Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Måste byta koppling, svårt? 9-5 sympton med backen, mysko

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Måste byta koppling, svårt? 9-5 sympton med backen, mysko

    Hej, jag har lite strul med bilen. Har kommit fram till att det måste vara kopplingen som strular. På tändning får jag i alla växlar utan problem, men när jag stått still länge så får jag nästan aldrig i backen utan att ta i. ibland är dte lättare med 4:an först. 5:an växlar går aldrig få i på tomgång. inte en chans. Växlar jag lite hur som t.ex 3 och fri läge och sen så går backen i.

    Ibland när jag lägger i en annan växel först. gäller alltid när jag haft i annan växel och inte startat på friläge så skorrar det när backen läggs in, inte alltid men ofta. Dock som jag skriver ej vid friläge före. när det skorrar känner jag i handen hur något som trycker mot kuggar. typ att nått hjul fortfarande snurrar.
    Lägger jag i friläge och väntar 5 sek och går tillbaka så känner jag inte av det. Men ibland även där är det lite trögt att få ner den lätt. så man får trycka lite.

    Bussningar i länkaget glappar ytterst lite, dock så är stången in till lådan lite glapp, är detta normalt? känns i spaken och jag ser ut stången går in i lådan ca 5mm utan växlar. typ glapp- känns i spaken t.ex om jag är i fri läge så är spaken glapp fram och tillbaka ca 5mm utan växel, problemet går in i lådan. för stången rör sig.

    jag har bytt olja 2 gånger. Sköljt med. blev nästan värre efter 1 månad.

    kluckar till lite när jag försöker lägga i 1:an på tomgång.

    Känner inget slirande, och växlarna går in när jag åker.
    den fjädrar tillbaka på foten.
    Bilen har gått 21.000 gäller en 2002 9-5

    Lådan slut? backsynken slut?
    eller är det kopplingen?
    Senast redigerat av toorp den 2014-10-20 klockan 18:38.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Medlem#
    11022
    Samma symtom på min med backen. Hört även andra som lider av problemet. Mitt fel uppstår oftast när bilen står på friläge och jag går och öppnar garaget. Hade en ganska ny koppling i bilen innan jag trimmade så den håller 420Nm utan att slira.
    Så om det blir lättare av att byta koppling får någon annan svara på.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    vad jag hört nu så ska det glappa lite i lådan, detta va tydligen normalt.
    Men exakt samma kille hade samma symptom och det var kopplingen.

    Går att läsa här
    http://www.saabforum.nu/forum/messag...rumSwitch=tech

    Finns även en som har detta problem. Att det känns lite vibrationer i spaken när man kör, vilket jag också har.
    Speciellt när jag drar på. Problemet för personen var att bussningen främre som tydligen sitter under motorn va helt slut. Man ser det om motorn rör sig när man släpper upp och har friläge i och med parkeringsbroms.
    se här

    http://www.ladda-upp.se/bilder/rzottcopzkmhh/

  4. #4
    På min bil var backen lite svår att få i ibland, och det blev klart bättre när jag bytte koppling. Men min koppling slirade då och då, och tog rätt högt upp så det var ju fler tecken på att den var dålig.

    Nya kopplingen är sanslöst mycket smidigare än den gamla, lättrampad och drar mjukt som en kattunge. Original Sachs Aero koppling.

    Bytet är rätt mycke jobb, märkesverkstad skulle ha 12000 bara för jobbet, fick det gjort på en mindre verkstad för ungefär hälften. Man byter slavcylindern och packboxen mot motorn när man ändå har allt isär.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Vet du om hela framvagnen måste ner och ta bort drixaxlarna och allt annat. känns riktigt tråkigt.

  6. #6
    framvagn och vänster drivaxel, Höger kan du låta sitta kvar, Cirka tid på jobb 4 timmar (jobbar som mekaniker) För okunnig person 10 timmar +-
    Saab 9-5 Sedan 2003

  7. #7
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Har 3 alternativ.

    Bilen har gått 21, sträckaren ute 17mm. rasslar inte så värst. inget som man skulle reagera på direkt.

    1 Byta kamkedja inkl släpor, dock en risk, har dock aldrig hört att kedjan går plötsligt av. dock hårt rasslande ljus.
    2 Byta kopplings innan lådan tar stryk.
    3 skrota bilen.

  8. #8
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB Visa inlägg
    framvagn och vänster drivaxel, Höger kan du låta sitta kvar, Cirka tid på jobb 4 timmar (jobbar som mekaniker) För okunnig person 10 timmar +-
    Har ni någon patentare så att man kan flytta lådan utan att den faller i backen?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    621
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Har ni någon patentare så att man kan flytta lådan utan att den faller i backen?
    Ta den på en växellådslyft/domkraft/vagn. Den måste ner för att du ska kunna komma åt o byta koppling om det nu är vad du ska göra.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Ta den på en växellådslyft/domkraft/vagn. Den måste ner för att du ska kunna komma åt o byta koppling om det nu är vad du ska göra.
    Jag tänkte mer om ni har byggt någon ställning. Jag har ingen tillgång till proffsverkstad eller vill investera för mycket i utrustning som jag kommer att använda typ en gång.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Till de 9000 jag haft ner lådan på använde jag en egen balk jag gjort av en regel, + en m-gängad krok för att kunna höja o sänka lite. I våras köpte jag motorbalken på 'drömfabriken', den funkade den med.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 478
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Har 3 alternativ.

    Bilen har gått 21, sträckaren ute 17mm. rasslar inte så värst. inget som man skulle reagera på direkt.

    1 Byta kamkedja inkl släpor, dock en risk, har dock aldrig hört att kedjan går plötsligt av. dock hårt rasslande ljus.
    2 Byta kopplings innan lådan tar stryk.
    3 skrota bilen.
    Eller så fortsätter du köra bilen tills den rasar , om du nu inte är sugen på att lägga ut pengar på att reparera den så och har som alternativ att skrota den så kan du väl lika gärna fortsätta köra tills den inte går längre?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    1 år sen ja skrev tråden men kan uppdatera.

    ska byta koppling nu om 1 månad.
    kamkedjan är bytt.

    felet ligger i att kopplingen/slaven är defekt.
    kopplar inte riktigt ur helt.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Avlufta koppling OG9-5/OG9-3
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-11-29, 09:10
  2. svårt att byta koppling själv? 9-5 aero
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 23:24
  3. 9-5 Aero kombi 2005 -måste byta koppling nu !! var??
    Av snabb_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 17:39
  4. Steg 3 = måste byta koppling?
    Av jensa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 00:15
  5. Mysko koppling (og900) *edit* fixat nu
    Av Davidt8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •