Hej!
Har problem med att bilen drar ur batteriet på mindre än en vecka. Har haft bilen hos MapTun som inget hittar. De har konstaterat att strömmen pendlar mellan 0.5 till 1.4 A. De har avlägsnat samtliga säkringar, samtliga relän, monterat ur stereon och slutsteget, kopplat ur c-låsmotorer och generatorn. Ingen skillnad, samma 0.5 - 1.4 A?!?
Problemen började 2009 då jag bodde i Tyskland. Då dog originalradion. Efter några tysta månader utan fick en radiofirma sätta in en Kenwood KDC-BT60. Fint ljud och blåtand till telefonen, toppen! Men efter en vecka i garaget startade inte bilen. Bytte batteri - samma sak, tomt efter en vecka. Kollade alla kupélampor noga - alla släckta. Ryckte ut säkringar och kollade strömförbrukning utan att hitta något som drog nämnvärt, totalt högst c:a 200 mA.
Efter ett år med regelbundna batteriladdningar och med polen avlagd när inte bilen användes fick Bosch göra en långtidsmätning (24 h). Den visade att bilen drog 1 A under 10 sekunder var 4:e minut och däremellan c:a 230 mA, varav 150 mA över säkring 17. De mätte CAN-bussen och konstaterade att den inte stängde av. Några felkoder lästes av: B1600 (bus-fel), U3FFF (obekant fel klimatanläggning), B2410 (fläktmotor klimatanläggning). Men någon hjälp med åtgärder kunde jag inte få. Tänkte att det fick vara tills jag flyttat hem. Men nu efter att ha felsökt själv, svalt stoltheten och gått till två firmor i Sverige utan att de hittat något, provar jag det jag borde gjort långt tidigare. Kan STCS forum hjälpa mig? Någon som kan förklara hur man testar SID:n (http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=batteri)? Andra förslag?
Bilen är en 9-5 kombi 1.9TiD 2006.
/Johan