Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ac-kompressor koppling slår ej till

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438

    ac-kompressor koppling slår ej till

    Ingen kyla i bilen och 27(!) grader varmt i skuggan. Tjuvkört kompressorn, allt fungerar bra, kyler fint, fläktarna går, men med LO på acc:n drar inte magnet kopplingen till i kompressorn. Funderar om det kan vara reläet? Någon som vet var det sitter? Bakom handskfacket?
    Tacksam för tips.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    tryckstesta systemet först, är det under rätt tryck vid en given temperatur slår ac kompressorn inte till, detta för att skydda mot ras.
    Tvångskör inte i onödan, pumpen kan skära om gasen tar slut.
    Finns speciella mätare för sådant här. Kostar nog inte mången slant att få uppmätt trycket i dit system på en verkstad. Min hade läckt lite, jag hade 500gram gas kvar av 800, och gott om tryck i systemet, men inte tillräckligt givetvis, därför gick inte min kompressor. Däremot hade de 500grammen kylt alldeles förträffligt ändå. men som sagt...
    Hoppas du finner svar...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Nu är den ju trycktestad och tvångskörd av en auktoriserad ac-kille, som också har konverterat systemet för ca 2 år sedan. Den kördes inne på verkstaden, ca 14 bar och den gick( ska väl ligga mellan 13 och 17bar av/påslag). Han säger att jag inte får ström till magnetkopplingen. Var fasen ska jag börja leta, har kollat relän bakom handskfacket.Där finns 2 st , ett stort (ac kompressor cooling fan) och ett vanligt hella relä (ac cooling fan). Det lila har jag bytt, men det stora har jag inte testat byta. Finns det ingen guru på detta här på forumet?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  4. #4
    Om det är till nån hjälp så tror jag att givarna till acc är:

    Solgivaren (i-brädan)
    Innetempgivaren (i-brädan)
    Yttertempgivaren (vid inloppet till hela systemet)
    Blandluftgivaren (mäter färdigblandad luft)
    Tryckvakten (borde sitta mellan kondensorn och förångaren och skicka ut en spänning till acc om trycket är ok)

    Jag skulle försöka hitta magnetkabeln bakom acc enheten och mäta om det finns spänning där när det borde för att utesluta kabelbrott/reläfel. Finns ingen spänning skulle jag försöka mäta om tryckvakten ger ut nån spänning och kolla om den kabeln är intakt fram till acc enheten osv. Tror tyvärr att man får använda uteslutningsmetoden om inte acc ger ifrån nåt felmeddelande vid kalibreringen.

    Gissar att "LO" läget gör att acc struntar i alla givarsignaler utom tryckvakten och möjligtvis blandluftgivaren för att hindra frysning.

    Om du får tag i en annan acc-enhet att prova med vore ju det toppen, visar ju direkt om alla givare/kablar är hela.

    mvh /Micke

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    ja, om det inte är tryckvakten så är det ju försörjningen fram till magnetkopplingen känns det som spontant.. tryckvakten kan du mäta med en ohm.mätare och se om den är sluten eller öppen.
    Men annars är det att börja från källan, dvs styrenheten, därefter följa spänningens väg fram till kompressorn. Samma sak gäller den signal som går fram till tryckvakten.. Kan antingen vara avbrott eller mer troligt ärgade kontaktstycken.
    Lycka till!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Micke P
    Tryckvakten (borde sitta mellan kondensorn och förångaren och skicka ut en spänning till acc om trycket är ok)
    Så har jag aldrig sett tryckvakten vara ansluten. I en 9000 från 1988 är det i alla fall inte ansluten till ACC-enheten. Både tryckvakten och frysskyddstermostaten sitter helt enkelt direkt på kabeln mellan ACC-enheten och kompressorns magnetkoppling, dvs kabeln som styr magnetkopplingen går från ACC-enheten via tryckvakten, frysskyddstermostaten (sitter i akvariet på bilens högra sida) och relä till kompressorn. Om tryckvakten eller frysskyddstermostaten förhindrar start av kompressorn så är det inget som ACC-enheten kan veta och någon felkod kan därför inte visas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm Norrort
    Inlägg
    155
    Jag hade samma problem med min bil, Reläet som förmodligen inte drar är det som sitter i motorrummet, under plastlocket, märkt AC"nånting", framför batteriet, kostar 250:- ungefär på SAAB.

    Hoppas att detta löser ditt problem.

    Tjing
    Kör 9K CSE 2,3T Uhr stage3 A50 -97 3"
    Medl #4432 Mob 0736993250
    "SAAB - ger dig viingar" (Nu ännu större vingar)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Första man tänker på är kylmedia/tryckvakten, dvs att trycket minskat under vintern, och nu ligger och gränsar för den att slå till, men så var det ju inte efter test. Jag gjorde så att jag tog bort reläet (som sitter bakom handskfacket) och kortslöt stift 30 och 87b(kompressor) samt 87(fläkt) och det fungerade bra. Så det var reläet som hade gett upp. Och det är INTE ett vanligt helljusrelä som endel gör gällande. Det har bl.a stift från tändningsnyckel/acc etc.
    Nåväl..jag har nu återigen svaaaalt och skönt i bilen!
    tack för alla tips!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    EN sak till.. det här forumet är ovärderligt, har ni tänkt på det? Den samlade kunskap som finns om Saab här borde fasen arkiveras, plomberas och grävas ned för framtiden;-) Fast verkstäderna drar ju inte på smilbanden...
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    202
    Vad gick ett sånt relä på?
    900T16 -91 |-\___\\-------//___/-| 9-5 Aero -03
    Tidigare 9-5 AERO -04 Aut 9-5 AERO -01 9000 Griffin -94 2.3T 200+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    tog relät från min gamla 86:a men det kostar ca 800kr + moms hos Saab.
    (F-n vad dyrt, tur man har sin gamla guldklimp kvar på gården att plocka delar från)
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  12. #12
    Lånar lite, har en ng900 och acn kyler inte helt perfekt, har jag den på LO så blir det kallt, men inte extremt kallt. Annars måste jag ha den inställd på 15-16 grader för att överhuvudtaget acn ska kyla.

    Den visar 0 fel när jag kalibrerade.

    Kan det vara innertempgivaren som jävlas?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

Liknande ämnen

  1. startmotor slår ej till
    Av oveove i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 19:00
  2. Koppling som slår vid kallstart?
    Av Wivallius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 08:05
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •