Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 79

Ämne: 900 T16 -87, Laddtrycksbesvär osv.

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Skall undersökas :-)

    Skumt dock att när jag sökte på boxens nr på bildelsbasen (7566599) fick jag fram en box från en 8v turbo.

    Men jag har ju klart och tydligt en 16v. Skiljer det något mellan boxarna?

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Knacksensorfiltreringen skiljer mellan APC boxarna från 16v och 8v om jag inte minns helt fel. Använd helst inte en T8 box i en T16.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #43
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    7566599 är en 160hk T16 box för katalysator och inget annat.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Okej!

    Finns ingen i närhet av Örnsköldsvik som har en box man kan testa med tro?

    Rättelse ang mätningen mellan pin 10 och 23, hade inte 0 utan jag hade väldigt väldigt för mycket motstånd.

  5. #45
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Verkar vara APC boxen som är väck. Ohm mätte mellan pin 13 och 23 i själva boxen där det skulle vara 5-13 ohms motstånd vid atmosfärstryck. Jag hade 0 där.
    Vänta nu, mäta mot boxen, atmosfärstryck, 5-13 ohm?
    13 är väl plusmatningen, 10 & 23 är tryckgivaren, och då mäter man i handsken om man är intresserad av värde vid atmosfärstryck...?

    Eller?
    Vart kommer infon om mätvärde mot boxen ifrån...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vänta nu, mäta mot boxen, atmosfärstryck, 5-13 ohm?
    13 är väl plusmatningen, 10 & 23 är tryckgivaren, och då mäter man i handsken om man är intresserad av värde vid atmosfärstryck...?

    Eller?
    Vart kommer infon om mätvärde mot boxen ifrån...?
    I mitt förra inlägg skrev jag att jag råkat skriva fel, mätte på 10 och 23.


    Den infon kommer härifrån: http://townsendimports.com/Web/turbo...seboostdia.htm

    "On 86 up, measure between pins 10 and 23 of the APC unit with it unplugged. At atmosphere, the spec is 5-13 ohms"
    Jag tyckte också det låter märkligt men som jag förstår ska man mäta i själva enheten

  7. #47
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Jag tyckte också det låter märkligt men som jag förstår ska man mäta i själva enheten
    Läste genom hela guiden, där strår ju allt, hur man gör olika test m.m, har du gjort dom?
    Stå och mäta mot apc-boxen och och få för sig att den är kass är det sista jag skulle göra...

    Samma här, läser man HELA texten framgår det ju indirekt att det är i kontaktdonet på kabelhärvan man mäter i...

    Citat Ursprungligen postat av Townsendimports.com
    At atmosphere, the spec is 5-13 ohms. Then pump up a pressure of 1.0 Bar (15 psi) and let it off to .6 Bar (9 psi). The resistance should be 88 ohms +/- .5.
    Hur konstaterar jag det?
    Jo, hur skall en apc-box som inte är inkopplad kunna variera i resistans ( 5-13>88 ohm )genom att övertryck pumpas upp mot tryckgivaren? Omöjligt...

    Vad det där testet går ut på är att döma ut tryckgivaren i det fallet det INTE smattrar när man manuellt trycksätter tryckgivaren med motor på tomgång, är du med?

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Läste genom hela guiden, där strår ju allt, hur man gör olika test m.m, har du gjort dom?
    Stå och mäta mot apc-boxen och och få för sig att den är kass är det sista jag skulle göra...

    Samma här, läser man HELA texten framgår det ju indirekt att det är i kontaktdonet på kabelhärvan man mäter i...



    Hur konstaterar jag det?
    Jo, hur skall en apc-box som inte är inkopplad kunna variera i resistans ( 5-13>88 ohm )genom att övertryck pumpas upp mot tryckgivaren? Omöjligt...

    Vad det där testet går ut på är att döma ut tryckgivaren i det fallet det INTE smattrar när man manuellt trycksätter tryckgivaren med motor på tomgång, är du med?

    Mvh
    Väldigt konstigt utskrivet av dom men du har klart rätt..
    Men mätte i handsken först också och då hade vi 24 Ohm vid atmosfärstryck. Så det är ju fortfarande på tok för mycket.

    Sen hittade gubben nåt avbrott i kretskortet han lödde ihop, men nada.

    Testade aldrig knacksensorn dock, var det enda jag skippade i den där guiden för jag hann inte med.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2014-10-26 klockan 10:37.

  9. #49
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Tryckgivare finns original på speedparts.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Tryckgivare finns original på speedparts.
    Provar att byta den sen återkommer jag.

    Den sitter under knäpanelen förarsida va? Hade hoppats slippa ta lös det där, lyckas alltid paja nåt när man pysslar med inredning.

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Börja med att se över kablaget till tryckgivaren.
    Även den är beroende av stabil jord
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Jag har läst igenom tråden, och detta är MKT likt den 1985 T16 LH 2,2 som jag köpte i Lördags och nu har trollat fram effekt i igen. Precis som Odmarks bil så var GLT alldeles för lågt, "rätt" värde blev faktiskt också nästan sista gängan på stången. Då med en gammal trött 35.000 mila tryckdosa, på en frisk och fräsch är det troligen mindre.

    Dumpventilen var naturligtvis kass på min, har du blåst i den på din Odmark? Det går ju en gummislang ner till dumpen från insuget, man ska inte kunna blåsa i den, eller suga. Framgår inte riktigt om det är gjort eller inte. Det är ju ett gummimembran i dom som insugstrycket vilar mot, gummi är som vi alla vet färskvara, särskilt i den miljön.

    Vidare var tädningen såklart fel på min, jag har aldrig köpt en T16 där den stått helt rätt. Har du kollat på din bil? 16 grader ca. Du behöver en Stroblampa som kopplas in på batteriet samt en tändkabel och så kikar man på svänghjulets indikering när motorn går. Läser inget i tråden om detta och det har stor effekt på maxladd, gången och allting.

    Sen dra och kolla alla slangklämmor, kolla och BYT alla små vakumslangar. På min satt nästan alla klämmor runt IC mm löst och lär ha läckt!

    På min bil så läckte naturligtvis också vakumburken för ventilationen i kupen som ett såll pga felaktig backventil. Ingen stor effekt på laddet men många bäckar små!

    Man ska inte jämföra problem i olika bilar, vill bara påvisa att det kan vara väldigt mkt på en sån här gammal bil som bråkar. Det är sällan bara en grej som magiskt fixas så går den bra. I mitt fall var det minst två direkt felaktiga komponenter, ett antal lösa slangar, felaktikt tändning, felaktigt GLT. Allt detta kostade effekt! DÄremot var den 30 år gamla APCn och dess komponenter 100% felfria och gör nu sitt jobb perfekt.

    Jag hade därför slutat fokusera på APC komponenter tills all hårdvara, tändning mm är kollade och rätt. Sen kan man kika på elektronik och APC! Därmed INTE sagt att dom inte felar på din bil. Alla T16 är unika och går sönder på sitt sätt.
    MEDLEM 7032.

  13. #53
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Kolla även att membranet i tryckvakten är helt, görs via vacuumslangen som går från motorn in i kupén.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Jag har läst igenom tråden, och detta är MKT likt den 1985 T16 LH 2,2 som jag köpte i Lördags och nu har trollat fram effekt i igen. Precis som Odmarks bil så var GLT alldeles för lågt, "rätt" värde blev faktiskt också nästan sista gängan på stången. Då med en gammal trött 35.000 mila tryckdosa, på en frisk och fräsch är det troligen mindre.

    Dumpventilen var naturligtvis kass på min, har du blåst i den på din Odmark? Det går ju en gummislang ner till dumpen från insuget, man ska inte kunna blåsa i den, eller suga. Framgår inte riktigt om det är gjort eller inte. Det är ju ett gummimembran i dom som insugstrycket vilar mot, gummi är som vi alla vet färskvara, särskilt i den miljön.

    Vidare var tädningen såklart fel på min, jag har aldrig köpt en T16 där den stått helt rätt. Har du kollat på din bil? 16 grader ca. Du behöver en Stroblampa som kopplas in på batteriet samt en tändkabel och så kikar man på svänghjulets indikering när motorn går. Läser inget i tråden om detta och det har stor effekt på maxladd, gången och allting.

    Sen dra och kolla alla slangklämmor, kolla och BYT alla små vakumslangar. På min satt nästan alla klämmor runt IC mm löst och lär ha läckt!

    På min bil så läckte naturligtvis också vakumburken för ventilationen i kupen som ett såll pga felaktig backventil. Ingen stor effekt på laddet men många bäckar små!

    Man ska inte jämföra problem i olika bilar, vill bara påvisa att det kan vara väldigt mkt på en sån här gammal bil som bråkar. Det är sällan bara en grej som magiskt fixas så går den bra. I mitt fall var det minst två direkt felaktiga komponenter, ett antal lösa slangar, felaktikt tändning, felaktigt GLT. Allt detta kostade effekt! DÄremot var den 30 år gamla APCn och dess komponenter 100% felfria och gör nu sitt jobb perfekt.

    Jag hade därför slutat fokusera på APC komponenter tills all hårdvara, tändning mm är kollade och rätt. Sen kan man kika på elektronik och APC! Därmed INTE sagt att dom inte felar på din bil. Alla T16 är unika och går sönder på sitt sätt.
    Jag har exakt samma erfarenhet av nyinköpta 900/9000 turbo och det har blivit några genom åren
    Har inget minne av att jag faktiskt bytt någon APC-komponent någonsin.
    Däremot har jag haft exakt samma fel som Turbocab beskriver + några ytterligare läckage...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Men magnetventilen borde väl ändå klicka med tändning på även om det är nån form av läckage eller felställd tändning?

    Anledningen att jag felsöker APC systemet är ju att jag inte har 12V till magnetventilen :-)

    Däremot så är ju nåt annat också fel med tanke på justeringen av wg-staget. Ska undersöka det mer.

  16. #56
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Anledningen att jag felsöker APC systemet är ju att jag inte har 12V till magnetventilen :-)
    Finns matning från centralen till boxen öht?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Japp, boxen har 12V in.

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Har inte hunnit felsöka nånting för jag fick barn i tisdags, så har blivit lite andra prioriteringar.
    Så jag återkommer så snart jag har tid, om någon hsr fler ideer är det bara att skriva!
    All hjälp är välkommet :-)

  19. #59
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Grattis! Ta hand om familjen!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Grattis! Ta hand om familjen!
    Tack och bock! :-D

    Har inte hunnit med mer felsökning men en fråga bara.
    Kan man inte koppla ur APC systemet och styra laddtryck via en pysventil inne i bilen istället? Ev koppla in en knack-diod.

    Eftersom det här bara är en slit och släng bil för 3000kr så är det inte så noga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •