Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Lista med vanliga / standardfel på og9-5

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Lista med vanliga / standardfel på og9-5

    Jag skrev ihop en lista på ganska vanliga fel (små som stora) på (gamla) 9-5, fyll gärna på med mer fel, bra och veta nu vad som kan dyka upp när bilarna börjar bli gamla.



    El/belysning
    Spjällmotorer/spjällaxlar till ACC
    Tändkassett
    Vevaxelgivare
    Spjällhus
    Pixelfel SID
    Pixelfel ACC-panel
    Dåliga lödningar i ABS-enheten
    Spruckna främre blinkers infästning/glas (2002>)
    Matta plastglas strålkastare (2002-2005)
    Trasiga ballaster till xenon
    Kabelbrott nivågivare xenon bakre/främre
    Trasiga xenongivare fram/bak
    Slitet torkarlänkage/motor till vindruta
    Löphjul till fönsterhissar spricker (rutan hamnar snett/ramlar ner i dörren)
    Dåliga lödningar/kondensatorer/slut batterier i larmsiren
    Trasig TWICE-box (stöldlarm/fjärrlås/startspärr m.m)
    Slitet tändningslås (nyckel går ta ur vid körning, tändningslås hoppar ej upp i OFF-läge)
    Dåliga lödningar i ljusrelä
    Kabelbrott i torkarspak

    Kaross/chassi

    Rost bakskärmar (speciellt kombi)
    Rost främre del av bakskärm (hundben)
    Rost tanklucka
    Rost baklucka (speciellt kombi)
    Rost främre bärarmar
    Oxid/lacksläpp backspegelfot (aluminium)
    Stötdämpare bak (speciellt kombi)
    Bussningar bakvagn
    Bussningar subframe
    Sprucken takantenn
    List kring bakrutor sväller vid tvätt (endast kombi, oftast nyare årsmodeller)
    Sprucken kittskarv/lack mellan takplåt/c-stolpe
    Sprucken/skadad krockbalk vid infästning till dragkrok

    Transmission

    Svårt att få i backen (tidiga manuella lådor)
    Glappt växellänkage

    Motor

    Dålig vevhusventilation
    Dålig turbo (Garrett GT17)
    Dåliga kolvar (spricker)
    Hög oljeförbrukning
    Igensatt oljesil/oljepickup pga oilsludge
    Slut ram och vevlager pga dålig smörjning (se ovan)
    Remskiva/vibrationsdämpare på vevaxel ger sig
    Slitna lager startmotor (2002 och framåt med Mitsubishi startmotor)
    Sliten kamdrivning/balansaxeldrivning pga oilsludge

    Länk -> Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )



    Förtydligade i rubriken att det är og9-5 det gäller. /Moderator 2014-10-21
    Länk till FAQ med köpråd som kan vara ett komplement till denna lista /Moderator2 2017-09-13
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-13 klockan 20:53. Anledning: Länk till FAQ/Köpråd

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    El/belysning
    Dåliga lödningar i ljusrelä skall väl vara Lampkontrollrelä, "det orange reläet"
    Och fyller på med kabelbrott i kablage i gummibälgen över till bakluckan, Sedan

    Kaross/chassi
    Rost i trösklar som döljs av plasten över dessa.
    Dämpare till bakluckan, Kombi
    Stängningshantaget sprucket, Kombi
    Låscylindrar fungerar ej med nyckel eftersom de sällan används, speciellt kombins lås på baklucken för de modeller som har lås.

    Motor
    Murkna 4mm vakuumslangar Länk till FAQ -> FAQ: Byta vakuumslangar
    Defekta backventiler i EVAP (blåa) och vevhusvent (vit)
    Defekt MV till WG
    Defekt AV
    Kärvande WG
    Avhoppad stång WG - tryckklocka
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-13 klockan 21:01.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Mao är dom rätt bra iallafall!!!!!!

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    - Rost länkarmar
    - Rostskadade bakre bromsrör
    - Rostskadade rör till kylning styrservon
    - Rostiga tankband
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Paradoxen är att ju fler saker man lägger till på listan, desto mindre användbar blir den..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Detta borde väl egentligen läggas i FAQ-tråden runt köpråd på gamla 9-5? Så allt samlas på samma ställe?
    /Johan

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Hade vart lättare och lista sådant som är bra på de där bilarna. :-p
    Jag börjar:
    Stolarna skall visst vara bekväma...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kom på en till sak som inte är helt ovanligt heller

    Kaross/chassi/broms
    Läckande bromsservo

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Paradoxen är att ju fler saker man lägger till på listan, desto mindre användbar blir den..
    En uppdatering av första inlägget med införande av det som framkommit senare skulle vara bra. Någon form av indelning i HUR vanliga dessa vanliga fel är skulle oxo vara bra. Typ bipacksedel på läkemedel, där man anger biverkningar i olika situationer samt hur vanliga de är. Kan tänka mig något i stil med hur stor procentuell andel av bilarna har råkar ut för felet efter 10år. 50% om hälften av alla bilar råkar ut för felet på 10år. Det går inte att få exakt, så klart. Men det skulle göra listan ännu mer användbar!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det trixiga är väl att få fram ett underlag för detta är, jag har ju bara min och mina bekantas vagnpark som egen erfarenhet.
    Sedan läser man ju här och på andra ställen om vissa problem oftare än andra.
    Men egentligen skulle en eller flera dimension till vara av värde och det är kostnad, svårighetsgrad och tillgängligheten på reservdelar.
    Om t.ex. ett jättevanligt fel som murkna vakuumslangar förekommer på alla bilar är det i mina ögon ett lång mindre problem (lägre rankning) än T7 kedjesträckare ute längre än 15mm.
    Ja, en rangordning skulle vara bra men att få till den kan kräva mycket jobb och frågan är om det är värt det?!

    Vissa saker vill man absolut inte skall finnas på en bil man köper och andra är klart lösbara problem i alla aspekter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det är inte enkelt. Det går inte att få exakt. Det kräver input från flera. Det finns många här som har mycket erfarenheter. Så att ranka enbart efter hur vanligt skulle nog kunna gå ganska bra. Jag tror att man skall göra det i etapp 1. Att komplettera med kostnad är en väldigt bra ide! Det kan göras direkt, eller i etapp 2. Länk/hänvisning till FAQ och/eller guide är oxo bra.

    Skulle kunna bli nåt i stil med:

    100% Murkna vakuumslangar. Kostnad 2m slang. Xkr Läs FAQ, eller kolla på Youtube. arbetstid 1tim.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-09-13 klockan 14:39.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Detta borde väl egentligen läggas i FAQ-tråden runt köpråd på gamla 9-5? Så allt samlas på samma ställe?
    /Johan
    Jäkligt bra tråd f.ö.!

    Vill också tillägga att flera utav dessa defekter även är gemensamt för många andra tillverkare & modeller.
    Så man ska inte få en chock när man läser detta om man funderar på en äldre 9-5
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Detta borde väl egentligen läggas i FAQ-tråden runt köpråd på gamla 9-5? Så allt samlas på samma ställe?
    /Johan

    Korslänkat trådarna så det finns en tydlig relation samt "Klistrat" FAQ-tråden så man hittar den lätt.
    Har även

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    100% Murkna vakuumslangar. Kostnad 2m slang. Xkr Läs FAQ, eller kolla på Youtube. arbetstid 1tim.
    Bra idé, la in länk ovan just för det felet och det är bara att fortsätta att länka in resten om det finns FAQ eller guider med lösningar.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...samt "Klistrat" FAQ-tråden så man hittar den lätt.
    Bra! Jag tror det är en av de mest citerade FAQ-trådarna på forumet så det är utmärkt att den nu blir lättare att hitta
    /Johan

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Rostiga rör till oljekylaren får väl nästan klassas som standardfel också ?

    Man får nog mer se listan som "kolla de här punkterna" än en lista på saker som alltid ger problem.

    Visst, vissa saker är ju alltid problem, matta strålkastarglas exempelvis, och hundbenen, men många av dom där felen har jag aldrig råkat ut för trots tre halvgamla 9-5'or som nog tillsammans gått åtminstonde 20000 mil i min ägo.

    Angående bromsrören bak kan man ju tillägga att man ska kolla specifikt i hålrummet vid bränslefiltret, tror dom går av där först i minst 90% av fallen, och det kan hända även om den biten man ser är fina.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är inte enkelt. Det går inte att få exakt. Det kräver input från flera. Det finns många här som har mycket erfarenheter. Så att ranka enbart efter hur vanligt skulle nog kunna gå ganska bra. Jag tror att man skall göra det i etapp 1. Att komplettera med kostnad är en väldigt bra ide! Det kan göras direkt, eller i etapp 2. Länk/hänvisning till FAQ och/eller guide är oxo bra.Skulle kunna bli nåt i stil med:

    100% Murkna vakuumslangar. Kostnad 2m slang. Xkr Läs FAQ, eller kolla på Youtube. arbetstid 1tim.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Korslänkat trådarna så det finns en tydlig relation samt "Klistrat" FAQ-tråden så man hittar den lätt.
    Bra idé, la in länk ovan just för det felet och det är bara att fortsätta att länka in resten om det finns FAQ eller guider med lösningar.
    Utmärkt!

    När jag väckte liv i denna uråldriga tråd såg jag en potential till något jag saknar på forumet och på STCS hemsida. Det finns försök på nätet men de flesta verkar självdö när skaparen säljer sin Saab. Här ser man fortfarande daglig aktivitet och extremt djup kunskap inom allt som har med Saab att göra. Har man en fråga finns nästan alltid svaret redan i någon tråd. Men det är inte lätt att hitta det bästa svaret, det som gäller, när man söker. Vare sig man får 2 eller 567 träffar. TS ursprungliga lista är en uppräkning av problem/fel/frågor utan svar. Men jag är ganska säker på att i princip alla svaren redan finns på forumet. Det borde man kunna göra något åt tänkte jag.

    Jag tycker detta är en separat lista. Separat från köpråden alltså. Länka gärna hur ni vill. Men rent logiskt bör det länkas från köpråden hit. Inte omvänt.

    Köpråd-listan är en "kolla det här"-lista. Det räcker med en sådan. Det tillför inget att göra om samma sak här. Bättre att uppdatera köpråden. Om det mot förmodan finns ny info här. Och sedan bara länka hit. Finns mot förmodan något i köpråd-listan som bör in här får vi uppdatera här.

    Att bara rada upp allt som kan vara fel eller trasigt på över 20år gamla bilar är totalt meningslöst. ALLT eller inget kan vara trasigt efter 20år.

    Detta är/"kan bli" något annat än en "kolla det här"-lista. Vad då? Jo, en lista över mer eller mindre vanliga fel, samt information om hur de fixas och till vilken kostnad. Detta ser jag mera som en lista med syfte att stötta den som redan äger en OG9-5 än någon som funderar på att köpa. Dvs en lista för oss som redan har en SAAB och vill fortsätta med det några/många år framöver. Att andra målgrupper kan vara intresserade bör inte styra innehållet. Prio 1 är att supporta SAAB Turbo ägare.

    Det jag vill se är en lista med både problem/lösningar, fel/reparationer, frågor/svar. Helt enkelt ett slags index. Allt skall finnas i första inlägget i tråden för att det skall vara lätt att hitta. Det kräver att den uppdateras av TS och/eller moderator eller någon ansvarig. Då blir det samma stil i hela listan och lätt att hitta. Kistan skall alltså innehålla rader i stil med:

    100% Murkna 4mm vakuumslangar. Kostnad 2m slang. Xkr Arbetstid 1tim. -> FAQ: Byta vakuumslangar
    Sedan kan listans innehåll diskuteras här. Förslag på tillägg, ändringar mm.

    Det är mitt förbättringsförslag.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Västra Stockholm
    Inlägg
    43
    Medlem#
    11629
    Intressant och se vad man kan göra, har köpt en 9-5 Aero från 2003 som gått 2700 mil, så genom att titta här kan man förebygga. Har börjat lite smått och kommer att fortsätta under våren.
    SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
    SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    fattas det möjligen en nolla?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Västra Stockholm
    Inlägg
    43
    Medlem#
    11629
    Nej det är rätt, det är det speciella, jag kallar bilen tidsmaskinen, för jag kan se vad som kommit och förbereda. Jag skriver om den här.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-AERO-2003
    SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
    SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ojdå, Grattis till fyndet!
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Lista på orginal BTR?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 00:42
  2. Finns det några "standardfel" på centrallåset? 9-5
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 16:10
  3. Nån som har lista på alla SID fel?
    Av AkePake i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •