Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tjyvdrar 1 amp var 4:e minut??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tjyvdrar 1 amp var 4:e minut??

    Hej!
    Har problem med att bilen drar ur batteriet på mindre än en vecka. Har haft bilen hos MapTun som inget hittar. De har konstaterat att strömmen pendlar mellan 0.5 till 1.4 A. De har avlägsnat samtliga säkringar, samtliga relän, monterat ur stereon och slutsteget, kopplat ur c-låsmotorer och generatorn. Ingen skillnad, samma 0.5 - 1.4 A?!?
    Problemen började 2009 då jag bodde i Tyskland. Då dog originalradion. Efter några tysta månader utan fick en radiofirma sätta in en Kenwood KDC-BT60. Fint ljud och blåtand till telefonen, toppen! Men efter en vecka i garaget startade inte bilen. Bytte batteri - samma sak, tomt efter en vecka. Kollade alla kupélampor noga - alla släckta. Ryckte ut säkringar och kollade strömförbrukning utan att hitta något som drog nämnvärt, totalt högst c:a 200 mA.
    Efter ett år med regelbundna batteriladdningar och med polen avlagd när inte bilen användes fick Bosch göra en långtidsmätning (24 h). Den visade att bilen drog 1 A under 10 sekunder var 4:e minut och däremellan c:a 230 mA, varav 150 mA över säkring 17. De mätte CAN-bussen och konstaterade att den inte stängde av. Några felkoder lästes av: B1600 (bus-fel), U3FFF (obekant fel klimatanläggning), B2410 (fläktmotor klimatanläggning). Men någon hjälp med åtgärder kunde jag inte få. Tänkte att det fick vara tills jag flyttat hem. Men nu efter att ha felsökt själv, svalt stoltheten och gått till två firmor i Sverige utan att de hittat något, provar jag det jag borde gjort långt tidigare. Kan STCS forum hjälpa mig? Någon som kan förklara hur man testar SID:n (http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=batteri)? Andra förslag?
    Bilen är en 9-5 kombi 1.9TiD 2006.
    /Johan
    9-5 TiD 2006

  2. #2
    Vad gjorde radiofirman (som monterade Kenwood) med CAN-bussen som var ansluten till originalstereon? Om de kopplade den till något den inte ska vara kopplad till kan det bli CAN-fel och att enheter inte somnar för att de ser att CAN-bussen fortfarande är vaken.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Låter intressant. Men nu blev det djupt vatten... Hur ser CAN-bussen ut? Var ska jag göra av den kabeln om inte radion ska/kan ha den, tejpa och lägga åt sidan? Eller sätta ett motstånd mellan high/low?
    9-5 TiD 2006

  4. #4
    CAN-bussen som är ansluten till originalstereon heter I-BUS (instrument-buss). I länken till min hemsida ser du bussen på stift 17 och 18. I kablarna som kommer från bilen bör det vara en grön och en vit kabel (det har det varit alla årsmodeller fram till 2005 i alla fall). Om de inte används ska de helt enkelt lämnas utan anslutning.

    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml#head
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Så en del i felsökning kan vara att montera ur huvudenheten till stereon alltså?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Ja, annars är det svårt att se hur de har kopplat.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Citat Ursprungligen postat av mormalin Visa inlägg
    Har haft bilen hos MapTun som inget hittar. De har konstaterat att strömmen pendlar mellan 0.5 till 1.4 A. De har avlägsnat samtliga säkringar, samtliga relän, monterat ur stereon och slutsteget...
    Fast det var väl redan provat?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-12 klockan 18:56.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    De monterade ur stereon, men kollade de hur det var med anslutningarna till I-BUS?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag får kolla I-bussen om två veckor när jag är hemma igen. Tack för tipset. Lovar att återkomma.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nu har jag grävt ur stereon. Tyvärr stämmer inte kontaktdonen och färgerna på kablaget med Görans eminenta bilder på Angry Kitchen. På min 2006:a är färgerna så här:

    Funktion Pin# Färg Stereo
    Lös kabel
    Ignition - röd Ignition

    Kontaktdon "A"
    Power + 1 röd/grå Pwr +
    Power - 8 svart Pwr -
    Line FL 2 blå FL
    Line FL 9 blå/brun FL
    Line FR 3 gul FR
    Line FR 10 gul/svart FR
    ??? 4 blå (ingen anslutning på stereon)
    (tom) 11
    ??? 5 brun/svart (ingen anslutning på stereon)
    ??? 12 grå amp remote (denna är nu bortkopplad)
    amp remote 6 vit amp remote
    ??? 13 grön (ingen anslutning anslutning på stereon)
    (tom) 7
    (tom) 14

    Kontaktdon "B"
    (tom) 1
    (tom) 9
    (tom) 2
    (tom) 10
    (tom) 3
    (tom) 11
    ??? 4 gul/svart (ingen anslutning på stereon)
    Line RL 5 grön RL
    Line RL 13 grön/svart RL
    Line RR 6 vit RR
    Line RR 14 blå/svart RR
    (tom) 7
    (tom) 15
    ??? 8 orange (ingen anslutning på stereon)

    Tyvärr vet jag inte vilka kablar som hör till I-bussen. Men efter Görans ord separerade jag A12 från slutsteget (amp remote) och både slutsteget och radion tycks fungera fint utan. Nu får jag väl ställa bilen en vecka för att se om batteriet fortfarande drar ur...

    Någon som vet vad de sex kablarna märkt "???" är till?
    9-5 TiD 2006

Liknande ämnen

  1. Läcker min tank flera liter/minut?
    Av jindys i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 11:16
  2. Fritt fall i en minut och landa mjukt!
    Av SAAB amateur i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 17:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •