Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Min Saab 9-5 2.3t hugger och rycker

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Question Min Saab 9-5 2.3t hugger och rycker

    Hej, som rubriken lyder har jag ett ganska irriterande problem med min Saab.
    Detta är min första och enda bil så jag är inte så hundra på hur allt fungerar, har läst runt lite här på forumet och lite andra forum men har inte kommit fram till någon lösning.

    Bilen i fråga är en Saab 9-5 2.3t Vector från 2002 som gått 26xxxx mil.
    Det som är bytt på bilen är magnetventil, vevaxellägesgivaren, tändstift, luftfilter, olja samt oljefilter,turbon byttes till en Td04 15t av förra ägaren.
    Har haft bilen inne på Saab x antal gånger och då byttes vakuum slangar och bilen trycktestades och inga läckor hittades, man utförde också ett komp test men allt var i sin ordning, man kom fram till att bilen har ett tändningsfel men att tändkassetten är hel och full fungerande.

    Nu till problemet, det är så att på varv under 2000 så hugger och rycker bilen kraftigt vid full gas eller när laddtrycket kommer, men över 2000rpm så går bilen fint hela vägen till varvstopp.
    Detta leder till att motorlampan börjar blinka och bilen misständer på 2 cylindrar , samt att bilen gärna vill dö när man frikopplar om man inte låtit den sakta ner till tomgångsvarv innan frikoppling.

    Jag har testa att rycka w slangen på magnetventilen utan framgång, det enda som verkar funka är att köra med luftmassemätaren urkopplad.
    då funkar bilen som vanligt förutom att den känns lite klenare än vanligt.
    Jag har också märkt att bilen pyser ovanligt högt när laddet kommer.

    Är tacksam för all hjälp Mvh Philip

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Testa en annan luftmassamätare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    glömde skriva att jag för någon vecka sedan testade med en från min pappas bil, tyvärr gick den lika dåligt, måste man nollställa motorlampan för att märka någon skillnad ? tack för svar

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Kan vara din intercooler som är spräckt , om det pyser när du får laddtryck är det garanterat ett läckage någonstans.

    Kan även läcka mellan "Cobran" (Insugsröret till turbon) och turbon men då brukar det inte pysa vid laddtryck då det är precis innan turbon.

    Vilken felkod får du?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Hej!

    Kan vara din intercooler som är spräckt , om det pyser när du får laddtryck är det garanterat ett läckage någonstans.

    Kan även läcka mellan "Cobran" (Insugsröret till turbon) och turbon men då brukar det inte pysa vid laddtryck då det är precis innan turbon.

    Vilken felkod får du?
    får felkod P1300, P0100 samt P0101

Liknande ämnen

  1. Automat rycker, hugger till OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-03-01, 22:15
  2. Saab 900 2.0t Hugger vid gaspådrag
    Av rigg0 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 21:48
  3. Aut.-låda hugger/rycker till lite
    Av AERO_chrille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 12:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •