Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Turbo måndagsexemplar?

  1. #1

    Turbo måndagsexemplar?

    Hej!

    Jag köpte ju turbo från Biltema för 4 000 kr till min 9-5 2,3t 170 hk från 1999 för några veckor sedan. Fungerar utmärkt när jag kör men jag blir inte riktigt klok på varför det läcker aningen olja från aggregatet. Ingen blårök alls utan allt verkar ok. Jag har verkligen kollat vad jag kan utan att plocka bort turbon igen för mer ingående analys. Olja-ut är borttagen och kollad och likaså hålet ner i sumpen och allt är rent utan blockering. Avfettade hela aggregatet och tvättade bort all olja som läckt. Aggregatet har alltså varit helt rent från olja på utsidan efter tvätt. Efter några mil bildas det någon droppe ungefär på mitten på insugssidan (kallas det väl för?) och det rinner ner på sidan. Olja-in är helt tät och läcker inte det minsta och olja-ut är helt ren (den ser kladdig ut på bilden men är helt torr utan olja). Vattenanslutningarna är också täta. Jo jag har verkligen kollat detta och alla anslutningar är snustorra utan tillstymmelse till läckage.

    Jag misstänker att det är en fabrikationsfel eller slarv med någon packning inne i aggregatet. Jag kan inte komma på att det skulle kunna vara något annat. Bild nummer 2 visar det gamla aggregatet som jag plockat isär för att kolla. Som ni ser är där en stor o-ringspackning. Denna packning finns väl bara för att det ska hålla tätt för övertrycket av luft där blir på insugssidan? Eller är det en oljepackning så kanske den var defekt eller hamnat snett när kinesen monterade ihop aggregatet.

    Som grädde på moset så kan jag inte hitta kvittot på inköpet av aggregatet vilket antagligen gör att jag inte kan reklamera antar jag. Är det bara packningen ifråga så är den ju enkel att byta bara jag fått av aggregatet igen. All input är välkommen men snälla, slå inte på mig för att jag köpt turbon hos Biltema.

    Ps: ringde precis Biltema och ett bankutdrag på köpet eftersom jag betalade med kort räcker för en ev. reklamation.



    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-10-13 klockan 19:16.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Hej
    Det är inte så enkelt att det läcker vid rör koppling för olja på ovansidan (trycksidan)?
    Kan vara dålig koppar bricka, dåligt spänt eller smuts imellan ?
    DL
    Saab 9-3 Sport Edition MY-02 Biopower St 3 ///Mackanized

  3. #3
    Kom på en sak. Jag har en ny vevhusventilation som jag inte monterat. Kan det vara vevhusventilationen som felar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Dragonlord Visa inlägg
    Hej
    Det är inte så enkelt att det läcker vid rör koppling för olja på ovansidan (trycksidan)?
    Kan vara dålig koppar bricka, dåligt spänt eller smuts imellan ?
    DL
    Inte vad jag kan se men om jag monterar bort aggregatet så kan jag ju se lättare.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Slangar och backventil till vevhusventilationen sitter på baksidan av motorn. Lyft på plastlocket runt oljepåfyllningen och titta om någon slang eller backventilen är av. I så fall blir det lite oljekladdigt runt där det är av men jag tror inte att det kan sprida sig ända bort till turbon.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Tätningen på bilden är ingen oljetätning den sitter innanför axeln och läcker den så blir det mer olja i intercoolern och troligen även i motorn.
    Jag tror att oljan på bilden kommer utifrån.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #6
    Jag läser och jag får kolla än mer noggrant vad gäller olja-in.

  7. #7
    Den här lilla backventilen håller inte riktigt tätt när jag suger i den. Den läcker typ 10% om jag jämför med 100% flöde det blir när jag blåser i den åt det hållet det ska gå att blåsa. Kan detta göra att olja når insugsdelen i turbon och trycker ut olja förbi o-ringspackningen (se bild två i första inlägget) och att det därför bildas oljedroppar? Alla fyra anslutningar (olja och vatten) på turbon är 100% täta.


  8. #8
    Blås i backriktningen och se om den inte är tätar då.
    Kostar annars inte många kronor.
    Signaturlös

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    +1 på byte av backventilen. Byt i förebyggande syfte om inte annat.

    Och det ser allmänt kladdigt ut i bakgrunden på bilden med backventilen, kanske dags för en ny packning till ventilkåpan.
    Det kan ju läcka i bakkant utan att du upptäcker det och ner på avgassystemet mm. Kanske inte har med dropparna på turbon att göra men allmän skicket skvallrar om att det kanske är dags.
    Läcker det i framkant borde du se det och det är inte ovanligt med läckage i blindpluggen där fördelaren satt innan DI tiden.
    Loctites Blå packningssilikon är ett bra komplement till en ny packning för att få tätt vid pluggen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Kladdet kommer inte från ventilkåpspackningen, det vet jag för jag det var helt tätt utan kladd vid packningen. Hade av ventilkåpan för att kolla efter oil sludge och packningen verkade ok med bra svikt och inte helt ihoptryckt så jag la på flytande packning och det läcker inte nu heller. Jo där var fördelaren satt en gång läcker det lite.

    Det är antagligen oljespill när det fyllts på motorolja (hur man nu kan missa en stor tratt att hälla i...). Oljeläckage brukar kunna lokaliseras genom att kolla var det läcker som högsta punkt. Ligger jag under bilen är det kladdigt från baksidan av motorn och hela vägen ner och det slutar vid oljepluggen som är lägsta punkten. Oljetrågspackningen och lagret för höger drivaxel är kladdigt men det läcker högre upp ifrån. Det kan vara vevhusventilationen och någon slang som sett sina bästa dagar. Idag regnar det men hoppas på uppehåll så jag kan hålla på lite!

    Som den elfte ägare av en turbobil är det alltid intressant!

  11. #11
    Det kan vara oljetrycksgivaren som läcker olja.
    Signaturlös

  12. #12

    Någon är glad, gissa vem? :)

    Hej igen!

    Jag har idag uppgraderat vevhusventilationen och bytt den vita backventilen som läckte lite. Efter att jag var färdig så stod bilen på tomgång i en kvart och sen såg jag aningen med olja där på turbons insugsdel. Långt ifrån så mycket som innan. Torkade av och körde sen i en timme och såg bara ytterst lite olja på ett ställe på insugsdelen. Innan dagens mekande så kunde jag tvättat rent och kört en mil och det var flera droppar. När jag hade bytt turbon körde jag typ 15 mil innan jag kollade och då var allt oljeindränkt så jag inte visste var oljan kom ifrån. Den olja jag sett idag är antagligen gammal olja i rören och den försvinner ju så småningom eller så kan jag plocka av och göra rent. Så vad som fixat problemet är antingen den nya backventilen eller vevhusventilationen eller både ock.

    Det känns i varje fall bra nu!

    Och jag säger som jag sagt förr: internet är en guldgruva för att få hjälp och detta forumet bara äger!

    Ps. Efter motortvätt bakom motorn så verkar det att svettas lite där var oljepåfyllningsröret går ner i sumpen. Annars kan jag inte se något läckage efter en timmes körning.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-10-15 klockan 16:42. Anledning: Tillägg

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevligt
    Har vi fått vår egen BosseBildoktor
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Efter ytterligare 30-40 mil så är turboaggregatet helt torrt från olja på utsidan. Misstänker att backventilen var orsaken. Vid en normal koll så hade säkert de flesta inte insett att ventilen var kass. Blåsa från ena hållet gick men inte från det andra... tyckte jag... men när jag tog i så märkte jag att den släppte igenom. Jag använde till slut vatten i en skål och kunde suga upp vatten från änden av ventilen som det inte ska gå. Så 60 kr fick jag offra på en ny ventil. Den nya vevhusventilationen har ju nu också nya fräscha backventiler.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Det kan vara oljetrycksgivaren som läcker olja.
    Det ska kollas!

  16. #16
    Fortsätter i denna tråden. Jag kollade idag upp vevaxeltätningen för jag trodde att läckaget som fortsatt finns kvar kom där ifrån eftersom grannen fått hem en Saab 9-3 -00 med just det problemet som han ska fixa. Men när jag kollar på min bil så börjar läckaget vid kanten mellan topp och block. Det är svårt att se ordentligt utan att plocka bort över motorfästet men jag kunde lysa med ficklampa och såg att oljespillet börjar där eller det finns där. Nu är allt avfettat/tvättat och rent och sen får jag kolla om ett tag var läckaget börjar. Är det vanligt att topplockspackningen läcker utåt där på höger sida av motorn? Kan det vara vevaxeltätningen ändå och att det skulle stänka så att hela högersidan på motorn upp till toppen blir kladdig?

  17. #17
    Testa med att efterdra topplocksbultarna.
    Signaturlös

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  19. #19
    Efter motortvätt av hela högersidan av motorn som verkligen var kladdig av olja och därefter körning i 5 dagar (3,6 mil till jobbet och tillbaka vilket blir 36 mil) så såg jag idag inte tillstymmelse till oljeläckage någonstans. Hade plastskyddet av (på samma sätt som när jag motortvättade) som täcker vevaxeln och som går neråt och bakåt en bit. Inte heller något läckage från topplockspackningen. Efter 36 mil borde jag väl se något kladd tycker jag eller är läckaget minimalt från någonstans och har byggt på under många år innan jag köpte bilen.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-11-01 klockan 18:41.

  20. #20
    Efter 600 mil lite drygt så är hela högersidan av motorn fortfarande torr och ren. Vet inte vad som orsakade läckaget. Kanske något sedan innan jag köpte bilen som åtgärdats utan motortvätt.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2015-02-11 klockan 18:08.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •