Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Knarr och knak på OG9-5 -07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412

    Knarr och knak på OG9-5 -07

    Idag måste jag får gnälla lite.

    Då man inte längre har bra tillgång till garage fick en verkstad uppdraget att primärt kontrollera en felkod på min bil (P1904)
    och fick även uppdraget att kontrollera växellådans version (mjukvara) och att kontrollera en eberspächer värmare och
    kolla varför bilen knarrar så förbannat!

    Ok:

    felkoden ok, byte av en givare/sensor= 1900 kr fattigare.
    Växellådan: "- växellådan? ehh nej, vi klarar inte det. den ser ehh bra ut....? version? vi kan inte utläsa det? "

    23/9-14: Fråga: Kan ni felsöka på en Eberspächer D5W-SC? Verkstaden: "Ja det ska vi nog klara av. Vi kör ju mest Webasto förvisso"
    9/10-14, Bilen lämnas in 07:00 och är borta hela dagen. 11:00 ringer dom att dom inte klarar av jobbet riktigt, att dom inte klarar av att felsöka och ta ut en felkod
    på värmaren. Ok tänkte jag, ni har för hel.... haft 3 veckor på er att ta reda på OM ni kan felsöka värmaren.
    Ok, gör klart jobbet eftersom det är garantijobb.
    (hade jag vetat detta hade jag självklart tagit bilen till en annan verkstad men eftersom det inte finns Saab-auktoriserade verkstäder i den stad jag bor fick det bli denna verkstad)
    Kontrollera växxelådan? nej det gick inte heller.. inte heller kunde dom kolla om versionen är rätt om det finns en nyare eller om man kan göra ngt, växellådan växlar lite skumt tycker jag.


    Knarret som är rubriken. (ber om ursäkt för OT ovan men är rätt sur idag på verkstaden.)

    Bilen knarrar som in i helvetet själv.
    Så jag tänkte i min enfald..kanske verkstaden kan ta reda på det ? nej nej nej.. dom har tummen långt upp i....
    Vad felet var fick jag inget svar på och kommer heller aldrig att anlita denna firma igen efter detta och andra fel som och uppdrag dom misslyckas fatalt med.
    Dom må vara så bra dom vill men dom har uppenbarligen bevisat att kunder inte är deras främsta syfte och mål att värna om.
    Snabba jobb under deras "tidsperioder" dom kör med. Kan man göra 2 bilar till priset av 1 bil är det ju vinst direkt?


    Ni andra? Vad kan felet vara?
    lagerrelaterat fel?
    stötdämpare?
    bussningar?
    stag? kräng, stab-stag?


    Dessutom grädde på moset:
    Senson kommer idag måndag och jag själv försökt utröna hur mycket tid de lagt på bilen.

    Avläsning felkod: 30 min/450 kr (P1904 och en annan på kylsystemet där en säkring byttes)
    Provkörning: 10 min
    Bilen upplyft: 20 min kolla vxllådan, kolla "programvara", kolla knarr
    Konstaterat: Kan inte avläsa Eberspächer, vi har inte utrustning: Tid: 0 minuter/0 kr

    Så max 60 min arbetstid, kostnaden för delen 1900 kr plus en säkring, säg 50 kr och felsökning.

    Allt över 2 timmar är att betrakta som stöld.
    Senast redigerat av Poker den 2014-10-13 klockan 10:39.

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Hej,

    Verkar som att det är liknande som du har när det gäller knarr knak ?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-2006-missljud
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Kan du beskriva var och när det knarrar och knakar?
    Fram, bak, när du svänger, kör över gupp eller när du sätter dig i bilen??

    Jag hade et knarrande i min -00 som kom från de yttre bussningarna i länkarmen bak, dvs de som sitter närmast innanför hjulet, nr (1)
    bakvagn9-5.jpg
    Knarrande hördes när man körde men även när man stod still och gungade bilen i sidled (Tog i takrailsen och gungade).
    När jag demonterade länkarmarna och kände på bussningarna gick de knappt att rubba om man körde en mejsel genom hålet, vilket inte är fallet med nya bussningar.
    Den stora bussningen i framkant på länkarmen bak kan också låta men den brukar mer glappa och slamra när man kör, Bussningarna i framvagnen kan också låta om de blir torra.
    Har några delar allt i fram eller bakvagn blivit bytta med åren? och hur långt har bilen gått?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Knarret kommer när det är kallt.

    När jag kör ett framhjul på en trottoarkant emot lite lätt så hörs det ett knarr.
    Det kan ju vara just det hjulet som låter.

    Det knarrar om jag svänger med ratten snabbt fram och tillbaka och i alla gupp
    och när jag svänger med bilen bara i en lite grop på vägen.

    Jag upplever att det är fram men tipset om bussning nummer 1 är ju lätt att "fixa" flöda med WD40
    och sedan utröna om det blir tyst.
    Det gäller ju kanske framvagnen också.

    Jag vet att om det låter när man kör över ett gupp att då är det stabilisatorstag som gått.
    Det ljudet är annorlunda mot detta lite "snällare" knarr.

    Gungar man bilen så låter det inget, iaf bak
    Fram vet jag inte men den är rätt svårt att gunga en bil fram då dämparna är stenhårda som original.

    Man har pratat om fjäderbendlagret? men det låter inte som ett lagerrelaterat.
    Det låter faktiskt mer som en bussning som gnager mot metall.

    Ljudet avtar när bilen är varm lite grand.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Hej,

    Exakt samma som på min bil.
    Jag har försökt hitta felet men har inte lyckats.
    Åker jag ut från garaget så hörs det inget eftersom bilen stått i varm garaget.
    När bilen stått på jobbet och på väg hem specielt när det är kallare så hörs det.
    Det hörs inte vi gupp.

    Prova att svänga med bilen på lyften så kommer du nog att höra det.

    Verkar som att det kommer från fjäderben..

    Förövrigt såg allt bra ut och jag vill inta byta saker i onödan.Har vant mig vid detta och lägger inte mer tid på sånt.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    954
    Kolla bussningarna till krängningshämmaren dom kan knarra som f..n speciellt vid kallare väderlek
    nummer 5 på denna bild: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ring/framvagn/
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Nummer 5 har jag bytt på en annan saab 9-5
    Inte helt lätt att byta denna kan jag säga.
    Men för att utröna om det är denna är det ju lätt att flöda lite smörjmedel och är det tyst.
    ptja.. bara och byta då.

    Jag ska prova lyfta bilen vid tillfälle och visst vänjer man sig vid ljud men inte jag

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg

    Jag ska prova lyfta bilen vid tillfälle och visst vänjer man sig vid ljud men inte jag
    He he,,

    I mitt fall är det väldigt lite, och försvinner när det är varmare ute och försvinner även när det har varit regn/blöttväglag och kommer sen om 1 vecka typ efter regn mm.Väldigt konstigt.
    Hörs inte på motorväg,landsväg mm så det är inga problem så..
    Värst är när bilen stått i minus grader i 8 timmar då är det som värst.

    Men i ditt fall är det kanske betydligt värre så jag förstår dig att du inte vill vänja sig vid ljud.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Om det inte är nr 5 i framvagnen är det ganska lätt att testa skicket på länkarmsbussningarna 6 & 7 genom att palla upp bilen uch demontera framhjulen samt lossa spindeln (4) som sitter med 3 små bult, då går det att "jucka" länkarmen mot marken och upp igen och lyssna. Innan jag bytte till powerflex på min -00'a gnekade det ganska rejält då.
    Och i fallet att det endast låter när det är kallt blir det till att vänta tills det blir kallare ute och dessutom meka ute. Eller så byter man 5,6,7 mot powerflex inne i värmen i förebyggande syfte alt. lever med gneket. ( 5'an tänkte jag byta men bultarna satt då djävligt att det fick vara och de har varit tysta. )

    13102-2423479-shopw-10202f.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Såja..

    lite 5-56 sprutades in på nummer 5. kränghämmarstaget
    Det blev tystare och nästan helt tyst. WOW
    något knarr uppstod inte när man kör sakta rullande in i en trottoarkant.
    Att det låter lite kan bero att samma fel finns bak.
    Svänger med ratten... hmm tyst blev det juh och sprutade jag bara in 5-56 på ren måfå någonstans i trakterna kring nummer 5.

    Då funderar jag på att på något sätt få in kopparpasta.
    Den har ju egenskapen att "tysta detaljer" då den inte dunstar bort, försvinner i någon mängd.
    Problemet är ju hur man ska få in det i bussningen?
    finns det kopparpasta på spray?

    Att byta nummer 5 har jag gjort på en annan saab och det är en rent sjujäkla helvittes sattyg.
    man gör inte det om man inte måste.

    Som det verkar är det nog dessa två fram och dessa två bak.

    Jag har funderat på byta bussningar men får bli en varm solig dag och dit är det långt

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Kopparpasta finns på spray med plaströr i munstycket så det borde vara lätt att prova, den är dock tunnare än pasta på tub.
    Det finns även andra sprayer som du kanske hittar, typ icke metallisk för div smöjändamål. Inget jag provat själv.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...pasta-pa3316sv

    Copper Paste, Aerosol.
    Perfekt. Det blir till att spraya lite på bussningarna.
    Senast redigerat av Poker den 2014-10-15 klockan 15:50.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    Idag måste jag får gnälla lite.
    Hoppas du känns bättre nu
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Knak/knarr i framvagn OG9-5
    Av Eken92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-12-29, 02:15
  2. [LÖST] Knarr,knak vänster fram. OG9-5
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2016-09-24, 21:38
  3. Knak och knarr, endast vid kall bil
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •