Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad ska jag ha när og9-5an har gjort sitt?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Vad ska jag ha när og9-5an har gjort sitt?

    Jag har börjat spåna lite löst på vad jag ska ha för nästa bil. Ett inköp är ett par år bort, men eftersom lär bli frågan om en 2-5 år gammal bil så kan man ju kolla runt bland de nya modeller som saluförs idag. Och det blir sorgligt nog en bil av annat märke än det enda jag hittills ägt (=Saab ). En liten "önskelista":

    1. Rymlig familjebil (barnvagnar, fjällsemesterprylar och svärmor måste få plats, det är på håret med nuvarande 9-5a)
    2. Gärna 7-sitsig.
    3. Bland de allra säkraste i sin klass - allt annat går bort.
    4. Förmodligen ingen SUV - jag behöver inte terrängegenskaperna och vill inte ha en onödigt tung (och därmed dyr i drift) bil.
    5. Bra åkkomfort
    6. Rolig att köra - gärna - men det är underordnat övriga punkter på önskelistan.

    Några tips på bilmodeller att hålla utkik på?

  2. #2
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Jag skulle titta på V70 eller Ford S-Max i så fall. S-Max är konstigt anonym trots att det verkar vara en väldigt bra kompromiss för större familjer. Är familjen mer än 4-5 personer så är det nog bättre med rena familjebussar dock. V70 är en fin bil även om den är kinesisk, går tyst och bekvämt och verkar vara krocksäkrast på marknaden om du inte ska ha en stor SUV.

  3. #3
    Tesla model S är 7-sitsig, säker och har bagage både fram och bak.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vi är 4 i familjen plus svärmor idag, så visst funkar 5 platser (och då ligger onekligen V70n nära till hands). 7-sitsönskemålet handlar mer om att det funnits och kommer finnas tillfällen då vi velat ha med någon extra (typ grannens barn).

    Teslan (och andra rena elbilar) lockar visserligen, men det är i dagsläget svårt att motivera ekonomiskt. Men jag visste faktiskt inte att model S hade extrasäten i skuffen! Nu har jag lärt mig det också!
    Senast redigerat av jellybear den 2014-10-17 klockan 08:50.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Teslan (och andra rena elbilar) lockar visserligen, men det är i dagsläget svårt att motivera ekonomiskt.
    Det var ju inte dagsläget utan om några år som det var aktuellt, så vem vet vad en Tesla som har kört som tjänstebil (ja, det finns sådana) kostar då.
    Även om den är dyr i inköp är den billig i drift.

    Skulle gärna ha en Tesla model S P85D i kombi-utförande ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Kul att snubbla över sin egen nästan på dagen 5 år gamla tråd och konstatera att jag kör samma og9-5a som då...

    Jag har helt enkelt ännu inte hittat något bättre, trots att kravlistan är ungefär samma som då...

    7 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Kul att snubbla över sin egen nästan på dagen 5 år gamla tråd och konstatera att jag kör samma og9-5a som då...
    Missade åldern helt. Och tänkte: Vad är problemet? Han har en -04:a och det finns -09or Så detta problem ligger väl minst 5år fram i tiden. Av detta inlägg att döma inte helt fel tänkt. Möjligen med skillnaden att problemet fortfarande ligger minst 5år fram i tiden, kanske

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag har helt enkelt ännu inte hittat något bättre, trots att kravlistan är ungefär samma som då...
    Skall du till fjällen försvinner väl alla rena elbilar av 2 skäl. 1) du kommer inte fram på en laddning. 2) När det är -30C kommer du ännu kortare med elbilen...

    "alla" bilar idag 5år senare är väl SUVar?

    Sedan finns det en inbyggd fördel med 7-sitsiga bilar de är stora. För jag antar att du menar att alla skall sitta bekvämt och inte på "extrasäten i deformationszonen". Stora bilar är säkrare. Speciellt i verkligheten. Kolla tex Chrysler Grand Voyager som i vissa årsmodeller rankas väldigt dåligt i div krocktester (Euro NCAP), men som enl statistik från verkliga olyckor (Folksam tex )tillhör de allra bästa.

    Min kravlista är väldigt lik din. Dagsnoteringen är att nästa blir nog oxo en USA-bil eller en Landcruiser. Vad har du kommit fram till?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Hur finanserar man sitt projekt?
    Av Reyal i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 13:43
  2. Min kompis ökar sitt GLT! NG900
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •