Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 79

Ämne: 900 T16 -87, Laddtrycksbesvär osv.

  1. #21
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Orkar någon vänlig själ mäta hur lång wg-stången ska vara för rätt grundladd?
    Finns tyvärr ingen given längd då fjädern inuti dosan åldras och tappar sin spänst, enda sättet är att koppla slang direkt mellan kompressorhuset och wg-dosan och mäta under färd med graderad tryckmätare.

    Varför jag anser att slang direkt är bättre än att koppla ur magnetventilen som man också kan göra är för att magnetventilen kan påverka detta i viss mån om den är defekt på ett eller annat sätt... (mekaniskt)

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #22
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Enda sättet? Handpump med manometer då, vad anser du om det? Det funkar väl?

  3. #23
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Enda sättet? Handpump med manometer då, vad anser du om det? Det funkar väl?
    Hehe, jo, men då behöver man veta om det är trycket som är precis när det börjar öppna, när den är mittemellan eller när den är fullt öppen....
    Det vet t.ex inte jag, och gissar på att TS inte heller gör det...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Orkar någon vänlig själ mäta hur lång wg-stången ska vara för rätt grundladd?
    Med en frisk wg-dosa brukar lämplig förspänning vara 1/3-1/2 "piggen" som stången hakas fast på.

    Ang tomgångsproblemet tror jag att din bypassventil är sönder vilket också kan ge dåligt laddtryck.
    Passa på att se över alla vacumslangar samtidigt och försök säkerställa att dom sitter på rätt ställe (nää, detta är inte enkelt ) Provtryck gärna slangarna och tillkopplade mojänger med cykelpumpen. Brukar läcka lite här å var på en gammal T16....

    Med tändningen på ska MV klicka när du lossar kabeln. Gör den inte det kan du börja felsöka kablaget och ev byta APC (självklart mäter du även upp att du har spänning fram så det inte är MV som är död)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Med en frisk wg-dosa brukar lämplig förspänning vara 1/3-1/2 "piggen" som stången hakas fast på.

    Ang tomgångsproblemet tror jag att din bypassventil är sönder vilket också kan ge dåligt laddtryck.
    Passa på att se över alla vacumslangar samtidigt och försök säkerställa att dom sitter på rätt ställe (nää, detta är inte enkelt ) Provtryck gärna slangarna och tillkopplade mojänger med cykelpumpen. Brukar läcka lite här å var på en gammal T16....

    Med tändningen på ska MV klicka när du lossar kabeln. Gör den inte det kan du börja felsöka kablaget och ev byta APC (självklart mäter du även upp att du har spänning fram så det inte är MV som är död)
    Vars sitter bypass ventilen? :-)

    Har faktist en polare som har en röktestare så kan kolla slangar relativt enkelt.

    MVn klickar inte när jag tar bort kabeln, varken nya eller gamla.
    Jag bytte den och körde en testrepa och bilen laddade ca 0.95! Gick som ett skållat troll. Dock lite sent ladd.
    Och jag var naturligtvis framme med mejsel och justerade p poten i apc något, och nu är den tillbaka på grundladd igen :S

    Skulle nästan misstänka glapp i nån kabel, verkar lurt.

    Ska det vara konstant 12V till MV? Och hur mäter man att APC får ström först och främst? :-)
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-17 klockan 08:12.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Nu vet jag ju inte om det ska vara så men har iallafall inte 12V till MV med tändningen påslagen.
    Blir till att kolla det kablaget.

    Finns det nåt sätt att mäta upp APCn som sagt?

    Edit: Jordkabeln till MV verkar ok. Ingen kontakt mellan den gula kabeln från MV till APC.
    12V till APC finns iallafall.

    Hann inte felsöka så mycket men, det hann jag komma fram till.


    Uppskattar all hjälp jag kan få :-)
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-17 klockan 17:38.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Med tändning på ska du ha 12v i gula kabeln till MV.
    Ofta är det kabelbrott precis vid kontakten till MV, kolla det.
    På org bilar med farthållare sitter en brytare som ger GLT när FH är aktiverad. På min -87:a var det något strul med den kontakten (sitter i vä framskärm)

    Bypassventil = dumpventil
    Sitter precis vid inloppet till turbon. Går det blåsa i någon an anslutningarna är den kass.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Med tändning på ska du ha 12v i gula kabeln till MV.
    Ofta är det kabelbrott precis vid kontakten till MV, kolla det.
    På org bilar med farthållare sitter en brytare som ger GLT när FH är aktiverad. På min -87:a var det något strul med den kontakten (sitter i vä framskärm)

    Bypassventil = dumpventil
    Sitter precis vid inloppet till turbon. Går det blåsa i någon an anslutningarna är den kass.
    Inget brott vid kontakten, även om den var lite sliten där.
    Klippte upp stammen och mätte närmare APC boxen och fortfarande inget 12V.

    Så alltså ström till boxen men inte därifrån till MV? Vet inte hur kretsarna funkar.

    Sen hittade jag en till lös kontakt precis vid APCn, går i samma stam och sitter som i ett Y med apc kontakten.
    Naturligtvis för lite batteri för att fota, hoppas ni förstår.

    annars kommer bild sen.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-17 klockan 22:40.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Mät i kabelhandsken till APC och kontrollera att APC tryckgivaren ger korrekt signal. Har för mig det ska ligga kring 10-20ohm vid atmosfärstryck.
    Uteblir den signalen blir MV strömlös
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Mät i kabelhandsken till APC och kontrollera att APC tryckgivaren ger korrekt signal. Har för mig det ska ligga kring 10-20ohm vid atmosfärstryck.
    Uteblir den signalen blir MV strömlös
    Nu känner jag mig korkad. Atmosfärstryck?

    Ska jag mäta på tomgång? Vet du vilken pin? :-)

  11. #31
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Atmosfärstryck har du bara med avstängd motor. Motor på tomgång och låg belastning suger i sig luft, så då är trycket lägre än atmosfärstryck. Överladdad motor som går på hård belastning kör med övertryck, eller som vi kallar det till vardags, "laddtryck".

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Okej! Ska felsöka mer ikväll sen återkommer jag :-) har någon några fler ideér så är det välkommet :-)

    Edit: ska kanske nämnas också att det inte var förrän jag närmade mig botten av gängorna på WG staget innan laddet började klättra mot 0.5 bar.

    Vred kanske 15 varv innan den bottnade och laddar då som sagt 0.5, innan 0.01 cirkus.

    Men provkörde emellanåt och runt 8-9 varv laddade den 0.2-0.3 och sen testade vi fullt ut.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-18 klockan 17:58.

  13. #33
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg

    Edit: ska kanske nämnas också att det inte var förrän jag närmade mig botten av gängorna på WG staget innan laddet började klättra mot 0.5 bar.

    Vred kanske 15 varv innan den bottnade och laddar då som sagt 0.5, innan 0.01 cirkus.

    Men provkörde emellanåt och runt 8-9 varv laddade den 0.2-0.3 och sen testade vi fullt ut.
    Jag tycker att det låter som läckage någonstans på trycksidan....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Mätte och fick fram 8 ohm på en pin, det var allt.
    Men hade inte världens bästa multimeter, ska kolla vidare ikväll.
    Har skrivit ut elschemat för APC så jag och farsan ska gå igenom det ikväll.

    Har även talat med polaren som har verkstad och vi ska röktesta bilen nån dag och leta läckage. Men även om det läker så kvarstår ju det faktum att magnetventilen är död. :/

    Edit: Motorn verkar vara av 1991 års modell iallafall, står både fram på toppen och på APC boxen
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-19 klockan 18:09.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Hann tyvärr inte med att felsöka nåt igår, ska försöka idag.

    Har märkt nu också att instrumentbelysningen lever lite sitt eget liv, och ibland får man inte liv i den förrän man byter säkring till APC. Fast den som sitter där är hel (och kan återanvändas)

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Tog lös jordpunkterna vid apc och kylarbalken och slipade fram lite frisk plåt, och nu startar biljäveln inte alls :-(

    Går runt men startar inte... har inte glömt nån kabel, kollat flertalet gånger...

    Edit: startar och går nu, fortfarande död magnetventil dock.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-22 klockan 11:02.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Går det att testa/mäta funktionen på knacksensorn? Eller går den att tillfälligt koppla förbi?

    Läste att om den är trasig och ger för svag signal stänger APC magnetventilen.

  18. #38
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Går det att testa/mäta funktionen på knacksensorn? Eller går den att tillfälligt koppla förbi?

    Läste att om den är trasig och ger för svag signal stänger APC magnetventilen.
    Ja, det går, ha motorn på tomgång och knacka FÖRSIKTIGT med t.ex en förlängare till spärrskaft el. dyl.
    Resultatet av detta bör vara att MV smattrar till, aldrig hört talas om en trasig knacksensor dock, men allt är ju möjligt...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Verkar vara APC boxen som är väck. Ohm mätte mellan pin 13 och 23 i själva boxen där det skulle vara 5-13 ohms motstånd vid atmosfärstryck. Jag hade 0 där.

    Min far håller just nu på att undersöka boxen och se om den går att åtgärda men tvivlar på det.

    Så nån som har en apc liggandes? :-)

  20. #40
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Verkar vara APC boxen som är väck. Så nån som har en apc liggandes? :-)
    Kolla även på svenska saabklubben om en apc box, eBay, Tradera mm.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •