan väl kallas ganska fullutrustad. Finns en del Griffin-unika detaljer, instrumentpanel, grill m.m
    Som sagt så är det en Vector Griffin som far din köpt - alltså ingen dekaltrim på framskärmar. Endast utrustning och sportchassi var ett aktivt val man fick göra utan kostnad - förhoppningsvis är det gjort på den bilen.
    Värt att veta som är mindre bra:
    - De verkar rosta i dörrarna, mitt tips är att kolla dem och sen lämna in på rostskyddsbehandling. Kolla särskilt vid gångjärn och undersida. Jag fick mina fixade av firman jag köpte av och lämnade sen in på Ditec.
    - De grå kilarna i lädersätena är vinyl och kommer spricka om de inte redan är spruckna, riktigt dåliga. Lagade en kil på Colorglo men det blev inte så bra och de säger att de inte kommer göra om det för att de inte kan få till ett tillräckligt bra resultat.
    - Genomlastningsluckan till skidor osv är borttagen

    Produktfakta:
    http://www.bilpartner.se/Produktfakt...9-2%5B1%5D.pdf
    Senast redigerat av Sid den 2014-10-22 klockan 09:40. Anledning: justering
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  14. #14
    Sugmotor KpJojjes avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    15
    fråga kring Aeron, är på G att köpa en 9-5 Aero 2000 talare, men blev lite nyfiken på de där med att OM! de står Aero, betyder de med automatik då 19T agget, och all jävla utrustning som fanns eftersom Aeron va lite av Saabs lyxkryssare? ska dock byta ut motorn i den, men mer som i att de va dimljus, Aero spoilerpaketet, "annan fjädring" eller fanns de olika Aero modeller?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är lite rörigt det där med modellvarianter och utrustningspaket. Det jag kan om og9-5 (och då finns det nog andra som kan komplettera med mer info):
    I början, alltså 1998-1999 var de olika utrustningsnivåerna S, SE och Griffin. Jag tror även det fanns något som hette "launch" först året som var en ganska välutrustad variant. Det gick att få V6an utan Griffin-paketet men jag är osäker på om man kunde ha Griffin-paketet utan V6an.
    2000 tillkom även Aero som alternativ och då enbart med 2.3T 230hk.
    2002 och framåt ändrades utrustningsnivåerna till Linear, Vector och Aero (aero enbart med 2.3T 250/260hk). En period kring 2002-2003 (tror jag) fanns även utrustningsnivån Arc.
    Aero försvann på slutet (2009-2010?) och Griffin dök upp samtidigt. Griffin var dock ett utrustningspaket som kunde kombineras med alla motorer.
    Saab 9000 -97 A50
    Chippad till 235 hp
    Vrid okänt

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    15T turbo på aero.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    En og9-5 aero har en annan (bättre) turbo - Mitsubishi TD04-15T - än lättryckarna 2.0t och 2.3T som har Garrett GT17. Även 2.3T (obs! Stort T = fulltrycksturbo 220hk, kom årsmodell 2004 som ersättare till V6an) har TD04an.

    og9-5 aero är onekligen mycket välutrustad men inte fullutrustad, även för aeron har det funnits vissa tillval som kostar extra t.ex. xenonljus, träpanel m.m. Vissa årsmodeller ingick helskinn, andra bara halvskinn.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Det finns tidiga og9-5 Aero med plysch.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Inget år var helskinnad standard på 9-5 Aero. 00-01 var Aero endast lite exteriör plast, chassie, bromsar och motor. Inredningen var lika sniken som en S eller SE, alltså plysch.
    från 02 var det standard med halvskinn, Vilket också var standard på Vector. Just 02-03 är det inga skillnader mellan Vector och Aero än just motorn. Man kunde få samma bromsar och chassie på Vector som på Aero, men man kunde bara få Aero-motorn på Aero.
    04 var det exteriör skillnad, men redan 05 kunde man få samma plastpaket på Vector.

  19. #19
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det har jag inte heller sagt, bara att Aero från början var plastbitar mm. Att sen Saab inte sålde dessa plastbitar monterade utan att det samtidigt satt turbomotorn är något helt annat. Som jag kommer ihåg historien fanns 900 turbo (har själv haft en) som inte hade Aero-plast men om du beställde en Aero fick du exakt samma motor men med extra plastbitar på utsida (och ett Aero-emblem).
    De finns inga Aero emblem på 900. Står bara 900 Turbo. Var först 1991 om 900 fick TurboS märke.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Inget år var helskinnad standard på 9-5 Aero.
    Jag är hyggligt säker på att tvåtons helskinn var standard i aero 2004.

Liknande ämnen

  1. Alla dessa modellbeteckningar
    Av Mindless™Drop i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 20:51
  2. Modellbeteckningar 900
    Av Randulf i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •