Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Kalla fakta granskar det dolda verkstadsfusket, TV4 21/10-14 21.30

  1. #1

    Kalla fakta granskar det dolda verkstadsfusket, TV4 21/10-14 21.30

    Det här programmet ska bli intressant att se.
    Tyvärr är TV4 en Stockholmskanal numera, så verkstäder utanför huvudstaden lyser med sin frånvaro.
    Likväl kommer det säkert att ge en fingervisning om hur det står till i branschen.

    http://www.tv4.se/kalla-fakta/artikl...5948889600002a
    Signaturlös

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Kommer bli väldigt intressant att kolla på då jag jobbat i branschen tidigare.

    När kommer det sändas?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    När kommer det sändas?
    Står i rubriken. I morgon tisdag klockan 21:30.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    sorry , är för trött , det är måndag
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Ska bli intressant att se. Inte bara resultatet, utan också hur de olika verkstäderna försvarar sig.

    "Granskar det dolda verkstadsfusket"? Vilket är det synliga fusket i så fall kan man undra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Så här ibland är jag vittne till:
    En bekant säger att deras mek upptäcker, även, andra dolda fel och även ”fixar” dom men då blir saftig olja byte vilken har man endast tänkt göra…man ska vara på säkra sida!!
    Vilka var dom dolda fel är min följd fråga? Kommer inte ihåg är svar, men han är duktig….
    Javist, duktig på att lura dig är mitt svar och snacket slutar där ty han undrar vad mitt raka svar betyder.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Man undrar hur mycket pengar svenska folket blir lurade på årligen gällande verkstadsräkningar. Det är just vetskapen om det omfattande fusket som gör att jag verkligen drar mig för att lämna in bilen på verkstad. Jag bor i Stockholm och har banne mig inte förtroende för någon verkstad runtomkring. Tycker ofta man får bättre service, bättre kvalitet och bättre bemötande ute i landet. Även bättre pris.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    När jag köpte en 9-5 aero -02 för ca 6 år sedan så var bilen nyservad på en saab verkstad i Stockholm.

    På kvittot stod det vad som var gjort. Tex var multiremmen och någon rulle bytt. Va bra tänkte jag.
    Dagen efter lämnade jag in bilen på saab i Nyköping för byte av bälte. Bad dem kolla vad det var som gnissla i motorytrummet samtidigt. Det var givetvis rullen som nyss var "bytt" remmen var inte heller bytt enligt mekaniker. Lät dem byta skiten och brydde mig inte mer om det. Skulle givetvis ha kontaktat verkstaden i Stockholm men gjorde aldrig det tyvärr.

    På protokollet stod det även att Stötdämpare bak var slut.
    Bytte dom 4 år efter och dom var inte ens slut då.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    När jag köpte en 9-5 aero -02 för ca 6 år sedan så var bilen nyservad på en saab verkstad i Stockholm.

    På kvittot stod det vad som var gjort. Tex var multiremmen och någon rulle bytt. Va bra tänkte jag.
    Dagen efter lämnade jag in bilen på saab i Nyköping för byte av bälte. Bad dem kolla vad det var som gnissla i motorytrummet samtidigt. Det var givetvis rullen som nyss var "bytt" remmen var inte heller bytt enligt mekaniker. Lät dem byta skiten och brydde mig inte mer om det. Skulle givetvis ha kontaktat verkstaden i Stockholm men gjorde aldrig det tyvärr.

    På protokollet stod det även att Stötdämpare bak var slut.
    Bytte dom 4 år efter och dom var inte ens slut då.
    Tror dessvärre inte att din redogörelse är något ovanligt. Det känns helt sjukt att man som kund nästan ska behöva kontrollera att saker som enligt kvittot är bytt faktiskt är det. Skulle tippa att 90% av framförallt tjänste/förmånsbilskunderna skiter i kontrollera. De slänger igen huven och bryr sig inte ett smack. Skulle mot förmodan någon kund avslöja fusket kan verkstaden alltid skylla på något missöde eller den mänskliga faktorn och åtgärda felet. Värre blir det oftast inte. Visst kan verkstaden få sämre rykte, men eftersom nästan alla verkstäder tycks agera ungefär likadant gör det inte så mycket. Kunderna har inga alternativ. Sen finns det mer kunder och bilar än vad det finns verkstäder, speciellt här i Stockholm. Att slarva lönar sig kort och gott.
    Ute på "landet" tror jag att det är svårare för en verkstad att tillämpa den taktiken. Det slutar med att de inte får några kunder.

  10. #10
    Jag ville ha kostnadsförslag på ett kamremsbyte på en Volvo 460 jag har. Verkstaden ligger vägg i vägg med besiktningsstationen. Han sa att han skulle räkna på det medans min bil besiktigades. Kom tillbaka och får se ett papper med en slutsumma på över 8 000 kr! Där var uppräknat allt från oljebyte till bromsvätskebyte och gud vet vad! Jag sa att det var ett kamremsbyte det gällde. Jaha så du vill inte ha en 18 000 mila service då frågade snubben bakom disken och log...

    Jag kastade papperet på honom, sa inte ett ord och gick därifrån. Jag tror att han nog tyckte att den kunden i fina kläder kan nog ingenting om bilar så jag försöker. Jo jag var finklädd vid tillfället och kunde nog verka vara en novis.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hmmm, jag var hos Maptun idag och hade inte kostym
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sju av åtta verkstäder får underkänt i programmet, endast Solna Bilteknik får godkänt på alla punkter.
    Är inte det en överraskning så säg?
    Signaturlös

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Sju av åtta verkstäder får underkänt i programmet, endast Solna Bilteknik får godkänt på alla punkter.
    Är inte det en överraskning så säg?
    Med tanke på hur Solna Bilteknik jobbar kan man ju undra hur dåliga dom andra sju är.. Eldar dom upp bilarna och skjuter ägarna?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    "Bara Problemas" eller hur vad det AD's slogan gick?

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    Det är inga reparatörer idag det är komponent bytare i många verkstäder. Givet finns undantag både verkstäder och mekaniker.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Skrämmande resultat, men AD tar ju priset. Missar samtliga riggade fel och hittar på fel som inte finns. Skrämmande som sagt...

    http://redax.tv4.se/kallafakta/Kalla...tresultat.xlsx
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Med tanke på hur Solna Bilteknik jobbar kan man ju undra hur dåliga dom andra sju är.. Eldar dom upp bilarna och skjuter ägarna?
    He he, ja det kan man ju fråga sig. Jag vet ju att Solna Bilteknik varit i blåsväder förut vid upprepade tillfällen, så kanske har det gjort att de skärpt till sig? Eller så hade de bara tur.

    AD Bilverkstad är väl egentligen bara ett nätverk av sjävständiga bilverkstäder. Tusan vad sur den gubben blev när han upptäckte att det var reportrar och att inslaget filmades.
    Förtroende är ju inte det första jag tänker på när de går ned i lokalen....
    De skulle ha något på 3,5-4 tusen för att byta ut de nästintill nya bromsbeläggen fram på en Audi A4 från 2000.....

    Min filosofi är att göra så mycket jag bara kan/orkar göra själva och sedan lämna bort de stora tunga jobben till några som vet vad de håller på med.
    Allt annat är ju i princip som att be om att bli lurad/rånad/bestulen.

    Antagligen lurar bilverkstäder i Sverige till sig miljardbelopp från naiva kunder.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Efter att ha sett programmet så kommer jag att göra så mycket själv som bara går. När jag såg råtthålet AD bilverkstad hade så hade jag ju aldrig lämnat bilen där.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag tycker det känns som ett vanligare problem i större städer?
    Jag har aldrig haft problem med Saab där jag lämnar in min. De uttalanden de gjort ang. bilen har alltid stämt.
    T.ex att bromsbeläggen bak behövs bytas.

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag tror att man på mindre orter är mer måna om sitt rykte och sina kunder.

    Sen är konkurrensen hårdare , lokaler och löner dyrare i storstäder vilket nog bidrar till att man försöker spara in varje minut , till det har man oftast mekaniker som går på ackord vilket bidrar en hel del.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Dolda däck ventiler, hur funkar dom?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 17:59
  2. Kan någon berätta om dolda funktioner på en 9-5 aero -03?
    Av wazy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 12:11
  3. Saab 95 dolda knappfunktioner
    Av Recer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •