Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bilen dör vid regn 9000 T16 -85

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140

    Bilen dör vid regn 9000 T16 -85

    tja. har en 9000 t16 -85.

    motortvätta den förra lördan...sen börja den jävlas..
    körde från jobb o hem 2 km inga problem alls.
    skulle hämta svärmor senare på eftermidagen då var den sten dö!!
    plocka av fördelarlocket o där var det MYCKET fukt! torka rent o värmde lita med tändaren o försökte men icke!!
    haka på bogserlinan o drog den ca 2 km innan den gick igång..körde ner till jobbet o då hacka den o dog till ett par gånger.. sen blåste jag torr fördelare kablar mm..o körde o hämta svärmorsan ..en runda på 5 mil.
    inga större problem mer än den hacka till ett par gånger men det brukar den göra ibland. på kvällen när jag skulle köra dom hem ösregna det kom fram o lämna dom men på väg hem dog bilen ett antal gånger men kom igång igen. ca 1 mil hemifrån stanna den helt..som tur var stanna en 9000 till o bogsera mig till jobbet.

    har nu bytat fördelarlock rotor och tändkablen mellan locket o tändspolen..men det hjälpte ingeting.. men är säker att det har med tändingen o göra för varvräknaren rör sig inte alls som ivanliga fall den gör lite när man drar på starten..

    vid torrväder går bilen utan problem men så fort det e fucktigt ute vill den inte.. några förslag... misstänker själv att det kan va tändmodulen som gjort sitt.. någon som varigt med om nått liknande??

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Misstänker nån form av dålig ledning till matning för spole eller tändmodul. Kolla kontaktdonet till tändmodul, där kan det vara rätt illa...
    Har inte 100 koll på om -85 hade tändpulsförstärkare, i så fall kan denna också vara värd att kolla då du hade fuffens med varvräknaren också..
    Det är så att signalerna till varvräknare, insprutning och apc går via denna eventuella tändpulsförstärkare.. Och får inte bränslesystemet nån tändsignal, ja då är det samma som en startspärr milt sagt..
    Tändpulsförstärkaren hittar du där reläerna sitter i handskfacket.
    Lycka till!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    ok..tack för tipsen tändspolen har jag satt 12 v direkt på men det hjälpte inte...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    såg nu att det inte verkar sitta en tändpulsförstärkare, så då faller min satsning på tändmodul, dess kablage med jordning(kanske viktigast av allt!) samt fördelaren, med dess hall-givare.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    tänkte bara berätta att det var fördelaren som jävlades, till sist dog bilen närsom o då fick man ta av fördelarlocket o pilla lite på kablarna till hallgivaren sen gick den igen. har nu bytat fördelare o problemet e löst.

Liknande ämnen

  1. Vatten i bilen vid kraftigt regn OG9-5
    Av Aeero i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-07-08, 15:47
  2. [LÖST] Cab i regn?
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 22:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •