Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Varför luktar det??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Varför luktar det??

    Hej!

    har en Saab turbo 9-5 sport linear, typ någonting, -04. Jag har lagt ut drygt femtiotusen på den i reparationer genom åren. I augusti rasade turbon, fem mil hemifrån. Jag fick en ny insatt på verkstaden där jag då befann mig.

    Efter några veckor började bilen lukta avgaser inuti bilen. Vid stillastående är det outhärdligt, men man känner tydligt av det vid gång också. Den går också lite hackigt och det låter som om det skramlar och klunkar i bilen.

    Jag är extremt beroende av att bilen fungerar pga svåra omständigheter. Vad tror ni att jag bör göra?

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Få den felsökt.
    Tyvärr kostar det tid.

    Annars hade jag såklart kollat om avgassystemet läcker nånstans , ev under huven, löst/sprucket grenrör , downpipe som hänger tokigt.
    Felkoder ?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Vevhusventilationen kan göra att det luktar avgaser i bilen om den är defekt, outhärdligt skulle jag nog inte säga men det beror väl på hur känslig man är.
    Då är det ofta bussningen som sitter i ventilkåpan som inte håller tätt eller slangen därifrån ner mot oljefällan.
    Och om felet kom strax efter turbobytet kanske man skulle misstänka att det är något som inte blev korrekt monterat, kolla med firman som gjorde jobbet, som Purex skriver kan det ju vara dp'n som inte är tät men det borde du nästan se/höra. Läckande avgas ger snabbt sotbeläggning där det läcker så det syns också.


    Edit>Och så dök det upp en tråd med bild på bussningen som brukar paja här sitter precis bredvid oljestickan
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-12 klockan 19:59.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Niquilota Visa inlägg
    Hej!

    har en Saab turbo 9-5 sport linear, typ någonting, -04. Jag har lagt ut drygt femtiotusen på den i reparationer genom åren. I augusti rasade turbon, fem mil hemifrån. Jag fick en ny insatt på verkstaden där jag då befann mig.

    Efter några veckor började bilen lukta avgaser inuti bilen. Vid stillastående är det outhärdligt, men man känner tydligt av det vid gång också. Den går också lite hackigt och det låter som om det skramlar och klunkar i bilen.

    Jag är extremt beroende av att bilen fungerar pga svåra omständigheter. Vad tror ni att jag bör göra?
    Glömt att dra bultarna till downpipen?

    Annars skulle jag kolla alla delar av avgassystemet som de skruvat på vid turbobytet om något sitter uppenbart löst (eller kanske snarare leta upp vad som sitter löst om det skramlar).

    Annars, varför inte åka tillbaka till verkstan som gjorde turbobytet, det låter som högst sannolikt att att det finns ett samband.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  2. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •