Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-5 man, trasig oljeplugg växellåda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    9-5 man, trasig oljeplugg växellåda

    Hej!

    Jag har köpt en 9-5 -98 manuell där någon dragit sönder påfyllningspluggen för växellådsolja.
    Jag vill byta växellådsolja i den, eller åtminstone kunna kontrollera att det är rätt nivå på något sätt.
    Vet någon om det finns något annat man kan skruva loss för att få i olja i lådan? Kanske någon givare eller skruv som går att lossa och få in olja via en tunn slang eller liknande?
    Turligt nog har jag inte tappat ur den gamla oljan ännu, men vill byta olja då det är en jättefin bil, och den kommer att få kämpa hårt med tunga släpvagnar....

    Tacksam för idéer!
    /Peder Andersen, Örebro

  2. #2
    Det finns ju tre pluggar, avtappning, nivå och påfyllning. Vilken av dom är det som är paj?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Det bästa är väl ändå att dra ur pluggen och skaffa en ny att sätta dit efteråt? Jag lyckades dra min 100% rund med mutterdragare. Såg ut som någon svarvat ut ett runt fint hål i den. Jag plockade ut den genom att banka in en torxhylsa som var något större än det runda hålet. Banka ner hylsan ett par millimeter så får du tillräckligt bra grepp för att skruva ur den. Man får ha lite tålamod dock. En halvtimmes bankande blir det lätt innan man är tillräckligt långt in i den.

    Det lilla tricket med att banka i en torx är förövrigt något som jag har använt på många saker, och det har fungerat varje gång, på skruvar som man aldrig trott skulle lossna.

  4. #4
    Om det nu är påfyllningen (nr 1) som är paj kan man ju fylla via nivåpluggen, med lämplig pump.

    Generellt är det ju smart att kolla att man lyckas öppna nån av påfyllningspluggarna innan man tappar ur oljan, så man är säker på att man kan fylla upp igen. Annars får man vända bilen uppochner och fylla genom avtappningen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Annars får man vända bilen uppochner och fylla genom avtappningen
    Du kan trycka upp oljan. Så gör man med tidiga Haldex-system (inte XWD). Ur med pluggen och tappa ur gamla oljan. Tryck upp oljepatronen (ser ut som en engångsfettspruta) i hålet och tryck in oljan. Ta snabbt bort oljepatronen och skruva i pluggen innan oljan rinner ut.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Det tror jag kan vara underhållande att kika på !!
    Återstår att höra från TS vilken plugg som var trasig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det tror jag kan vara underhållande att kika på !!
    Wheeler Dealers på Discovery fixade en Audi TT för några veckor sedan. Då bytte de olja i Haldex-kopplingen.

    Wheeler Dealers serie 11, avsnitt 10: Audi TT Mk1
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Det är den översta pluggen, den som är åtkomlig bakom batteriet. Så jag gissar att jag kan fylla genom nivåpluggen på något vis då, ska försöka hitta vart den sitter.
    Torxtricket har jag också provat, dock osäker då pluggen är väldigt hårt åtdragen. Jag hade bra grepp med insexhylsan, men pluggens spår blev runt när jag tug i väldigt hårt utan att få loss den.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Pedera, slår du i en torx så kommer du få bättre grepp än du får med en insex på en sprillans ny plugg. Jag lovar att den lossnar om du slår i den tillräckligt långt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Jag provar torxknepet ikväll efter jobbet! Återkommer med resultat...

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Dra inte runt den förrän den är nerbankad en bra bit, det är det viktigaste! Lite tålamod kan behövas, det tar tid att banka ner tillräckligt långt. Den behöver dock inte vara ända ner i det gamla hålet. Halvvägs eller 3/4 kanske är lagom?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Segdra inte, knyck till.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Segdra inte, knyck till.
    Precis, det är viktigt på alla typer av gängor som fastnat, går det av ändå så är det 'shit happens',
    segdrar man så skiter det sig oftare och det en onödig erfarenhet.
    Lite Mos2 olja skadar inte heller att spreya på så det får krypa in lite i gängan.

    Fast i pederas fall skulle jag lossa nivåpluggen och fylla den vägen och inte lägga allt för mycket jobb på den skadade pluggen. Ett försök är det så klart värt men inte att banka till du spräcker huset.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Tyvärr fungerade inte torxhylsaknepet. T50 fick jag i, men den greppade inte bra nog utan gick runt. T55 som är nästa storlek (åtminstone har inte jag något däremellan) är alldeles för stor, den är inte ens nära att kunna slås ner i pluggen utan studsar bara iväg när man försöker knacka ner den.
    Helgens försök blir att få loss nivåpluggen och försöka fylla den vägen. Om inte det fungerar får jag nog helt enkelt köra vidare utan att göra någonting alls.

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Låter som en plan. Nästa steg annars, för att få loss den är att svetsa på en mutter på skruvens skalle, men det kanske inte är värt att lägga ner så mycket jobb på den.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Äntligen! Växellådsoljan är nu bytt.
    Jag ska inte uttrycka i text vad jag tänker om den som konstruerade placeringen av pluggarna, särskilt nivåpluggen.
    Att fylla via nivåplugg verkade inte fungera då det inte ser ut som att hela växellådan blir fylld då, och då kunde jag lika gärna ge mig på att trycka upp oljan från avtappningspluggen.
    Men jag gav torxknepet en chans till, och det fungerade. Felet var att jag hade för bra kvalitet på torxhylsan. Den var stenhård och gav inte vika för mina slag. Men när jag hittade en torxhylsa av fabrikat Biltema som var lite mjukare så var det inte ens svårt att få i den. Efter någon minuts bankande på Biltemahylsan var det bara att skruva loss pluggen.
    Är glad att jag gjorde detta då oljan som kom ut ur växellådan var av nästan samma konsistens som vanligt vatten och alldeles kolsvart.

  17. #17
    Poängen med nivåpluggen är ju att den sitter precis så högt upp som oljenivån ska vara, så om du har fyllt i högre så är det för mycket olja i lådan.

    Vet inte om det gör så mycket, det är väl inget direkt tryck i lådan som kan skjuta packboxar eller liknande, möjligen kanske det snurrar lite trögare med för mycket olja.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Citat Ursprungligen postat av pedera Visa inlägg
    Äntligen! Växellådsoljan är nu bytt.
    Jag ska inte uttrycka i text vad jag tänker om den som konstruerade placeringen av pluggarna, särskilt nivåpluggen.
    Att fylla via nivåplugg verkade inte fungera då det inte ser ut som att hela växellådan blir fylld då, och då kunde jag lika gärna ge mig på att trycka upp oljan från avtappningspluggen.
    Men jag gav torxknepet en chans till, och det fungerade. Felet var att jag hade för bra kvalitet på torxhylsan. Den var stenhård och gav inte vika för mina slag. Men när jag hittade en torxhylsa av fabrikat Biltema som var lite mjukare så var det inte ens svårt att få i den. Efter någon minuts bankande på Biltemahylsan var det bara att skruva loss pluggen.
    Är glad att jag gjorde detta då oljan som kom ut ur växellådan var av nästan samma konsistens som vanligt vatten och alldeles kolsvart.
    Bra att det löste sig!
    Alltid kul när folk lyckas och berättar i tråden de startat hur det slutade så alla som läser framöver slipper fundera över hur det gick för dig när de själva sitter med skägget i brevlådan.

    I WIS finns ett specialverktyg för nivåpluggen som gör det enkelt för verkstan som har det samtidigt som den som inte känner till det svär...

    Lite märkligt att du hade "för bra" torxbits först, det brukar vara "hålet" som blir format av den bits man bankar i men det bygger ju på att en av dem är mjukare än den andra och formar sig.
    Jag har nyttjat det både mer 12-kantshylsor på defekt hjullåsbult och med torxbits i defekt insex. Skruvarna till bromsskivorna är ett bra exempel, de blir runda och då dunkar man i en större bits och dunkar på med slagskruvmejseln, har inte svikit mig hittills, peppar, peppar...

    Överfyller man en låda tror jag det finns risk för att oljan skummar men det kanske även beror på lådans konstruktion.

    Edit: Bytte olja på min -07 igår kväll och kan tipsa om vilja verktyg som funkade för mig
    en 8mm bits från någon lite kraftigare sats, en kort och kraftig PU nyckel som passar bitsen (10mm i detta fall,men tror 3/8" är vanligare vilket är 9,5mm)
    Någon typ av rör som förlängare för att lossa dräneringspluggen, slägghammare är alltid bra!
    Använde även en 8mm insex nyckel med Bondhus kula för att lossa fyllnadspluggen och använde en 8mm ringnyckel för att få mer kraft.
    Nivåpluggen är en utmaning och om det absolut inte går så häller man ur 2dl från de 2L man köpt så har man rätt volym så nära man kan komma.
    Ytterligare användbara saker är en liten tratt, en bit slang och lite finurlighet för att kunna fylla på oljan då det är svårt att träffa hålet direkt från flaskan.
    I mitt fall blev det 1,8L Redline MTL som hälldes i.
    Verktyg_oil_vxl.JPG

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-26 klockan 11:40. Anledning: Verktygstips
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Oljeplugg - växellåda - og93
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 21:01
  2. Oljeplugg växellåda
    Av Mulle9-5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 10:35
  3. vad för nyckel till oljeplugg växellåda
    Av toad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 16:00
  4. Vilka nycklar för oljeplugg till motor och växellåda?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •