Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kan nån förklara för mig om laddtryck :)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528

    Kan nån förklara för mig om laddtryck :)

    Hej har sökt runt på Google och även här inne men ser bara luddiga svar. Hur fungerar egentligen laddtryck? När nån t.ex. säger min bil laddar 1.6bar vad menas?

    Bara trevliga svar Tack
    Ng 9-3ss 2.0t

  2. #2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Beroende på väderlek, så har en sugmotor ett atmosfärstryck runt om oss allihop som pressar in luften i motorn, där kolvarna efter evakueringsfasen skapar ett undertryck. Så det går in ca 1,0 bar (1,013 en genomsnittlig dag nära havsnivå om man ska vara noga). Det betyder dock inte att det är 1,0 bar hela vägen in i motorn, för mellan luftintag och förbränningsrum finns en del restriktorer som gör att man trots fullt öppnat gasspjäll kanske har 0,8 bar kvar. Och släpper man gaspedalen så sjunker detta i takt med att spjället stänger - som tur är, för annars skulle man ju inte kunna köra lugnt. När ngn har 1,6 bar i max laddtryck, så är det i själva verket 2,6 bar i totaltryck, dvs 1,6 över atmosfärstryck. Och då förstår man ju att luften flödar in nästan i proportion 2,6 ggr större i mängd i förbränningsrummen (beroende på lite olika faktorer kan man inte rakt av påstå att det blir 2,6 ggr högre effekt/vrid, men det är oftast inte så jättelångt ifrån för de varvtalen den verkligen laddar 1,6 bar).

    Men att bara ange ett laddtryck säger inget om effekten om man inte vet andra omständigheter, inte ens på två likadana motorer som är mappade av olika personer. Och den ena motorn kan vara trimmad i hårdvaran, som kamaxlar och portning t ex, och då (om turbon har kapacitet) kan ge klart högre effekt. Och självklart kör en Corvette med 0,2 bar laddtryck ifrån en Nissan Micra med 1,6 bar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Nja. En del har för vana att uppge det totala trycket som laddtryck. Dock inte i Saab-sammanhang vad jag märkt...
    Så 1,6 bar kan innebära ett egentligt laddtryck om 0,6 bar. Jag håller med om att begreppet "laddtryck" egentligen bör innebära övertrycket, över atmosfärtryck, men inte alla anger det så.
    Därför kan man behöva ta reda på exakt vad som avses.
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    På min Porsche 944 turbo har laddtrycksmätaren "noll" märkt med 1, fullt laddtryck är 2 och den når ca 2,9 mao 0.9 i ladd.

Liknande ämnen

  1. Kan någon förklara skillnaden på TCS och ESP?
    Av transpetaflops i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-12-29, 14:59
  2. Högre laddtryck, aggressivare tändning kan någon förklara?
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2018-03-28, 12:23
  3. Förklara coilovers, nybörjarfråga :)
    Av Jkswe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 22:43
  4. Förklara det där med USA-blinkers
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 11:54
  5. 9-5 Aero utrustning, kan ngn förklara ?
    Av pinch i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •