Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab 9-5 Aero -02 Kombi: Hängig bakdel och dags för nya stötdämpare

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Saab 9-5 Aero -02 Kombi: Hängig bakdel och dags för nya stötdämpare

    Hej!

    Har lite olika symtom på bilen:

    Hängig bakdel
    Bakdäcken slitna på insidan
    Spårig, slingrande gång
    Bakre stötdämpare läcker

    Jag tänkte börja med att byta stötdämparna bak. Eftersom det är en Aero har den sportchassi, men kan man gradvis byta till bättre grejer? Det är en del saker som ska göras, så jag vill inte lägga alltför mycket pengar på chassit just nu.

    Kan man sätta på Bilstein B6 enbart bak utan att byta något annat? Kan man tom. göra det med Bilstein B8? På sikt verkar Eibach-fjädrar + Bilstein B8 som den vinnande kombinationen, men vill inte byta allt på en gång.

    Vad gäller den hängiga bakdelen, behöver man även byta fjädrar?

    Tack!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Ska göra samma operation fast till våren tänkte jag. Kommer att satsa på originalgrejer(sportchassie), nya Sachs stötdämpare och fjädrar runt om. Tror nog att du behöver byta fjädrarna bak om den säckar...

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Ja, originalsportchassit verkar ju billigare än Bilstein. Det jag hört är dock att Sachs-dämparna snabbt blir dåliga, och att 9-5:orna har ständiga problem med bakvagnen av denna orsak. Kanske värt att lägga en liten slant till och bli kvitt problemet?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    H&R-fjädrar + Bilstein B8 samt Powerflexbussningar har flera av mina bilar fått och nästa står på tur.

    H&R minns jag fastare än Maptun och Eibach har jag personligen inga positiva erfarenheter av, enda uppsättningen jag haft satt på min -07 i kombination med Gula Koni och i mitt tycke gungade det som en Finlandsfärja, fast jag har inte en aning om hur länge de suttit på bil eller varit med om, -07an fick Maptun/Bilstein B8 som funkar bra för frugan men jag tycker det är lite mjukt.

    Så fundera på hur bilen brukas och vilka egenskaper ni vill åt.
    Och dåliga dämpare/bussningar brukar slita bakdäck, börja med byte av dessa om det behövs och gör en hjulinställning och shimsa bakvagnen om det behövs.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Okej, ska nog fundera genom vilka fjädrar som ska sitta.

    Men i vilket fall, skulle det gå att sätta H&R-fjädrar fram och bak samt byta enbart bakstötdämparna till B8? Funkar sänkfjädrarna med Aero-dämparna fram? På så sätt kan jag sprida ut inköpen lite grand.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #6
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Eller ännu galnare, går det att behålla Aerofjädrarna så länge och bara byta dämparna bak till B8? Just stötisarna bak är mest akut, sen kanske jag byter bussningarna också. Detta borde minska snedslitaget på däcken, eller?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #7
    Ett smidigt sätt att lösa det hela (speciellt på lite äldre bil) är att leta upp två bättre begagnade fjäderben från bakvagnen på skroten från en nyare bil. Då får du färskare konsoler, förhoppningsvis mindre rostiga, fräschare fjädrar, bättre dämpare, färskare bussningar etc. Till på köpet är fjäderbenen redan hopmonterade och du slipper hålla på och jävlas med fjäderspännare och hoprostade toppmuttrar på de gamla dämparna. Jag gjorde så på en 00:a med samma symtom. Hittade fjäderben från en 06:a som inte hade rullat så långt. Tror jag betalade 1300 spänn inkl frakt från laga.se för båda. Då går bytet på ett kick.

    Men sen kan det väl hända att även andra bussningar i bakvagnen är slut. A-bussningarna brukar ju bli rätt trötta på äldre bilar.

  8. #8
    Troligtvis har fjädrarna bak säckat ihop... Om du slänger på B8 dämparna på samma fjädrar så kanske det inte blir så bra. Visst, du kan ju testa, men så kul är det inte att montera av / på grejerna två gånger...

  9. #9
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Spännande idé att köpa bra begagnade fjäderben, det ska helt klart kollas upp. Däremot verkar det efter en snabbkoll vara lite ont om fjäderben med sportchassit, men om man letar lite kanske man hittar det!

    Så fjäderbenen är samma även efter -06?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Spännande idé att köpa bra begagnade fjäderben, det ska helt klart kollas upp. Däremot verkar det efter en snabbkoll vara lite ont om fjäderben med sportchassit, men om man letar lite kanske man hittar det!

    Så fjäderbenen är samma även efter -06?
    Ja, det som egentligen avgör om det går att skruva dit rent fysiskt är ju själva konsolen och nedre hålet på dämparen. Det är samma på alla SAAB 9-5OG, dvs från 1998 tom 2010.

    Sen skiljer det ju lite med chassisättning, längd på fjädrar och hårdhet på dämparna mellan olika versioner precis som du är inne på. Personligen hade jag nog inte hållt så högtidligt på det där med sportchassi, dvs att du vill ha en något kortare fjäder med hård dämpare i.
    På en 2002 som säkerligen rullat en del har garanterat bussningarna i bakvagnen satt sig en del. Många gamla niofemmor blir lite kobenta i bakvagnen, mer än vad de ska vara. Har du en bil med sportchassi med lite "hängig rumpa", kan något längre fjädrar till viss del kompensera för negativ camber. Mest rätt är väl givetivis att montera sådana dämpare/fjädrar bilen levererades med och sedan byta bussningarna i bakvagnen, men det är väl en tid/kostnads/resursfråga :-)

    Sen är väl höjden på bilar med/utan sportchassi högst marginell. Vad skiljer det? 10-15 m.m.? Ska du satsa på begagnat borde fokus snarare vara att leta upp något från så ny bil som möjligt som rullat så lite som möjligt. Har du tur kan du hitta från någon frontsmälld bil som bara rullat några tusen mil.

  11. #11
    Jag har hört att från 2006 fick dom vanliga bilarna det tidigare sportchassit och det nya sportchassit blev ännu lite lägre och styvare? stämmer det? Går det ens att begripa vad jag skrev?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Många bra tankar här. Men åter till ritbordet: Om jag sätter på Maptuns sänkfjädrar runt om, kan jag då köra ett-två år med B8 (eller B6) bak och sedan byta stötdämparna fram? Kommer framvagnen bli konstig med originaldämpare och fjädrar som är 25mm kortare än sportchassit?

    Edit: Det ska sägas att bussningarna bak ligger högt på att-göra listen.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  13. #13
    Absolut! :-) Det har ju varit så tidigare. M02 ärvde M01's Sportchassie... osv! Hur mycket lägre blev det från och med M06 ?

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag har hört att från 2006 fick dom vanliga bilarna det tidigare sportchassit och det nya sportchassit blev ännu lite lägre och styvare? stämmer det? Går det ens att begripa vad jag skrev?

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Är ni säkra på att M06 fick det tidigare sportchassiet? Svärföräldrarnas M07 2.0 ser ut att gå betydligt högre än vår Aero M02.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ganska säker utan att dyka ner i EPC'
    02'an har dessutom haft fler år på sig att sätta sig under 5 år av last eller?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Etnoy.
    Mitt val:B6 (köpta i Tyskland) med Speedparts sportchassifjädrar, jmf med gamla trötta standardito, är liksom att jämföra oxfilé med ett päron.
    Plus byte av bussningarna bak, är jag mycket nöjd med!
    Jag vill inte sänka ngt, men upplever en helt ny bil.
    Kanske tror jag dock att bussningsbytet gjorde den största förändringen, men jag upplever ändå att den mer fasta bakvagnen gjort väldigt mycket för väghållningen.
    Alternativen för dig är många, men, som jag ser det, är bussningarna nr 1. Byt dom först! Prova sedan och försök bilda dig en egen uppfattning av vad som sägs här. Sätt sedan in det du tror på.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Klok kommentar LasseH, bussningen behöver du ju byta oavsett vad du gör sen och PowerFlex std är ett mycket bra val som är lättmonterad, böket ligger att demontera det gamla.
    Yttre bussning (1) behöver ofta också bytas men kanske inte lika ofta som den stora främre
    Men det är inget jobb för en hemmamekare utan rätt pressverktyg, jag har gjort det och det var mycket slit trots att jag har tillgång till press.
    Kontrollera skicket på dem om du kan för behöver de bytas är det ju bra att göra det samtidigt innan en hjulinställning.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    HeRmAN!
    Visst är det säkert lätt med press, men jag, m fl, gjorde det med bågfil, huggmejsel, frysen och en lämplig hylsa.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Observera att dämpare från 98-01 inte passar på en 2002 och nyare.

    GÄLLER framvagn
    Hinner inte med allt.....

  20. #20
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Många bra svar i denna tråd. Vad jag lärt mig av denna tråd är nog att bussningarna har högre prioritet att bytas än stötdämparna (även om de börjat läcka lite olja). Nästa år tror jag att jag skaffar B6 och nya originalfjädrar bak. På längre sikt blir det samma sak även fram. Bussningarna verkar inte vara omöjliga att byta bak, men det verkar som att en fyrhjulsinställning är på plats efter det bytet.

    Tack för hjälpen!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Skylnaden på en Aero bakdel på sedan eller kombi? 9-3Sc
    Av mando i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 11:39
  2. 9-5 kombi aero -01 - vilka stötdämpare bak??
    Av mysk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 14:13
  3. Bakre stötdämpare 9-5 Aero Kombi 00
    Av Christian Guldberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •