Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Inget laddtryck, Saab 9-5 2.0t -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31

    Inget laddtryck, Saab 9-5 2.0t -04

    Hejsan alla!

    Har ett mycket retligt fel på min ena 9-5a, bilen är en manuell -04a rullat 16' mil och helt original i motor/chassie.

    För 600 mil sen bytte jag Tändkassett och stift och bilen har rullat på som den ska fram tills för 2 veckor sen, körde på motorvägen med farthållaren när motorlampan blinka till sen tändes den och bilen dog. Fick bytt kassetten och raderat felkoderna samma dag och bilen funka felfritt igen, i ett dygn.

    Alltså dagen efter bytet av TK var/blev bilen riktigt slö, bilen laddar inte ett smack. Har turen att kunna läsa ut felkoder med verkstadsdator (inte Tech-2) men får INTE upp några felkoder.

    SYMPTOM:
    Bilen går silkeslent med perfekt tomgång, tvekar inte på gasen MEN det saknas 50hk.

    Tänkte att det kanske var batteriet som var på väg att ge upp så det inte orka driva b-pumpen fullt ut så mätte generator/batteri och till min förvåning så ladda generatorn 16-20volt. (Mest troligt det som döda TK)

    Bytte generator (vilket jävla jobb) och har nu en generator som laddar 14,2v men fortfarande en slö bil.

    Nytt och bytt
    Batteri
    Generator
    TK
    Hela slangpaketet med dom blå backventilerna
    Magnetventil
    Avlastningsventil
    Nån givare precis ovanför dumpen
    LMM
    Wastegate
    Alla vacumslangar jag har hittat

    Idag plocka jag bort "kobran" och avgaset från turbon inget glapp eller oljespill.

    Bilen går alltså att köra och "går" precis som den ska men utan ladd, inga ryckningar, ingen rök, inga felkoder. Bytt allt jag har trott det kan bero på men nu är mina ideer slut.

    Enda jag kan tänka mig byta nu är bränslepump och filter, tror dock inte problemet ligger där.

    Ös på med ideer och konspirationsteorier så jag (sambon) får en normal bil igen.

    /Martin hbg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Har du kollat knackningar med tech2? Vad ligger Amulvärde på om du har opensid / long term fuel trim i tech2 & obd2. Jag utgår från att du kontrollerat alla vakuumslangar, att spjället till WG rör sig fint att inte armen till vakuumklockan trillat av?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Ingen open sid, har inte fått kollat några livedata via obd2. Alla slangar bytta och spjället till WGn rör sig lätt.

    Vad skulle det kunna vara om "amulvärdena" är låga/höga?

    /Martin

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Amul är ett värde i opensid. Är long term fuel trim och anger hur mycket mer eller mindre bränsle bilen antingen fetar upp eller drar ner gentemot vad mjukvaran säger.

    Vad sitter det för stift? Bytte du inte de med kassetten?
    Senast redigerat av Fidel den 2014-10-19 klockan 00:34.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Okej, då ska jag försöka kolla livedata någon dag. Tändkassetten byttes som sagt för 600 mil sedan första gången då byttes stiften. NGK 6ES-11. Stiften ser normala ut.

    /Martin

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    bcpr6es11? Jag hade testat att byta stift igen. Kostar en dryg 100-ing.

    Är felet konsekvent? Eller börjar den ladda men stryper direkt?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Ja dom stiften. Visst man kan prova byta stift igen, ska ändå byta på min andra 9-5a.

    Felet är där hela tiden, oavsett vad jag har bytt har den inte visat en tendens till att gå varken bättre eller sämre.

    Har kollat så spjällhuset inte har gått in i sk Limp home mode. Har även kört utan LMM inkopplad, provat rycka alla slangar (en efter en) från magnetventilen utan att bilen varken går bättre eller sämre.

    Jag har provat att dra bilen upp mot 5000 varv och den kommer dit men det tar en evighet. Står jag och torrgasar så varvar den precis som den ska, så borde inte vara katten som satt igen heller.

    /Martin

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Vita backventiler vid ventilkåpan är den hel?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Om du tänker på den till vevhusventilationen så är det uppdaterat till den senaste versionen, ska kolla omg.

    Tack för alla tips än så länge.

    /Martin

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Tyvärr var den backventilen hel också. Vid LMM sitter där en liten svart ventil? med en slang in som kommer från slangpaketet med dom blå backventilerna, den har ett kontaktstycke oxå. Vad är det?

    /Martin

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det är en magnetventil som styr om evap skall gå till spjällhus eller kobra.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Tack för snabbt svar. Ska prova byta den under dagen.

    Vet du några andra saker jag kan byta som kan ställa till det utöver det jag redan har bytt? Jag kan inte kolla livedata förens senare i veckan och har en identisk 9-5a till som jag kan byta delar med.

    /Martin

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Martin_M Visa inlägg
    Vet du några andra saker jag kan byta som kan ställa till det utöver det jag redan har bytt?
    Det är bättre (och oftast billigare) att felsöka först, istället för att byta grejer på måfå.

    Inte ovanligt att katalysatorn får sig en kyss när TK pajar och är det täppt i den blir det dåligt med avgasflöde som kan bygga laddtryck.

    Sen måste man fråga sig vad det var för TK som bara höll 600 mil?
    Senast redigerat av frippe64 den 2014-10-20 klockan 16:49.
    Signaturlös

  14. #14
    Det verkar ju som att turbon inte laddar, frågan är väl om det beror på att den inte kan eller inte får. Dvs läcker laddtrycket ut nånstans eller är det motorstyrningen som stryper för att nåt fel är detekterat.

    Man kan ju testa och rycka slangen från magnetventilen till wastegate, då kopplar man ju bort hela laddtrycksregleringen och får allt laddtryck som går att få. Inses lätt att man får ta det väldigt piano när man provkör eftersom man väldigt lätt kan få högre laddtryck än vad motorn mår bra av, så bara en försiktig sväng och kolla om den verkar ladda bättre.

    Resultatet av övningen ger ju en ledtråd till var man ska leta felet.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Bilen har rullat med en generator som ladda upp till 20 volt över batteriet så mest troligt har den första originalkassetten havererat pga det sen köpte jag en pirat (skruvat.se), byta stift sen körde jag 600mil innan den också havererade. Först då upptäcke jag att generatorn var kass. Så både den första och mest troligt den andra kassetten hade säkert hållit många mil till.

    Jag körde alltså ca 25 mil mellan 3dje kassettbytet (original tk3.6) och att bilen börja klabba.

    Har som jag har skrivit kört utan slang mellan MV-WG utan nån förbättring.

    Katten köper jag att det kan vara, utan belastning kan jag varva upp till varvstopp. körandes kan det ta kilometervis innan man har ökat från 80-100km/h. Vilken slutsats man kan
    dra av det vet jag inte.

    Gjorde ingen skillnad med magnetventilsbytet till evap'en iaf.

    Har som jag har skrivit tidigare en identisk fullt fungerande 9-5a jag kan prova delar ifrån allt annat jag har bytt har jag haft hemma.

    /Martin

  16. #16
    Du kan testa om det är katten genom att skruva ur främre lambdasonden och köra en sväng utan, avgaserna tar sej då ut genom lambdasondens hål och om bilen går bättre betyder det att katten är blockerad.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kilometervis från 80-100? Då är det nog inte bara laddtryck som saknas...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Kilometervis från 80-100? Då är det nog inte bara laddtryck som saknas...
    Jag krydda kanske lite Men minsta lilla uppför segar den som satan.

    1ans växel är väl egentligen den enda växeln som känns hyffsat normal även om man känner att det lilla extra saknas. 4-5an måste det vara rakt eller utför för att den ska accelerera.

    Ska testa plocka lambdan imorron. Annars får jag vänta tills "min" meck kan köra livedata. Ska kolla kompet då också.

    Finns det nått annat sätt att fulladda turbon förutom att rycka slangen till MV?

    /Martin

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    JA!

    Då var det "nog" löst. Körde utan lambda idag och nu laddar den på igen. Så nu får det bli att leta kattar sen återkommer jag med resultat.

    Tack för era svar.

    /Martin

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Har samma problem men när jag kopplar ur abs enheten så funkar turbon.. Kollade upp bilen igår men inga felkoder. Är helt ny på saab så jag fattar inget om vad som händer

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inget laddtryck OG9-3 Aero st2 E85
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 13:39
  2. Absolut inget laddtryck saab 95 2,0t
    Av bad_habits i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 21:47
  3. Inget laddtryck Saab 900 T8 Special. Löst problemet.
    Av granberg85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 23:20
  4. Inget laddtryck alls. Saab 9-3-99. Felet löst!!
    Av Johan-99T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •