Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: slirande koppling ( ibland) saab 9-3 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    slirande koppling ( ibland) saab 9-3 2007

    Hej ! Har en saab 9-3 1,8 t biopower 2007 har ett lustigt fenomen med kopplingen. Den slirar ( ibland) ????? Har försökt att läsa mig till på olika forum vad det skulle kunna vara. Tycker dock det är konstigt det sitter vajer nere på motorn men sen vid pedalstället verkar de va nå annat. Någon som vet.?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Under vilka omständigheter slirar den? Hur långt har bilen gått, och är den trimmad på något sätt?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av barrkis Visa inlägg
    Hej ! Har en saab 9-3 1,8 t biopower 2007 har ett lustigt fenomen med kopplingen. Den slirar ( ibland) ????? Har försökt att läsa mig till på olika forum vad det skulle kunna vara. Tycker dock det är konstigt det sitter vajer nere på motorn men sen vid pedalstället verkar de va nå annat. Någon som vet.?
    Vadå slirar ibland?
    En koppling kommer börja slira i förtid om den är misshandlad.
    En koppling kommer slutligen att slira av ålder då den inte kan hålla momentet.

    Men att slira "ibland" låter ologiskt, alla med lite känsla vet när det är dags
    Edit: Har du verkligen wire-koppling?
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-10-18 klockan 20:30.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av barrkis Visa inlägg
    Tycker dock det är konstigt det sitter vajer nere på motorn men sen vid pedalstället verkar de va nå annat. Någon som vet.?
    Från fabrik är det vajer mellan växelspak och växellåda och hydraul-slang mellan kopplingspedal och koppling.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    En sliten koppling brukar slira vid högt vridmoment, och högt vridmoment har man ju bara ibland.
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Man kan åka på 5:an och bara trycka på gasen då börjar den slira någon sekund innan kopplingen nyper och slutar slira ????
    Jag vart lite sur så jag åkte till vår dragracing bana där jag verkligen plåga kopplingen men inget slirande då. Har läst där det nämts att det ska sitta nån backventil på kopplingscylindern som kan kärva ?????

    - - - Uppdaterad - - -

    Man kan åka på 5:an och bara trycka på gasen då börjar den slira någon sekund innan kopplingen nyper och slutar slira ????
    Jag vart lite sur så jag åkte till vår dragracing bana där jag verkligen plåga kopplingen men inget slirande då. Har läst där det nämts att det ska sitta nån backventil på kopplingscylindern som kan kärva ?????

Liknande ämnen

  1. Koppling Skramlar Saab 9-5 -2007
    Av motoxmadman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 23:32
  2. Slirande koppling saab 9-5
    Av Hallkvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 15:59
  3. Slirande koppling, 9-3 sc -08
    Av danne79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 03:21
  4. Slirande koppling.
    Av magnus85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:17
  5. Slirande koppling!
    Av Toleman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •