Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpläge?

  1. #1
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Köpläge?

    Fått fatt i en fullsmetad Skoda superb 2010-12
    4x4 drift
    14000mil fullservad , kamremsbyte ska ske vid 21.000mil sa jeppson
    Nyservad ,
    Elegance
    All utr utom dsg lådan
    Dvs gps
    Panorama tak
    Alcantra klädsel
    Dieselvärmare med tidur
    170hk
    Dvd
    18" vinter
    19" sommar
    Avtagbart drag
    Park assist " sensorer bak/fram o fickparkerar själv"
    + massa mer
    Nybes
    1 ägare privat
    Sv-såld
    100.000kr

    Kan inget om dessa motorer eller drivlinor .
    Är det bara att köpa eller ska man akta sig?

    Skodan byts in mot en AMG Mercedes , som i sin tur hade den i en annan försäljning .

    Dvs hen vill inte ha varken AMGn eller skodan.
    AMGn är till försäljning och köparen byter med sin Skoda + pengar och säljaren vill inte ha skodan och säljer den billigt och få det hen känner behöver!
    Senast redigerat av Purex den 2014-10-18 klockan 19:19.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Den 6 stegade DSG lådan har problem med hållbarheten och den 7 stegade DSG lådan har stora problem med hållbarheten, men den här bilen hade manuell låda och den är problemfri.
    Bensinmotorerna förbrukar ganska mycket olja utan att det är något fel, men denna bil var väl en diesel och den har mig veterligen inga sådana problem.

    Så mekaniskt så är bilen ett ofarligt köp. Däremot så kan det vara bra att kolla skicket på lacken. Jag vet att Passat har stora problem med galvsläpp och jag tror att detta även gäller Superb.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Den 7-växlade har absolut en del problem, men det 6-växlade brukar det inte vara problem med. Någon enstaka finns säkert, som med allting.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Tack för tipsen med lacken!

    Jo dsg7 vet jag om att de är rätt dåliga.

    Därför blev jag lite mer positiv till denna bil, dessutom drar jag ju husvagn !
    Blir skönt att slippa ligga på 1.5l milen längre, som santa fen vill ha.
    Behåller Dock SUVen men kör mindre med den.

    Rent spontant känns det rätt, och ägarn med AMGn är ju morsan så inget konstigt med affären i sig heller
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Bilen köpt, haft den i 8 dagar.

    VILKEN BIL...

    Dra ballen i grusen...

    Det enda som jag skulle vilja ha är Og 9-5 aero stolar fram.
    Annars , 10 av 10 poäng.
    Än så länge , får se hur bra den är på vintern

    Men jädrar, vilken plats, dock så skramlar plastdetaljer nånstans.
    Har aldrig haft en fullsmetad som har så mycket kul grejer å finesser.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    ballen i grusen... Är det nån lokal sedvänja?

    9-5 stolar borde du kunna hitta på någon skrot.

    Mycket finesser är kul i början. När det börjar krångla är det mindre kul men å andra sidan brukar man klara sig utan de flesta finesserna om man inte ids laga vartefter de går sönder. Jag har en jobbarkompis som haft flera Audi och påstår att de inte går att ha kvar när de börjar bli till åren för det är så mycket elfel. Kanske är det bara ett argument som används hemma för att motivera bilbyte för en som inte orkar meka själv.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    170hk dieseln är väl inte helt problemfri ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg

    .... Blir skönt att slippa ligga på 1.5l milen längre, som santa fen vill ha.
    Sambon kör S70 GLT automat från -97 (Usch, jäkla bil..!) och drar hästsläp på ca. 1500kg. Den ligger på över 2l/mil nu när hon kört de sista gångerna vi mätt förbrukningen... ca. 80-90km/h och motorväg mestadels.



    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Grannen hemma är Saabkille sen länge, har bla Jubbe 9-3 Cab toppskick med V6. Han har sålt 9-5an som började blir gammal och kör just nu en Superb Kombi, V6 DSG med 270 hästar nånting och herredjävlar vad den går enligt honom. Den har glastaket, all utrustning och är tom snygg att titta på. Den var Ap-dyr ny, värdeminskningen på dom få milen den gått var enorm men det var ju bra för honom.... Superben är nog ingen dålig bil alls, han är verkligen nöjd.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    ... men det är ju en Skoda!
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Japp det är en skoda Göran.

    Har ju kvar min 9000

    Och nä 170hk dieseln är säkert inte helt problemfri, inte T7 motorn från Saab heller.
    Eller många andra bilar med VV som strular.
    Men i regel tror jag nog om man inte slarvar med service och håller sig till märkesverkstad med bra betyg så kommer man nog långt.

    Mycket problem med EGR ventilen samt tryckgivare till partikelfilter.

    Har bytt tryckgivaren precis, gjort djupanalys med dator "hos skoda" och en allmän genomgång , och bilen fick mycket bra beröm.

    Nu dock ska den in på Rep, då jag fick en däcksprängning VÄ fram, i 100kmh och familjen med.
    Vilken smäll, och tur jag lyckades gera bort från vajerräcket.
    Kan säga att det såg ut som fälgen krympt från 18" till 15", däcket hängde riktigt löst.

    Men vi får la se hur bilen fungerar, den största värdeminskningen är gjord, bilen står runt 150k privat å jag gav 100k
    Så jag är nöjd med det, tanken är att ha den och prova märket , sälja och nästan gå jämt ut.
    O då räknar jag inte på service bränsle osv för det behöver alla bilar.

    Än så länge trivs vi bra, och extrema kupéutrymme för klassen.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    ballen i grusen... Är det nån lokal sedvänja?

    9-5 stolar borde du kunna hitta på någon skrot.

    Mycket finesser är kul i början. När det börjar krångla är det mindre kul men å andra sidan brukar man klara sig utan de flesta finesserna om man inte ids laga vartefter de går sönder. Jag har en jobbarkompis som haft flera Audi och påstår att de inte går att ha kvar när de börjar bli till åren för det är så mycket elfel. Kanske är det bara ett argument som används hemma för att motivera bilbyte för en som inte orkar meka själv.
    Ja , det betyder ungefär , skit bra, eller liknade , och används väl inte jätte ofta och speciellt inte öppet egentligen , mer kanske på crossbanan när nån hoppar riktigt långt !

    Mycket sant, finesser är kul, tills de strular.
    Nu är det väl inte extremt här ändå, men bluetooth och streaming , navi är väl lite lyx för mig och "många" finesser.
    webaston är ju kul så länge den fungerar , för dom brukar ju strula !

    El-felen kommer säkert nångång och är ju drygt såklart, men många verkar nöjda med skoda och vet flera som är inne på sin 3e i rad utan några fel alls utom vanliga slitdelar.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Köpte en fabriksny Skoda Fabia kombi 1,6 till min mamma i december 2006. Hon var bara inställd på att ha den i max tre år. Men hon äger samma bil fortfarande & har ingen tanke på att byta. Noll fel än så länge. Bara vanlig service. Så de kan fungera.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Tack för förklaring!

    Webasto är bättre än sitt rykte. De kräver dock regelbunden service för att fungera. Jag höll en Webasto igång till den var 15 år när jag sålde bilen. Den fungerade då fortfarande utmärkt. Det här var ett tag sedan men den jag hade krävde att man bytte "förbränningsskiva" ca vart tredje år. Mer sällan byttes även glödstiftet. I övrigt inga problem. Många som har värmare i bilar och båtar tror att de ska fungera för evigt utan underhåll. När värmaren lägger av efter 3-4 år förklarar dom att det är skräp som bara går sönder. Den service som krävs är väldigt enkel att utföra. Den enda nackdelen med de äldre värmarna var att de styrdes med timer. Jag har flera gånger upplevt en väldigt varm bil som vägrat starta p g a urladdat batteri när det var riktigt kallt ute. Idag kan man ju starta med fjärrkontroll så det problemet borde vara borta.

  15. #15
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Tack för förklaring!

    Webasto är bättre än sitt rykte. De kräver dock regelbunden service för att fungera. Jag höll en Webasto igång till den var 15 år när jag sålde bilen. Den fungerade då fortfarande utmärkt. Det här var ett tag sedan men den jag hade krävde att man bytte "förbränningsskiva" ca vart tredje år. Mer sällan byttes även glödstiftet. I övrigt inga problem. Många som har värmare i bilar och båtar tror att de ska fungera för evigt utan underhåll. När värmaren lägger av efter 3-4 år förklarar dom att det är skräp som bara går sönder. Den service som krävs är väldigt enkel att utföra. Den enda nackdelen med de äldre värmarna var att de styrdes med timer. Jag har flera gånger upplevt en väldigt varm bil som vägrat starta p g a urladdat batteri när det var riktigt kallt ute. Idag kan man ju starta med fjärrkontroll så det problemet borde vara borta.
    Har som regel att köra minst lila länge som värmaren varit igång, eller snarare, stänga av värmaren inom ramen av planerad restid.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Saab 99 turbo tips. Köpläge?
    Av Jocke Prahl i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 17:31
  2. köpläge saab 9-5
    Av Saabturbo__ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 21:06
  3. Köpläge? eller backa ur? saab 900
    Av jozzy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •