Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Högt lambdavärde på tomgång OG9-5 med 630cc

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022

    Högt lambdavärde på tomgång OG9-5 med 630cc

    Har nyligen monterat siemens deka 630 tdo4 och anpassad programvara.

    Felet som har uppstått är på tomgång går lambda värdet upp till 2500, när man kör ligger värdet på 300+-
    amul ligger på 450
    mair mrec följer varandra

    Kollat alla vakuumslangar och allt jag tog isär när jag byte turbo men kan inte hitta någon läcka,men någonstans måste det ändå komma in luft.

    bilen i signaturen.

    Edit: Gäller en Saab 9-5 -04 2.3t
    Senast redigerat av Moderator den 2020-05-14 klockan 08:50. Anledning: Bilmodell som gäller för tråden
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Spridarnas öppningstid vid tomgång är troligtvis så kort att de är utanför sitt linjära arbetsområde, och motorstyrsystemet klarar inte dosera rätt mängd bränsle.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Spridarnas öppningstid vid tomgång är troligtvis så kort att de är utanför sitt linjära arbetsområde, och motorstyrsystemet klarar inte dosera rätt mängd bränsle.
    Finns det något man kan göra åt det eller är det bara köra, ger detta felvärden vid tex.bilprovning, glömde skriva att jag kör e85
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är ofta ett problem med dessa spridare, men det kan kanske finnas utrymme för förbättring genom att finjustera programvaran.
    Jag kör också 630 deka och på bensin har jag samma problem, men inte på E85. Har svårt att få AFR 14,7 på bensin. Det hamnar snarare runt 14,3, vilket i och för sig fortfarande är mycket bättre än en gammal amerikanare med förgasare, men på en modern bil önskar man ju lite bättre.

    På E85 behöver motorn betydligt mer bränsle för att hålla stökiometrisk blandning och det gör i mitt fall att spridarna kommer in i sitt linjära område och blir mycket enklare att justera rätt.

    Du kan kanske komma undan med felet på bilprovningen, eftersom de provar vid förhöjd tomgång på 3000rpm och det är inte säkert problemet finns där.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Finns det någon chans att det kan läcka luft via spridarnas tätning vid just tomgång pga det ökade undertrycket.
    Funderar på om jag ändå ska byta o ringar i fall någon är felaktig eller blev skada vid montering.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det kan vara värt att kolla. Det är ganska lätt hänt att o-ringarna hamnar fel vid montering.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag hittade idag att vevhusventilationesröret mellan backventil och oljefälla var spruket.
    Måste ha blivit så när jag satte dit spridarna.

    Det kanske är en orsak till att lambdavärdet är så högt på tomgång och ger vissa misständningar i SID när jag släpper gasen

    Beställt nytt rör +nya tändstift och väntar med fortsatt felsökning tills de är på plats
    Pluggat vevhuslangen mot insuget så länge.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Problemet löst.
    Tog bort dom två M6 muttrarna som jag använde som distans och ersatte med en M8 mutter. Spridarna kom djupare i railen och tätade.
    Var ute och körde och lambda ligger runt 200 + - på tomgång. Inga missar vid gaspådrag eller vid motorbroms.
    Vevhusventilationen var pluggad mot insuget men detta verkar inte störa så mycket, får en ny slang och ventil från speedpart i morgon.
    Bränsleförbrukning sjönk från 1,7 till 1,4 i stadskörning och då gasade jag lite också.
    Allting gott slutet gott.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-10-13 klockan 19:29.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Var det bara på tomgång som Lambdan klättrade upp till 2500?
    Min bil tycker jag ligger på "normala" Lambda under gång, men när jag släpper pedalen och på tomgång klättrar det till 2500. Jag köpte bilen med större spridare moterade, och har ingen erfarenhet av att byta/lossa/lirka dom. Är det klurigt att lossa, och brukar det alltså monteras distanser för att få dit 630-spridare som kag misstänker att jag har?
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av tummen Visa inlägg
    Var det bara på tomgång som Lambdan klättrade upp till 2500? Min bil tycker jag ligger på "normala" Lambda under gång, men när jag släpper pedalen och på tomgång klättrar det till 2500. Jag köpte bilen med större spridare moterade, och har ingen erfarenhet av att byta/lossa/lirka dom. Är det klurigt att lossa, och brukar det alltså monteras distanser för att få dit 630-spridare som kag misstänker att jag har?
    Köp en flaska startgas och spruta kring spridarna medan motorn är igång. Då märker du om du har läckage/tjuvluft där (motorgången ändras). Så hittade jag en läckande oring vid ett tillfälle.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av tummen Visa inlägg
    Var det bara på tomgång som Lambdan klättrade upp till 2500?
    Min bil tycker jag ligger på "normala" Lambda under gång, men när jag släpper pedalen och på tomgång klättrar det till 2500
    Läcker det luft så läcker det in mer ju lägre last det är på motorn. Lägre last innebär att det är större undertryck i insuget. Gasar man lite, typ lätt acceleration så är det varken undertryck eller övertryck vilket gör att ett läckage inte har någon betydelse just då. Ingen tryckskillnad ger såklart noll flöde i läckan. Sedan när du accelererar hårdare så att turbon laddar så får du övertryck i insuget, och då läcker luften ut istället för in.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    fortsätter att posta i denna tråd:
    jag gjorde som sunbear, förlåt: Mr_SunBear, föreslog och sprayade startgas lite runtomkring på slangar och ventiler/givare i motorutrymmet. Hände ingenting förrän jag kom till spridarna. Där blev den en liten varvtalsändring när jag sprutade på en av spridarna. Det kan vara samma problem med o-ringstätning eller dålig "bottning" av spridarna hoppas jag. Jag skall prova att ordna detta under veckan och återkommer. Det var mörkt och regn i kväll, brrrr....
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av tummen Visa inlägg
    fortsätter att posta i denna tråd:
    jag gjorde som sunbear, förlåt: Mr_SunBear, föreslog och sprayade startgas lite runtomkring på slangar och ventiler/givare i motorutrymmet. Hände ingenting förrän jag kom till spridarna. Där blev den en liten varvtalsändring när jag sprutade på en av spridarna. Det kan vara samma problem med o-ringstätning eller dålig "bottning" av spridarna hoppas jag. Jag skall prova att ordna detta under veckan och återkommer. Det var mörkt och regn i kväll, brrrr....

    Kan meddela att jag har exakt samma bekymmer. Lambdan skenar på tomgång men beter sig tämligen normalt vid normal drift....och mer normalt ju högre belastningen är i closed loop.
    Lite sprut med bromsrengöring och startgas kring hela insugssystemet och till slut spridarna avslöjade att samtliga spridare är otäta... Nya o-ringar på ingång, och ordentligt med silikongucka/vaselin så ska det nog sitta bra.

    Problemet upptäcktes efter problem med adaptionen på låglast, och som man ser så har bilen adapterat korrekt när den fått adaptera under lite belastning, men så fort man går ner på tomgång (då bilderna är tagna) så går allt bananas. Till saken hör att det även var lite bruna missfärgningar på insuget bakom spridarna (samtliga) så det var inga större problem att hitta problemet när man väl körde ner ögonen under huven
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Båda två, se nu till att de gamla o-ringarna är borta och har rätt distanser och bottna INTE spridarna.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Båda två, se nu till att de gamla o-ringarna är borta och har rätt distanser och bottna INTE spridarna.
    Givetvis!
    När bilen sattes ihop skedde det i femtioelfte timmen av dygnet (vilken jävla natt alltså...), så det slarvades lite med insmörjning av o-ringarna (som var begagnade). Stressmeck blir aldrig helt hundra, men vad gör man inte för att hinna till jobbet

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Jag såg dessutom idag i dagsljuset att den spridaren som kanske är problemet (där tomgången höjdes lite med startgas, bara 50-100 rpm), saknade clips!
    Det vore nog bra att som Echonator ovan byta alla -ringar. Finns där ngn i Stockholm/Västerort som har ett clips till spridaren mot fuelrailen?

    RZ: har du ngn länk eller bild på distans för standard vs 630-spridare (eller vad fan jag har). Har aldrig mekat spridare så det blir "spännande"(?) att se om det a) sitter på rätt distans, eller b, blir rätt distans efter att jag har varit där. Kom ihåg att mitt första nick innan vi bytte forum för 100-år sedan var "tummen mitt i handen" :-)...

    Edit: Dum fråga? är det samma o-ring på 630 som på orginalspridarna?
    Senast redigerat av tummen den 2015-02-24 klockan 13:55.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är samma o-ringar.

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Och clips behövs inte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Var köper man nya o-ringar? känns samma problem som jag upplever med startgas. Dom är gamla o det visste jag om vid snabb montering av fuelrail.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Var köper man nya o-ringar? känns samma problem som jag upplever med startgas. Dom är gamla o det visste jag om vid snabb montering av fuelrail.

    Jag köpte mina hos Maptunparts, skulle ändå beställa lite annat bös så passade på där. Säkerligen hiskeligt dyra jämfört med vad man kan få tag hos nån annan....men vafan, är fortfarande kaffepengar i sammanhanget när man börjar tänka på vad bilen kostar

    http://www.maptunparts.se/motordelar...-spridare.html

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Lambda-värde förhöjd tomgång 9000 cse 2.3 ltt -96
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 01:47
  2. Lambda-värde för högt, vad göra åt det?
    Av iiyama i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 17:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •