Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Köpråd: 9-3 SC 2008 ->

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    24

    Köpråd: 9-3 SC 2008 ->

    Hej alla!
    Jag är tidigare ägare av en SAAB 9-3 TTiD SS.
    Av någon anledning så böt jag ner mig rejält till en GOLF GT.
    Nu vill jag tillbaka till SAAB.

    Kikar runt lite på 9-3 SC som är äldst 08.
    Med en liten tajt budget så kollar jag på de som har iaf 7k-15k på milen.

    Vad bör jag kolla efter?
    Tanken är att det ska bli en bensin/etanol med automat.
    Automat pga. problem med knät som orsakar stor smärta vid koppling av manuallåda.
    Ej Diesel pga. den höga skatten.

    Tack på förhand!
    SAAB 9-3 SportSedan 1,9 TTiD

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Har en -09 2,0t Aero med automatlåda, har varit en kanonbra bil hittills under ca 8000 mil i min ägo. Det jag fått byta utöver ordinarie service är spjällhus, AC kondensor och ett hjullager. I övrigt har bilen varit klockrent driftsäker måste jag säga. Den enda nackdelen är att bilen är törstig för att vara en relativt liten bil. Har slutat tanka etanol då förbrukningen ligger på 1,2-1,3 liter milen blandad körning. Bensin ligger jag på runt litern blandad körning. Landsväg 110km/h har jag lyckats komma ner till 0,85 på bensin. Kommer investera i ett steg 1 trim till sommaren så man får ut mer hk även på bensin då den känns lite trött med endast 175hk.
    Inredningskvaliteten är kass med mycket knirr och knarr med billig plast. Kan vara värt att försöka hitta ett ex med den dyrare premiumskinnklädseln då denna är både hållbarare samt höjer kvalitetskänslan enormt i kupén. Halvskinnklädseln som är standard i dom flesta är inte mycket att hänga i julgranen. (spricker i sömmarna bland annat).

    Allt som allt tycker jag du bör leta efter en välservad och välvårdad Aero till rätt kurs. Med tanke på hur lågt Saabarna ligger i pris idag finns det ingen anledning att nöja sig med annat än en välutrustad Aero alt fullutrustad Vector. Det är jävligt nice med den bättre skinnklädseln och BOSE ljudanläggning t.ex.

    OBS! Kolla så AC:n fungerar (kan vara lite svårt så här års när det är kallt ute), ställ dig i ett varmgarage eller dylikt och dra på max kylning. Det är extremt vanligt med läckande kondensor på dessa bilar och det är ett dyrt fel att åtgärda, går på ca 6-7000kr. Kolla även så bilen är lättstartad kall som varm. Om du måste nöta nån sekund på starten kan tyda på igensatta eller läckande spridare vilket också är ett vanligt fel speciellt om bilen gått mycket på etanol. Om bilen går ojämnt eller tvekar vid gaspådrag kan spjällhuset vara dåligt, även detta ett vanligt fel på dessa bilar.

    Eftersom du är ute efter en automat slipper du problemet med trasiga svänghjul som verkar vara vanligt med den manuella lådan. Kolla bara så oljebyten är gjort enligt serviceintervall och att lådan i övrigt växlar som den ska. Hjullager är också en svag punkt på dessa bilar. Leder till ett högt och malande/surrande vägljud (såvida inte däcken är slut förstås).

    I övrigt är detta en väldigt pålitlig och bekymmerslös bil. Speciellt dom sista årsmodellerna efter faceliften 2008. Kolla bara så den är välskött och välservad enl bok och att den ger ett allmänt fräscht intryck så har du en klockren och hållbar bruksbil i många år.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Ligger du på 1,2-1,3l på etanol och runt litern på bensin så lär det ju löna sig att tanka etanol.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Köpråd SAAB 9-3 SC Vector 1,8t 2008
    Av kapten_nilsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 12:44
  2. Köpråd 9-3 eller 9-5 2006-2008
    Av accent2k2 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 19:59
  3. Snabba Köpråd 9-3 SC Vector 2,0t 2008?
    Av visslaren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 20:07
  4. Köpråd Saab 9-3, 2008 15-16.000 mil
    Av freddestuna i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 17:14
  5. Köpråd avgassystem ng9-3 kombi 2008
    Av Props i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •